8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ORİJİNAL YOGA SİSTEMİ İLE BAŞARIYA GİDEN YOL
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
BEBEKLER Giriş.
AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Yaratıcı Drama Atölyesi
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Öğretim İlkeleri.
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
REHBERLİK.
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
İLKÖĞRETİMDE EĞİTİM PROGRAMLARI
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Ahlak Gelişimi.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
BUDİZM GÜNÜMÜZDE YAŞAYAN DİNLERİ TANIYALIM
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Bolum 4- 2.
Öğretim İlke ve Yöntemleri
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
DİN PSİKOLOJİSİ ARA SINAV SORU ÖRNEKLERİ
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
Lev Vygotsky.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
ÖN YARGI NEDİR? Bir kişiyle veya olayla ilgili önceden olumlu veya olumsuz karar vermeye ön yargı denir. Ön yargı, gerekli bilgi edinilmeden ya da inceleme.
Sembolik Düşünce Nedir
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
Anne Baba Tutumları ve Çocuğun Kişilik Gelişimine Etkileri.
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Yaratıcı Drama.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM.
İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI. İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
Sunum transkripti:

8 TANRI ALGISI Hakan ZAFER Din Psikolojisi NOT: Bu slayttabaşka bir resim ister misiniz? Resmi seçin ve silin. Şimdi yer tutucuda Resimler simgesini tıklatarak kendi resminizi ekleyin.

Aynı dinin inananları Tanrı’yı farklı tasavvur edebilir. TANRI ALGISI Aynı dinin inananları Tanrı’yı farklı tasavvur edebilir. Sembolik düşünme yetisi tasavvurun kaynağıdır. Bu semboller oluşturulmaz, inanılan din sunar (esmaü’l- hüsna vb.). Tasavvurun oluşmasında inanılan Tanrı’nın sıfatları önemli yer tutar. Bireyin Tanrı tasavvuru, onu, dinini ve yaşadığı kültürü tanımaya yardım eder. Din Psikolojisi, Tanrı’nın varlığı, yokluğu, değeri gibi dinin iç konularına müdahale etmeden insanın inandığıyla ilişkisine yoğunlaşır.

KAVRAM – TASAVVUR – TANRI Tanrı Kavramı: Bilişsel. Bilinen kavramlar etrafında entelektüel içerikle gelişir. Benzetme (kıyas = analoji) yaparak somutlaştırılır. Tanrı Tasavvuru: Duygusal – öznel, bireysel. Daha üst bir yapılanma ve düzenleyici ilkedir. Tasavvur, “ruhsal güçler veya duyusal uyarılarla zihinde önceden oluşan herhangi bir nesnenin, olayın, fiilin ya da bir kavramın istekli olarak yeniden özel bir biçimde şekillenmesi, canlanması, anlam kazanması veya hatırlanmasıdır.” Tanrı tasavvuru (god image: god representation): Bireyin küçük yaşlarından itibaren zekâ gelişimine, edinmiş olduğu bilgi ve yaşantısına, yetişme ve düşünüş tarzlarına ve bağlı olduğu dinin inanç esaslarına göre Tanrı’yı zihninde canlandırması, biçimlendirmesi ve anlamlandırmasıdır.

Ana-Maria Rizzuto Tanrı tasavvuru: Din adamlarınca çerçevelenen, insana etkisi az, uzmanlarınca “en iyi bilinen”. Tanrı kavramı: İnsan kendi duygularıyla çerçeveler. Hatıraları ve yüklediği anlamlarla oluşur. Tanrı tasavvurunun oluşumunda ana baba imajları başat rol oynar, çünkü çocuğun ilişki kurduğu ilk insanlar annesi ve babasıdır, zira Tanrı görülmezdir. Anne yüzü ilk tasavvur unsurudur.

TANRI TASAVVURUNUN OLUŞUMU Tanrı tasavvurunu şekillendiren beş faktör 1) Ana-baba ile ilişkiler. 2) Diğer önemli kişi ve gruplarla ilişkiler. 3) Kendilik kavramı veya öz- saygıya ilişkin duygular. 4) Tanrı konusundaki öğrenim ve Tanrı’nın insanlıkla ilişkisi. 5) Dini uygulama, dua, ibadet, kutsal metin okuma, dini tartışmalar ve kişinin kendi düşünceleri. Tanrı tasavvurunun oluşumu konusunda ileri sürülen tezler: Bilişsel Tez: Jean Piagt’in işlem öncesi, somut işlem ve soyut işlem dönemleri İlişkisellik Tezi: Tanrının insanları kendisi ile ilişki kurmaya çağrısı. a-İnsanı Tanrıya çağıran dikey saha b-Ötekilere(masiva) çağıran yatay saha Fıtrat kavramı

ANA-BABA İMAJI VE TANRI TASAVVURU İLİŞKİSİ Tanrı tasavvuruna aktarımı söz konusu olan nitelikler: Şefkat, otorite, güven, korunma, sığınma S.Freud: “Evrensel saplantısal nevroz”, “Yüceltilmiş bir baba”

KÜLTÜREL FARKLILIĞIN TANRI TASAVVURUNA ETKİSİ Kültürlerin dine müdahaleleri Tanrı anlayışını çeşitlendirir. Dindarlık yönelimin iç- dış kaynaklı olması tasavvuru değiştirebilir. İç güdümlü dindarlar merhamet, sevgi üzerinde yoğunlaşırken dış güdümlü dindarlar celal sıfatlarına ağırlık verir. Antropomorfizm etkisi toplum ve yaş seviyelerinde değişebilir. Cinsiyet, Tanrı tasavvurunda belirleyici olabilir. Bilgi düzeyi tasavvurun mahiyetini belirler.

TANRI TASAVVURU VE PSİKOLOJİK ETKİLERİ Ruh ve beden sağlığı Öz-saygı Duygusal yaşantı Psiko-sosyal uyum Başa çıkma “Kulumun zannındakiyim” Kutsi Hadis