CÜMLEDE ANLAM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Cümlede , fiillerin anlamını etkileyen kelimelere ne ad verilir?
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
CÜMLEDE ANLAM.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
A) Zilin çalmasıyla yarışma başladı.
ZAMİRLER.
CÜMLE ANLAMI HAZIRLAYAN:BUKET MAMAHAR AÇIKGÖZ
(BELİRTEÇ) ZARF.
CÜMLE TÜRLERİ.
ZAMİRLER.
1.CÜMLELERDE YAKIN ANLAMLILIK CÜMLELER ARASINDAKİ ANLAM İLİŞKİLERİ
1- Nesnelerine göre fiiller 2- Öznelerine göre fiiller
ERCİYES ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2 AYŞE DARICI
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
CÜMLEDE ANLAM Cümle anlamı, verilen bir cümlenin anlamını bulup ifade edebilmekle ilgilidir. Yani bir cümleyi aynı anlama gelecek şekilde biraz daha farklı.
KİPLER 1.Gereklilik Kipi 2.İstek Kipi 3.Dilek-Şart Kipi 4.Emir Kipi
Cümle Bilgisi
Cümle Bilgisi Hazırlayan Şerife TUNCA
ZARF (BELİRTEÇ).
T.C ERCİYES ÜNİVERSİTESİ ZİYA EREN EĞİTİM FAKÜLTESİ
KONU CÜMLEDE ANLAM.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş?
1.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde neden-sonuç ilişkisi vardır?
1)Aşağıdaki cümlelerin hangisinde, söylenenin duygusu söz konusudur?
ZARFLAR (BELİRTEÇ).
NOKTALAMA İŞARETLERİ.
TÜRKÇE / Cümleye Hakim Olan Duygu
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
CÜMLEDE ANLAM.
CÜMLEDE ANLAM.
Cümlede Anlam.
Edatlar.
FİİLLER.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
TÜRKÇE / Cümlenin İfade Ettiği Anlam Özellikleri
Türkçe Öğretmenliği Bölümü
1. Aşağıdaki yargılardan hangisinin nedeni belirtilmemiş
CÜMLEDE ANLAM 1.SORU: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde küçümseme anlamı vardır? A.Bütün gün uğraştım ,ödevlerimi hala bitiremedim B.İnsanlara zor zamanlarında.
CÜMLEDE ANLAM.
KİP AİLESİ.
CÜMLEDE ANLAM.
CÜMLEDE ANLAM İLİŞKİLERİ - 2
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
Gece gökyüzünü incelediniz mi? Neler gördünüz?
FİİLLERDE KİP A-HABER KİPLERİ(Bildirme) Bu kiplerde belirli bir zaman kavramı vardır,işin yapılıp yapılmadığı bellidir.Fiilin yapıldığını,yapılmakta.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
YAZIM KURALLARI.
ADLARIN YERİNE KULLANILAN SÖZCÜKLER ADILLAR (ZAMİRLER)
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
ÖZNEL VE NESNEL GÖRÜŞ HAZIRLAYAN Zişan Hakverdi
‘’-Kİ’’ EKİ VE ‘’Kİ’’ SÖZCÜĞÜNÜN (BAĞLACININ) YAZIMI
İFADE ETTİKLERİ ANLAMLARA GÖRE CÜMLELER
Mustafa DİNÇ Türkçe Öğretmeni
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
İLGEÇ (EDAT).
NOKTALAMA İŞARETLERİNİ TANIYALIM
GENEL TEKRAR - 01 SÖZCÜK TÜRLERİ
EK FİİL (EK EYLEM) TÜRKÇE / EK FİİL (EK EYLEM) Eren TAŞKAYA
……………………….ORTAOKULU. FİİLİMSİLER Fiilden türerler. Fiil köklerine fiilimsi ekleri getirilerek oluşurlar. Fiil anlamını korurlar ancak fiiller gibi çekimlenemezler.
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZAMİRLERZAMİRLER. ZAMİRLER ( ADILLAR ) ZAMİRLER ( ADILLAR ) İsimlerin yerine kullanılan kelime veya eklere zamir denir. Örnek: Nisa çalışkandır. Nisa.
Sebep-Sonuç (Neden-Sonuç) Cümleleri
HAYAT BİLGİSİ Metin KELEŞ Zeki Sabah İlkokulu. KİTAPLAR Neler öğrendim neler, Karalar, denizler, ülkeler. Neler öğrendim neler, Hayvanlar, ağaçlar, bitkiler.
Sunum transkripti:

CÜMLEDE ANLAM

ÖZNEL CÜMLELER Kesinlik ifade etmeyen , kişiden kişiye değişebilen cümlelere öznel anlamlı cümleler denir. ÖRNEK: Tatil yapmak için en güzel yer, Akdeniz’dir. Çay içmek insanı rahatlatır. Şiir yazmak en büyük zevkimdir. Basketbol oynamayı çok seviyorum.

NESNEL CÜMLELER Kesinlik ifade eden, kişiden kişiye değişmeyen ve kanıtlanabilir özellikteki cümlelere nesnel anlamlı cümleler denir. ÖRNEK: İzmir’in trafik kodu 35’tir. Su sıfır derecede donar. Safahat, Mehmet Akif Ersoy’un şiirlerinden oluşan bir kitaptır. Nevşehir'de 128 bin insan yaşıyor.

ETKİNLİK 1 Aşağıdaki cümlelerden öznel yargı bildirenlerin başına (Ö), nesnel yargı bildirenlerin başına (N) yazınız. Seyahat etmekten zevk alırım. Kış aylarında Doğu Anadolu Bölgesi’ne kar yağar. Nemrut Dağı, Adıyaman ilindedir. Bu mevsimde adalar çok güzel olur. Bütün maddelerin bir ağırlığı vardır. Kuduz aşısını Pasteur bulmuştur. Ressam olmak zor iştir. Ege’nin en güzel şehri Muğla’dır.

AMAÇ – SONUÇ CÜMLELERİ Bir eylemin yapılış amacını bildiren cümlelerdir. ÖRNEK: Üşümemek için hırkasını giydi. Bu küçük kasabaya tatil yapmak üzere geldi. Yazar, bu hikayeyi herkes anlayabilsin diye yalın bir dil kullanmış. Başbakan yeni anlaşmalar yapmak maksadıyla yurtdışına çıkıyor.

ETKİNLİK 2 Aşağıda verilen cümlelerdeki amaç – sonuç ilişkisini belirleyiniz. Bu kitabı okumak için aldım. Amaç: Sonuç: Öğretmenine vermek üzere bir demet gül toplamış. Bu , bizi çalıştırmak maksadıyla söylenmiş bir sözdür. Kimsesiz çocukları sevindirmek amacıyla sınıfça bir sürü oyuncak aldık.

NEDEN – SONUÇ (SEBEP – SONUÇ) CÜMLELERİ Bir eylemin yapılış nedenini bildiren cümlelerdir. ÖRNEK: Servis bozulduğundan sınıfa geç geldim. Seni kütüphanede gördüğümden dolayı çok mutluyum. Annesi banyo yaptırmış. Bebek bu yüzden mis gibi kokuyor. Arkadaşımız gelmediği için ona çok kızdık. SEBEBİ VAR !

ETKİNLİK 3 Aşağıda verilen sonuç ifadelerine uygun nedenler ekleyerek neden- sonuç cümlesi oluşturunuz. ……………………………………………………………………….……………....yazılıdan zayıf aldım. …………………………………………………………………………………..…………..vapuru kaçırdık. …………………………………………………………………………………………….………..hastalandı. …………………………………………………………………………………………….sokağa çıkamıyor. …………………………………………………………….……………………………..okullar tatil edildi. ………………………………………………………..………………………………………..sular kesilmiş. …………………………………………………………………………………sözcük dağarcığım gelişti.

KOŞUL (ŞART) _ SONUÇ CÜMLESİ Eylemin gerçekleşmesinin bir koşula bağlandığı cümlelerdir. ÖRNEK: Yarın getirmek üzere şemsiyemi sana verdim. Sinemaya gidebilirsin fakat ablanı ikna etmen gerek. Parayı veren düdüğü çalar. Fırtına yoksa uçurtma uçururuz.

ETKİNLİK 4 Aşağıda verilen koşul ifadelerine uygun sonuçlar ekleyerek cümleler oluşturunuz. Sınıfta öğrendiklerini tekrar edersen……………………………………………………………………….. Havalar ısınırsa…………………………………………………………………………………………………….…. Buraya gelirsen………………………………………………………………………………………………..…….. Yemek pişmişse………………………………………………………………………………………….………….. Para biriktirebilirsen……………………………………………………………………….…………………….. Zamanında yola çıkarsak……………………………………………………………………………………….. Onları beklersen……………………………………………………………………………………………………..

KARŞILAŞTIRMA CÜMLESİ En az iki varlığın ya da durumun çeşitli yönleriyle karşılaştırıldığı cümlelerdir. ÖRNEK: Orhan Veli’nin şiiri diğer şairlerden daha açıktır. Bence bu elbise sana daha çok yakışıyor. En iyi arkadaşım sensin. Dünyanın en uzun adamı rekorlar kitabına girdi.

DOĞRUDAN ANLATIM Başkasına ait bir sözün hiçbir değişiklik yapılmadan aktarıldığı cümlelere doğrudan anlatım denir.

DOLAYLI ANLATIM Başkasına ait bir sözün anlamını koruyarak fakat şekil olarak değiştirerek aktarıldığı cümlelere dolaylı anlatım denir.

ÖRNEK: Babam bana “ İşini her zaman vaktinde yapmalısın” dedi. Doğrudan anlatım Babam bana işimi her zaman vaktinde yapmam gerektiğini söyledi. Dolaylı anlatım Annem “Ödevini yapmadan bilgisayar oynayamazsın.” dedi. Annem ödevimi yapmadan bilgisayar oynayamayacağımı söyledi.

TANIM CÜMLESİ Bir konu veya kavram hakkında bilgi verilmesi, özel niteliklerinin belirtilmesidir. “Bu nedir?” sorusunun cevabıdır. ÖRNEK: Roman, olmuş ya da olabilecek olayları anlatan uzun bir edebiyat eseridir. Cahillik ve bilgisizlik bir toplumu içten içe kemiren bir kurttur.  Palyaço, kendisini seyredenleri güldüren ve eğlendiren acayip kılıklı bir oyuncudur. Kitap en iyi dosttur.

YAKIN ANLAMLI CÜMLELER Başarılı olmak için düzenli çalışmak şarttır. Düzenli çalışan insanların bir şeyleri başarmamak için hiçbir sebebi yoktur. Eskiden çok vakti yoktu, onun için uzun yazılar yazardı, şimdi vakti bol; daha kısa ve güzel yazılar yazıyor. Kısa ve özlü yazmak için uzun zamana ihtiyaç vardır

DİĞER ANLAM İLGİSİ OLAN CÜMLELER Diyelim ki sınavı kazanamadın, o zaman ne olacak? (VARSAYIM) Keşke daha erken kalksaydım da yarışmaya yetişseydim. (HAYIFLANMA) Donup kaldım oracıkta , ellerim önüme düştü. (ÇARESİZLİK) Dağ gibi ödevim var. (ABARTMA)

Köydeki amcam gözümde tütüyor. (ÖZLEM) Bu hikayeni çok etkileyici buldum. (BEĞENİ) Hamur türü yiyecekleri azaltmanızda fayda var. (ÖNERİ) Bu kafayla bir baltaya sap olamaz o. (ÖNYARGI)

Bu kadar parayla tatile mi çıkılır! (AZIMSAMA ) Böyle bir senaryoyu çocuklar da yazar. (Küçümseme ) İnsan dostlarını hiç arayıp sormaz mı? (SİTEM) Çok çalışkan olması, ödevlerini hiç yapmamasından belli oluyor. (KİNAYELİ ANLATIM) Dayım yarın bize gelebilir. (OLASILIK) Babam her geçen gün iyileşiyor. (AŞAMALI DURUM)

HAZIRLAYAN: TÜRKÇE ZÜMRESİ