MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik Planlama.
Advertisements

STRATEJİK PLAN STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ
Proje Döngüsü ve Proje Yönetimi
İş Tanımı Hazırlama Kılavuzu
Proje BaşlaNGICI Doç.Dr. Şirin Karadeniz.
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Stratejik planlama sürecinde dikkat edilecek hususlar
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
MODÜL 4 Organizasyon.
Eylem Planı Sonraki Adımlar
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
Proje Dosyanızda Yer Alacak Belgeler
Kaynak Geliştirme ve STK’lara Yönelik Hibe Programları (AB ve KA Tecrübeleri) Tayyar Doğan Planlama Uzmanı Kalkınma Bakanlığı.
Mantıksal Çerçeve Temmuz 2012.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
KONTROL FAALİYETLERİ Defterdarlık İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Stratejik Planlama. Stratejik Planlama-1 A: İşi doğru yapma B: Doğru işi yapma A: Etkinlik B: Etkililik.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ARTVİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ STRATEJİK PLANLAMA.
Stratejik Yönetim.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
1 T.C. AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
PROJE GELİŞTİRME yorum, araş.gör.levent yılmaz gençlik grubu KOLAY SİSTEM YÖNTEMİ.
Kamu Kuruluşlarında Stratejik Yönetim
KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BİRİMİ İZLEME VE DEĞERLENDİRME Esra ERARSLAN.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
PROJE YÖNETİMİ RİSK ANALİZİ.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
Hedef Analizi Strateji Analizi Paydaş Analizi
1 PROJE YÖNETİMİ Faaliyetlerin Yönteminin Belirlenmesi Faaliyetlerin Çıktı ve Sonuçlarının Belirlenmesi.
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
PROJE YÖNETİMİ SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK.
G ÖNÜLLÜLÜK “İsteyerek, bilerek, severek ona buna zıplama, atlamak.” “Yaşamaya devam etme sebeplerini çoğaltma ve varlığını toplumsal olarak gerçekleme.
Yönetim Danışmanları Derneği Sun Danışmanlık. Kar Amacı Gütmeyen Kurum ve Kuruluşlara Yönelik Destek Programları Mevcut durumda kamu kurumları başta olmak.
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİNİN HAZIRLANMASI
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
Faaliyet Planlamasının Yapılması
Durum Analizi Sorun Analizi
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı T.C. MİLL Î EĞİTİM BAKANLIĞI PROJELER KOORDİNASYON MERKEZİ BAŞKANLIĞI.
KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI KAMU YÖNETİMİNDE İÇ KONTROL SİSTEMİ ve İÇ KONTROL EYLEM PLANININ UYGULANMASI.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ ÖĞR.GÖR.İBRAHİM GÜLTEKİN 2016.
İKS UYGULAMA, İZLEME DEĞERLENDİRME İKS SONUÇLARIN PAYLAŞILMASI.
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
HAYVANSAL ÜRÜNLER SEKTÖRÜNDE GENÇ GİRİŞİMCİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ
YÖNETİM FONKSİYONLARI
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
1.Uluslar Arası Kooperatifler birliği 2- Uluslar Arası Çalışma Örgütü
2- PROJE YÖNETİMİ BİLGİ ALANLARI
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
Yükseköğretim Kurulu Kalite Çalışmaları
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
2019 YILI TEKNİK DESTEK PROGRAMI Bilgilendirme Sunumu
Sunum transkripti:

MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ PROJE YÖNETİMİ MANTIKSAL ÇERÇEVE MATRİSİ

ANAHTAR KAVRAMLAR ve TERİMLER   Mantıksal Çerçeve Matrisi Başarı Göstergesi Doğrulama Kaynakları

ÖĞRENİM ÇIKTILARI Bu dersin sonunda projenin özü olarak nitelendirilen mantıksal çerçeve matrisinin bölümlerini diğer ders bölümlerini de göz önünde bulundurarak tamamlayabilecek, projenizin her aşamasındaki başarı göstergelerini ve doğrulama kaynaklarını belirtebileceksiniz.

1. Mantıkal Çerçeve (MÇ) Matrisi Nedir? Mantıksal çerçeve matrisi, projenin hazırlanması, planlanması, güçlendirilmesi ve izlenmesiyle ilgili tüm bilgileri özetleyen ve matris formatında sunan bir araçtır (Yentürk ve Aksakoğlu, 2006:69).

1.2. MÇ’nin Yararları Mantıksal çerçeve kullanmanın sağlayacağı yararlar aşağıda belirtilmiştir (Yentürk ve Aksakoğlu, 2006:76): Paydaşların uzlaşmasını ve fikirlerin organize edilmesini sağlar. Durum analizinin, hedef ve amaçların sistematikleştirilmesine yardım eder. Faaliyet-çıktı-amaç ve hedefler arasındaki hiyerarşik ilişkiyi kesin olarak ortaya koyar. Hedeflere nasıl-ne zaman ulaşılabileceğini gösterir. Başarı göstergelerini, riskleri, kalite göstergelerini açık olarak tanımlar. Sorumlulukları ve kaynakları belirler, bunlarla faaliyetleri ilişkilendirir. Proje donörleri ve projeyi yürütenler arasındaki iletişime yardımcı olur. Projenin durum analizi ve planlamayla ilgili tüm adımları bir araya toplar. Mantıksal çerçeve bir sürecin yansıması veya özetidir. Projedeki tüm bilgiyi öz olarak ifade eder. Hata olasılığını en aza indirir.

1.1. MÇ’nin Soruları Mantıksal çerçeve matrisi aşağıdaki sorulara cevap arar: Proje NEDEN yapılacak? Proje NEREYE ulaşmak istiyor? Proje NE TÜR ürün ve hizmetler üretmek istiyor? Projenin sonuçlarına NASIL ulaşılacak? Ne gibi dışsal kısıt ve riskler projenin başarısını etkileyebilir? Başarı göstergeleri NELER olacak? Bu göstergeler NEREDE bulunacak? NE KADAR kaynak ve bütçeye ihtiyaç var? Projenin başlangıcı için ön koşul NEDİR?

Objektif Şekilde Doğrulanabilir Başarı Göstergeleri   Müdahale Mantığı Objektif Şekilde Doğrulanabilir Başarı Göstergeleri Doğrulama Kaynakları ve Araçları Varsayımlar Genel Hedefler Projenin katkıda bulunacağı genel kapsamlı hedefler nelerdir? Genel hedeflerle ilgili esas göstergeler nelerdir? Bu göstergeler için gerekli bilgi kaynakları nelerdir? Proje Amacı (Özel hedef) Projenin genel hedefe katkı sağlamak için ulaşmak istediği özel amacı nedir? Proje amacının başarıldığı hangi göstergelerden açıkça anlaşılacaktır? Mevcut veya derlenebilir bilgi kaynakları hangileridir? Bu bilgiyi temin için gerekli yöntemler nelerdir? Söz konusu amacın başarılması için Faydalanıcının sorumluluğu dışında olan hangi faktör ve koşulların sağlanması gereklidir? (harici koşullar) Hangi riskler hesaba katılmalıdır? Beklenen Sonuçlar Sonuçlar, proje amacına ulaşılması için gerekli proje çıktılarıdır. Projenin beklenen sonuçları nelerdir? (maddeler halinde sıralayınız) Projenin beklenen sonuçları sağlamak açısından başarılı olup olmadığı ve/veya ne kadar başarılı olduğu hangi göstergelerle ölçülecektir? Beklenen sonuçların zamanında elde edilmesi için, hangi harici koşullar sağlanmalıdır? Faaliyetler Beklenen sonuçların elde edilebilmesi için uygulanacak başlıca faaliyetler nelerdir ve hangi sırada uygulanacaktır? (faaliyetleri beklenen sonuçlara göre gruplandırınız) Araçlar: Bu Faaliyetleri uygulamak için gerekli araçlar nelerdir? Örneğin, personel, ekipman, eğitim, etüd, malzeme, tesis vb. Projedeki ilerleme hakkındaki bilgi kaynakları hangileridir? Maliyetler: Proje maliyetleri nelerdir? Nasıl sınıflandırılmıştır? (Proje bütçesi dökümünde) Projenin başlamasından önce hangi ön-koşulların sağlanması gerekmektedir? Planlanan faaliyetlerin uygulanabilmesi için, Faydalanıcının doğrudan kontrolünün dışında olan hangi koşulların sağlanması gereklidir?

1.3. MÇ’de Yanal Mantık Mantıksal çerçeve okunurken birinci sütunda yer alan en son faaliyetten başlayarak “... faaliyeti yapılırsa ve eğer … varsayımı geçerli olursa, o zaman elde etmek istediğimiz sonuçlara ulaşabiliriz, … sonucu elde edilirse ve … varsayımı geçerli olursa o zaman elde etmek istediğimi amaca erişebiliriz.” Eğitim programı düzenlenir ve eğer programa ilgi olursa, o zaman katılımcıların aldıkları eğitim sonucu bilgi ve becerileri artar; eğer katılımcılar STK’larda çalışmaya devam ederse, o zaman STK’ların kapasiteleri ve etkileri artacaktır.

Genel Hedefler Beklenen Sonuçlar   Müdahale Mantığı Objektif Şekilde Doğrulanabilir Başarı Göstergeleri Doğrulama Kaynakları ve Araçları Varsayımlar Genel Hedefler STK’ların katılımcı demokrasinin gelişmesinde daha etkin bir rol oynamalarına katkıda bulunmak Proje Amacı (Özel hedef) İstanbul ve çevre illerdeki STK’ların örgüt içi işleyiş, diğer sektörler ve kurumlarla olan ilişkileri ve belirledikleri amaçlarını gerçekleştirmek konularına kapasitelerini artırarak daha etkin çalışabilmelerini sağlamak. Örgütlenme özgürlüğü ve haklarıyla ilgili hukuki alan devlet tarafından daraltılmıyor. Beklenen Sonuçlar 2.Katılımcılar, STK’ların özellikle ihtiyaç duydukları konular olan sivil toplum, demokrasi ve strateji oluşturma konularındaki perspektiflrtini geliştirmenin yanı sıra teklif yazma ve bütçeleme, yönetim ve iletim konuarındaki becerilerini, politikalar ve hukuki yapıyla ilgili bilgilerini geliştirdiler. Mezunlar STK’larda gönüllü ya da profesyonel çalışmaya devam ediyor. Faaliyetler 2. Eğitim programının düzenlenmesi Programa ilgi var.

1.3. MÇ’de Ön Koşul Ön koşul, faaliyetlere başlamadan önce yerine getirilmesi gereken koşuldur. Ön koşul yerine gelmeden faaliyetler başlatılamaz (Yentürk ve Aksakoğlu, 2006:103). Örneğin tutuklu çocukların ıslahevinde rehabilite edilmesi projesinin ön koşulu Adalet Bakanlığı’nın izin vermesidir. Bu kapsamda mantıksal çerçeve matrisine ön koşul olarak “Adalet Bakanlığı’nın izin vermesi” yazılmalıdır.

1.4. MÇ’de Nesnel Başarı Göstergeleri Göstergeler, projenin çeşitli düzeylerinde gerçekleştireceğimizi belirttiğimiz işlerin etkilerinin nasıl ölçüleceğini belirtir. Bu nedenle göstergeler “niceliksel verilerden” oluşur. (Yentürk ve Aksakoğlu, 2006:107). Göstergeler ile aşağıdaki sorulara cevap verilebilmelidir: Genel hedefimize katkıda bulunduğumuzu başkalarına da ispatlayabilir miyiz? Proje amacımızı gerçekleştirdik mi? Gerçekleştirdiklerimiz istediğimiz etkiyi yarattı mı?

4.1. Genel Hedef Düzeyinde Göstergeler Genel hedef düzeyinde göstergeler, gerçekleştirilen proje, diğer proje ve programların katkıda bulunduğu değişimleri gösterir. Bu düzeydeki göstergeler, projenin tek başına yarattığı etki değil, katkıda bulunduğu değişim ile ilgilidir (CIDT,2002). Kılavuz Soru: Katkıda bulunduğunuz değişimin gerçekleştiğini ne gösterir?

4.2. Proje Amacı Düzeyinde Göstergeler Bu düzeydeki göstergeler, proje amacının gerçekleştiğini kanıtlayabilecek göstergeler olmalıdır. Örneğin proje kapsamında tanımlanan hedef grubun davranışlarında veya kuruluşun işleyişinde oluşan değişiklikler gibi. Kılavuz Soru: Proje amacımızın gerçekleştiğini ne gösterir?

4.3. Sonuçlar Düzeyinde Göstergeler Bu düzeydeki göstergeler projeyi uygulayan ekibin sorumluluğundadır. Sonuçlar, proje amacının gerçekleşmesini sağlayacağından bu düzeydeki göstergeler olabildiğince somut olmalıdır.

Başarı Göstergelerine Örnek 1 Proje Amacı: Belirlenen bölgede bedensel engellilerin sosyo-kültürel yaşama etkin katılımını artırmak. Gösterge: Sekiz ay süren eğitimler sonunda, eğitimlere de katılmış olan 100 kişinin, en az %30’u sivil toplum kuruluşlarına üye oldu, %30’u siyasi partilere üye oldu, %40’ı kentte düzenlenen kültürel faaliyetlere katıldılar ve %40’ı iş bularak çalışmaya başladı.

Başarı Göstergelerine Örnek 2 Sonuç: Oluşturulan bilgi kaynakları ve yapılan faaliyetlerle yerel halkın sürdürülebilir kalkınma talebi arttı. Gösterge: Bir yıl sonunda eğitim faaliyetlerine katılan 300 kişinin %40’ı organik tarım yöntemlerini kullanmaya başladı. Bu ürünleri satmak üzere bir kooperatif kurma çalışmaları başladı. Yerel yönetimin bölgedeki sanayi tesislerini denetlemesi için baskı oluşturmak üzere bir dernek kuruldu.

Başarı Göstergelerine Örnek 3 Sonuç: Proje deneyimi, ilgili diğer kişi ve kurumlarla paylaşıma açıldı. Gösterge: Bir yıl boyunca düzenlenen seminer, panel ve atölye çalışmaları sonucunda oluşturulan bildirgeden basılan 1000 kopya yerel ve ulusal bası, bölgedeki STK’lar, sendikalar, siyasi parti temsilcilikleri ve yerel yönetime gönderildi. %10 oranında geri bildirim sağlandı.

Başarı Göstergelerine Örnek 4 Sonuç: Projenin yürütüldüğü bölgede toplumsal duyarlılık arttı. Gösterge: Sekiz ay boyunca gerçekleştirilen dört etkinliğe 2000 kişi katıldı. Yöre halkı imza kampanyası başlatarak 5000 imza topladı. Belediye çalışmalarında bedensel engellilere yönelik iyileştirmeler sağlandı.

5. Doğrulama Kaynakları Doğrulama kaynakları, başarı göstergelerinde belirtilen bilginin bulunabileceği kaynağa işaret eder. Bu bilgi kaynakları aynı zamanda projenin belgelenmesinin bir parçasını oluşturur. Göstergede gerçekleştirileceği belirtilenlerin bilgi kaynağı bulunamıyorsa, gösterge gözden geçirilmelidir (Yentürk ve Aksakoğlu, 2006:117).

5. Doğrulama Kaynakları Gerekli bilgi nasıl toplanacak? Bilgi toplama yöntemi ne olacak? (Araştırmalar, idari kayıtlar, ulusal/uluslar arası istatistikler, çalışma atölyeleri ya da odak grup toplantı tutanakları/sonuçları, gözlemler vb.) Bilgiyi kim toplayacak? (Bağımsız bir ekip veya kişi, proje çalışanları, bunların bileşimi) Bilgi ne zaman veya hangi sıklıkta toplanmalı? (Aylık, yıllık, proje süresince, sonunda vb.) Hangi kaynaklar daha uygun olur? Kimlerle görüşmeli? Bilginin alındığı yer (kişi ya da kurum) güvenilir mi? Toplanan bilgiler nasıl kaydedilmeli?

5.1. Doğrulama Kaynakları Doğrulama kaynağı örnekleri: Proje öncesinde, sırasında ve sonunda yapılan anketler, İlgili kurumların rapor ve araştırmaları (İstatistik Enstitüsü vb.) İlgili bakanlıkların ve yerel yönetimlerin rapor, istatistik ve araştırmaları, Toplantı katılım listeleri ve toplantı tutanakları, Kurs-seminer gibi etkinlikleri tamamlayanların sayılarını gösteren belgeler, sertifikalar vb. Proje faaliyetlerine yer veren gazete haberleri vb. Proje izleme ve değerlendirme raporları, Dış değerlendirme uzmanı raporları, Derinlemesine görüşmeler ve odak grup toplantıları, Katılımcı değerlendirme toplantıları

E-Posta: smac@sakarya.edu.tr