KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

ULUSLARARASI GENÇLİK ÖDÜLÜNÜN 10 TEMEL PRENSİBİ. Uluslararası Gençlik Ödülünün dayandığı 10 temel prensip vardır.
BİLİŞSEL SÜREÇLER Abdurrahman İNAN
Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
Öğretim Etkinlikleri Modeli
Bilişsel Öğrenme Kuramı
KONU: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
Başlıca Öğrenme Stratejileri
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Doç.Dr. Şirin Karadeniz ÖĞRETİM MESAJI TASARIMI. ÖĞRETİM TASARIMI MODELİ.
ÖĞRENME ORTAMLARINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: SIRALAMA
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
BİLEŞENLERİN GÖSTERİM KURAMI (Components Display Theory)
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
UZUN SÜRELİ BELLEĞİN YAPISI
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
SINIF YÖNETİMİ.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 5 Bilgiyi Geri Getirme Süreçleri.
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 2 Duyusal, Kısa Süreli ve İşleyen Bellek.
Probleme Dayalı Öğrenme
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
İZLEME ve DEĞERLENDİRME
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
Sembolik Düşünce Nedir
Teknoloji Nedir?.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Bilişim teknolajileri. ①①① ↕①↕① TEMEL KAVRAMLAR.
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Öğretim Tasarımı Analiz.
İKNA EDİCİ İLETİŞİM Dr.Saba Yalçın İkna Edici İletişim.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğrenme Psikoljisi Kuramları: Bilgi İşlemleme Yaklaşımı II
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Başşliyoouu... Başlıyor....
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi

BÖLÜM 3 Uzun Süreli Bellek: Yapılar ve Modeller

Uzun Süreli Belleğin Genel Çerçevesi Bildirimsel bilgi gerçeklere dayanan bilgidir. İşlemsel bilgi belirli eylemlerin “nasıl gerçekleştirildiğini” bilmektir. Durumsal bilgi, bildirimsel ve işlemsel bilginin “ne zaman ve neden” kullanılacağını bilmektir.

Anlamsal ve Anısal Bellek Anlamsal bellek, genel kavramları ve prensipleri ve bunlar arasındaki ilişkileri ifade eder (Radvansky, 2006). Anısal bellek kişisel olarak yerleştirilen otobiyografik deneyimlerin geri getirilmesi ve depolanmasını ifade eder

Örtülü Bellek: Hatırlamaksızın Kalıcılık Daha eski deneyimlerimiz genellikle bilicimiz için elde edilebilir değildir ama davranışlarımızı hâlâ etkiler. Bu tür bellek de örtülü bellek olarak adlandırılır.

Bilişin Yapı Taşları Kavramlar Kavramlar, onları kullanarak anlamlı kategorileri temsil ettiğimiz zihinsel yapılardır. Bir kavramın örnekleri arasındaki benzer özellikler (ör. bütün okyanuslarda su vardır ve hepsi çok büyüktür) nitelikler olarak adlandırılır; kavramı tanımlamak için gerekli olan özellikler tanımlayıcı nitelikler olarak adlandırılır.

Önermeler Bir önerme tek başına anlamı olan en küçük birimdir. Bilişsel kuramcılar bir veya daha fazla unsuru paylaşan önermelerin önerme ağları ile birbirlerine bağlı oldukları varsayımında bulunmaktadırlar.

Şemalar Şemalarda bellek içeriğini bir dizi yuva değeri olarak içinde barındıran yuvalar mevcuttur.

Üretimler Üretimler, bir eylemin yapılacağını ve hangi şartlar altında yapılması gerektiğini ifade eden şartlanma –eylem kuralları veya eğer/sonra– kurallarıdır

Replikler Basitçe, replikler olaylar için olan şema yansımalarıdır.

Uzun Süreli Belleğin Bir Diğer Boyutu: Sözel ve Görsel Temsil Sözel kodlama sistemi, dil temelli bilgiler için uyarlanmıştır ve sözel ilişkilere vurgu yapar. Paivio’nun kuramı alınan bilginin, sistemlerin biri veya her ikisi içerisinde kodlanabileceği için ikili kodlama kuramı olarak adlandırılır.

Bellek Modellerinin Gelişimi İkinci Bölüm’de ele alındığı üzere, KSB kavramı bilginin sadece kısa süreliğine tutulduğu bir “yer” olmaktansa bilgiyi işleme ve biçimlendirme gibi birçok yönünü daha iyi yansıtan işleyen bellek (Baddeley, 2007) görüşü ile anlamını oldukça genişletmiştir.

Ağ Modelleri Bellekle ilgili ağ modellerinde, bilgi bir örgü veya ağ olarak görülür ve bellek işlemleri bu ağ bünyesinde tanımlanır

DUK Modeli Aktivasyonun bir yerden başlaması gerekir; aktivasyonun başladığı noktalar odak birimi olarak adlandırılır.

Bağlantıcı Model Bilgisayar yapısının çoğu ardışık veya seri işlem yapmayı gerektirir.

Üç Model Tipinin Karşılaştırılması Tablo 3.2 bu modellerin karşılaştırmasını sunmaktadır.

Uzun Süreli Belleğin İşlevlerinin Değerlendirilmesi Uzun süreli bellek çalışmaları bilişsel psikolojide zengin bir geleneğe sahiptir.

Öğretim İçin Öneriler 1. Öğrenmenin başlangıç noktasının onların zaten bildiği şeyler –önceki bilgiler– olduğunun farkında olun. 2. Öğrencilerin mevcut bilgilerini etkinleştirmesine yardımcı olun. 3. Öğrencilerin yeni bilgileri anlamlı “parçalar” içerisinde düzenlemelerine yardımcı olun. 4. Öğrencilerin bilgilerini yöntemselleştirmelerine ve durumsal bilgi ile ilişkilendirmelerine yardımcı olun 5. Öğrencilere hem sözel hem de görsel kodlamayı kullanmaları için fırsatlar yaratın5. Öğrencilere hem sözel hem de görsel kodlamayı kullanmaları için fırsatlar yaratın

Özet Bellek, bilişsel psikologlar için en önemli ilgi alanlarından biridir. Eğitimdeki iki bilişsel konuda önemli bir rol oynar: bunlardan bir tanesi öğrenmenin yapılandırmacı bir süreç olmasıdır ve ikinci ise zihinsel yapıların belleği düzenlemesi ve düşünceye rehberlik etmesidir.