Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Genel Öğretim İlkeleri
Temel Kavramlar ve İlkeler
ÖĞRENME STİLLERİ.
Eğitim Öğretimde Planlama
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Öğretim İlkeleri.
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Sistemleri]
Öğrenme-Öğretme Süreci
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
REHBERLİK.
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Doktora Programı Eğitimde Planlama ve Denetleme Genel Öğretim İlkeleri Danışman Prof. Dr.
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
ÖĞRENME İLKELERİ VE SEVİYELERİ
İKTİSADA GİRİŞ-I.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
Fen ve Teknoloji Derslerinde Öğretimin Planlanması
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
Genel Öğretim Yöntemleri [Öğretim Stratejileri]
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
MATEMATİK YAZILIMLARI.
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Öğretİmİn PlanlarI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
ÖĞRETİM İLKELERİ ÖZCAN PALAVAN.
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
SINIF YÖNETİMİ.
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Web : albayrakegitim.com
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
Genel Öğretim İlkeleri
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek.
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
Uz. NÜKET GÜNDÜZ. ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Öğretim yöntemleri dersi, içerisinde Program Geliştirmenin temel öğeleri arasında yer alan eğitim durumları.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 1. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GENEL ÖĞRETİM İLKELERİ
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
KAVRAM HARİTALARI.
Sunum transkripti:

Öğretim Yöntem, Stratejileri ve Etkili Kullanımı Dr. Kerim Karabacak

DERS İÇERİĞİ Genel Öğretim İlkeleri Model, Strateji, Yöntem ve Teknik Kavramları Öğretim Stratejileri, Sunuş yoluyla, Buluş Yoluyla, Araştırma İnceleme Yoluyla Öğretim Öğretim Modelleri: Okulda Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Öğretim Yöntemleri, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma. Bireysel Çalışma .

DERS İÇERİĞİ Öğretim Teknikleri, Grupla Öğretim Teknikleri Soru-cevap, Rol Oyama, Drama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Mikro Öğretim, Altı Şapka, Akvaryum, Balık Kılçığı Bireysel Öğretim Teknikleri Bireyselleştirilmiş öğretim, Programlı Öğretim, Bilgisayar destekli Öğretim, Uzaktan öğretim Sınıf Dışı Öğretim Teknikleri Gözlem, Görüşme, Sergi .

Genel Öğretim İlkeleri Bir öğretim sisteminde yer alan çeşitli derslerin gerek ders konularının seçilip, ders kitaplarının yazılmasında gerekse o dersin sınıflarda öğretmenler tarafından işlenmesinde esas alınan genel öğretim ilkeleri bulunmaktadır. Genel Öğretim İlkeleri tüm öğretim etkinliklerinde her ders için uygulanacak türden ilkelerden oluşmaktadır. .

Genel Öğretim İlkeleri Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik Ders programının hazırlanmasında veya dersin işlenmesinde öğrencinin fizyoljik ve psikolojik özelliklerinin, bireysel farklılıklarının esas alınmasıdır. Bu ilke, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisindeki gelişmeler ve çağdaş eğitim akımlarından "Çocuktan Hareket Akımı" pedagoglarının görüşleri sonucu gelişmiştirilmiştir. Eski öğretim sisteminde konuların seçimi ve işlenişi, tamamen yetişkinlerin isteklerine göre yapılır, sınıfta da "öğretmen merkezli" bir ders işlenişi sergilenirdi.

Genel Öğretim İlkeleri Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik Bu ilke esas alındığında ise, gerek konu seçim ve işlenişinde gerek eğitim binası, sınıftaki oturma düzeni, ders kitabı ve diğer ders malzemeleri ve dersin işlenişi sırasında "öğrenci merkezli" bir öğretim ortaya çıkmıştır. Bu ilkeye "çocuğa uygunluk" veya öğretimi "bireyselleştirme" ilkesi de denir. Çocuk bir yetişkin olarak, hattâ yetişkinin küçük modeli olarak düşünülmemeli; fizyolojik ve psikolojik olarak tamamen kendine has bir birey olarak görülmelidir. Buradaki eğitim düzenlemelerinde gelişim ve öğrenme psikolojisinin sonuçlarına dikkat edilir. Bu çalışmalar içinden iki ilke çıkmıştır: öğretimde "seviyeye uygunluk" ve "öğretimin bireyselleştirilmesi" ilkeleri.

Genel Öğretim İlkeleri Çocuğa (Öğrenciye, Eğitilen Kişiye) Yönelik Seviyeye uygunluk ilkesi, bir yaş grubundaki öğrencilerin aynı gelişim seviyesinde bulunacakları, benzer ruhsal özellikler gösterecekleri varsayımına dayanır. Öğretimin bireyselleştirilmesi ilkesi, aynı yaş grubunda da olsalar, her öğrencinin yeteneklerinin, zekalarının, ilgi ve eğilimlerinin, çalışma istek ve gayretlerinin farklı olduğu varsayımına dayanır.

Genel Öğretim İlkeleri Bilinenden Bilinmeyene İlkesi Ders kitabı/Materyali hazırlarken ve sınıfta ders anlatırken, öğrencinin/eğitilenin o zamana kadarki bilgi ve tecrübelerinden hareket ederek, yeni bilgi ve tecrübelerin bunlar üzerine kazandırılması çok daha kolay olacaktır. Yeni bilgileri eski bilgilerle karşılaştırarak, gerektiğinde eskileri doğrulayarak geliştirmek, öğrencideki/eğitilendeki bilgi sisteminin çok daha sağlam olmasını sağlayacaktır. Bu nedenle derse başlamadan önce öğrencilerin eski bilgilerinin neler olduğunu yoklamak, yani hazır-bulunuşluk düzeylerini belirlemekte fayda vardır.

Genel Öğretim İlkeleri Somuttan Soyuta İlkesi İnsanlardaki zihin gelişimi somuttan soyuta doğru olmaktadır. İnsan her zaman somut olarak gördüğü, algıladığı şeyleri, onların soyut kavramlarla anlatılmasından daha kolay öğrenir. Bu nedenle, öğrenci/Eğitilen mümkünse ders konusu olan eşya ve nesnelerle doğrudan karşı karşıya getirilmeli; bu mümkün olmadığı zaman o nesne veya olayın modeli, fotoğrafı veya başka bir simgesi gösterilmelidir. Özellikle ilkokul öğrencilerinde veya bir yerde yeni işe başlamış olanlarda, gözle görüp, eliyle tuttuğu gerçek eşyalar daha anlamlıdır.

Genel Öğretim İlkeleri Somuttan Soyuta İlkesi Öğretimde öğrencilere öncelikle somut şeyler öğretilmeli, daha sonra soyuta ulaşılmalıdır. Eğitilenlere soyut konuların öğretiminde somut konulardan faydalanılmalıdır. Görsel-işitsel araçlar ve özellikle bilgisayar teknolojisindeki son gelişmeler, bu ilkenin, öğretimin her seviye ve her ders konusunda uygulanmasını büyük ölçüde kolaylaştırmıştır.

Genel Öğretim İlkeleri Yakından Uzağa İlkesi Öğrenciye öğretilecek bilgilerin düzenlenmesinde, örneklerin verilmesinde, hem doğal hem de sosyal olarak onun en yakın çevresinden hareket edilmelidir. Bu, sadece yer ve yaşayış açısından değil zaman açısından da böyledir. Yakın zamandan uzağa, yakın aile ve okul çevresinden uzağa, yakın köy-kasaba-bölge-ülke çevresinden uzağa ilkesi birçok derste rahatlıkla kullanılabilir ve bu ilkeye uyma, öğrenmenin düzeyini yükseltir. "Çevreye görelik", "topluma görelik" gibi bazı ilkeler de bu çerçevede düşünülebilir.

Genel Öğretim İlkeleri Ekonomi (Tasarruf) İlkesi Her türlü eğitim-öğretim faaliyeti en az zaman, en az emek ve az enerji sarfedilerek, en yüksek verim elde edilecek şekilde düzenlenmelidir. Bunun için de, öğretim baştan sona her yönden plânlanmalıdır. Plânsız ve metotsuz olarak yapılan dersler çok sınırlı olan öğretim zaman ve imkânlarını israf edeceği gibi, istenilen düzenli bir öğrenme de sağlanamaz. Hem öğretmen öğretirken hem de öğrenci öğrenirken ekonomik ve pratik metot ve teknikler bulmalı, ve hattâ konuya ve seviyeye uygun olarak kendi tekniklerini geliştirmelidirler.

Genel Öğretim İlkeleri Açıklık İlkesi Öğrenci, derste işlenen tüm konuları somut olarak görebilmeli; bu mümkün olmuyorsa resmini, sesini, grafiği, modelini v.s. görsel-işitsel olarak algılayabilmelidir. Öğrencileri doğrudan doğaya ve olay yerine götürüp gözlem yaptırarak; konu ile ilgili örnekleri sınıfa getirerek; bazı olayları fotoğraf, film, plân, harita, grafik, ses kaydı vs. şeklinde anlamayı daha kolaylaştıran unsurlarını kullanarak öğretimde açıklık ilkesine uyulmuş olur. Sınıfta yapılan deneyler de, bu ilke doğrultusundaki faaliyetler olarak değerlendirilebilir.

Genel Öğretim İlkeleri Aktivite İlkesi Buna, "öğrenci eylemi" veya "iş ilkesi" de denmektedir. Öğrencinin derste aktif olmasının hem daha iyi öğrenme sağlayacağı hem de sorumluluk, girişimcilik, bağımsızlık vs. gibi bazı ahlâkî erdemleri daha iyi geliştireceği savunulmaktadır.

Hayata yakınlık İlkesi Okul ve öğretim ortamı hayattan kopuk, yapay bir ortam olmamalı; hayata yakın, oradaki gerçeklikten uzak olmayan, öğrencinin hayatla bağlantısını koparmayan bir yaşantı sunmalıdır. Okul öğrencileri hayat için hazırladığına göre, oradaki öğretim de hayatın doğrudan kendisi olmalıdır. Ders konuları, anlatım sırasında verilen örnekler hayatın içinden seçilmelidir. Çocuklara öğretirken kullanılan dil, oluşturulan sosyal ortam vs. gerçek hayata yakın olmalıdır. Teorik olarak öğrenilen bilgilerin pratikte de kullanılmasıdır. Konuların yaşanan hayattan alınması, öğrencilerin öğrendiği bilgileri hayata atıldığında kullanmasına yardımcı olacaktır.