Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
Advertisements

KAYITDIŞI EKONOMİ VE BOYUTLARI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
MODÜL 4 Organizasyon.
İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL STANDARTLARI
1 EED İZİNLERİ No ’ten beri AB’de yürürlükte olan sistem.
ISO Çevre Yönetim Sistemi ve Çevresel Risk Analizi
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Sanayi Ar-Ge Proje Destek Başurusu Hazırlama Becerileri Geliştirme Çalıştayı ArGe_Projesi_Hazirlama_Calistayi (061110)
EKİP KAYNAK YÖNETİMİ Crew Resource Management)

YABANCI UÇAKLARDA GÜVENLİK DEĞERLENDİRİLMESİ
ELEKTRONİK ORTAMDA DENETİME GENEL BAKIŞ Prof. Dr
FMEA Failure Mode and Effects Analysis-Hata Türü ve Etkileri Analizi
Ekip Kaynak Yönetimi (Crew Resource Management) Ceyhan Yıldız
SİVİL HAVACILIK GENEL MÜDÜRLÜĞÜ (SHGM)
Risk Yönetimi KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı.
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK KURULUŞLARI
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
PROGRAM GELİŞTİRME ve PROGRAM GELİŞTİRME SÜRECİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 8) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
İŞ GÜVENLİĞİ UYGULAMALARINDA YÖNETİM SİSTEMLERİNİN ENTEGRASYONU
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
Çalışma Duruşlarının Ergonomik Analizi
10. BÖLÜM ALTIMETRE AYAR USULLERİ
PİLOTLUK Pilot, yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
TAN I M LAR Ergonomi İnsan, araç - gereç, çevre
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
12.BÖLÜM YAKLAŞMA KONTROL HİZMETİ Ayrılan Uçak ( Departing Aircraft ): Kalkış yapacak olan bir uçağa verilecek olan kleransta; a)Kalkış için serbest kılındığı.
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Girişimcilik.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
HAVALANDIRMA  Havalandırma;çalışma ortamının ısısını düşürerek,çalışma ortam havasında bulunan ve çalışanların solumak durumunda kaldıkları hava kirletici.
HAVAYOLU UÇUŞ PLANLAMADA UÇUŞ ROTASYON OPTİMİZASYONU
KAL İ TE VE VER İ ML İ L İ K. Kaliteli ve daha verimli üretim ancak standardizasyon ve sürekli kaynak iyileştirilmesi (Makina,Teçhizat,İnsan, vb.)ile.
BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ. BÖLÜM 2 MOTOR KARAKTERİSTİKLERİ.
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Hem. Zerrin SAĞLAM ÜNLÜ, Dr. Hülya TOPCU ÇAĞLAR
İSG Performansının Sürekli İyileştirilmesinde Sistem, Kültür, Kaynaklar ve Dış Faktörlerin Önemi Dr. Hilal KINLI.
IATA VE ICAO.
Kalite Yönetim Prensipleri (Devam)
SIFIR HATA.
DENETİM YAKLAŞIMININ BELİRLENMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Güncelleme Tarihi: Hazırlayan: HEE Bölüm Başkanlığı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler Havayolu taşımacılığında günümüzdeki eğilim devam ederse 2015 yılına kadar havayolunu kullanan yolcu sayısı 1 milyarı aşacaktır. Bu varsayımdan hareketle uçuş sayısı ile birlikte kaza sayısı da artacaktır. Havacılık otoriteleri meydana gelen kazaların muhtemel sebeplerini belirlemek için devamlı araştırmalar yapmaktadır.

Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler Bakım, üretim, tasarım kusuru ve işletme yetersizlikleri kadar insan hatası da kazaya neden olan faktörler içinde yer almaktadır. Tüm kazalar içinde en büyük sebep pilot hatasıdır. Bazı çalışmalar havacılık kazalarının %70’inin pilot hatası olduğunu gösterirken farklı araştırmalar da kazaları bir şekilde insan hatası ile ilişkilendirmiştir.

Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler Kazalar çoğunlukla olayar zincirinin sonucudur ki bu zincirin son halkası pilottur. Fakat yine de acil durum kontrollerinde pilotun kararı son karardır. Bundan dolayı son karar olayı kaza ile sonuçlandırabilmektedir.

Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler Geleneksel yaklaşımda kaza araştırmalarında kazaya neden olan faktörlerin teşhisi ve hataları önlemek için düzeltici faaliyetler yapılması üzerine odaklanılmışken günümüz yaklaşımında önleyici emniyet kavramı yer almaktadır.

Havacılıkta Emniyetle İlgili Faktörler Havacılıkta emniyetle ilgili faktörleri şu şekilde sıralayabiliriz; Faaliyet Çevresi Havayolu İşletmesine Özgü Faktörler Havaaracına Özgü Faktörler İnsan Faktörü

Faaliyet Çevresi Faaliyet çevresi; iç, dış ve çalışma çevresini kapsamaktadır. İç çevre ve çalışma çevresi üzerindeki çalışmalar, personelin çalışma ortamının (örneğin yükselmiş kokpit sıcaklığı ve gürültü seviyesi) özelliklerinin insan performansı ile bağlantılı olduğunu göstermektedir.

Faaliyet Çevresi Dış çevre üzerine yapılan araştırmalar hava şartları, uçuş zamanı(günün hangi saatinde uçulduğu) ve kazanın oluş yeri üzerine odaklanılmıştır. Bu yaklaşımda iş yükünün pilot ve hava trafik kontrolörleri üzerinde yoğunlaştığı kalkış ve iniş uçuş aşamaları da faaliyet çevresi olarak ele alınmıştır.

Faaliyet Çevresi Faaliyet çevresi koşullarını elimine etmek için gelişmiş sistemler; uyarı/ikaz sistemleri, veri hattı iletişim, uydu seyrüsefer cihazları uçuş ekibine durumun farkında olma, kontrolsüz uçuşları önleme için yardımcı olmaktadır.

Emniyete Etki Eden Faaliyet Çevresine Ait Faktörler Meteorolojik şartların sık değişimi Çevre kirliliği Yabancı madde hasarı Gürültü, sıcaklık ve titreşim gibi ortam etkilerinin insan üzerindeki olumsuz yansımaları

Havayolu İşletmesine Özgü Faktörler Tüm havayolu işletmelerinde personele yönelik işe alma ve eğitim prosedürleri farklıdır. Aynı zamanda havayolu işletmelerinin emniyet prosedürlerinde, çalışma kurallarında ve emniyetle ilgili kültürlerinde de farklılıklar olabilmektedir. Bu nedenle farklı havayolu işletmelerindeki emniyet düzeyleri de farklı olmak suretiyle sorunları artırmaktadır.

Havayolu İşletmesine Özgü Faktörler Havayolu işletmeleri emniyetin önemi açısından eğitim, çalışma koşulları ve ortak kültür gibi faktörler üzerine odaklanmışlardır. Çeşitli eğitim programları geliştirilmiştir. Yaygın olarak bilinen Kabin Kaynakları Yönetimi (CRM – Cockpit Resource Management) ekip çalışmasını ve ekip üyeleri arasındaki iletişimi kolaylaştırarak hataları azaltmak için geliştirilmiştir.

Havayolu İşletmesine Özgü Faktörler – Yönetim Faktörü Yönetim faktöründen kaynaklanan hataların; Yönetim yapısı Aşırı iyimserlik Otorite boşluğu Personelin uzmanlığı ile ilgili işlerde çalıştırılmaması Yönetici-yönetilen arasında güvensizlik hissinin bulunması Sorumluluk paylaşımı ve görev dağılımının dengeli olmaması

Havayolu İşletmesine Özgü Faktörler – Yönetim Faktörü Yürütülen tüm faaliyetlerin mevcut sisteme olumlu katkı sağlayıp sağlamadığının irdelenmesi Yönetim tarafından verilen direktiflerin anlaşılır ve uygulanabilir olmaması, Personelin yetki ve sorumluluklarını tam kavrayamaması gibi sebeplerden meydana geldiği tespit edilmiştir.

Havaaracına Özgü Faktörler Havaaracı bakım ve tasarımı ile ilgili olarak kaza faktörleri içinde yer almaktadır. Ayrıca havaaracı tasarımındaki ergonomik sorunlar da bu kapsamda ele alınmıştır. Örneğin kokpitteki konforsuz ve işlevi düşürücü dizayn performansı etkileyerek kazaya sebep olabilmektedir.

Havaaracına Özgü Faktörler Havaaraçlarında bulunan gelişmiş sistemler kazaların önlenmesine ve kazalarda hayatta kalınmasına yardımcı olmaktadır. Bu sistemler geliştirilirken havaaracına ait emniyeti etkileyen unsurların ve bu unsurların meydana gelen kazalarla ilişkilerinin belirlenmesi önemlidir. Belirlenen her unsur emniyete ilişkin risk kaynağıdır. Risk kaynaklarının bilinmesi onları yönetmek adına temel gerekliliktir.

Havaaracına Özgü Faktörler Havaaracına ilişkin kazaya neden olan unsurlar; Motor İniş takım ve sistemleri Uçuş kontrol sistemleri Elektrik sistemleri ve göstergeler Hidrolik sistem Yardımcı/yedek güç ünitesi Yakıt sistemi

İnsan Faktörü İnsan faktörleri; derinliği olan, somut verilerle desteklenen ve uzun araştırma birikimlerini uygulamaya yansıtmayı gerektiren bir konudur. İnsan faktörleri; insan yetenekleri, yetersizlikleri ve diğer karakteristikleri ile bunların donanım ve yazılımlara, sisteme uygulanarak kendisi ve çevresi için emniyet, konfor ve etkinlik yaratma özelliklerini biraraya getirmesiyle ilişkili bir kavramdır.

İnsan Faktörü Havacılıkta karmaşık sistemler kullanılmaktadır. Böylesi bir faaliyet çevresinde insan faktörünün önemli bir rolü bulunmaktadır. Faaliyetlerdeki insan rolünün optimizasyonu yoluyla havacılıkta emniyet ve verimlilik amaçlarına ulaşılabilir.

İnsan Faktörü Uçuş emniyeti havacılık sektöründe temel amaçtır. Bu amaca ulaşılmasında insan faktörünün tam olarak anlaşılması en büyük katkıyı sağlayacaktır. Havacılıkta insan faktörünün farkına varıldıkça havacılık daha emniyetli olacak ve daha verimli çalışma çevresi oluşacaktır.