MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATATÜRK’ÜN OKUDUGU OKULLAR
Advertisements

YENİ ORTA ÖĞRETİME GEÇİŞ SİSTEMİ Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi EYLÜL 2013.
KAZANIMLAR 25. Onuncu Yıl Nutku'ndan hareketle yapılan inkılapları, Atatürk'ün geleceğe yönelik hedeflerini ve Türk milletinin özelliklerini değerlendirir.
Servet-i Fünun Dönemi ANI(HATIRA).
ORTAOKUL SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HER ŞEY GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE İÇİN
Türkçülük akımının nazariyatçısı / sosyolog / fikir adamı/ eğitimci
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
DURAKLAMA DEVRİ ISLAHAT HAREKETLERİ (17.yüzyıl)
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Maria Montessori.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalar
BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI ÖNCESİ’DE OSMANLI DEVLETİ’NİN GENEL DURUMU
24 KASIM Öğretmenler Günü
Öğretmenler.
Sofya Manastır İstanbul Selanik Mustafa Kemal’in hayatının ve düşüncelerinin şekillenmesinde dört şehir etkili olmuştur. Bu şehirler.
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
Çağdaş Türk Eğitimcileri - II
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen!n!n Özell!kler!.
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
Öğretmenler Günü.
TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU’NUN HAZIRLIKLARI
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
İstiklal Marşı’nın Kabulü ve Mehmet Akif Ersoy’un Hayatı
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EĞİTİM FAALİYETLERİ-1.
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
BERKAY ARIKAN REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK YUNUS NADİ ABALIOĞLU.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
AHMET VEFİK PAŞA
1922 SALİHLİ GENÇLİK ve SPOR KULÜBÜ
Osmanlıcılık Nedir? Osmanlıcılık, Meşrutiyet veya Anayasal Monarşi rejimini benimseyen ve hükümdarın yetkilerinin anayasa ve halkoyuyla seçilen meclis.
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Sosyal alan sorular.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Hazırlayan: Mustafa KUMCU Mobilya ve İç Mekan Tasarımı Öğretmeni
NAMIK KEMAL.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM DENETİMİ VE SORUNLARI
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
OSMANLI İMPARATORLUĞU GERİLEME DÖNEMİ ISLAHATLARI SORU PROĞRAMI
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal’in Şehirleri
T.C. TOROSLAR KAYMAKAMLIĞI MÜRÜVVET FAİK UĞUZ İLKOKULU MÜDÜRLÜĞÜ
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN (1875_1957) Aslen İstanbullu olan babasının memur olarak bulunduğu Balıkesir’de doğdu. Mekteb-i Mülkiye’yi bitirdikten sonra Maarif.
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
TÜRKİYE’DE OKUL ÖNCESİ EĞİTİM
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
Sunum transkripti:

MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ VE TUBA AĞACI NAZARİYESİ

MAARİF NAZIRI EMRULLAH EFENDİ Emrullah Efendi (d. 1859, Lüleburgaz – ö. 14 Ağustos 1914, İstanbul), Osmanlı eğitimcisi, siyasetçi, felsefeci. II. Meşrutiyet döneminde iki defa Maarif Nezareti (Milli Eğitim Bakanlığı) görevine getirilen Emrullah Efendi, yakın geçmiş Türk eğitim hayatının önemli şahsiyetlerinden birisidir İttihat ve Terakki Cemiyeti’nde etkin bir isimdi. Eğitim tarihinde “Tûbâ Ağacı Nazariyesi” adlı fikir sistemi ile tanındı. Emrullah Efendi’nin ölümünden sonraki yıllarda siyaset ve kültür hayatının önemli tartışma konularından birisi olmuştur. Şaka amacıyla söylediği “Şu mektepler olmasaydı maarifi ne güzel idare ederdim” sözü asırlardır unutulmamıştı

EMRULLAH EFENDİ’NİN EĞİTİM ANLAYIŞI Emrullah Efendi eğitimin bir çok kademesinde çalışmış ve bu alanda çeşitli yazılar kaleme almıştır. Ittihat ve Terakki saflarında siyasete atılmasına rağmen onun eğitimci kişiliği her zaman ön planda olmuştur. H. Cahit Yalçın onun için ‘O, siyasetçi olarak yaratılmamıştı. Onda bir vaiz, muallim ruhu vardı. Bilgiyi yaymak istiyordu’ demektedir. Emrullah Efendiye göre eğitim, bir memleketin kalkınması için temel şartlardandı. Her alanda ilerlemenin temel sebebi olarak ilim ve marifeti gören Emrullah Efendi, bir milletin refah ve mutluluğunun ancak eğitim- öğretim ile tesis edilebileceği kanaatini taşımaktaydı. Her şeyin başı eğitimdi. O’na göre bir milletin ahlaki eğitimdeki derecesi ile eşit seviyedeydi. Bu dünyanın her yerinde böyleydi.

‘Mektepler mamur oldukça hapishaneler harap olur’ ‘Mektepler mamur oldukça hapishaneler harap olur’ . Bunun yolu ise eğitimi yaygınlaştırmaktır. Eğitimin istenilen ölçüde yaygınlaşması için yapılması gerekenlerin başında ilköğretimin zorunlu olması gerekmektedir.’ der. O’na karşı çıkanlara, çocuklar zorla okula gönderilmez diyenlere ise, nasıl siz bir adamı hapishaneye zorla gönderiyorsunuz da, buna hakkınız var da, eğitimde buna hakkınız olamaz mı diye cevap vermiştir. İnsanların olgunlaşması için eğitilmesi gerektiğini savunur. Öğrencilerin daha iyi yetişmesi için felsefenin gerekliliğine inanır ve lise müfradıtına ilk kez bu ders dahil etmiştir. Osman Ergin onun eğitimci kişiliğini şöyle özetlemektedir: ^^^Türk Maarif tarihinde bir Emrullah Efendi devri vardı. Orta tedrisata Avrupai ve insani karakterini veren, modern bir darulfünün fikrini ortaya koyan, İttihat ve Terakki’de Türklük ve Türk kültürü şuurunu canlandıran O’dur.^^

Emrullah Efendi gerek yazdıkları gerekse Maarif nazırlığı sırasında yaptığı çalışmalar ile öğretmen yetiştirme tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Onun maarif nazırı ve bir eğitim insanı olarak öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik kurumu ile yaptığı yenilikler aynı zamanda II. Meşrutiyet Döneminde eğitim alanında yapılan ıslahatların en önemlisini ve en kapsamlılarını teşkil etmekteydi. Emrullah Efendi, ‘Tuba Ağacı Nazariyesi’, ‘Tedrisat-ı İbtidaiye Kanuni Layihası’ ve kendisinin hazırladığı, fakat nazırlıktan istifa ettikten sonra Şükrü Bey zamanında yasalaşan ‘Tedrisat-ı İbtidaiye Kanun-ı Muvakkati’ (Geçici İlköğretim Kanunu) ile eğitim tarihimize damgasıı vurmuştur. Bu çalışmalar, ilköğretim için olmakla birlikte, aslında ilköğretim meselesini ve diğer maarif meselelerini ortadan kaldırmak, öğretmen meselesini çözmek ile mümkündü. Çünkü öğretmen istenilen niteliklere uygun yetişmeyince eğitim adına olumlu işler yapmaya imkan yoktur diye düşünmektedir.

TUBA AĞACI NAZARİYESİ Emrullah Efendi’ye göre devletin en önemli görevlerinden birisi ilmi himaye etmektir[5]. İlim yukardan başlar. Önce elit bir kadro yetiştirmeli, onlar ilkokul ve ortaokul öğretmenlerini, onlar da çocukları ve gençleri eğitmelidir. Cenneteki tûba ağacının da kökü yukarda olduğu için “Tûba Ağacı Nazariyesi” olarak anılan bu görüş, İttihat ve Terakki Fırkası’nın ideoloğu olan Ziya Gökalp’i de etkilemiş ve partinin eğitim politikasının önemli bir ilkesi olmuştur. Emrullah Efendi’nin görüşlerine katılmayanların başında Türk eğitim tarihinin bir başka önemli ismi olan devrim Darülmuallim Müdürü Mustafa Satı Bey gelir. Satı Bey’e göre, tûba ağacı gibi tepeden kuruluş ve tepeden beslenme Osmanlı’nın sağlıklı bir eğitim sistemi kuramayışının nedenidir. Yüksek öğrenimini güçlendirmek için sadece öğretim elemanlarını değil, öğrencisini de iyi hazırlamalıdır.

Emrullah Efendiye göre eğitimi temelden, tepeye doğru ıslaha çalışmak felsefe olarak doğru olsa bile buna zaman yoktur. Çünkü ilköğretimde yapılan ıslahatın semeresini vermesi ve öğretmenlere yansıması için en az 2 yada 3 nesil beklemek gerekmektedir. Aslında maarifin ıslahı için sadece zamana ihtiyaç yoktu paraya da gereksinim vardı. Maddi yetersizlikler içerisinde bir şeyler yapmaya uğraşan Emrullah Efendi Tuba Ağacı Nazariyesi ile işin bu yönünü de düşünüyordu. Anlaşılacağı üzere Tuba Ağacı Nazariyesi Emrullah Efendi’nin acilen eğitimin niteliğini artırma ve bunun için öğretmen yetiştirme tasavvuru olarak hazırlanmıştır. Emrullah Efendi’nin nazariyesi savunurken başvurduğu en teserli dayanak, daha öncede belirttiğimiz gibi, ülkenin içinde bulunduğu öğretmen yokluğuydu.

Özetle, Emrullah Efendi nazırlık yaptığı dönemde öğretmen okullarının işlevinin artması ve öğretmen sıkıntısının giderilmesi için çaba sarfetti. Örneğin Darulmuallimat mezunlarının taşraya gitmemeleri hatta evlilik yolunu seçip hiç görev yapmamaları üzerine bunun önüne geçebilmek, öğretmen adaylarını ülkenin her yerine gönderebilmek için Darulmuallimatın yatılı olması gerektiğini düşündü. Böylelikle Istanbul dışından gelen kızlar yatılı olarak okuyacaklar, Darulmuallimatı bitirdikten sonra meleketlerine öğretmen olarak gidecekler dolayısı ile Istanulla kızların gitmek istemedikleri yerlerde istihdam edileceklerdi.