YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

İNSAN KAYNAKLARI Ayşegül Akdeniz.
Hafta 9 – BİÇİMSEL İLETİŞİM Bölüm 2 : Biçimsel İletişim Türleri
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
HAZIRLAYANLAR: ALİKAN BERAT
İŞLETMELERDE STRATEJİK KARARLAR
Yetki ve Sorumluluk.
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
Risk Yönetimi Toplantımıza
ERK İSG&İK – –
7. HASTANE YÖNETİM KURULU
İşletmelerin çalışmalarının incelenmesi sonucunda, durağan çevreden çok çalkantılı çevreye kadar beş farklı çevre tür ortaya konmuştur. Aynı zamanda, “mekanik”
PAZAR YÖNLÜLÜK.
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
Problem Çözme Süreci.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Büro Yönetimi Öğretmeni Fatma GEZ BALIKESİR / BANDIRMA – İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ Büro Yönetimi ve Resmi Yazışma Kuralları.
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
3. İKY çevresi ve güncel sorunlar.
İŞLETME YÖNETİMİ.
örgütlenmesi ve performansı
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ NEDİR?
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
SEKRETERLİK HİZMETLERİ-I İŞ PLANI
STRATEJİK PLANLAMA HAZIRLIK AŞAMASI.
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Öğretim Yılı Bahar Dönemi
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
Henri Fayol ve Yönetim Süreci “Sınai ve Umumi İşlerde İdare” ( )
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
YENİ ORGANİZASYON YAKLAŞIMLARI
Bölüm 6 Örgütleme.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
HARCAMA.
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
Klasik Yönetim ve Organizasyon Teorisi
ETKİLİ İLETİŞİM DERSİNE HOŞ GELDİNİZ Haftalar Yrd. Doç. Dr. Selim EMİROĞLU.
ORGANİZASYON FONKSİYONU
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
C. Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
ÇAĞDAŞ YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI PROFİLİ Hazırlayan Berkay deniz çil
Matriks Organizasyon Yapısı
KURUMSAL İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
VİZYON MİSYON AMAÇ-4 AMAÇ-3 AMAÇ-2 AMAÇ-1 AMAÇ-5 HEDEF-1 HEDEF-2 HEDEF-3.
Eşgüdümleme ve Kontrol
ETKİLİ İLETİŞİM KURUM İÇİ İLETİŞİM(UYGULAMA ÖRNEKLERİ) GİZEM GİRAY SEVİL KAPLAN FATMA BUSE BİRGÜL Kaynak:
Sunum transkripti:

YETKI DEVRI ORGANIZASYON ICINDE BOLUMLER VE SEMALER YENIDEN YAPILANMA (REORGANIZASYON)

YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri Organizasyonları meydana getiren bireylerin etkili ve verimli bir biçimde çalıştırılmasında gerçekleştirilmesi gereken en önemli faktörlerden birisi kimin ne işle meşgul olacağını belirlemektir. Bilindiği gibi yetki devri de yöneticinin sahip olduğu karar verme hakkını kendisine bağlı olan astlara devretmesidir. Ancak burada unutulmaması gereken bir şey vardır. Yetkinin bir kısmını devretmek, ondan vazgeçmek değildir. Astların sahip olduğu şey belli sınırlar ölçüsünde davranma özgürlüğüdür. Temel yetkiler yine yöneticidedir.

Günümüze kadar gelen yönetim organizasyon teorilerine göre üç tür yetki vardır.

Komuta Yetkisi veya Hiyerarşik Yetki : Bir işin yapılması veya yapılmaması konusunda üstün ast üzerinde doğrudan doğruya emir verebilme yetkisine denir. Komuta yetkisi yukarıdan aşağı doğru ilerler. Her üst kendinden bir kademe altına doğrudan doğruya daha altlara ise kendi altındaki astı aracılığı ile emretme yetkisine sahiptir..

Kurmay (Danışma) Yetki: Kurmay yetkiye sahip olan kişiler organizasyon bazındaki yöneticiye danışmanlık yaparlar veya diğer idari hizmetler bakımından yardımda bulunup, yöneticilerin koordinasyon yeteneğinin gelişmesini sağlar. Bu kişilerin hiyerarşik yöneticilere emir verme yetkisi yoktur.

Fonksiyonel Yetki: Bu tarz yetkiye sahip kişilerin işletme belirli alanlarıyla ilgili faaliyet gösterme yetkileri vardır. Ancak; faaliyetleriyle ilgili aldıkları kararların bir üst makamca onaylanması gerekir. Redde edilebilir. Sonuç olarak bu yetki kaynağını bilgisel güçlerden ve mesleki tecrübeden alır.

YETKİ DEVRİNİN İLKELERİ Yetki devrinin iki tane ilkesi vardır

Sorumluluğun Denkliği İlkesi: Yetki verilen kimse ancak yetkisinin yettiği ölçüde aldığı kararlardan sorumludur. Yetkisini suistimal edecek şekilde her şeyi yapmakta serbest değildir. Bunun yanında yetki devredilen birey yetkisinin dışındaki şeylerden sorumlu tutulamaz.

Sorumluluğun Devredilememesi: Sorumluluk konusuna daha öncede değinmiştim. Ancak, şu kesin olarak bilinmelidir. Yetki devredilebilir. Ancak sorumluluk asla. Üst devrettiği yetkiden birinci dereceden sorumludur. Bu da üste yetkisini devredeceği astını iyi seçme zorunluluğu getirir.

YETKİ DEVRİNİN YARARLARI Yetki devri bir çok sorun ortaya koyarken faydaları da göz ardı edilemez. Yetki devri astlar için önemli bir şans demektir. Bir kişi eğer yetki devri ile başarı sağlanmış ise kendine güven duygusu artar ve işletme için önemli olduğuna inanır. Yetki devri ile yöneticilerde önemli yararlar sağlar. Yönetici yetki devri ile önemsiz ve zaman alıcı işlerden kurtularak kendini işletme için daha önemli işlere konsantre edebilir.

ORGANIZASYON ICINDE BOLUMLER VE SEMALAR

Organizasyon / Reorganizasyon (Yeniden Yapılanma)

Yeniden yapılanma projeleri kapsamında, organizasyonel olarak kurumun mevcut durumda ne aşamada olduğunun ve problemlerinin belirlenmesinin ve, vizyon / ana gaye ve misyon / vizyona nasıl & ne şekilde ulaşılacağının netleştirilmesinin ardından bu yolda kurumu taşıyacak olan aracın yapısının oluşturulması aşaması gelmektedir. Kurumun organizasyonu, bu denklemlerden yararlanarak;

Kurumun uluslar arası standartlarda bir işleyişe sahip olması, İletişim bozukluluklarının yaşanmaması, Ortak sorumluluk alanlarında yaşanan sorunların giderilmesi, Belirgin bir sorumlusu olmayan işlerin minimuma indirilmesi, Tüm birimlerin ana gaye doğrultusunda hareket etmesinin sağlanması, Görev paylaşımının verimlilik ve etkinlik oluşturacak şekilde yapılması sağlanacak şekilde yeniden yapılandırılmaktadır.

Kurum böylece organizasyonel anlamda çalışanlara köstek olan değil katkı sağlayan bir yapıya kavuşmakta, operasyonlarda etkin, iletişimde problemsiz, hedefe doğru giden yolda optimum yönetsel donanıma sahip ve değişime hazırlıklı duruma gelmektedir.

Reorganizasyonu açıklayınız ? Işletme mudurunun alt kademeleri nelerdir? Yetki devri nedir?