Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Araştırma Evreni ve Örneklem
Advertisements

Bilimsel Bir Araştırmada Örnek Belirleme Nitel ve Nicel Verilere Göre Örnek Belirleme Zeynep BEKTAŞ Ertuğrul TELCİ Fatma.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
Araştırmanın Evreni ve Örnekleme
Pazarlama AraştIrmasI
Evren Örneklem.
İstatistikte Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Fırat BÖTE – 4
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
Evren Örneklem.
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Araştırma Yöntemleri Örnekleme.
Verilerin Elde Edilmesi
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
Uygulama 3.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Örnekleme Prof Dr Halim Kazan.
(Sosyolojik Düşünme: Yöntem ve Teknikleri)
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
Uygulamalı Örneklem Seçimi BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Neden?.
EVREN VE ÖRNEKLEM Örnek Olay: Bir Sınıf Öğretmenliği öğrencisi olan Serkan, internetin Sakarya Üniversitesindeki öğrencilerin akademik başarısındaki yerini.
ÖRNEKLEME Öğr. Gör. Funda Veren. Araştırma sonuçlarının geçerli, güvenilir ve kullanılabilir olması için verilerin toplandığı kaynağın özelliği çok önemlidir.
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Örnekleme Yöntemleri.
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 4
Evren ve Örneklem.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Uygulamalı Örneklem Seçimi BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nicel Araştırmalar II.
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 5
Sunum transkripti:

Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ

Evren Evren: Araştırma sonuçlarının genellenmek istendiği elemanlar bütünüdür. Araştırma, sonuçlarının genellenebilirliğini arttıkça değer kazanır. Bilim, genellenebilirliği olan bilgiler bütünüdür. O halde, evreni geniş tutmak gerekir. Ancak, evren büyüdükçe soyutlaşır; ona ulaşmak güçleşir.

Çalışma Evreni Evren, belli değişkenlere göre sınırlandırılabilir. Bu şekilde sınırlandırılan evrene: “Çalışma evreni” denir. Çalışma evreni, ulaşılabilen evrendir. Araştırmacının ya doğrudan gözleyerek ya da ondan seçilmiş bir örnek küme üzerinde yapılan gözlemlerden yararlanarak hakkında görüş bildirebileceği evrendir. Sonuçlar, ancak bu sınırlı evrene genellenebilir.

Çalışma Evreni Örnek: Bir araştırmada evren, genel olarak “insanlar” olduğu halde, başka araştırmalarda “belli yaştaki”, “belli cinsiyetteki”, “belli yerleşim merkezlerindeki” insanlar olabilir. Çalışma evreni daha çok küçük gruplar üzerinde yürütülen deneysel çalışmalarda kullanılır. Burada ayrıca bir örneklem alınma yoluna gidilmez.

Örneklem Örneklem: Belli bir evrenden, belli kurallara göre seçilmiş ve seçildiği evreni temsil yeterliliği kabul edilen küçük kümedir. Buradan alınan sonuçlar, ilgili evrene genellenir.

Örnekleme Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri Seçkisiz Örnekleme Basit Seçkisiz (Oransız) Tabakalı Örnekleme (Oranlı) Seçkisiz olmayan Örnekleme Sistematik Örnekleme Amaçsal Örnekleme Aykırı Örnekleme Maksimum Çeşitlilik Benzeşik Örnekleme Tipik Örnekleme Tabakalı Amaçlı Ölçüt Örnekleme Uygun Örnekleme Örnekleme Yöntemleri

Örneklem türleri Eleman Örnekleme Küme Örnekleme Oransız eleman örnekleme Oranlı eleman örnekleme Küme Örnekleme Oransız küme örnekleme Oranlı küme örnekleme

Basit Seçkisiz Örnekleme (Oransız örnekleme) Örneklem türleri Basit Seçkisiz Örnekleme (Oransız örnekleme) Basit seçkisiz (Oransız) eleman örnekleme Basit seçkisiz (Oransız) küme örnekleme Tabakalı Örnekleme (Oranlı örnekleme) Tabakalı (Oranlı) eleman örnekleme Tabakalı (Oranlı) küme örnekleme

Oransız Eleman Örnekleme Örnek: Kamuoyu yoklaması için yüz bin nüfuslu bir kentten (evren) rastgele bin kişinin seçilmesi ve sadece onların görüşlerine başvurulması Oransız eleman örneklemedir.

Oransız Eleman Örnekleme

Oransız Küme Örnekleme Örnek: Malatya ilindeki ilköğretim öğrencilerinin internet kullanım alışkanlıklarını belirlemek amacıyla bir araştırma planlansın. Burada her ilköğretim okulu bir küme kabul edilir. İldeki tüm ilköğretim okulları listesinden rastgele yeterli sayıda (Minimum % 10) okul örnekleme alınır. Veriler, bu okullardaki öğrencilerden toplanır. Sonuçlar İldeki tüm ilköğretim okullarına genellenir.

Oransız Küme Örnekleme - + X + + X ++- + XX X + - + -X X + - + - - - + X + -- ++ X -+ + X X – + XX X + - + -X X - - + -+ - + + + + Oransız

Oranlı Eleman Örnekleme Örnek: 100.000 nüfuslu kent, kamuoyu yoklama sonuçlarını etkileyebilecek özellikler açısından alt evrenlere ayrılır. Bu alt evrenlerdeki eleman sayısına bağlı olarak belli oranlarda eleman seçimi yapılır. Not: Gerek duyulursa alt evrenlerin de içinde başka alt evrenler oluşturulabilir.

Oranlı Eleman Örnekleme Örneğimizde 100.000 nüfuslu kent sosyo-ekonomik gelişim düzeylerine göre üç alt evrene ayrılır. Seçeceğimiz bin kişinin alt evrenlere dağılımı şu şekilde bulunabilir: Evrendeki Örneklem ağırlıkları miktarı Üst sosyo-ekonomik düzey=10.000 %10 100 Orta sosyo-ekonomik düzey=30.000 %30 300 Alt sosyo-ekonomik düzey=60.000 %60 600

Oranlı Eleman Örnekleme

Oranlı Küme Örnekleme Örnek: Lise öğrencilerinin internet kullanım alışkanlıklarının araştırıldığı bir çalışmada, araştırma sonuçlarının sosyo-ekonomik düzeyden etkileneceği düşünülüyorsa; seçim yapılmadan önce bu açıdan okullar alt evrenlere ayrılır ve alt evrenlerden belli oranda okul rastgele örneklem grubu olarak seçilir.

Oranlı Küme Örnekleme İl merkezindeki 200 okuldan (lise) 20 okulun örneklem olarak seçileceği düşünüldüğünde; öncelikle okullar içinde bulundukları çevrenin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyleri açısından üç tabakaya/gruba/kategoriye (yüksek, orta, düşük) ayrılır. Seçilecek 20 okulun gruplara dağımı; gruplardaki okulların evrendeki ağırlıkları oranında olur.

Oranlı Küme Örnekleme Gruplar Evrendeki okul sayısı Evrendeki ağırlıklar (%) Örneklem Yüksek 30 % 15 3 Orta 120 % 60 12 Düşük 50 % 25 5 Toplam 200 % 100 20

Oranlı Küme Örnekleme Oranlı X ++- + XX X X – + XX X + - + -X X - - + -+ - + + + + X + - + - - - + X + -- - + X + + X + - + -X ++ X -+ + Oranlı

Örneklem Büyüklüğü Korelasyon çalışmalarında en az 30 kişi Deneysel çalışmalarda her grupta 30, en az 15 kişi Survey çalışmalarında büyük alt grupta 100, her bir küçük alt grupta 25-30 kişi Kay kare analizinde, hiçbir gözenekte beklenen değer sıfır olmamalı , beklenen değeri beşin altında olan gözenek sayısı da toplam gözenek sayısının %20’sini aşmaması gerekir.

Örneklem Büyüklüğü Hesaplama N= evren büyüklüğü n= örneklem büyüklüğü S= standart sapma (0.5) d= sapma miktarı/tolerans düzeyi/hata (.05 ya da .01) t= güven düzeyinin tablo değeri (t: 1.96 veya 2.58)  

Kaynaklar Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.