Mesleki Rehberlik.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
SUPER’ İN MESLEKİ GELİŞİM KURAMI
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Mesleki Rehberlik.
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
REHBERLİK DERS II.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Eğitim ve Eğitim Psikolojisi
REHBERLİK.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
ABKO ve KDE ile ilgili genel bilgiler
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
R E H B E R L İ K S E R V İ S İ MESLEK SEÇİMİ.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Bilgisayar Destekli Eğitim
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
MESLEKİ GELİŞİM SÜRECİ
John L. Holland ve Kişilik Tipleri
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
Çağdaş Mesleki Rehberlik ve
Mesleki Bilgi Sistemi, yaşam boyu sürecek öğrenme ve gelişim yolculuğunda size rehberlik etmeyi amaçlamaktadır.

GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık. Rehberlik kavramından ne anlıyorsunuz?
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
ORTAK DERSLER, zorunlu alınması gereken derslerdir, 33 saat ortak zorunlu alınması gereken ders vardır.  SEÇMELİ DERSLER, Genel kültür derslerini kapsar.
EĞİTSEL REHBERLİK Yrd.Doç.Dr. İsmail Hakkı TOMAR
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
 Meslek seçimi konusunda gerçekçi ve doğru karara ulaşabilmek için öncelikle kendinizi tanımalısınız.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
Mesleki Rehberlik Kuramları
Mesleki Rehberlik - I Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Zekâ Oyunları.
MESLEK SEÇİMİ VE GELECEĞİN YÜKSELEN MESLEKLERİ
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
Yrd. Doç.dr. h. deniz gÜlleroĞlu
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKOLOJİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
REHBERLİK DERS II.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Zekâ Oyunları. Zekâ oyunları, boş zamanlarını değerlendirmek için aktivite arayanların, günlük yaşamın stresinden kurtulmak için biraz olsun soluk almak.
Sunum transkripti:

Mesleki Rehberlik

İnsan gücü bir ülkenin kalkınmasında en önemli faktörlerden biridir İnsan gücü bir ülkenin kalkınmasında en önemli faktörlerden biridir. İnsan gücünün etkili verimli kullanılabilmesi insanların doğru meslek alanlarına yerleştirilmeleriyle mümkündür.

Her ne kadar bireyler bu kararın ne kadar önemli olduğunun farkında olmasa da meslek seçimi meslek seçimi kişinin yaşamında verdiği en önemli kararlardan biridir.

Mesleki rehberlik bireylerin türlü meslekleri tanımaları ve kendi kişisel özelliklerini tanımaları sürecidir.

Mesleki rehberlikle ilgili geçmiş anılarınız nedir?

Mesleki psikolojik danışma ise mesleki rehberlik amacıyla yapılan danışma hizmetidir. Mesleki psikolojik danışma bireysel ya da grupla yapılabilir.

Meslek seçimi yalnızca bir kerelik bir edim değil, bir süreçtir.

Mesleki gelişim süreci meslek seçimi ile ilgili bilgi ve becerilerin elde edilmesi, iş arama, işe girme ve uyum süreçlerini içeren süreçtir.

Mesleki gelişim süreci 5 aşamada yaşanmaktadır: Uyanış ve farkında olma (5 -12 yaş) Meslekleri keşfetme (12-15 yaş) Karar verme (15-18 yaş) Hazırlık (18-23 yaş) İşe yerleşme

Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Ismail Marulcu Mesleki gelişimi açıklamaya yönelik çeşitli kuram ve modeller geliştirilmiştir. Bunlardan başlıcaları şöyledir: Özellik Faktör Kuramı Super'in benlik kuramı Holland'ın tipoloji kuramı Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Ismail Marulcu

Özellik Faktör Kuramı Bu kurama göre her bireyin kendine özgü özellikleri vardır. Her meslek ise belirli özelliklere sahip insanlar tarafından yapılabilir. Kişinin özellikleri ile seçtiği mesleğin özellikleri ne kadar örtüşüyorsa kişinin başarılı olma şansı o kadar yüksektir.

Super’in Benlik Kuramı Super'a göre bir kimse meslek seçmekle, o ana kadar geliştirmiş oldugu öz kavramını yani kendini algılayış biçimini uygulamaya koymuş olmaktadır.

Meslek gelişimi şu basamaklara ayrılmaktadır. Büyüme Dönemi (14 yaşına kadar) Araştırma Dönemi (14-24 yaş) Yerleşme Dönemi (25 ile 44 yaş) Sürdürme Dönemi (45-65 yaş) Çöküntü Dönemi (65+)

Büyüme Dönemi (14 yaşına kadar): Bu Dönemde birey yetişkinlerin rollerini izler ve onlara benzeme arzusu ile birtakım mesleklere özenir

Araştırma Dönemi (14-24 yaş) Bu yaşlarda bireyler meslekleri araştırmaya başlar. Meslekleri inceler ve kendine uygun mesleği seçmeye çalışır.

Yerleşme Dönemi (25 ile 44 yaş) Bu dönemde birey kendi mesleğine yerleşerek bir düzen kurar ve bunu devam ettirmeye çalışır.

Sürdürme Dönemi (45-65 yaş) Bu dönemdeki birey mesleğini sürdürür Sürdürme Dönemi (45-65 yaş) Bu dönemdeki birey mesleğini sürdürür. Mesleğini en iyi şekilde yapmaya ve kendini geliştirmeye çalışır.

Çöküntü Dönemi (65+) Bu dönemde azalan fiziksel güçle birlikte mesleki etkinlik azalmaya başlar. Birey artık beden gücünden çok birikim ve deneyimlerinden yararlanarak mesleğini devam ettirir.

Holland’ın Tipoloji Kuramı Holland’ın kuramı, kişilik özellikleri ile mesleklerin yürütüldügü çevre veya mesleklerin gerektirdigi faaliyetler arasındaki ilişkiye dayanır. Holland, İnsanların kişilik özellikleri bakımından altı grupta toplanabilecegini ve yaşadıkları çevrelerin de aynı şekilde gruplanabilecegini kabul eder.

Gerçekçi Tip Bu insanlar el ile yapılan işleri tercih eder; nesneleri, alet ve makineleri, hayvanları üretim amacı ile kullanmaya önem verirler. Alet ve makineleri çalıştırmaktan, bitki ve hayvan üretmekten zevk alırken, sosyal ve zihinsel faaliyetlerden hoşlanmazlar. Atletik yapılı, mekanik yeteneği ve ilgisi gelişmiş, açık havada çalışmaktan zevk alan kişilerdir.

Araştırıcı Tip Bu gruptaki insanlar dogal ve sosyal olayların nedenlerini anlamaktan, onları sistematik bir şekilde gözlemekten, soyut kavramlarla ugraşmaktan hoşlanırlar. İçe dönük bir kişilik yapısına sahip olan araştırıcı tiplerin soyut düşünme yetenekleri çok gelişmiş olup, ilgi alanları bilimsel çalışmalardır.

Sosyal Tip Bu gruptaki bireyler başkalarını bilgilendirmeye, eğitmeye, geliştirmeye, ikna etmeye ve aydınlatmaya önem veririler. Sosyal ilgileri güçlü olan bu kişiler psikolog, din adamlığı, öğretmen gibi meslekleri tercih ederler.

Gelenekçi Tip Verilerle ilgilenmekten ve bunları sistematik bir şekilde işlemekten, örnegin kayıt tutma, yazıları dosyalarına yerleştirmekten hoşlanırlar. Büro işleri ve hesaplama başlıca ilgi alanlarını oluşturur. Belli başlı yetenekleri ayrıntıyı algılama ve hesaplamadır.

Girişimci Tip Ekonomik çıkar elde etmek ya da bir hedefe erişmek için insanları etkilemekten hoşlanırlar. Liderlik , kişiler arası iletişim ve ikna etme özelliklerini sahip olan bu kişiler pazarlama, hukuk gibi alanlarda çalışabilirler.

Sanatçı Tip Hep aynı şekilde yapılan, biteviye işlerden hoşlanmazlar. Net, sistemli ve belirli olmayan şeylere yönelirler. Bağımsız, kendini ifade eden, yaratıcılık özellikleri gelişmiştir.

Öğrencilerin meslekleri tanımaları amacıyla eğitim kurumları çeşitli etkinlikler yürütmelidir.

KIDZANIA ya da KIDSMONDO, çocukların meslekleri yaparak yaşayarak tanımaları için oluşturulmuş öğrenme ortamlarıdır.

Bu tür ortamlarda çocuklar bir günlerini geçirerek çeşitli mesleklere ait etkinlikler yapabilmektedir.

Okullarda mesleki rehberlik kapsamında çeşitli etkinlikler yapılmaktadır. Bunlardan başlıcası çeşitli ölçme araçları uygulayarak öğrenciye uygun meslek gruplarının belirlenmesidir.

Çeşitli mesleklerle ilgili günlerin düzenlenmesi, farklı mesleklerden insanların okullara davet edilmesi, işyerlerine ve üniversitelere okul gezilerinin düzenlenmesi yine sıklıkla yapılan mesleki rehberlik çalışmalarıdır.

“My Money” Etkinlikleri http://www. youtube. com/watch