Cüneyt TÜYBEK & Ümit S. TAŞKESEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hayat Biçimini Seçmektir
Advertisements

İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
ÖRNEK OLAY TEKNİĞİ Nedir? Amaçları nelerdir? Kullanıldığı Durumlar
Öznur TOPER Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
“ İŞ EĞİTİM MERKEZLERİNDE ÇALIŞAN MESLEK ÖĞRETMENLERİNİN BECERİ EĞİTİMİ VE SINIF YÖNETİMİNDE KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLERE İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİNİN BELİRLENMESİ.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Etkili İletişime Giriş
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
ÖĞRENCİ VELİSİ GÖREV VE SORUMLULUKLARI
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
Sefa BARIŞ U Eşref TİRYAKİ U Taha AKKOL U
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
PORTFOLYO DEĞERLENDİRME
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
“OKULLAR HAYAT OLSUN” PROJESİ KAPSAMINDA
ORTAK SINAVLAR ÖĞRENCİ ANKETİ DEĞERLENDİRME RAPORU SINAV YÖNETİMİ, MORAL MOTİVASYON VE REHBERLİK DAİRE BAŞKANLIĞI OCAK 2015.
YABANCI DİL EĞİTİM ORTAMLARININ BİLİŞİM VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ (BIT) KULLANARAK ZENGİNLEŞTİRİLMESİ Muhammet Berigel,Hasan KARAL Karadeniz Teknik Üniversitesi.
YETİŞKİN EĞİTİMİ Yard. Doç. Dr. Samiye METE
Rehberlik Servisi Tanıtımı
Hayat Biçimini Seçmektir
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MALATYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÜTÜNLEŞTİRME EĞİTİCİ EĞİTMENİ İHSAN KESİK
BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİ SEÇME SÜRECİ TANITIM TOPLANTISI NİĞDE REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
1. Destek Eğitim Odası nedir? Okul ve kurumlarda, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitime ihtiyacı.
DESTEK EĞİTİM ODASI İŞLEYİŞ USUL VE ESASLARI
BİTLİS REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ/Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü, Adres: Taş.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
İBRAHİM KURŞUNGÖZ REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ BÖLÜMÜ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN TANILAMA TAKVİMİ VE SINIF.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
ÇALIŞAN VE ÇALIŞMAYAN ANNELERİN ÇOCUKLARI ARASINDAKİ İLETİŞİM FARKLARI
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Destek Eğitim Odaları.
ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLER ve BİLSEM
ÖRNEK REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK YÜRÜTME KURULU TOPLANTISI
BİLİM VE SANAT MERKEZİ Bilim ve Sanat Merkezi, İlkokul, Ortaokul ve Ortaöğretim çağındaki özel veya üstün yetenekli öğrencilerin, bireysel yeteneklerinin.
Manavgat RAM Yetenek : Bir duruma uyma konusunda organizmada bulunan ve doğuştan gelen güç, kapasite Yaratıcılık : Bir şeyi herkesten farklı yollarla.
BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME. BÖLÜM 11 DEĞERLENDİRME.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
3.GRUP SEVİLLA/İSPANYA GRUBU. Soru 1: Projedeki amaçlarınıza ulaşabildiniz mi? Proje amaçlarınıza hangi faaliyetleri yaparak ulaştınız? Proje amaçlarınızda.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
EYLÜL DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
DESTEK EĞİTİM ODASI UYGULAMA KILAVUZU
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
PANSİYONLU OKULLARDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN KARAR VERMEDE ÖZ SAYGI ve KARAR VERME STİLLERİ Yasin DEMİRCAN, Vedat AYAN Tekışık Anadolu.
Stratejik İKY ve Örgüt Performansı İlişkisi
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
BAKIMIN KALİTESİNİN GELİŞTİRİLMESİNDE
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
2018 – 2019 EĞİTİM VE ÖĞRETİM YILI
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Cüneyt TÜYBEK & Ümit S. TAŞKESEN Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Görüş ve Uygulamaları Dr. Ahmet KURNAZ ahkurnaz@hotmail.com & Cüneyt TÜYBEK & Ümit S. TAŞKESEN

ARAŞTIRMANIN AMACI Araştırma ile sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri hakkında sahip oldukları görüş ve bilgiler tespit edilmek istenmiştir. Bu iki açıdan önemlidir; Öğrenci yönlendirme sürecinde üstün yetenekli öğrencileri aday göstermelerindeki isabetli kararlar vermeleri Üstün yetenekli öğrencilere uygun öğretim etkinlikleri planlamaları ve uygulayabilmeleri

Problem Cümlesi Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Görüş ve Uygulamaları Nasıldır ?

Alt Problemler Sınıf Öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin; Özelliklerine ilişkin görüşleri nelerdir? Eğitimlerine ilişkin görüşleri nelerdir? Sınıf içindeki durumları ve sınıf iklimine ilişkin etkileri hakkındaki görüşleri nelerdir? Üstün yetenekli öğrenciler için uyguladıkları sınıf içi öğretim etkinlikleri ile ilgili görüşleri nelerdir? Sınıfın içi öğretim etkinliklerinde yaşadıkları olumsuzluklar hakkındaki görüşleri nelerdir?

Alt Problemler Üstün yetenekli öğrenciler için uyguladıkları sınıf dışı çalışma ve araştırmalarla ile ilgili görüşleri nelerdir? Öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencilere uygun eğitim etkinlikleri uygulayabilme durumları ve ihtiyaçları hakkındaki görüşleri nelerdir? Bilim ve sanat merkezlerinin üstün yetenekli öğrencilere etkileri hakkındaki görüşleri nelerdir? Sınıflarındaki diğer öğrencilerin bilim ve sanat merkezine devam etmeleri gerektiği yönündeki düşünceleri nelerdir?

Yöntem Araştırma tarama modelindedir. Nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle gerçekleştirilmiş ve veriler tüme varım analizi yoluyla analiz edilmiştir.

Verilerin analizinde nitel araştırma yönteminden nitel veriyi yüzdelere indirgeme ve sözcük sıklığı hesaplama yaklaşımları kullanılmıştır. Bu yaklaşımda araştırmaya katılan bireylerin, araştırma verisi içerisinde saptanan tema ve kategorilere ne derecede katıldıkları gösterilir (Yıldırım ve Şimşek, 2005). Bu araştırmada da katılımcıların incelenen temalara katılma dereceleri yüzdeliklerle ifade edilmiştir.

Evren ve Örneklem Kurum Türü /Kıdem yılı 0-10 yıl 11-20 yıl 21 yıl ve üzeri Toplam Özel 2 13 23 38 Resmi 1 15 14 30 3 28 37 68

Veri Toplama Aracı Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmış ve katılımcılar bu formda sorulan açık uçlu soruları yazılı olarak cevaplamak suretiyle görüşlerini belirtmişleridir.

BULGULAR Sınıf Öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerine ilişkin görüşleri nelerdir?

Görüşler f % Öğrencilerin farklı görüşlere sahip oldukları 18 26 Sınıfınızdaki öğrencilerle ilgili gözlemlerinizi de dikkate alarak “üstün yetenekli çocukların özellikleri” hakkında neler söylemek istersiniz?” Görüşler f % Öğrencilerin farklı görüşlere sahip oldukları 18 26 Çok soru sordukları 17 25 Çok hareketli oldukları 16 24 Çabuk öğrenip kavradıkları Bu özellik dışında üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerinden pek çoğu öğretmenlerce ifade edilmiş, ancak bu özelliklerden hiç biri 3’den fazla öğretmen tarafından tekrarlanmamıştır.

2. Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin eğitimlerine ilişkin görüşleri nelerdir?

Yeteneklerini ortaya çıkaracak özel bir eğitim almaları Bulgular ve Sonuç Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimlerinin nasıl yapılması gerektiğini düşünüyorsunuz? Görüşler f % Yeteneklerini ortaya çıkaracak özel bir eğitim almaları 34 50 Okullarda özel sınıflar oluşturulmalı 13 19 Görüş belirtmeyenler 11 16 “bağımsız şekilde çalışmalı”, “spor dallarında da eğitim almalılar”, “kendini ifade edici bir etkinlik olmalı”, “küçük gruplar halinde eğitilmeliler”, 10 14

3. Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin sınıf içindeki durumları ve sınıf iklimine ilişkin etkileri hakkındaki görüşleri nelerdir?

a.Normal sınıfların ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verme ve gelişimlerine katkısı hakkında ne düşünüyorsunuz? f % Normal sınıfların kalabalık ve katkısının az olduğunu, ihtiyaçları karşılamada yetersiz 45 66 Öğrencilerin sosyal gelişimlerinin sağlıklı olması için normal sınıf ortamında bulunmaları gerekir 18 26 Normal sınıf ortamının ve sık konu tekrarının bu öğrencileri sıktığını ve sınırlı bir eğitim verildiğini 5 7

b. Üstün yetenekli öğrencilerin sınıfta ve okulda arkadaşları ve öğretmenleri ile ilişkileri hakkında neler düşünüyorsunuz? f % Liderlik özellikleri gösterdikleri, sınıfı sürükledikleri 20 29 Sınıf içince uyumlu olduklarını 16 24 rahat bir iletişim kurduklarını, büyükleri ile iletişimlerinin iyi olduğunu 13 19 arkadaşlık sorunu yaşamadıklarını, çok sevildiklerini öğrencilerin uyumsuz, hırçın, şımarık, sıkılgan, sorunlu, iletişim problemleri yaşadıklarını 10 14

4.Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler için uyguladıkları sınıf içi öğretim etkinlikleri ile ilgili görüşleri nelerdir?

f % Duruma göre değişiyor a.Sınıf içi etkinlikleri planlarken üstün yetenekli öğrencilerle ilgili bölümlere yer veriyor musunuz? f % Evet, yer veriyorum 50 74 Hayır, yer vermiyorum 18 26 b. Ne tür etkinliklere yer veriyorsunuz? f % Duruma göre değişiyor 54 79 Araştırma ve ek okuma 14 21

5.Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin sınıfın içi öğretim etkinliklerinde yaşadıkları olumsuzluklar hakkındaki görüşleri nelerdir?

Sınıfta sıkıldıklarını Çok konuşuyor olmakla suçlandıklarını, “Üstün yetenekli öğrencilerin sınıfın içi öğretim etkinliklerinde ve öğretim hayatlarında yaşadıkları olumsuzluklar hakkında neler düşünüyorsunuz?” f % Sınıfta sıkıldıklarını 16 24 Çok konuşuyor olmakla suçlandıklarını, 14 21 Konuları sınıf içinde paylaşma imkanı bulamadıklarını, 11 Bir soruya yanlış cevap verdikleri zaman yadırgandıklarını

6. Sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrenciler için uyguladıkları sınıf dışı çalışma ve araştırmalarla ile ilgili görüşleri nelerdir?

Araştırma ödevi veriyorum Sinema, tiyatro, belgesel ve gezi a.Üstün yetenekli öğrencilere okul dışı zamanlarda yaptırılması gereken araştırma, çalışma ve etkinlikler hakkında neler düşünüyorsunuz? f % Araştırma ödevi veriyorum 44 65 Sinema, tiyatro, belgesel ve gezi 34 50 Konu dışı cevaplar verir 13 19 Gerek olmadığı 3 4

b.Üstün yetenekli öğrencilerin performans görevi ve proje çalışmalarındaki durumları hakkında neler düşünüyorsunuz? f % Orijinal fikirleri var 36 52 Proje ve performans ödevlerini özgün 31 46 Görevlerini itinalı ve düzenli olarak yaptığını 18 26 Proje ve performans ödevlerinin araştırmaya dayalı olduğunu 10 14 Çalışmaların zamanında getirilmediği 7 Getirilen ödevlerin özensiz 3 4

Katkı sağlamamaktadır c. Okul dışı çalışmaların üstün yetenekli öğrencilerin öne çıkan alanlarına katkı sağlayabilme düzeyi hakkında ne düşünüyorsunuz?” f % Katkı sağlamamaktadır 44 65 Okulda ve okul dışındaki etkinliklere ek olarak özel eğitim almaları gerekir 24 35

7. Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencilere uygun eğitim etkinlikleri uygulayabilme durumları ve ihtiyaçları hakkındaki görüşleri nelerdir?

Etkinlikleri planlama, geliştirme ve uygulayabilme düzeyi yetersiz a. “Okullarda çalışan öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerine uygun öğretim etkinlikleri uygulayabilme durumları hakkında neler düşünüyorsunuz?” f % Etkinlikleri planlama, geliştirme ve uygulayabilme düzeyi yetersiz 58 85 Üstün zekalı çocukların özelliklerine uygun etkinlik planlama konusunda yeterli 10 15

b. “Öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi ile ilgili eğitim ihtiyaçları hakkında neler düşünüyorsunuz?” f % Üstün yetenekli çocukların eğitimi konusunda düzenlenecek olan bir hizmet içi eğitime katılmak istiyor ve buna büyük ihtiyaç duyuyorum. 68 100

8. Sınıf öğretmenlerinin bilim ve sanat merkezlerinin üstün yetenekli öğrencilere etkileri hakkındaki görüşleri nelerdir?

f % Sınav başarısı düştü “Öğrencinizin Bilim ve Sanat Merkezine devam etmeye başlaması ile davranış ve durumunda gözlediğiniz değişiklikler nelerdir?” f % Güven geldi 24 35 Başarısı arttı ve daha dikkatli, planlı oldu 16 23 Paylaşımı arttı ve olgunlaştı 15 22 İlgi alanları çoğaldı ve çalışmalarını belli etmek istiyor 13 19 Uyumsuzluğu kayboldu 7 10 Değişiklik yok Sınav başarısı düştü 2 3

9. Sınıf öğretmenlerinin sınıflarındaki diğer öğrencilerin bilim ve sanat merkezine devam etmeleri gerektiği yönündeki düşünceleri nelerdir?

“Katılımcılardan bilim ve sanat merkezine devam etmeyen öğrenciler arasında bu merkeze devam etmesi gerektiğini düşündüğünüz öğrenciniz var mı?” f % Evet, her sınıftan belirli bir kontenjana göre aday gösterilebildiği için yönlendiremedim 58 85 Hayır 10 15

Sonuç ve Öneriler Sınıf öğretmenleri üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri hakkında bilgi sahibi değildir. Bu nedenle sınıf öğretmenleri konu ile ilgili olarak eğitim almalıdır.

2. Sınıf öğretmenleri üstün yetenekli öğrencilerin sınıf içi eğitiminde kullanacakları öğretim etkinliklerini nasıl planlayacakları ve uygulayacakları, hangi yaklaşımlardan yararlanacakları konusunda bilgi sahibi değildir. Bu nedenle sınıf öğretmenleri konu ile ilgili olarak eğitim almalıdır.

3. Normal sınıflar üstün yetenekli öğrencilerin gelişimine gerekli katkıyı sağlayamamakta ve eğitim ihtiyaçlarına cevap verememektedir. Bunun yanı sıra üstün yetenekli öğrenciler çoğunlukla sınıf iklimine olumlu katkılar sağlamaktadır. Okullarda ilgili öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik gerekli tedbirler alınmalıdır.

4. Üstün yetenekli öğrenciler normal sınıflarda sıkılma, çok konuşuyor olmakla suçlanma, ilgilendikleri konuları sınıf içinde paylaşma imkanı bulamama, sorulara yanlış cevap verdikleri zaman yadırganma güçlükleri yaşamaktadır. Sınıf öğretmenleri bu güçlükler hakkında bilgilendirilmeli ve sınıf içinde gerekli tedbirleri almalıdır.

5. Okul dışı öğrenme etkinlikleri üstün yetenekli öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmelerine katkı sağlamamaktadır. Öğretmenlerin sınıf içi öğretim etkinliklerinin planlanması ve uygulanması yanı sıra sınıf dışı öğretim etkinliklerini de kapsayan örtük programlar hakkında eğitim almalıdır.

6. Sınıf öğretmenleri üstün yetenekli öğrencilere uygun öğretim etkinlikleri planlama ve uygulama açısından yetersizdir. Lisans düzeyinde bu alanla ilgili özel eğitim dersleri verilebilir.

7. Bilim ve sanat merkezleri üstün yetenekli öğrencilere olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu nedenle merkezlerin ya da üstün yetenekli öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarını karşılayacak oluşumların sayısı ve kapasitesi artırılmalı, öğrencilerin erken yaşlarda merkezlere devam etmesine imkan verecek şartlar oluşturulmalıdır.

8. Halen bilim ve sanat merkezlerine devam etmeyen öğrencilerden bu merkezlere devam etmesi gereken öğrenciler vardır. Bu öğrencilerin merkezlere devamının sağlanabilmesi için daha fazla öğrenci tanılanmalı ve merkezlerin kapasitesi artırılmalıdır.

TEŞEKKÜR EDERİM