Yrd. Doç. Dr. Ramazan Cihan Zirve Üniversitesi, İletişim Fakültesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI BASIN YAYIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ
Advertisements

Yerel Yönetim Reform Programına Destek Projesi Bratislava Regional Center 1 MİB’nin temsil (lobi) rolü: Üyelerinin çıkarlarını korumak ve temsil etmek;
5. Dünya Su Forumu bir sonraki Forumun programını oluşturma ortaklık WWC-Türkiye-Uluslar arası paydaş başlangıç toplantısı İstanbul– 19 Mart 2007.
ÜNİTE: İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ KONU: KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
TURİZMİN GELİŞMESİNE ETKİ EDEN UNSURLAR
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI BASIN YAYIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ 2009 YILI PROGRAMI Kartal Belediyesi
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
- Bilgi Taassubu Önler BİLGİ TAASSUBU ÖNLER.
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır Robert A
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI BASIN YAYIN VE HALKLA İLİŞKİLER MÜDÜRLÜĞÜ 2011 YILI PROGRAMI (OCAK /15 MAYIS ARALIĞI) Kartal Belediyesi
İletişimin Zamanda yolculuğu
Kitle İletişim Araçları
İletişim Araçları.
İletişim ve Kitle İletişim Araçları
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
İLETİŞİM ve İNSAN İLİŞKİLERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
HAZIRLAYAN KEZBAN BİÇER
Günümüzden 50 yıl önce kullanılan haberleşme araçlarını görüyorsunuz.
İletişim ve Toplum 2010 Bahar
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
10 ARALIK DÜNYA İNSAN HAKLARI GÜNÜ İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu'nun 10 Aralık 1948 tarih ve 217 A (III)
DİĞER EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİ ÇERÇEVE PLANI
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
Sözlükte "iletişim" ne demek?
Yrd. Doç. Dr. Doğan AYDOĞAN
Aileler için bir kültür kaynağıdır Çocukların düşünce alanını genişletir Çocukları düşünmeye teşvik eder Çocukların estetik zevklerini geliştirir Çocukların.
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
YEREL YÖNETİMLER VE DEMOKRASİ
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Tanzimat dönemi öğretici metinler
4.BÖLÜM GAZETECİ KİMDİR? DUYGUNAZ ULUSU GZT3. Gazetecilik: Gerekli mi Değil mi? Toplumbilimciler bu mesleğin “Yaşamsal gereksinimleri karşılamaya yönelik”
1. Sunum (Giriş - Ders Hakkında - Tanışma) Öğr. Gör. Mehmet Akif BARIŞ Medya ve Çocuk.
İletişim Süreci ve Türleri
Medya Tarihi ve Kavramlar
SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Yrd. Doç. Dr. Özlem CANAN GÜNGÖREN
SOSYAL BİLGİLER Kitle iletişim’ in anlamı nedir?
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
İLETİŞİM HAZIRLAYAN= Fikri Tekin. İLETİŞİM İletişim;duygu,düşünce ya da bilgilerin söz, yazı, hareket ve görüntü aracılığıyla başkalarına aktarılması.
İLETİŞİM HAZIRLAYAN= ZEHRA AKÇAKÖSE. İLETİŞİM İletişim;duygu,düşünce ya da bilgilerin söz, yazı, hareket ve görüntü aracılığıyla başkalarına aktarılması.
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
HAZIRLAYAN= Fikri Tekin
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Doğru Bilgi Almak Hepimizin Hakkı
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Kitle İletişimin Hızı Baş Döndürüyor
İletişim Araçları.
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI
DERS:Sosyal Bilgiler KONU:İletişim 1.HAFTA
İLETİŞİM VE İNSAN İLİŞKİLERİ / Anadolu’dan Haber Var
Yeni Medya Teknolojileri ve Modernleşme
İletişimin Zamanda yolculuğu. İletişim ne demektir?: Duygu, düşünce, haber veya bilgilerin başka kişilere aktarılmasına haberleşme denir. Resimdeki çocuk.
AFİŞ.
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
AFİŞAFİŞ. T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ RESİM-İŞ ÖĞRETMENLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI Resim-İş Eğitimi.
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Ramazan Cihan Zirve Üniversitesi, İletişim Fakültesi MEDYA NEDİR? Hazırlayan Yrd. Doç. Dr. Ramazan Cihan Zirve Üniversitesi, İletişim Fakültesi Radyo TV Sinema Bölümü

Medya Kelimesinin Kökeni Türkçe’de “medya” olarak kullanılan ve Latince bir kelimedir. Araç, orta, ortam anlamlarına gelen medium sözcüğünün çoğuludur. Türkiye’de “media” sözcüğünü karşılamak üzere, “kitle iletişim araçları” kavramı kullanılmaktadır. Bu da «yazılı, sesli ve görüntülü» tüm unsurları içine alan bir tanımdır.

Medya ve İnsan Mc Luhan’a göre, “araçlar insanların teknolojik uzantısıdır.” Tekerlek, kalem, telefon, matbaa, radyo, televizyon insanın uzantılarıdır. Mc Luhan, “araç insanı değiştirir” diyerek onu “mesaj araçtır” yargısına getirmiştir. Dolayısıyla teknolojik gelişmeler bizim düşünme, duyma ve hareket tarzımızı belirlemektedir.

Medyanın Gelişimi 1-Sözlü Kültür dönemi 2-Yazılı Kültür Dönemi 3-Elektrik-Elektronik Kültür Dönemi

1-Sözlü Kültür Dönemi Platon, Fedro adlı eserinde açıklık ve eksiksizlik yazıda değil, sözde olduğunu ifade eder. Söz insanlara gerçeği kazandırdığı halde, yazı sadece gerçeğin görüntüsünü verebilir (Baldini, 2000: 8). İnsan binlerce yıl bilgisini salt sesi ile aktarmıştır. Kavramlar ve bilgi ağızdan ağza dolaşarak yayılmıştır. -Kulaktan kulağa ve ağızdan ağıza dolaşan hazır ve kalıplaşmış deyişler ezberlenir. -Bu hazır kalıp deyişler ve atasözleri toplumun ortak malıdır ve zamanla ortak düşünce haline gelir. Hitabet: Şiir, destan, öykü, Antik Tiyatrolar: Bergama, Efes, Patara şehirleri, Agora: Dini ve edebi içerikli şenlikler, sözlü atışma ve yarışmaların yapıldığı meydanlar Kilise ve Havralar: Dini ayinler, öğütler ve vaazlar

2-Yazılı Kültür Dönemi A-Elyazmalı Kültür Dönemi: Yazının icadıyla başlar. M.Ö. 5000 -Chirografik (Çivi Yazısı): MÖ 3500, Mezopotamya Sümerler -Hiyeroglif (Hayvan ve Eşya Sembolleri): MÖ 3000 Mısır, Papirus -İlk Alfabe, MÖ 1300, Mezopotamya’da Sümerler -Elyazması kitaplar, M.Ö. 5. Yüzyılda Atina’da görülmeye başladı. B-Basılı (Tipografik) Kültür Dönemi: Matbaanın icadı 15. Yüzyıl McLuhan’a göre matbaanın icadı bilgilerin saklanması ve aktarılması konusunda insanlığa çok yararlı olmasının yanında, insan zihninde köklü değişikliklere yol açmıştır. Gutenberg, kuyumcu bir ailenin çocuğuydu. Almanya’da Ren bölgesinde Magonza’da dünyaya geldi. Farklı politik sınıf çatışması nedeniyle 1428’de Strasbourg’a sürgüne gönderildi. Burada matbaa üzerinde ilk çalışmalarına başladı. 1448’de Magonza’ya dönen Gutenberg, matbaasını kurdu.

3-Elektrik-Elektronik Kültür Dönemi 1800 yılında Aleksandro Volta ilk pili keşfetmesiyle ELEKTRİK depolanmaya ve iletilmeye başlandı. 1820 yılında Danimarkalı bilim adamı Oestred, elektromanyetik akımı keşfetti. Bu buluş iletişim araçlarının temel çalışma prensiplerini ortaya koydu. 1837’lerden itibaren telgraf ve telefonun devreye girmesiyle ses ve yazının elektronik ortamda iletilmesiyle medya çeşitlenmeye başladı. 1890’larda fotoğraf, sinema ve radyonun devreye girmesi, ardından 1925 yılında televizyonun icadıyla ses ve görüntünün elektromanyetik dalgalarla uzaklara iletilmesi medya alanında bir devrim ortaya koydu. 1985 yılında internet, 1990 yılında www’nin devreye girmesiyle iletişimde farklı bir boyuta gelindi.

Medya Organları -Print Medya: Kitap, dergi, gazete vb. matbaada basılan medya. Bu medya sektörü piyasada reklam, dağıtım ve pazarlamayı da içine alan «yayıncılık» (Publishing) sektörü olarak adlandırılır. -Broadcast Medya: Radyo-televizyon ve sinema alanını ifade eder. Bu medyanın özelliği ses ve görüntü sinyallerinin uydu ve vericiler üzerinden elektromanyetik olarak alıcılara iletilmesiyle gerçekleşen yayıncılıktır. -İnternet Medya: Bilgisayar üzerinden web aracılığıyla internet ortamında gerçekleşen yayıncılık. İnternet gazeteciliği, internet televizyonculuğu ve diğer sektörel yayıncılık. -Outdoor Medya: Print ve broadcast yayıncılığın dışında açık hava ortamını kullanan medya. Afiş, poster, bilboard, megalight, çatı ve duvar panoları, cephe giydirme, araba donatma, branda, durak reklamları, ışıklı veya ışıksız tabela ve ekranlar, bina üstlerindeki hareketli küreler, insert duyurular, şehir mobilyaları, işlek cadde ve sokaklara konan ayaklı ışıklı ve dekoratif raket tabelaları buna örnektir.

Medyanın Gücü Kitle iletişim araçlarının kamuoyu oluşturmadaki etkileri tartışmasız bir gerçektir. Medya, toplumu etkileme ve siyasi süreçlere katkıda bulunması yönüyle devlet idaresinde 4. kuvvet olarak algılanmaktadır. Okunacak Kitap Keane, John. “Medya ve Demokrasi”, Ayrıntı Yayınları No:62, İstanbul, 2010

Medya ve Basın Özgürlüğü (Liberty of The Press) Basın özgürlüğü kavramına dair ilk düzenlemeyi 15 Aralık 1791’de Amerikan Kongresi’nin “Kongre söz ve basın özgürlüğünü kısıtlayıcı yasa yapamaz” maddesini kabul etmesiyle görüyoruz. Bir diğer hadise Rihgt of Man (İnsan Hakları) kitabının yazarı Thomas Paine Londra’da 1792 yılında Kraliyet jürisi tarafından yargılandı. Galler Prensi’nin Adalet Bakanı Thomas Erskine ise Paine’i savunarak basın özgürlüğü alanında önemli bir adım attı. 1778’de cereyan eden Fransız İhtilali’nin yankıları devam ederken İnsan Hakları adını taşıyan bu eserin İngiltere’de kraliyete karşı bir başkaldırıya sebep olacağı düşüncesiyle yargılanmasına karar verilmiş ancak bazı resmi kesimler ve halk tarafından basın özgürlüğü adına büyük bir dirençle karşılaşılmıştır.

Haber Alma ve Basın Özgürlüğü Haber alma özgürlüğü halkı ilgilendiren yöndür. Vatandaşın ülke ve dünya gündemiyle ilgili gelişmelerden haber alma hakkı ve özgürlüğü vardır. Halkın haber alma özgürlüğü, hukuk devletinde kişilere sağlanan önemli haklardan birisidir. Halka ulaştırılacak haberlerin üretimi ve yayımı için ise basın-yayın özgürlüğüne ihtiyaç vardır. Bu nedenle bir olayla ilgili haberin yayınlanması belli hukuki ve etik kriterlere göre yapılmalıdır. Toplumsal barış ve huzurun zedelenmemesi açısından önemlidir.

Basın Özgürlüğü

Anayasanın 25. ve 26. maddeleri "Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir.” Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce ve kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz. "Herkes, düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklama ve yayma hakkına sahiptir. Bu hürriyet resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermek serbestliğini de kapsar.

Basın Özgürlüğü ve Toplum -Her insan, konuşma, bilgi alma ve fikirlerini yayma hakkına sahiptir. -İnsanların dilleri, beyinleri ve gözlerinin yönetilmesi kabul edilemez. -Özgür bir basın, vatandaşların yolsuzluk batağına batmış bir idareye karşı kullanacakları en önemli bir araçtır. -Özgür bir basın hukuk düzeni içinde iktidara çözüm ve önerilerde bulunabilir, kusurlarını gösterebilir, yolsuzluklara karşı uyarılarda bulunarak siyasal iktidarın kötüye kullanılmasını önleyebilir. -Vatandaşların özgür bir basın yoluyla doğal haklarını istemeleri anarşi ve isyana yol açmadan problemlerin bir an önce çözülmesine vesile olabilir. Yaklaşan tehlikeler konusunda bir nöbetçi gibi zamanında uyarılarda bulunabilir. -Toplum düzeyinde vatandaşlar arasında yapılacak sağlıklı tartışmalar kısıtlanıp engellenmemeli.

Basın Özgürlüğünün Sınırları -Basın özgürlüğünden kasıt medya patronlarının istedikleri gibi at oynatmaları değil, halkın manipüle edilmemiş, doğru ve özgür haber alma hakkıdır. (Nuri Kayış, 2000-2002 RTÜK Başkanlığı yaptı) -Aşırı ve dengesiz bir basın özgürlüğü zamanla iki yanı keskin bir kesici alete dönüşebilir. Sivil toplumda kök salmış özgür basın anlayışı zamanla vatandaşları yanlış temsil etme noktasına doğru kayabilir. -Günümüzün medya kurumları birçok şirketi bünyesinde barındıran büyük bir kartel olarak kendi şirketlerinin ayakta durması için politik, ekonomik ve siyasi çıkarlarını da gözeten bir kurum haline gelmiştir. Bu nedenle medya temsilcileri artık eskisi gibi hizmet ettikleri okuyucu yada izleyici topluluklarına karşı titiz bir sorumluluk anlayışı içinde olmadıkları gözlemlenmektedir. (Gazete patronları değişti) Günümüzde dünyadan Murdoch ve Maxwell medya grupları ile ülkemizden Doğan Medya, Doğuş Grubu, Ciner grubu gibi medya kuruluşları örnek olarak verilebilir. -Medya patronları kazançları için basın özgürlüğünü kendi çıkarları için kullanmayacaklarını kimse garanti edememektedir. Bu nedenle basın özürlüğünü savunan ticari kurumların, aslında yeterince çoğulcu ve halktan yana davranmadıkları ortaya çıkmıştır.

Türkiye’de Medya Çalışanlarının Dağılımı Türkiye’de 60 İletişim Fakültesinden yılda ortalama 750 mezun veriliyor. Bugün Türkiye’de yazılı, sesli ve görüntülü medya sektöründe gazeteci olarak 21 bin çalışan bulunmaktadır. Bu sayıdan sadece 1500 civarındaki medya mensubu İletişim fakültelerinden mezun olduğu gözlenmektedir. Bu da her iletişim fakültesinden mezun olan kişinin medya sektörüne girmediğini göstermektedir.

Basın Kartı Sahipliği Türkiye’de ilk basın kartı 01.01.1943 tarihinde verildi. 2013 sonu itibariyle 15 bin kişiye basın kartı verildi. Basın Kartı : 8 567 Sürekli Basın Kartı[1] : 4 195 Basın Şeref Kartı : 195 Serbest Basın Kartı[2] : 162 [1] Sürekli sarı basın kartı, Türkiye’de Basın Kartları Yönetmeliği hükümleri gereğince, gazeteciliğe başladıktan sonra alınan sarı basın kartını, aralıksız olarak 20 yıl fiilen gazetecilik yaparak taşıyan gazetecilere, bu tarihten sonra fiilen gazetecilik yapmasalar bile ömür boyu taşıma hakkı veren karttır. Bu kartın daha önceki ismi, "basın şeref kartı" idi. [2] Emeklilik hakkını elde edememiş basın kartı sahibi gazetecilerin işlerinden ayrılmaları halinde üç ay içinde basın kartını iade ederek bu süre içinde işsiz olduğunu beyan etmiş olmaları şartıyla Serbest Basın kartı düzenlenir. (BYEGM, Basın Kartları Yönetmeliği)

Basın Kartı Taşıyanların Kurumlara Göre Dağılımı Gazete :4350 Televizyon :1113 Ajans :1108 Dergi : 271 Radyo : 263 Toplam (Günümüzde) :7105

Türkiye’de Yayın Yapan TV Sayısı Günümüzde 23 ulusal, 16 bölgesel ve 211 yerel bazda olmak üzere toplam 250 televizyon kanalı bulunmaktadır.] Kaynak: Nuri Kayış. Meraklısına Medya Dersleri. Sinemis Yayınları, 1. baskı, Ankara, 2011. (Nuri Kayış Mayıs 2000 - Haziran 2002 tarihleri arasında RTÜK Başkanlığı görevinde bulundu.)