Eğitimde Engelsiz Bilişim
FATİH Projesi’nin temel amaçlarından biri, eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamaktır. Bu amaçla okullarımız bilişim teknolojileri araçlarıyla donatılmış, öğretmen ve öğrencilerimize tablet bilgisayarlar verilmiştir.
Sınıf seviyelerine uygun, güvenilir, incelemeden geçmiş, doğru e-içeriklerin kullanılabilmesi için EBA sitesi tasarlanmış, etkin materyaller hazırlanarak oluşturulan bu sosyal platform projenin en güçlü yanlarından biri haline gelmiştir.
İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü Fatih Projesi ekibi olarak, projenin amacına tam anlamıyla ulaşabilmesi için engellilere yönelik de e-içeriklerin hazırlanması gerektiği düşüncesiyle "biz neler yapabiliriz?" diye yola çıkarak çalışmalar yaptık.
Yapılan çalışmaların çoğu engellilerin ihtiyaç duydukları eğitimi alarak yaşamlarını daha kaliteli bir şekilde sürdürmelerine yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Bireysel-toplumsal yaşamın gerektirdiği ihtiyaçları karşılama adına engellilere özbakım becerileri kazandırma, okuma-yazma, günlük hayatta karşılaşabilecekleri nesnelerin veya kavramların öğretimi vb. konularda çeşitli çalışmalar yürütülmüştür, yürütülecektir. çalışmalar yürütülmüştür, yürütülecektir..
İçinde bulunduğumuz teknoloji çağında, engelli öğrencilerin eğitim-öğretiminde kullanılan teknolojilerin klasik yöntemlere göre daha olumlu etki yarattığı yönündedir.
Fatih projesiyle teknolojik imkânların arttırıldığı Fatih projesiyle teknolojik imkânların arttırıldığı okullarımızda engelli öğrencilerimizin ihtiyaçlarına yönelik e-içeriklerin de arttırılması, temel insan hakları ve fırsat eşitliği açısından gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu ihtiyacı karşılayabilmek amacıyla zihinsel Bu ihtiyacı karşılayabilmek amacıyla zihinsel engelli öğrencilere yönelik iki okulla işbirlikçi çalışmalar gerçekleştirilmiştir.
İzmir Ahmet Şefika Kilimci Özel Eğitim-İş Uygulama Merkezi öğretmen ve öğrencileriyle yapılan çalışmada, ‘Az-Çok’, ‘Otobüs nedir?’, ‘Büyük-Küçük’ Az-ÇokOtobüs nedir?Büyük-KüçükAz-ÇokOtobüs nedir?Büyük-Küçük gibi, eğitim-öğretimin yönelik e-materyaller alan gibi, eğitim-öğretimin yönelik e-materyaller alan öğretmenlerinin rehberliğinde hazırlanmıştır. Etkileşimli tahtalarda ve tabletlerde kullanılan e-materyallerle ve klasik yöntemle işlenen örnek derslerin videoları çekilmiştir. videoları
Öğretmen, öğrenci ve idarecilerden materyallerin etkililiği hakkında geribildirimler alınmıştır. Benzer şekilde İzmir Konak Moris Bencuya Özel Eğitim Uygulama Merkezi öğretmenleriyle yapılan çalışmada, renklerin öğretimine yönelik hazırlanan senaryo ve senaryo öğretmenlerin istekleri doğrultusunda e-materyallere-materyaller hazırlanmıştır. e-materyaller
E-materyallerin hazırlanma sürecinde materyallerin derslerde kullanımı, örnek derslerin video çekimleri ve materyallerin etkililiği hakkında görüşmeler gerçekleştirilmiş, öğretmenlerin yönlendirmeleriyle gerekli düzeltmeler gerçekleştirilmiştir
Ayrıca görme engellilere yönelik Ege Üniversitesi Dokümantasyon Daire Başkanlığı’yla yapılan görüşmeler sonucu, görme engelliler için sesli betimleme ve eğitim materyalleri konusunda eğitim alınmıştır. Alınan eğitim doğrultusunda kısıtlı ekipmanlarla da olsa birkaç sesli betimleme denemesi yapılmıştır.
Sonuç olarak Yapılan çalışmalar göstermiştir ki engellilere yönelik hazırlanacak e-materyallerde alan öğretmenleriyle işbirliği yapılmalıdır. Etkileşimli tahtalarda ve tabletlerde engelli öğrencilerimizin kullanabileceği e-materyallerin arttırılması gerekmektedir.
E-materyallerin hazırlanmasında yer alacak ekibin engel türüne göre, uzmanlardan eğitim almaları, materyallerin uygunluğu ve etkililiği açısından önemlidir. Materyaller için gerekli olan fotoğrafların, videoların ve seslerin hazırlanmasında kullanılacak kaliteli ekipmanlar, hazırlanan e-materyalin kalitesini de arttıracaktır.