TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK III

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arşiv Kurumların gerçek veya tüzel kişilerin gördükleri hizmetler, yaptıkları haberleşme veya işlemler sonucu meydana gelen ve bir amaçla saklanan Dokümantasyon,
Advertisements

Genel sekreterlik Genel Sekreterlik, bir Genel Sekreter ile en çok iki Genel Sekreter Yardımcısından ve bağlı birimlerden oluşur. Genel Sekreter, üniversite.
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ADAY ÖĞRENCİLER TANITIM KATALOĞU.
İLKNUR ERDEM HEMŞİRE TSK ETİMESGUT ASKER HASTANESİ
Bakanlık Düzeyinde Rehberlik Örgütü (Milli Eğitim Bakanı)
TIBBİ TANITIM PAZARLAMA
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
ORHAN YÜCEL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ & OKUL-AİLE BİRLİĞİ.
REHBERLİK HİZMETLERİNİN ÖRGÜTLENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
SALDIRI VE TACİZ DURUMUNDA GÜVENLİĞİN SAĞLANMASI
Hasta Bakıcı Görev Yetki Ve Sorumlulukları
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM ŞUBESİ  Çalışma hayatı süresince bilgi, beceri ve verim düzeyini yükseltici plânlı eğitim etkinlikleridir.  Çalışma.
Olay Komutanı. Olay Komutanı Planlama Bölümü Şefi Operasyon Bölümü Şefi Lojistik Bölümü Şefi Finans/ Yönetim Bölümü Şefi.
POLİS AKADEMİSİ BAŞKANLIĞI
6. HASTANE ORGANİZASYONU.
KURUM ÖZELLİKLERİ Hastane yatak sayısı: 750 Personel Sayısı: 1229
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
GÜLTEN ÖZAYDIN ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
EVDE HASTA BAKIMI.
Sağlık Bakanlığı Hastanelerinin Yönetim ve Organizasyonu
AYŞE ŞAHİN MESLEK LİSESİNDE EĞİTİM VERİLEN MESLEKİ EĞİTİM ALANLARI.
ARŞİVLEME YÖNTEMİ.
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
ÖRGÜT VE ÖRGÜTLENDİRME
Sağlık Görevlisi Tanım Görevleri Kulanılan Alet ve Malzemeler
Muhasebe yardımcı elemanı; kişi, kurum ve kuruluşlarla ilgili yasal defterlerle belgeler hakkında bilgi sahibi olan, bu belgelerle muhasebede kullanılan.
HEMŞİRE NE YAPAR?.
İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ
EPİKRİZ RESMİ OLARAK GEÇERLİ BİR SAĞLIK RAPORU DEĞİLDİR.
2015 YAMANTÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ ALAN VE BÖLÜMLER
SEKRETERLİK HİZMETLERİ
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
ÇALIŞMA ORTAMI GÖZETİMİ
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK
Öğretmenlik Mesleği.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Okulumuzda 1 2 Müdür Yardımcısı, 7 Meslek Dersleri Öğretmeni, 4 Kültür Dersleri Öğretmeni, 1 Rehber Öğretmen ve 4 Hizmetli çalışmaktadır.
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
ÇEVREMİZDEKİ RESMİ KURUMLAR
Bakanlığımız yönetiminde ve kullanımında bulunan taşınmazlar ;
GÜLNAZ İBRAHİM GÜNGÖR TARA KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ.
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
PS İ KOLOJ İ K DANI Ş MAN VE REHBER Ö Ğ RETMEN ZEYNEP KOCAMAN.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
DİSPANSERLER
Öğr.gör.özgür ince 4.hafta
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
BÜRO YÖNETİMİ Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı
Yeni Nesil Laboratuvar
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
Hastaneler ve Bina Yönetimi
PERSONEL YÖNETİMİ Personel işlevi, işletme işlevleri içinde yer alan kolaylaştırıcı bir işlevdir. Nasıl ki, bir işletmede üretim yönetiminin konusu mal.
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 5
Karabağlar Nene Hatun Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
AMELİYATHANE HEMŞİRELİĞİ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLAR
Büro Yönetimi ve Yönetici AsistanLIğI PROGRAMI
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
İÇERİK Hasta dosyaları arşiv komitelerinin çalışma alanları
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Klinik Bilgi Sistemleri
Sunum transkripti:

TIBBİ DÖKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK III Yrd.Doç.Dr. Zafer ÇAMBAY

Sekreterin Tanımı Sekreter, ingilizce bir kavramdır ve ingilizce’deki “secret” (gizli, saklı, mahrem) kelimelerinden gelmektedir. “Secretary” yani sekreter kelimesi ise, özel katibe, katip, yazman anlamlarına gelmektedir. Kelimenin aslı ise Latince gizlilik anlamına gelen “secretus” kelimesidir. Türk Dil Kurumu sözlüğünde ise, sekreter özel yada kamu kuruluşlarında haberleşmeyi sağlayan, yazışma yapabilen görevli, yazman, katip anlamında kullanılmaktadır . Büyük Laurouse ise; haberleşmeleri steno ve daktilo ile sağlayabilen, mektup yazabilen ve yazışmaları düzenleyebilen memur veya memure olarak vermiştir Geleneksel yaklaşım içerisinde yazman, yazmanlık olarak nitelendirilen sekreter kelimesiyle; sekreterlik hizmetini günümüzdeki çalışmalarıyla değerlendirdiğimizde sekreter; yönetim kadrosunun zorunlu bir parçası olarak kabul edilmektedir.

Buradan hareketle sekreter; sadece raportörlük görevinin gereği değil, içinde bulunduğu organizasyonun amacını anlayan, başarıya ulaşılması için kendi katkısının da önemini kavrayan, liderlik ve beşeri ilişkiler duygusuna sahip bir kişi olup, sağlıklı bir iletişimi yerine getirirken, yöneticisinin diğer birim ve kuruluşlarla olan ilişkilerini organize eden ve denetleyen, yönetime ait bilgi ve becerilerle donatılmış kişi anlamına gelmektedir. Sekreterlik mesleğinin kökeni eski Mısır ve Yunan toplumlarına dayanmaktadır. Tarih belgeleri, ilk sistemli sekreterlik hizmetlerinin Eski Mısır ve Yunan toplumlarında verildiğini belgelemektedir. Bu dönemlerde kayıt tutma ve belgeleme amacıyla "sırdas sekreterlere" gerek duyulmuştur .

Sekreter sözcüğü pek çok kişide bayan elaman çağrışımı yapmakla birlikte, endüstri devrimi öncesinde sekreterlik hizmetleri, erkek is gücü tarafından yürütülmüştür. Birçok ülkedeki bunların basında ABD gelir, sekreterlik bir erkek isi olarak değerlendirilmiştir. 1970’li yıllara gelindiğinde ise daha önceki durumun tersine bir durum tespit edildi, sekreterlik alanında hizmet verenlerin çoğunluğunu bayanlar oluşturmaya başladı ve sekreterlik bayan mesleği olarak kabul görür oldu

Sekreterlik mesleği artık, sadece daktilo yazan, not tutan ve çeşitli büro görevlerini yapan bir elaman durumunu ifade etmemektedir. Çağdaş bir sekreter, yöneticisini tanıyan, onun amaçlarını bilen ve onun günlük rutin olaylar arasında uzun dönem plan ve stratejilerini belirlemesine imkan tanıyan çalıştığı ortamının düzenleyicisidir. Sekreter günümüze kadar klasik bir kavram olarak sır saklayan, yazman veya katip olarak tanımlanmıştır. Ancak bu tanımın günümüz çağdaş yönetim anlayışı, bilgi toplumu ve gelişmiş bilgi ve iletişim teknolojisi çerçevesinde yetersiz kaldığı söylenebilir.

Sekreter; bu sözlük anlamlarının yanında, yönetim fonksiyonları konusunda bilgi sahibi, yönetim faaliyetlerinin yapılmasında ve yürütülmesinde yöneticilere asistanlık yapan, iletisim teknolojilerini ve kendi becerilerini kullanarak, örgütün iç ve dıs çevresi arasında iletişim sağlayan, yöneticinin zamanını ve görüşmelerini iyi planlayan, verimli kılan, bilgi isleme, büro otomasyonu, yazısma teknikleri, raporlama ve dosyalama konusunda bilgi sahibi, kendine güveni olan ve karar alma yetenegine sahip örgüt ve yönetim içerisinde görev yapan bir insan kaynagı olarak tanımlanabilir. Buna göre bir sekreterin, sekreterlik hizmetlerinin yanı sıra, karar alma ve yönetim fonksiyonlarını da iyi bilmesi gerektigi söylenebilir

SEKRETERLİK MESLEGİNİN ÖNEMİ Günümüzde gelişen sektör içerisinde artık is alanları uzmanlık gerektirdiği için bireylerin belirli alanlarda profesyonelleşmesi gerekmektedir. En ilkel toplumlarda bile sağlık ile ilgili sorunlar tıp, güvenlikle ilgili sorunlar asker, kainatla ilgili sorunlar din, sosyal ilişkilerden kaynaklanan sorunlar da hukuk alanında yetişmiş uzmanlarca çözümlenmiştir. Toplumsal yapı karmaşıklaşıp, is bölümü artınca; uzmanlık alanları birer meslek olarak ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, sekreterlik mesleği de uzmanlık gerektiren bir meslek olarak ifade edilebilir. Tüm organizasyonlarda sekreter kavramının yönetici kavramıyla birlikte kullanıldığı söylenebilir.

• Organizasyonda iletişimin merkezi oldukları, Sistem içerisinde yöneticinin başarılı olmasının sırrı sekreterinin elindedir. Gerçekten de yöneticinin en kısa zamanda en yüksek etkinliği sağlayabilmesi için günlük is yüküyle basa çıkma konusunda iyi bir sekreterden daha fazla kimse yardımcı olamaz, iyi bir sekreter sadece sıkıcı isleri yapmaz, aynı zamanda özel bilgisi ve yeteneklerinden dolayı yaratıcı planlama ve is yönetimi sayesinde yöneticiyi pek çok ayrıntıdan kurtarır. Sonuç olarak bu bilgiler ışığında sekreterlerin önemi su şekilde sıralanabilir: • Organizasyonda iletişimin merkezi oldukları, • Yöneticisi ile organizasyonun diğer çalışanları ve organizasyon dışından ilişkide bulunulan kişi ve örgütler arasında bir köprü oldukları,

• Yöneticiye rahat bir çalışma ortamı sağladıkları, • Yöneticinin karar vermesini kolaylaştırdıkları, • Bürodaki bilgi akısını sağladıkları, • Yazışmaları gerçekleştirdikleri, • Konuşma stili ve sesleri ile karsı taraftaki kişiye örgütün imajını yansıttıkları, • Ziyaretçileri karşılayan, onları ağırlayan ilk kişi ve örgütün dışa açılan penceresi oldukları için önemlidirler. Yukarıda belirtilen nedenlerle sekreterlere her zaman ve her örgütte ihtiyaç duyulmaktadır.

SEKRETERLİK MESLEĞİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ Sekreterlik mesleği gelişim sürecini üç evrede ortaya koymak mümkündür. • Sanayileşme Öncesi Dönem (Tarım Toplumu) • Sanayileşme Dönemi (Sanayi Toplumu) • Bilgi ve Teknoloji Çağı

1. Sanayileşme Öncesi Dönemde Sekreterlik Mesleği MÖ. 8000 yıllarında başlayan ve yaklaşık olarak 1750'lere kadar süren tarım toplumunda basit bir is bölümü bulunmaktaydı. Sanayi toplumu iste bu niteliklere sahip bir dünyada varlık göstermeye başladı. Kitle halinde üretimlerin yapıldığı büyük fabrikalar, tarlaları sürmek üzere geliştirilen traktörler, buralardaki daktilo makineleri ve hayatı kolaylaştıran diğer pek çok alet, araç ve gereç sanayi toplumunun oluşturduğu ürünler olarak karsımıza çıkmıştır. Sekreterlik mesleği sanayileşme öncesi, klasik dönemlerde kamu kurumlarında başlamıştır. Devlet yönetiminin geliştiği antik Yunan ve Roma medeniyetlerinde geleneksel sekreterlik faaliyetlerinin ilk geliştiği toplumlar olmuştur. Yunanlı ve Romalı devlet adamlarına yazmanlıkla başlayan sekreterlik hizmetleri erkek is gücü tarafından yürütülmekteydi.

2. Sanayileşme Döneminde Sekreterlik Mesleği Sanayileşme döneminde sermaye yatırımları önemli artışlar göstermiş, bu durum dolayısıyla hem fabrika ve işyeri artısına hem de büro çalışanlarının artmasına neden olmuştur. Sekreterlik mesleği bilimsel açıdan gelişimini sanayileşme ile birlikte göstermiştir. Sanayileşmeden sonra esnafın, zanaatkarın pek önemi kalmamış, fabrika ve büyük isletmelerin sayısında artış meydana gelmiştir

Endüstrinin gelişmesiyle erkeklerin diğer is kollarındaki ihtiyacı karşılamakta yetersiz kalmasıyla ofis hizmetlerinde bayanlar da görev almaya başlamıştır. Sekreterlik hizmetlerinde bayanların çalışmaya başlaması, 1870’li yıllarda görülmektedir. Sekreterlik mesleğinin gelişmesine en önemli katkı 1873 yılında ilk ticari daktilonun kullanılmaya başlamasıyla olmuştur. 1930 yılından sonra kadınlar ofis is gücüne egemen olmaya başladı.

3. Bilgi ve Teknoloji Çağında Sekreterlik Mesleği Sanayi toplumundan bilgi toplumuna dönüşümün çok hızlı gerçekleşmesinin temel nedeni, yeni teknolojilerin gelişme hızı ile insanların bu teknolojilere uyum esnekliğinin yüksekliğinden kaynaklanmaktadır. İnsanlık sanayileşme sürecine göre teknolojik yenilikler konusunda daha bilinçlidir ve daha geniş imkanlara sahiptirler. Bu durum, bilgi toplumunun insanlığa getireceği değişim ve dönüşümün, sanayi toplumundan çok daha derin ve köklü olacağının ilk habercisidir

Tarım toplumunun ekonomisi tarıma, sanayi toplumunun ekonomisi sanayiye dayalı ise bugün ki toplumun ekonomisi ve faaliyetleri bilgiye dayalıdır. Başka bir ifade ile bilgi; üretilen, el değiştiren, alınıp satılan, kullanılan, tüketilen önemli ve topluma damgasını vuran bir değer haline gelmiştir. Bilgi toplumuna gelinmesindeki en önemli iki etken bilgisayar ve internettir. Bilgisayarlar bilginin yaygın olarak depolanmasını ve islenmesini, internet de bilgiye ulaşılmasını, bilginin el değiştirmesini, alınıp satılmasını kolaylaştırmıştır. Yani bilgi toplumu, yasamda zaman ve mekan sınırlarını kaldırmıştır . Dolayısıyla bilgi toplumunda görev yapacak olan sekreterlerin de görev tanımı yeniden yapılmak durumundadır.

Başlangıçta sır saklamak gibi, göreli olarak basit bir görevi yerine getiren sekreterler günümüzde; yazışma teknikleri konusunda bilgili, ofis otomasyonu konusunda uzman, doğrudan denetlemeye gerek duymadan özerk davranabilen, inisiyatif kullanan ve yargıya varan, kendi yetki alanı ve devredilen yetki sınırları içinde karar verebilen kişi olarak görülmektedir

SEKRETERLİK MESLEĞİNİN TÜRKİYE’DEKİ TARİHSEL GELİSİMİ Türkiye’deki sekreterlik mesleğini Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi olmak üzere incelemek mümkündür. Osmanlı imparatorluğu döneminde sır katibi olarak adlandırılan sekreterler, devlet adamları tarafından görevlendirildikleri için eğitimlerine önem verilmiştir. Osmanlı Devleti döneminde Divan-ı Hümmayun'daki (yani devletin en üst kademesindeki) isler Reissülküttab (yönetici sekreter) ve onun idaresinde bulunan Beylikçinin nezaretinde görülürdü. Ayrıca yöneticilerle umumi katip veya mahsus kalem müdürlüğü adında bugünkü adıyla sekreterler çalışmıştır

Cumhuriyet döneminde ise; sekreterlik görevini yazmanlar ve katipler üstlenmişlerdir. Sekreterlik mesleği 1953 yılında ilk kez Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü ile Karayolları Genel Müdürlüğünde bugünkü anlamıyla hizmet sunmaya başlamıştır. Türkiye’de bürolar 1950’li yıllara kadar, şahıs firmaları ve is hanı adı altında tanımlanan binaların bir odasında faaliyet gösteriyorlardı. O yılların koşullarında tek bir odada veya dükkanda firma sahibi, bir veya iki memuru ile islerini yürütebiliyordu. 1960’lı yıllarda ise, Türk ekonomisinin gelişmesine paralel olarak aile isletmeleri şirketleşmeye başlamış ve küçük firmalar yavaş yavaş yerlerini daha büyük kadrolarla çalışan kuruluşlara bırakmaya başlamışlardır. 1980’li yıllardan sonra özellikle hizmet sektöründe görülen önemli gelişmeler sonucunda büyüyen binalar plazalar merkezler hastaneler sekreterlik mesleğinin önemini artırmıştır.

Meslek Tanımı Sekreterlik, bir kuruluşta iletişim, belgeleme ve düzenleme görevlerini içeren bir meslek alanıdır. 1- Telefona bakmak, 2- İç ve dış yazışmaları yapmak İLETİŞİM 3- Ziyaretçileri ağırlamak, 4- Yazışmaları dosyalamak, 5- Ziyaretçi kayıtlarını tutmak BELGELEME 6- Fatura kesmek, 7- Randevuları vermek, 8- Dış gezi organizasyonu, DÜZENLEME 9- Toplantı düzenlemek.

Sekreter değişik cevre, meslek, kültür, milliyet, cinsiyet, inanç ve yaş gruplarından pek çok kişi ile görevinin gereği ilişki içindedir. Sekreter, çalıştığı kuruluş adına ilişkide bulunduğu kişiler ve kuruluşlarla iyi ilişkiler kurmalıdır. Bu ilişkilerde; - Sağlam ve devamlı bağlar kurup onların destek ve güvenini sağlayabilmeli, Onlara kuruluşun calışmaları hakkında aydınlatıcı bilgiler verebilmeli, Çeşitli yollarla onların eğilimlerini anlayabilmeli, Gördüğü aksaklıkları gidermek üzere ilgililere önerilerde bulunabilmeli, çalışmalara yeni bir yön vermeyi sağlayabilmelidir.

SEKRETERLİK MESLEĞİNİN SINIFLANDIRILMASI Teknolojik alanda meydana gelen gelişmeler, is hayatının uzmanlığı gerektirmesi, isin yeni kollara ayrılması, her meslekte olduğu gibi sekreterlik mesleğinde de mesleklerin özelliklerine göre, teknik bilgiler isteyen farklı çalışma koşullarını gerektirmektedir. Sekreterlik mesleği yukarıda açıklandığı gibi teknolojik gelişmelere paralel olarak farklılıklar göstermektedir Bu farklılaşma sekreterlik mesleğinin çok sayıda bölümlere ayrılmasına yol açmıştır. Bu bağlamda, sekreterleri; yönetici sekreteri, üst düzey yönetici sekreteri, yönetim kurulu sekreteri, büro hizmetleri sekreteri, tıp sekreteri, hukuk sekreteri, muhasebe ve finans sekreteri, basın sekreteri, ticari sekreter, uluslar arası organizasyon sekreteri, teknik sekreter, bilgi işlem sekreteri olmak üzere on bir grupta toplamak mümkündür.

Tıp Sekreterliği Tıbbi dökümantasyon ve arşiv konusunda özel eğitim almış ve kendisine yasa ve yönetmeliklerle yüklenilen görevleri yapmakla sorumlu kişilere “tıbbi sekreter” denmektedir. Tıbbi sekreter aynı zamanda hastane arşivinin çalışmasında önemli rol oynayan kişiler olmaları, sağlık personelinin çalışmalarında yardımcı rol üstlenmeleri nedeniyle ve tıp ilminin gelişmesindeki katkılarıyla günümüz hastane arşivlerinin ayrılmaz bir unsuru haline gelmişlerdir. Tıp sekreteri tıp alanında hizmet veren, yöneticilerin ve hekimlerin araştırma, tahlil, tedavi sonu izleme evrelerinde gerekli olan her türlü yazışmaların yapılmasını, dosyalanmasını sağlayan ve karışıklıklara yol açmadan tıbbi terim, deyim ve lisana uygun olarak işleri yöneten kişidir. Bir başka tanıma göre ise tıp sekreteri; kendi alanında özel eğitim görmüş, bu eğitimle kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, sağlığın korunmasında ve yükseltilmesinde hasta ile sağlık personeli arasında hizmet veren personeldir.

Meslek Standartları Komisyonu’nca Yataklı Tedavi Kurumları isletmeleri Yönetmeliği’ne göre tıp sekreteri; lise veya dengi okul mezunu daktilo bilir personeldir. Hasta müşahede kağıtlarını, tıbbi raporları ve tıbbi mesleki mektupları hekimlerin söyledikleri şekilde ve yöntemine uygun olarak daktilo ile yazar. Meslek Standartları Komisyonu’nca Tıbbi Sekreter, kendi başına ve belirli bir süre içerisinde, hasta muayene, kabul ve dosya işlemlerini yapma ile tıbbi ve istatistiki dökümanları hazırlama bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir şeklinde tanımlanmıştır.

Tıbbi sekreterlik yapmak için uzmanlaşmak gerekmektedir Tıbbi sekreterlik yapmak için uzmanlaşmak gerekmektedir. Çünkü bir çok kelime ve terimi öğrenmek gerekmektedir. Hasta dosyasını tanımalı, kayıt, kabul ve taburcu veya ex durumunda yapılması gereken işlemleri bilmeli, Sağlık Bakanlığına gönderilecek istatistik ve cetvelleri düzenleyebilmeli ve tıbbi yazım tekniklerini ve raporlamayı bilmelidir.

TIP SEKRETERiNiN MESLEKi TUTUMLARI VE ALIŞKANLIKLARI • işini sevmek, • Hastalara, hasta yakınlarına ve çalışanlara karsı saygılı olmak, • Hasta ve yakınlarına danışma hizmetlerinde yeterli bilgi vermek, • Çalıştığı ortamı temiz ve düzenli tutmak, • Ekip çalışmasının önemine inanmak, • Verilen işi doğru yapmak, • Cevre korumaya karsı duyarlı olmak, • Detaylara özen göstermek, • insan iliksilerine özen göstermek, • İŞ güvenliğine dikkat etmek, • İşyeri çalışma prensiplerine uymak, • Kaliteye dikkat etmek, • Meslek ahlakına sahip olmak, • Planlı olmak, • Sorumluluk sahibi olmak,

• Günlük iş ve çalışma planı yapmak, • İşlerin önceliklerini ayırmak, öncelik sırasına göre gerçekleştirmek, • İsine sadık olmak, sır saklamak, • Amirleri ve çevresiyle uyumlu çalışmak, • İş için gerekli araç ve gereçleri ve zamanı tasarruflu kullanmak, kurumun malını korumak, • Eleştirilere karsı hoşgörülü olmak, • Hastane dışında da mesleğiyle ilgili etkinliklere katılmak, • Notları düzenli tutarak ilgililere zamanında eksiksiz olarak ulaştırmak, • Çalışma saatlerine dikkat etmek, • Telefon görüşmelerinde genel kurallara dikkat etmek, • Hastane enfeksiyonlarına karsı koruyucu önlemlere uymak, • Kılık ve kıyafet yönetmeliğine uymak, • Hasta dosyalarındaki bilgileri düzenli olarak tutmak ve korumak, • Bölümü ile ilgili istatistikleri düzenli olarak tutmak, zamanında ilgililere ulaştırmak, • Kimsesiz ve yardıma ihtiyacı olan hastalarla ilgilenmek ve bölümüne bildirmek, • Sabırlı, soğukkanlı, çalışkan, dürüst, kararlı, yeniliklere acık, titiz, enerjik, temiz ve dikkatli olmak

TIP SEKRETERiNiN ÖZELLİKLERİ Hastanenin amaçlarını bilmek, Çalıştığı kurumun örgüt yapısını bilmek, Hastanedeki baslıca faaliyet alanlarını bilmek, Hangi kararların, kimler tarafından verileceğini bilmek, Üst kademelerden gelen emir ve direktifleri ilgililere zamanında iletmek, Alt kademe personelden gelen önemli konuları ilgili üst yönetim kademelerine duyurmak, Tıbbi terminolojiyi bilmek, Kurumdaki personelin yetki ve sorumluluklarını bilmek, Daktilo kullanımına ilişkin teknikleri bilmek, Kurum içi ve kurum dışı haberleşmeyle ilgili temel yazışma tekniklerini bilmek, Hasta raporlarının yazılmasında uygulanan temel kuralları bilmek, Tıbbi sekreterlik hizmetlerinde dosyalama ve arşiv tekniklerini bilmek, Hasta tetkik randevularını takip etmek, Hasta dosyalarının ve tetkiklerinin hukuki önemini bilmek, Enfeksiyona karsı uyulması gerekli kuralları bilmek, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun temel esaslarını bilmek, Kılık ve Kıyafet Yönetmeliği’nin sekreterlerle ilgili hükümlerini bilmek

TIBBİ SEKRETERİN TÜRLERİ VE GÖREVLERİ 1- Poliklinik Sekreteri: Poliklinikler, ayakta muayene, tetkik, teshis ve tedavi hizmetlerinin yapıldığı, hastaların Yataklı Tedavi Kurumlarına ilk başvurdukları ünitelerdir. Yataklı Tedavi Kurumlarının mevcut her uzmanlık dalına ait bir polikliniği bulunmaktadır. Poliklinik sekreteri muayene, kontrol, tetkik için gelen hastaların her türlü işlemlerini yapmaktan sorumludur.

1- Poliklinik randevularını ve is akışını düzenler, 2- Randevu dışı gelen hastalarla görüsür, gerektiğinde ilgili birimlerle görüşmelerini sağlar, 3- Randevulu olarak gelen hastaların eski dosyaları olup olmadığını araştırır. Hastanın eski dosyası varsa arşivden çıkartır. Yoksa yeni hasta dosyasını düzenler, ilgili bölümleri doldurur, 4- Hasta dosyalarının muayene bölgesine gönderilmesini sağlar, 5- Muayene esnasında istenen tetkikler ile ilgili olarak hastalara bilgi verir ve ilgili laboratuarlara gönderir, 6- Tetkik raporlarının topluca polikliniğe gelmesi halinde muayene odalarına göre tasnif ederek tetkik sonuçlarının hasta dosyalarına işler, 7- Muayenelerin tamamlanmasından sonra hasta dosyalarını arşive gönderir,

8- Muayene sonucu yatmasına gerek görülen hastaları kliniğe yönlendirir 9- Poliklinikte muayene olan hastalara ilişkin protokol defteri veya bilgisayar dosyalarının giriş ve çıkış kayıtlarını tutar, 10- Poliklinik muayenesi esnasında belirlenen bildirilmesi zorunlu hastalıklarla ilgili gerekli yazışmaları yapar 11- Poliklinikteki haberleşme ve diğer yazışma hizmetleri görevini yürütür, 12- Poliklinikte kullanılacak olan ilaç, tıbbi sarf ve genel sarf malzemelerinin temini ile ilgili yazışmaları ve malzeme temini işlemlerini takip eder, 13- Poliklinikte kullanılacak olan tıbbi ve genel demirbaşların temini ve bakım ve onarımı ile ilgili gerekli yazışmaları yapar ve malzeme temini işlemlerini takip eder,

2.Klinik Sekteri Klinik hizmetleri uzman, uzmanlık eğitimi görenler, hemşire ve eczacı, diyetisyen, fizyoterapist, psikolog gibi branşla ilgili diğer meslek üyeleri tarafından birlikte yürütülen bir ekip çalışması olup, yatan hastaya en iyi koşullarda, güvenilir araçlarla uygun teşhisi koyarak, bakımının ve en kısa zamanda tedavisinin sağlanması, eğitim hastanelerinde ayrıca servis içi hasta bası eğitimlerini de gerçekleştirmeyi amaçlayan hizmetlerdir…

1- Hastaların servise kabulunu ve odalarına yerlestirilmesini sağlar, 2- Hasta yatıs ve cıkısları ile ilgili protokol defteri veya bilgisayar dosyalarının giris ve cıkıs kayıtlarını yazar, 3- Gunluk hasta mevcudu ve bos yataklara iliskin belgeleri yazarak ilgili birime gonderir, 4- Yatan hastalara iliskin olarak istenen tetkik ve konsultasyonlara ait takip islemini yurutur, 5- Hastaların cıkıs esnasında hasta dosyalarını kontrol ederek eksik belgelerin temini icin ilgi uyarır, 6- Hasta cıkısı ile ilgili islemleri ve gerekli yazısmaları yapar, 7- Hasta cıkıs ozetleri, ameliyat raporları ve benzeri tıbbi bilgileri desifre veya diğer metotlarla okuyarak, mekanik veya elektronik yazım aracları yardımıyla yazar, 8- Hastalık ve ameliyatlara iliskin Uluslararası kodlamaları yapar.(Merkezi bir birimde yapılmadığı takdirde.), 9- Klinik tedavisi esnasında belirlenen ihbarı mecburi hastalıklarla ilgili gerekli yazısmaları yapar,

10- Klinikteki haberleşme ve diğer yazışma hizmetlerini yürütür, 11- Klinikte kullanılacak olan ilaç, tıbbi sarf ve genel sarf malzemelerinin temini ile ilgili yazışmaları yapar ve malzeme temini işlemlerini takip eder, 12- Klinikte kullanılacak olan tıbbi ve genel demirbaşların temini ve bakım onarımı ile ilgili yazışmaları yapar ve işlemleri takip eder, 13- Periyodik istatistiklere ilişkin kayıtları tutar, formları doldurur ve ilgili birime gönderir, 14- Klinikte gerçekleştirilecek eğitim ve diğer aktiviteler icin zaman planlaması yapmak, 15- Klinikte arşiv-istatistik hizmetlerini gerçekleştirmek, 16- Klinik nöbet listelerini hazırlamak ve onaylatmak, 17- Kliniğin genel tertip ve duzenini sağlamak,

3- Acil Servis Sekreteri: Yaralanan ya da aniden hastalanan kişilere acele müdahale için var olan yerlerdir. Buralarda görev yapan sekreterler acil servis sekreterleridir. 1- Bütün evrak ve dokümanların listelenip saklanmasını sağlamak, 2- Acil servis ve hastane içi ve dışı iletişimi sağlamak, 3- Acil serviste muayene olan hastaların raporlarını düzenlemek, 4- Acil servisin malzeme ve ihtiyaç çizelgelerini doldurmak, 5- Acil serviste yatan hastaların listesini güncellemek, 6- Hasta yakınlarına bilgi vermek, 7- Acil servise gelen hastaların yatması gerekiyorsa yatış işlemlerini yapmak, 8- Mesai saatleri dışında hasta kabul ve taburcu işlemlerini yapmak, 9- Hasta geldiği zaman şuuru acık bir hasta ise hastalığına göre ilgili acil hekimi ile görüştürmek, 10- Hastanın kimlik bilgilerini, sigortasını öğrenmek, 11- Hastaya dosya açmak, eğer önceden dosyası varsa dosyasını buldurmak, 12- Hasta eğer özel sigortalı ise sigortadan provizyon almak, 13- Hekim isteğine göre radyoloji ve laboratuar isteklerini sisteme girmek, 14- Eğer hastanın şuuru kapalı ise hasta yakınlarına ulaşmaya çalışmak, duruma göre başka bir hekim ihtiyacı var ise onlarla irtibat kurmak, 15- Adli vakaları polise haber vermek.

4- Ameliyathane Sekreteri: Ameliyathane, cerrahi müdahalelerin yapıldığı yerlerdir. 1- Günlük ameliyat listesini düzenler ve ilgili birimlere dağıtımını sağlar, 2- Ameliyata alınan hastalara ilişkin hasta dosyaları işlemlerini düzenler ve takip eder, 3- Ameliyat raporlarının yazılması ve hasta dosyalarında yer almasını sağlar, 4- Randevu sırasına göre o gün operasyon geçirecek hastaları ameliyathaneye istemek, 5- Ameliyatlara ilişkin kodlamaları yapar.(Merkezi bir birimde yapılmadığı takdirde), 6- Acil olarak tetkiki gereken ameliyat malzemelerinin ilgili laboratuarlara gönderilmesini ve takibini sağlar, 7- Ameliyatlar ile ilgili gerekli kayıtları tutar, nöbet listesi hazırlar 8- Ameliyathanedeki haberleşme ve diğer yazışma hizmetlerini yürütür, 9- Ameliyat formlarını ve raporları tarih sırasına göre dosyalamak, 11- Ameliyathanede kullanılacak olan tıbbi ve genel demirbaşların temini ve bakım onarımı ile ilgili yazışmaları yapar ve işlemleri takip eder, 12- Periyodik istatistiklere ilişkin kayıtları tutar, formaları doldurur ve ilgili birime gönderir

5- Laboratuvar Sekreteri: Kan, idrar, doku gibi materyallerin analizi ile radyolojik tetkiklerin yapıldığı ünitedir. 1. Laboratuar istek belgelerini almak, kontrol etmek, laboratuar kayıt defterine islemek veya bilgisayar dosyalarına giriş ve sonuç kayıtlarını yapmak, 2. Tetkik sonuçlarını ilgili bölüme göndermek veya kişilere teslim etmek, 3. Laboratuar randevu işlemlerini düzenlemek ve uygulamak, 4. Laboratuarın iç ve dış yazışmalarını hazırlamak ve onaylatmak, 5. Laboratuarda kullanılan araç ve malzemelerle ilgili talep formlarını düzenlemek, onaylatmak ve malzeme temin işlemlerini takip etmek, 6. Laboratuarda kullanılacak olan ilaç, tıbbi sarf ve genel sarf malzemelerinin temini ile ilgili yazışmaları yapmak ve malzeme temini işlemlerini talep etmek, 7. Laboratuarda kullanılacak tıbbi ve genel demirbaşların temini, bakım ve onarımı ile ilgili yazışmaları yapmak ve işlemleri takip etmek. 8. Laboratuar faaliyet istatistiklerini hazırlamak, 9. Laboratuar nöbet hizmetlerini hazırlamak ve onaylatmak, 10. Yazılı ve sözlü görüş bildirmek 11. Amirinin vereceği diğer isleri yapmak.

6- Arşiv Sekreteri: Tıbbi dokümanları ve kayıtları toplayan, bunları koruyan, tasnif eden, değerlendiren ve tekrar kullanılır hale getiren sekreterlerdir. Arşiv sekreterlerinin görevleri şunlardır: 1- Hasta kabulden gelen dosyaları zimmetle teslim alır, 2- Teslim alınan dosyaları inceler ve varsa eksik belgelerin tamamlar, 3- Bu bölümde tamamlanmak için bekleyen dosyalar için eksik dosya fişi düzenleyerek vekil dosyalara yerleştirir ve bu dosyayı dosyalama bölümündeki rafına kaldırır, 4- Eksik dosyaları bölümlere veya doktorlara göre tasnif ederek tamamlatılması için ilgili doktorları uyarır. Gerektiğinde hastane yönetimine konu ile ilgili raporlar verir, 5- Eksiği tamamlanan dosyaları kodlama ve tıbbi istatistik bölümüne gönderir, 6- Eksik dosyalar bölümünden aktırılan dosyaların hasta kabul kağıdı üzerine, uluslar arası kodlama sistemlerini kullanarak hastalık tanısı ve varsa ameliyat turunu kodlar, 7- Hastalıkları ve ameliyatları uluslar arası kod sistemlerine göre tasnif edilmiş istatistik kartlarına veya bilgisayar dosyalarına aktarır,

8- Kodlama kartları veya bilgisayar dosyalarındaki bilgileri periyodik tıbbi istatistiklere dökerek ilgililere sunar, 9- Kodlama kartları veya bilgisayar dosyalarındaki bilgileri gerektiğinde hastane yönetiminin izni ile isteyen kişi veya kuruluşlara verir 10- Hastane yönetimince periyodik istatistikler dışında istenen istatistiksel verileri hazırlar, bu verileri istatiksel metotlarla değerlendirerek yorumlar ve hastane yönetimine bildirir, 11- Bildirimi zorunlu olan hastalıklar ile ilgili gerekli yazışmaları yapar, 12- Her yıl basında geçmiş yıla ait tıbbi istatistik bülteni hazırlayarak hastane yönetimine sunar, 13- Epikriz, ameliyat notu ve benzeri hasta çıkısı ile ilgili elle yazılmış veya banda okunmuş bilgileri deşifre ederek veya okuyarak daktilo veya bilgisayar yardımıyla yazar, 14- Yazılan çıkış özetleri ve formları ilgililere gönderir ve suretlerinin hasta dosyalarına girmelerini sağlar, 15- İsi biten dosyaları dosyalama bölümüne gönderir, 16- Araştırma için istenen dosyaları dosyalama veya eksik dosyalar bölümünden çıkartır, 17- Araştırma için yerinden alınan dosyalar için kime verildiğini gösterir vekil dosyalar koyar,

18- Araştırma için istenen dosyaları zimmet karşılığı ilgililere teslim eder. Zimmet kayıtlarını dosyalayarak takip eder, 19- Polikliniklerden gelen hasta dosyaları indeks kartlarını teslim alır ve alfabetik olarak tasnif eder 20- Hastalara ilişkin çift dosya bulunup bulunmadığını tasnif esnasında kontrol eder ve varsa çift dosyaları birleştirir, 21- Hastalara ait bilinmeyen dosya numaralarını bularak isteyen birimi haberdar eder, 22- Tıbbi dokümantasyon ve arşivin diğer bölümlerinden kendisine gelen işlemi tamamlanmış dosyaları bilimsel usullere göre tasnif ederek raflarına kaldırır, 23- Çeşitli nedenlerle istenen dosyaları raflarından bularak ilgililere zimmet karşılığında teslim eder, 24- Raflarından alınan dosyalar için dosyanın ne zaman alındığını ve kimde bulunduğunu gösterir bilgileri ihtiva eden vekil dosyaları tanzim ederek raftaki yerine kaldırır, 25- Yıpranmış dosyaları kontrol ederek yeniler, 26- Yürürlükteki mevzuat gereğince muhafaza suresi dolan dosyaların terkin işlemini sağlar

MESLEKTE İLERLEME “Tıbbi Dokumantasyon ve Sekreterlik” programını bitirenler OSYM tarafından yapılan Dikey Gecis Sınavında (DGS) basarılı oldukları taktirde - Buro Yonetimi Oğretmenliği, - Sağlık Kurumları İsletmeciliği lisans programına dikey gecis yapabilirler. Sağlık Hizmetleri Meslek Yuksekokulunun Tıbbi Dokumantasyon ve Sekreterlik bolumunden mezun olanlar hastane ve benzer kuruluslarda idari memur olarak goreve baslarlar. Mesleki basarı ve deneyimlerine gore de buro sefliğine (İdari ve Teknik İsler, Kutuphane ve Dokumantasyon isleri vb.) yukselebilirler.

MESLEĞİN PİYASADAKİ DURUMU VE GELECEĞİ Gunumuzde, tıbbi sekreterlik mesleğinin gereği ve onemi tartısılmamakla birlikte, meslek elemanlarının gorev sınırlarının cizilmesinde farklı uygulamalara ve goruslere rastlanmaktadır. Bazen hasta danısmanlığı, bazen dosyaların arsivlenmesi, bazen tıbbi dokumanların yazılması gibi isleri farklı ortamlarda yerine getirmek durumunda bulunan meslek elemanlarının mesleki eğitim veren okullarda sistemli bir sekilde ve program dahilinde yetistirilmesi gereği kendini hissettirmektedir. Diğer taraftan, bazı sağlık kuruluslarında, hasta danısmanı olarak ayrı bir personel gorevlendirilmesi uygulamasına da rastlanmaktadır. Ozellikle bilgisayar teknolojisinde sağlanan gelismeler, tıbbi sekreterlik mesleğinin icra edilmesine hız ve kalite bakımından onemli katkılar sağlamaktadır. Tıbbi sekreterlik mesleğinde sağlanan gelismelerin sağlık hizmetlerinin verimliliği ve basarısı uzerinde onemli etkilere sahip olduğu ve hastane hizmetlerinde kalite standartlarının tutturulabilmesinde meslek elemanlarının katkısının buyuk olduğu gorulmektedir. Bu nedenlerle, tıbbi sekreterlik mesleğinin giderek daha da fazla onem kazanacağı ve iyi yetismis, nitelikli elemanlar icin istihdam olanaklarının artacağı tahmin edilmektedir

Mesleğin yurutulebilmesi icin bilgisayar kullanımı, mesleki terim ve insan psikolojisi bilgileri giderek daha fazla onem kazanmaktadır. Meslekte edinilen bilgi ve becerilerin kısa bir eğitimden sonra ofis sekreterliği, halkla iliskiler ve tıbbi mumessillik gibi mesleklerde de kullanılabileceği dusunulmektedir. Meslek elemanları, kendi gorev tanımlarındaki isleri yaparak hekimlerin ve hemsirelerin profesyonel alanlarına daha fazla zaman ayırmasını sağlarlar. Kurum yoneticilerinin gereksinim duydukları bilgileri duzenleyerek verimlilik ve kalite artısına da katkıda bulunurlar. Akreditasyon icin zorunlu hale gelen hasta verilerinin ve dosyalarının nitelik ve nicelik yonunden gerektiği gibi duzenlenmesi ve saklanmasını sağlayarak sağlık sektorunun onemli bir sorunu olan kayıt ve dokumantasyon hizmetlerine cozum getirmektedirler. Dunyada olduğu gibi ulkemizde de gelisen ve onemi gun gectikce anlasılan, ozel ihtisas gerektiren onemli bir meslek olması nedeniyle sağlık sektorunun vazgecilmez ara insan gucudur

Tıp sekreteri, gunumuzde gelisme gosteren sağlık sektorundeki isletmeler icin onemli ve zorunlu bir unsur haline gelmistir. Bu bağlamda cesitli alanlarda kurulan buyuk olcekli sağlık isletmeleri gelisme eğilimi gosteren, farkındalık yaratan ve alanında yeterli bilgi ve beceriye sahip tıp sekreterlerine ihtiyac duymaktadır. Son yıllarda ulkemizde de temelleri atılan sağlık turizmine yonelik faaliyet gosteren isletmeler, tıp sekreterine olan talebi ve yonelisi artıracaktır. Sağlık Bakanlığı’nın KPSS sonuclarına gore yaptığı Tıbbi Sekreter sozlesmeli personel alımı ve atamalarında da son donemde onemli artıslar gorulmekte ve kamu alanında calısmak isteyenlere onemli bir avantaj sağlamaktadır.

TIBBİ DOKÜMAN VE DOKÜMANTASYONUN TANIMI Sağlık kuruluşları (hastane, aile sağlığı veya toplum sağlığı merkezleri, dispanserler gibi…) insan sağlığını izlemekten sorumlu yerlerdir. Buralara başvuran sağlıklı veya hasta bireyler kendileri için gereken işlemlerden geçirilirler. Bu işlemler sonucunda bireye ait pek çok veri ortaya çıkar. Her sağlık kuruluşu tedavi ettiği tüm hastalara ait bilgileri saklamak zorundadır. Verileri saklamak hukuksal ve yasal açıdan olduğu kadar, akreditasyon açısından da gereklidir. İnsan sağlığını ilgilendiren konularda yapılan çalışmalardan elde edilen bu verileri bir düzen içinde gösteren belgelere tıbbi doküman denir.

Tıbbi dokümanların bilimsel standartlara uygun olarak toplanması, düzenlemesi ve saklanması işlemine ise tıbbi dokümantasyon adı verilir. Bu şekilde düzenlenen ve kaydedilen tıbbi dokümanlara gerektiğinde ulaşılabilir ve hizmete sunulabilir. Kısaca tıbbi dokümanlar; 1. Hastanın hastalığının şeklini ve tedavi sırasındaki seyrini belgeler 2. Tedavi eden hekim ve tedaviye katılan tüm birimlerin iletişimini sağlar 3. Hastayı daha sonra izleyecek sağlık çalışanlarına hasta ile ilgili bilgiyi verir. 4. Verilen sağlık hizmetinin kalitesini değerlendirmede kullanılır

6. Sağlık çalışanlarının eğitiminde kullanılır. 5.Hastanın, hekimin ve sağlık kuruluşlarının yasal haklarını korumada kullanılır. 6. Sağlık çalışanlarının eğitiminde kullanılır. 7. Tıbbi araştırmalar için veri kaynağıdır. 8. Halk sağlığı çalışmaları için veri kaynağıdır. 9. Maliyet ve finansal yönetim politikasını belirlemede kullanılır.

Hastalıkların Uluslararası Dokümantasyon Sistemi GİRİŞ Sağlık kaydı, kişinin farklı zamanlarda, farklı kurumlarda, farklı sağlık çalışanları tarafından kaydedilen tüm bilgilerini kapsayan verilerin bütünüdür. Bu kayıtlar ile kişinin hastalığının tanı ve tedavisi için gerekli olan geçmiş öyküsüne dair bilgilere ulaşılabilmesi, idari ve klinik süreçler için kullanılabilecek istatistiki verilerin depolanması mümkün olabilmektedir.

Toplumlarda sağlık sorunlarının saptanması ve önceliklerin ortaya konmasında sağlık kurum ve kuruluşlarında tutulan kayıtların çok önemli bir yeri vardır. Kayıtlarda bulunan verilerin tam, doğru, güvenilir, kullanılabilir ve standart olması gerekir. Bu verilerin en önemlisi ise hastalıklarla ilgili olanlarıdır. Hastalıklar tuttukları organ ve sistemler, görüldükleri cins ve yaş grupları, etkenleri gibi özelliklerine göre sınıflandırılabilirler. Hastalıkların istatistiksel değerlendirmelerinin yapılabilmesi ve tıbbi araştırmalara yardımcı olabilmesi amacıyla yapılan hastalık sınıflandırılmaları ile ilgilenen bilim dalı “Nosology” olarak isimlendirilir

Hastalık Sınıflandırması ve Kodlama Hastalık isimlerinin bazı kriterlere göre bir araya getirilerek oluşturulan kategoriler sistemine “Hastalık sınıflandırması” denir. Hastalıkların sınıflaması, hastalığın etkilediği organ veya sistemlere göre, hastalığın neden/nedenlerine göre, hastalığın dokularda oluşturduğu patolojik değişikliğe göre veya hastalığın sonunda oluşan işlevsellik kaybı derecesine göre yapılabilir. Tek bir ölçüt kullanılarak yapılan sınıflamalar yetersiz olacağından, hastalık sınıflamalarında birçok farklı ölçütün bir arada değerlendirilmesi gereklidir.