BİLGİ HİZMETLERİNİN PAZARLANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ BBY 154 Bilgi Hizmetleri (2013) Arş. Gör. Zehra Yanar tarafından hazırlanan sunumun güncellenmiş sürümüdür.
Pazarlama? Bilgi hizmetlerinin pazarlanması?
Bilgi merkezleri için pazarlama Bilgi merkezi: (Çoğunlukla) kâr amacı gütmeyen kuruluş Neden pazarlamaya ihtiyaç duysun? Potansiyel pazarı tanıma Bilgi merkezi ve hizmetlerini potansiyel pazara tanıtma Bilgi hizmetlerinin kullanımını arttırma Hizmet kalitesini geliştirme Kullanıcı memnuniyeti
Kâr Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Neden Pazarlama Yöntemlerine İhtiyac Duyar? Rekabetin artması Verimliliğin ve hizmet kalitesinin düşmesi Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi Maliyetlerin yükselmesi Talebin yavaş yavaş düşmesi Tüketicinin bilinçlenmesi Kamu kuruluşlarına yönelik olarak bütçenin yetersizliği Toplum içinde olumlu bir imaj edinme isteği Zaman içinde tüketiciye verilen önemin artması (Aslan, 1996) Aslan, S. (1996). Kâr amacı gütmeyen sağlık hizmetleri kuruluşlarında pazarlama: Erciyes Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi’nde bir uygulama. Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı tezi. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
Kullanıcıyı tanı Kullanıcı grubunu / gereksinimlerini belirle Hizmetlerini kullanıcı odaklı tasarla Hizmetlerini kullanıcılara duyur, reklamını yap Kullanıcı memnuniyetini ölç
Kullanıcıyı Tanı!
Kullanıcıyı Tanı Hizmet verilen kitlenin özellikleri Üniversite kütüphanesi, halk kütüphanesi, özel kütüphane, bilgi merkezi, vs. Tıp fakültesi, hukuk fakültesi vs. Yaş grubu … Kullanıcılar sizden ne ister? Pazar araştırması
Kullanıcı Odaklı Hizmet Tasarımı Ne yapıyoruz? Kimin için yapıyoruz? Neden yapıyoruz? Aslında ne yapıyor olmalıyız?
Hizmetlerini Duyur!
Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması INTERNET Web sitesi Sosyal ağlar Eğitim/oryantasyon programları Viral pazarlama
Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması – Web Sitesi Kurumsal web sitesi pazarlamanın önemli unsurlarından biri Dinamik bir yapı / sürekli güncellemeler İletişim bilgileri Güvenilir ve erişilebilir bir adres Web sitesinin tanıtımının yapılması Kurumsal kimlik
Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması – Sosyal Ağlar Duyuruların geniş kitlelere yayılabilmesi Twitter Facebook Diğer sosyal ağlar Hakkınızda neler konuşuluyor? Kullanıcı şikayeti, memnuniyet bildirimleri…
YouTube
Londra Westminster Halk Kütüphaneleri Tanıtım Filmi Bilkent Üniversitesi Kütüphaneleri Tanıtım Filmi / Genel Kurallar Avustralya Milli Kütüphanesi Noel Kutlamaları “Priceless Library” The Dewey Decimal Rap Seattle Public Library - Flash mob Koç Üniversitesi Suna Kıraç Kütüphanesi Tanıtım Filmi
Blog
Blog
Kütüphaneler için Viral Pazarlama
Kullanıcı Memnuniyetini Ölç! Bilgi Hizmetlerinin Değerlendirilmesi
Kullanıcı Memnuniyetini Ölç! Bilgi merkezinin ya da hizmetlerinin performansının kullanıcı gözünden değerlendirilmesi Güçlü ve zayıf yanların belirlenmesi Bilgi merkezi için stratejik planlama Bazı ölçme araçları: SERVQUAL LIBQUAL EQUAL
SERVQUAL Hizmet kalitesi ölçümü aracı Müşterinin algıladığı hizmet kalitesi ile beklentileri arasındaki fark 7’li Likert ölçeği 1 Hiç katılmıyorum / 7 Tamamen Katılıyorum Hizmet kalitesinin boyutları Beklenen hizmet Algılanan hizmet Algılanan hizmet kalitesi Kullanıcı Tatmini
.. SERVQUAL Hizmet kalitesinin boyutları Güvenilirlik – vaad edilen işin yapılıyor olması Teminat – Personelin bilgisi ve kullanıcıda güven uyandırması Elle tutulabilenler – Mekan, ekipman, personelin görünümü Empati – Kişiye özel ilgi ve muamele Duyarlılık – Kullanıcıya yardım etme isteği Bu boyutların bilgi merkezlerine uyarlanamayacağı endişesi ile LIBQUAL geliştirilmiş
LIBQUAL SERVQUAL’ın 22 sorusuna eklenen 19 ek soru Eklenen iki yeni boyut; Koleksiyonlara erişim Mekan olarak bilgi merkezi Kullanıcı tarafından kabul edilebilir en düşük memnuniyet düzeyi Kullanıcının algıladığı hizmet düzeyi Kullanıcının arzu ettiği hizmet kalitesi
.. LIBQUAL
E-Qual Web bilgi sistemlerinde hizmet kalitesinin değerlendirilmesi için kullanılan ölçek: Usability (Kullanılabililik) Information quality (Bilginin niteliği) Service interaction (Hizmet etkileşimi)
Diğer anketler
Atıf Analizleri Atıf? Bir düşüncenin kaynağını açıklama Atıf yapılan belge ile atıf yapan arasında bağ kurmak Daha önceki araştırmaları tanıtmak İlgili çalışmaları değerlendirmek Kanıt göstermek Yöntemi tanımlamak «Ben bu işi biliyorum»u ispat etmek Bilimsel araştırmaların izlenmesinde, etkilerinin ölçülmesinde, atama kararlarının alınmasında, parasal desteklerin verilmesinde önemli
araştırmacı/bilimadamı yayın üretir bu yayınlar bir bilgi kaynağında yayımlanır bu bilgi kaynaklarının kullanım ve dağıtım hakkını firmalar alırlar. firmalar bu bilgileri veri tabanlarına depolar ve araştırmacıların bulundukları kurumlara sağlarlar. kurumlar bu veri tabanlarını satın alır ya da abone olurlar. araştırmacı/bilimadamı/ öğrenci bu veri tabanlarını kullanarak bilgiye ulaşır. Kullanıcım olan araştırmacılar kaç yayın üretmişler, Kaç atıf almışlar, Uluslararası bilim camiasında görünürlükleri ne durumda? ……
Web of Science
Üniversite Sıralamaları
Bilgi Merkezlerinin Rolü Düzenli atıf analizleri yaparak; Kurum istatistiklerini raporlamak Atıf takibi Literatür takibi Yüksek etkili dergileri takip ederek koleksiyona dahil etmek …..
Atıf Analizi Sonuçlarına Dikkat Atıf analizleri ile bir araştırma kurumunun başarısını ve üretkenliğini duyurmaya çalışırken şunlara dikkat edilmeli: Yayın sayısı ile kurumun büyüklüğüne karar vermek ne kadar doğru? Atıf sayısı ile kurumun büyüklüğüne karar vermek ne kadar doğru? Çözüm: Niceliksel değil niteliksel değerlendirme…
TARTIŞMA: Kütüphanelerin Değişen Rolleri ? Community centers ? Meeting places - Agents/units of socialization ? Study support centers ?…?…
BİLGİ HİZMETLERİNİN PAZARLANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ