DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI. DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ
Advertisements

BETİMLEYİCİ ANLATIM Bu tekniği uygulayan yazarın amacı, okuyucunun görmediği bir görüntüyü, olayı, yeri, okuyucunun kafasında canlandırmaktır. Yazar.
PARAGRAF.
MUSTAFA YEŞİLADA
=>PARAGRAFTA ANLAM<=
T.C. ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ-2
VER İ ML İ DERS ÇALI Ş MA YOLLARI. Her ş eyden önce kendinize güven duyun. "Yetersiz oldu ğ um için ba ş arılı olamam" gibi dü ş üncelerle de ğ erlendirmelere.
GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİYLE DERS PARTNERİ OLMAK
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
KÜLTÜR-EDEB İ YAT KULÜBÜ. Kulüp Danı ş man Ö ğ retmenleri Arzu ÜSTÜN Gülçin GÜLER.
PARÇADA ANLAM.
PARAGRAFTA ANLAM.
MATEMATİK 6. SINIF KONU: KÜMELER.
 Yoldan geçenler bu ilginç arabaya bakıyordu.  İhtiyar adam merdivenleri yavaş yavaş çıktı.
NOT TUTMA TEKNİKLERİ Not tutma: Bir konuşmacıyı ya da dersi dinlerken, okurken, gözlem yaparken,düşünürken, dinleyiciye/öğrenciye sunulan mesajı yeniden.
PARAGRAF.
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
Uzaktan Eğitim Kuramları
TÜRKÇE / Düşünceyi Geliştirme Yolları
T.C. Erciyes Üniversitesi Ziya Eren Eğitim Fakültesi
a) Betimleme b) Açıklama c) Öyküleme d) Tanımlama
YAPI(PLAN).
CÜMLENİN ÖGELERİ.
Konu: İ sim(Ad) Varlıkları, kavramları kar ş ılayan sözcüklerdir. İ simlerle, kar ş ıladıkları kavram ve nesneler arasında çok sıkı bir ilgi vardır.
PARAGRAF Hüdayi Can Çankırı, 2015.
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
Günü Sevgiyle Başlat.
Nasıl Test Çözülür? Rehberlik Servisi.
1 CÜMLENİN ÖGELERİ Öge: Bir cümleyi oluşturan sözcük veya sözcük gruplarına öge denir. Ögeler bulunurken önce temel ögeleri (yüklem, özne), daha sonra.
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
CÜMLENİN ÖGELERİ CÜMLENİN ÖGELERİ COMİNG SOON. Meraba YÜKLEM Ben!
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
=>CÜMLEDE ANLAM<=
KÜLTÜR-EDEB İ YAT KULÜBÜ. Kulüp Danı ş man Ö ğ retmenleri Arzu ÜSTÜN Gülçin TILFARLIG İ L.
TANIMLAMA AÇIKLAMA ÖRNEKLENDİRME KARŞILAŞTIRMA TANIK GÖSTERME BENZETME ÖYKÜLEME SAYISAL VERİLERDEN YARARLANMA TARTIŞMA BETİMLEME.
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
TARTIŞMA TÜRLERİ: AÇIK OTURUM
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
ÇOCUKLARIMIZ VE SINAV. SINAV KAYGISI Daha önce öğrenilen bilgi Başarısızlık korkusu Sınav anı SINAV KAYGISI.
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Sözcükte Anlam/ Mecaz Anlam
Batuhan Avcı.  Bilim; do ğ ada bulunan her ş eyin deney ve gözlemler sonucu mantıklı ve tutarlı bir biçimde yorumlanması sonucu elde edilen çalı ş malar.
Maddeyi Oluşturan Tanecikler
ANLATIMA HAZIRLIK.
BAĞLAŞIKLIK-BAĞDAŞIKLIK-BAĞDAŞTIRMA
PARAGRAFIN ANLATIM BİÇİMLERİ. PARAGRAFIN ANLATIM YÖNÜ: Anlatım Biçimleri: Yazarın herhangi bir dü ş ünceyi, konuyu anlatma ş ekline o paragrafın anlatımı.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
PARAGRAFIN BÖLÜMLERİ. Paragrafın Bölümleri Hikâye, deneme gibi yazıların giri ş, geli ş me, sonuç bölümleri oldu ğ u gibi paragrafın da vardır. a. Paragrafın.
YAZIM KURALLARI.
YAZILI ANLATIMIN ÖZELLİKLERİ
ANLATIM YÖNTEMİ BELİRLEME
1. Aşağıdaki altı çizili fiillerden hangisi geniş zamanın olumsuzu ve 2.tekil kişi ile çekimlenmiştir? A) Eminim, bu filmi kaçırmazsın B) Umarım hata.
Anlatmaya Bağlı Metinler
Anlatım Biçimleri 1.AçıklamaAçıklama 2.TartışmaTartışma 3.ÖykülemeÖyküleme 4.BetimlemeBetimleme.
T ürkçe P aragraf. P aragraf B ilgisi  P aragraf Bir duyguyu ya da dü ş ünceyi de ğ i ş ik açılardan ele alan, açıklayan cümleler toplulu ğ una paragraf.
ANLATIM BİÇİMLERİ ve DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARINI
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ANLATIM BİÇİMLERİ.
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.

Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
Düşünceyi Geliştirme Yolları
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XIII
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS X
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XV
DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI TYT-AYT TÜRKÇE NOTLARI HAZIRLAYAN : Mustafa ŞAHİN Mustafa ŞAHİN.
Sunum transkripti:

DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI

DÜ Ş ÜNCEY İ GEL İŞ T İ RME YOLLARI Açıklama, tartı ş ma, betimleme ve öyküleme anlatım biçimleri kullanılarak yapılan anlatımlarda parçada anlatılanları daha anla ş ılır, daha açık, daha belirgin ve inandırıcı kılmak için de ğ i ş ik yöntemler kullanılabilir. Bir paragrafta dü ş ünceyi geli ş tirmek için bir yöntem olabilece ğ i gibi birden fazla yöntem de kullanılabilir.

a. Tanımlama: Bir kavram ya da nesneyi cümleler hâlinde, ayırt edici özellikleriyle birlikte vermeye tanımlama denir. “Bu nedir?” sorusu tanımı verir. “Bilgi, düzenledi ğ i belli ölçülere göre biçimlendirdi ğ i bir dü ş ünce ürünüdür. Bu ürünün ilk ögeleri, topra ğ ı, suyu, kumu, çakılı bir birikimdir; duyularla sa ğ lanan bir birikim. Dü ş ünür; edindi ğ i birikimleri, i ş leri, kendi gönlünce birtakım ölçeklere vurur, boyutlarını belirler, bilgiyi koyar ortaya.”

b. Benzetme: Bir kavramın, ba ş ka bir kavramın özellikleriyle anlatılmasıdır. İ nsanın çalı ş kanlı ğ ını anlatırken onu karıncaya benzetme. “Bir bakarsın ki, soylu törenlerin en görkemli dakikasında soytarı yerde yatıp yuvarlanma ğ a ba ş lamı ş, prenslerin düklerin baronları, kontların, nazırların, rektörlerin, kardinallerin, kırmızı bayram balonu gibi ş i ş irilmi ş ciddiyetlerini sivri yergileriyle delerek ortalı ğ ı birbirine katmı ş, öfkeleri, kahkahaları, fısıltıları, kaygıları soytarıların sarmalına dolayıp saray halısı gibi salona yayıvermi ş.”

c. Örneklendirme: Bir yargının daha iyi açıklanması için ayırt edici örneklerin verilmesiyle ortaya çıkar. Soyut bir dü ş ünceye somutluk ve görünürlük kazandırmak amacıyla bu dü ş ünceye uygun bol örnek verilir. “Ankara, tarihin ş a ş ırtıcı terkipleri ile doludur. Burada kerpiç bir duvardan İ yonya tarzında bir sütun ba ş lı ğ ı fırlar; bir türbe merdivenin basama ğ ında bir Roma konsülünün ş ehre geli ş ini kutlayan bir ta ş görünür. Ahi Ş erafettin’in türbesini, asırlardır Greko Romen aslanları bekler.”

d.Kar ş ıla ş tırma: İ ki farklı dü ş ünce, kavram ya da durumun mukayese edilmesi ile ortaya çıkan bir yöntemdir. “Gerçekten bazı yanlarıyla Rıfat Ilgaz, Orhan Veli’ye yakın dü ş er. Ama bu yakınlık dı ş tandır, özde de ğ il, biçimdedir. Nitekim, Orhan Veli’nin ba ş langıçta toplumcu bir kaygısı yoktur. Fakat, Rıfat Ilgaz’da bu bariz ş ekilde görülür.”

e.Tanık Gösterme: Yazar, ortaya koydu ğ u dü ş ünceyi daha inandırıcı hâle getirebilmek için, kendi dü ş üncesini destekleyen, o konu ile ilgili olarak sözüne güvenilir bir ki ş ilerin söz ya da sözlerinden alıntı yapabilir. Bu söz ya da sözler genelde tırnak içinde verilir. Tırnak içinde alıntının olmadı ğ ı yerde “tanık gösterme” olmaz. “Bir kitap, her zaman güvenilebilecek bir dosttur. Yas içinde bir ahbabına Alphonse Dauder, ‘Güzel kitaplar okuyun.’diye yazmı ş tı.”

Soru: Ye ş il da ğ lar arasında Manisa, ak ş amları morarak susar, ince rüzgârla da ğ ılan ezan seslerinden sonra belde, derin bir sessizli ğ e dalar, karanlık basınca yamaçtaki evlerde cılız gaz lambalarının titrek ı ş ıkları görülür. Bu parçada, a ş a ğ ıdaki anlatım biçimlerinden hangisi kullanılmı ş tır? a) Öyküleyicib) Betimsel c) Açıklamalıd) Kar ş ıla ş tırmalı