REHBERLİK SERVİSİ
Haftalık ders çizelgelerinde ortak dersler, alan/dal dersleri (mesleki ve teknik ortaöğretim okulları) ve seçmeli dersler bölümleri yer almaktadır. Ortak dersler, ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin zorunlu olarak alması gereken derslerdir. 3
Seçmeli dersler, ortaöğretim öğrencilerinin ilgi ve istekleri ile hedefledikleri yükseköğretim programlarını dikkate alarak seçebilecekleri derslerdir. Bu derslerin bazılarının haftalık ders saati sayıları sınıflara göre seçenekli olarak belirtilmiştir. Öğrenciler bu dersleri, haftalık ders saati sayılarını belirterek seçebileceklerdir. 4
Seçmeli dersler arasında programı tek olanlar, öğretim süresi boyunca bir kez seçilebilecektir. Seçmeli derslerin haftalık ders saati sayısı toplamı o sınıfın “seçmeli ders saati toplamı” nı geçemeyecektir. Bu derslerde gruplar oluşturulurken okulun imkânları ve öğrenci isteği göz önünde bulundurularak Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddesine göre işlem yapılır. Öğrenciler bir alt sınıfta okudukları seçmeli dersi ve/veya saatini bir üst sınıfta değiştirebilirler. Birbirinin devamı olan derslerin seçiminde, öğrencinin öğrenimini gördüğü öğretim programının bir üstü olan programın uygulanması esastır. 5
Ortaöğretim kurumlarının tamamında yılsonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak ders “dil ve anlatım” dersidir. Öğrenci bu dersten başarısız olması durumunda sorumluluk sınavlarına girmek zorundadır. 6
9. sınıfı bitiren öğrenciler, seçmeli dersler arasından, yetenek, ilgi ve üniversitede okumak istedikleri bölüme uygun ders seçerler. Alan seçiminden farklı olarak öğrenci almak istediği her seçmeli dersi ve kaç saat almak istediğini belirli noktalar doğrultusunda ayrı ayrı yazar. Bu seçim okul idaresi tarafından belirlenen tarihlerde yapılır. 7
Liseden mezun olana kadar okuyacakları ders başarılarını ve yıl sonu sınıf geçme başarılarını belirleyecektir. Lisede elde ettikleri başarı puanları Ortaöğretim Başarı Puanı olarak YGS-LYS puanlarına eklenecek ve sınav başarılarına etki edecektir. 8
Başarı gösterilemeyecek dersler değil, başarılı olunabilecek dersler seçilmelidir. Üniversitede seçilmek istenen bölüme ve bölümün puan türüne temel oluşturan dersler tercih edilmelidir. Seçilen dersler ilgi ve yeteneklere uygun olmalıdır. 9. sınıftaki ders başarıları, sınavlardan alınan notlar göz önünde bulundurulmalıdır. 9
10
ORTAK DERSLER DİL VE ANLATIM 2 TÜRK EDEBİYATI 3 DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ 1 TARİH 2 T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK - COĞRAFYA 2 MATEMATİK - GEOMETRİ - FİZİK - KİMYA - BİYOLOJİ - SAĞLIK BİLGİSİ - FELSEFE - YABANCI DİL 4 İKİNCİ YABANCI DİL 2 BEDEN EĞİTİMİ 2 GÖRSEL SANATLAR /MÜZİK 1 REHBERLİK 1 TOPLAM 20
SEÇMELİ DERSLERSEÇİLEBİLECEK DERS SAYILARI DİL VE ANLATIMSEÇMELİ DİL ANLATIM2 SEÇMELİ TÜRK EDEBİYATI1 DİKSİYON VE HİTABET1 OSMANLI TÜRKÇESİ2 TÜRKÇE1-2 MATEMATİKSEÇMELİ MATEMATİK2-4 SEÇMELİ GEOMETRİ1-2 FEN BİLMİLERİSEÇMELİ FİZİK2-3 SEÇMELİ KİMYA2-3 SEÇMELİ BİYOLOJİ2-3 ASTRONOMİ VE UZAY BİLİMLERİ1-2 SOSYAL BİLİMLER SEÇMELİ TARİH2 SEÇMELİ COĞRAFYA2 PSİKOLOJİ2 BİLGİ KURAMI1-2 DEMOKRASİ VE İNSAN HAKLARI1 İŞLETME2 EKONOMİ2 GİRİŞİMCİLİK1 12
SEÇMELİ DERSLERSEÇİLEBİLECEK DERS SAYILARI SOSYAL BİLİMLER YÖNETİM BİLİMİ 2 ULUSLARARASI İLİŞKİLER 2 DİN, AHLAK VE DEĞERLER KUR’AN-I KERİM 2 HZ. MUHAMMED’İN HAYATI 2 TEMEL DİNİ BİLGİLER 1-2 YABANCI DİLLER VE EDEBİYATI SEÇMELİ BİRİNCİ YABANCI DİL 4-6 SEÇMELİ İKİNCİ YABANCI DİL 2-4 ALMAN EDEBİYATI 1-2 İNGİLİZ EDEBİYATI 1-2 FRANSIZ EDEBİYATI 1-2 SPOR VE SOSYAL ETKİNLİK BEDEN EĞİTİMİ 2 SOSYAL ETKİNLİK 1-2 TEMEL SPOR EĞİTİMİ 2-4 GÜZEL SANATLAR GÖRSEL SANATLAR 2 MÜZİK 2 SANAT TARİHİ 2 DRAMA 1 ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI 2 ESTETİK 2 BİLİŞİMBİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ 1-2 PROJE HAZIRLAMA
Öğrenciler üniversitede istediklere mesleğe yönelik, seçmeli derslerden toplam 20 saat seçecektir. Bir sınıf oluşabilmesi için en az 10 kişinin o dersi seçmesi gerekir. Seçmeli ders dilekçeleri karneyle beraber öğrencilere dağıtılacaktır.Veli ve müdür yardımcısının imzası bulunan dilekçeler okul idaresinin belirlediği tarihte okula teslim edilecektir. 14
Görsel Sanatlar(Resim)(1) veya Müzik (1) derslerinin biri seçilecektir. 15
MATEMATİK4 GEOMETRİ2 FİZİK 3 KİMYA 3 BİYOLOJİ3 NOT:Kalan 5 saati diğer seçmeli derslerden tamamlanmalıdır. 16
DİL ANLATIM2 MATEMATİK4 GEOMETRİ2 EDEBİYAT 1 COĞRAFYA2 PSİKOLOJİ2 TARİH2 NOT:Kalan 5 saati diğer seçmeli derslerden tamamlanmalıdır. 17
İNGİLİZCE6 2. YABANCI DİL (Alm)4 İNGİLİZ EDEBİYATI2 DİL ANLATIM2 EDEBİYAT1 NOT:Kalan 5 saati diğer seçmeli derslerden tamamlanmalıdır. 18
Meslek Seçiminde Dikkat Edilecek Noktalar Öğrencinin kendi özelliklerini tanıması. Yetenekleri, İlgileri, Beklentileri, Kişilik Özellikleri Mesleklerin özelliklerini tanıması. Kendi özellikleri ile, mesleklerin özellikleri arasındaki ortak noktaları bulması gereklidir.
Öğrenci kendi özelliklerini tanımalıdır. Yetenekler,İlgiler,Beklentiler,Kişilik Özellikleri Mesleklerin özelliklerini tanınmalıdır. “10 Yıl Sonra Nasıl Bir Yaşam İstiyorum?” - Nasıl bir iş? - Nasıl bir iş yeri? - Nasıl bir ev? - Nasıl bir aile? - Nasıl arkadaşlar? - Nasıl bir sosyal yaşam? Kendi özellikleriyle, mesleklerin özellikleri arasındaki ortak noktaları bulmalıdır 21
Mesleğin tanımı nedir? Nasıl ve kaç yıllık bir öğrenim gerektirmektedir? Öğrenim süresinde hangi dersler okutulmaktadır? Yürüme, ayakta durma vb. koşulları var mıdır? Nasıl bir çalışma ortamı vardır? (Büro, açık alan vs.) İş tehlikeleri var mıdır? (Radyasyon, zehirlenme, patlama, yanma, elektriğe kapılma, mikrop kapma vs.) Bireysel olarak mı grupla mı çalışmayı gerektirmektedir? Tercih edilen bedensel ve kişisel özellikler bulunmakta mıdır? (Boy, ağırlıklı cinsiyet, özel yetenekleri) Yabancı dil bilme tercih nedeni midir? İşte ilerleme şartları nelerdir? Kazanç durumu (en az, en çok) nedir? 22
Kendi özellikleri ile mesleklerin özellikleri ne derece uyuşuyor. Mesleklerle uyuşmayan özellikler, o mesleği yapmayı engelleyecek durumda mı? Örneğin; kişilik yapısı ve sosyal yaşantısından dolayı insanlardan fazla hoşlanmayan ve sinirli yapıya sahip birinin polislik, öğretmenlik gibi mesleklerde başarısız olma ihtimali yüksektir. Ayrıca birey, istekleri doğrultusunda bir meslek tercihi yapmadığında, ne içinde bulunduğu meslekte yeteneklerini kullanıp başarılı olabilir ne de mutlu bir birey olarak mesleğini sürdürebilir. 23
YETENEK – İLGİLER – DEĞERLER ÖLÇEKLERİNİ BU SİTE ÜZERİNDEN ONLİNE OLARAK UYGULAYABİLİRSİNİZ