SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEREBUCAK SAĞLIK GRUP BAŞKANLIĞI
Advertisements

“Küçükçekmece Perakende Balık Pazarı’nda AB Standartlarının Uygulanması” Projesi
İL TÜTÜN KONTROL KURULLARI VE SORUMLULUKLARI
SAĞLIK BAKANLIĞI EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
PROENİN ORTAYA ÇIKIŞ GEREKÇESİ PROJENİN UYGULAMA AŞAMALARI
KORUYUCU AİLE NEDİR?.
ÖZEL DAL HEMŞİRELİK SÜRECİ; 5 YILLIK FİZİBİLİTE ÇALIŞMASI
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
BALÇOVA’ DA SİGARASIZ YAŞAMLA KALP SAĞLIĞINI KORUMA:
2. Sağlık hizmetleri.
T.C. ARNAVUTKÖY KAYMAKAMLIĞI KARDEŞ AİLE PROJESİ “KARDEŞİM”
OTURUM 6 ARAŞTIRMA İZLEME VE DEĞERLENDİRME. AMAÇ VE ÖĞRENİM HEDEFLERİ Amaç: Katılımcıların TSM’ lerin sağlığın geliştirilmesi kapsamındaki müdahaleleri.
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
TIBBİ KAYITLARIN YÖNETİMİ VE BİR HASTANE UYGULAMASI
TANI / TEDAVİ / BAKIM TIBBİ - HEMŞİRELİK - LABORATUVAR HİZMETLERİ 17.Şubat.2013 ENEZ.
HASTA HAKLARI VE SORUMLULUKLARI
İ.Ü. HASTANELERİ 2. ÇALIŞTAYI STRATEJİK PLANI Şubat.2013 ENEZ.
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
 KALİTE YÖNETİM BİRİMİ  Mart ayında düzenlenen dış denetim sonucu Müdürlüğümüz çalışmalarının ISO Kalite Standartlarına uygunluğu bir kez daha.
MUĞLA REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
MEB – ÇİM İŞBİRLİĞİ SAMSUN ÇOCUK İZLEM MERKEZİ.
EVDE HASTA BAKIMI.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
ACİL SERVİS HİZMETLERİNDE ADLİ RAPOR UYGULAMALARI MODEL FORM ÖNERİSİ
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Projeler için okulda 3 defa öğretmenler kurulu toplanmıştır. 1. Kurulda stratejik eylem planı ve projeler ana hatlarıyla değerlendirilmiştir. 2. Kurulda.
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
Çocuk İzlem Merkezinin tanıtımı ve işleyişi
YOĞUN BAKIM DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI
Çocuk Koruma ve İzlem Merkezinin
İŞYERİ SAĞLIK GÜVENLİK BİRİMİ
İŞYERİ HEMŞİRESİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
U Ş AK İ L M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K B İ R İ M İ.
Dr. Mehtap Türkay Ankara SÇS Akdeniz Üniversitesi İşyeri Sağlık Birimi.
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Destek Eğitim Odaları.
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
OTMG KAPSAMINDA YAPTIĞIMIZ ETKİNLİKLER GELİŞİM ALANLARI EYLÜLEKİMKASIMARALIKOCAKŞUBATMARTNİSAN MESLEKİ GELİŞİM KİŞİSEL VE MESLEKİ GELİŞM Öğrencilerin.
ALTINDAĞ SOSYAL HİZMET ERKEZİ
DANIŞMANLIK TEDBİRİ UYGULAMALARI
Veysi GÜMÜŞ Jeoteknik Hizmetler ve Yeraltısuları Dairesi Başkanlığı Etüd ve Değerlendirme Şube Müdürü 09 – 11 Şubat /21 T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Diyarbakır Çocuk Hastanesi
E Ş ME İ LÇE M İ LL İ E Ğİ T İ M MÜDÜRLÜ Ğ Ü İŞ YER İ SA Ğ LIK GÜVENL İ K BÜROSU.
9. MEZUNİYET ÖNCESİ TIP EĞİTİMİ ÇALIŞTAYI TIP EĞİTİMİ ÖĞRENCİ KOMİSYONU DÖNEM 5 Sıla Birce Bilgiç & Melike Pelin Özdoğru.
HASAN ALİ YÜCEL EĞİTİM FAKÜLTESİ
ÇOCUK MAHKEMELERİNDE PSİKOLOJİK DANIŞMAN OLMAK
***PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
Mükerrer Vaka Başvuruları (Ankara, Mart-2005) Altuğ Aysun,Ahmet Haki Türkdemir,Gökhan Girgin,Vecihi M.Kutlay,Sevinç Türkdemir Ankara 112 Acil Sağlık.
UŞAK ÇOCUKLARINA KORUYUCU AİLE OLUYOR
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
AFETLERLE İLGİLİ OLAYLARIN SAFHALARI
YÜREĞİR KAYMAKAMLIĞI İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
AYTEN YILMAZ ANADOLU SAĞLIK MESLEK LİSESİ MÜDÜRÜ
DESTEK EĞİTİM ODALARI.
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
S.B.Ü. ANTALYA EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ ÇOCUK İZLEM MERKEZİ Vildan DÖNMEZ Sosyal Hizmet Uzmanı Adli Görüşmeci.
Hemşirelik Kayıtları Planlama aşamasında hemşirelik girişimleri saptanırken, bunlardan kimlerin, hangi işlevlerden sorumlu olacağı ve ne zaman yerine.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

SAĞLIK TEDBİRİ UYGULAMALARININ ETKİNLİĞİNİN ARTTIRILMASI KONUSUNDA ANKARA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜNÜN ÇALIŞMALARI Tülay ERÇİN ŞAHİN, Özlem GÜLER AYDIN, A.Çiğdem ŞİMŞEK, Şule ÇELİKBAŞ, Seher YILMAZ, Nazlı BARAN, Nilgün GÜLŞEN, Ş. Hande ÜÇEM, Soner AKBAŞ, Derya KATILMIŞ, Senem S. GÜL, Ayşe TÜZGEN AY, A.Uğur KALE, S.Rahmi ACAR Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Giriş ve Amaç: İhmal ve istismara maruz kalan ya da suça sürüklenen çocuklar fiziksel, ruhsal ve sosyal anlamda çeşitli sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Yaşanan bu sorunların etkilerinin ortadan kaldırılması, çocuğun fiziksel ve ruhsal sağlığının korunması amacıyla 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında sağlık tedbiri kararları verilmektedir. Bu çalışmanın amacı sağlık tedbiri kararlarının daha etkin bir şekilde uygulanması amacıyla Ankara ilinde gerçekleştirilen çalışmaların değerlendirilmesidir. Giriş ve Amaç: İhmal ve istismara maruz kalan ya da suça sürüklenen çocuklar fiziksel, ruhsal ve sosyal anlamda çeşitli sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Yaşanan bu sorunların etkilerinin ortadan kaldırılması, çocuğun fiziksel ve ruhsal sağlığının korunması amacıyla 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında sağlık tedbiri kararları verilmektedir. Bu çalışmanın amacı sağlık tedbiri kararlarının daha etkin bir şekilde uygulanması amacıyla Ankara ilinde gerçekleştirilen çalışmaların değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntem: Sağlık tedbiri vakaları arasında tedavi için ilk başvurusu ve devamlılığı sağlanan vaka sayısı göz önüne alınarak sorun alanları belirlenmiştir. Belirlenen sorun alanları ile ilgili üç aşamalı çözüm süreci uygulanmıştır. İlk aşamada çocuk ve ailesi ile iletişim arttırılmış, hizmet yürütecek odak noktalar belirlenmiş, formlar hazırlanmıştır. İkinci aşamada, sağlık tedbiri uygulaması psikolog ve sosyal çalışmacı bulunan toplum sağlığı merkezlerine yayılmaya başlanmış ve bu konuda görev alacak meslek elemanlarının eğitim alması sağlanarak donanımları arttırılmıştır. Üçüncü aşamada Birim oluşturularak tedavi sürecini destekleyici ek hizmetler (eğitim, sosyal faaliyetler vb.) ile koruyucu ruh sağlığı hizmetlerinin yürütülmesi aşamasına geçilmiştir. Yürütülen çözüm aşamaları sonrasında tedavi sürecinin tamamlanmasıyla birlikte sonlandırılan karar sayıları, vaka yönetiminde hizmete dahil olan meslek elemanı (psikolog, sosyal çalışmacı, çocuk gelişimcisi, hemşire, ebe) sayısı ve verilen eğitim saati üzerinden yılları arasındaki gelişme değerlendirilmiştir. Ayrıca sayısal iyileşmenin ötesinde çocuğun ve ailenin ikincil örselenmesinin önüne geçilmesi için atılan adımlar da gözleme dayalı olarak değerlendirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Sağlık tedbiri vakaları arasında tedavi için ilk başvurusu ve devamlılığı sağlanan vaka sayısı göz önüne alınarak sorun alanları belirlenmiştir. Belirlenen sorun alanları ile ilgili üç aşamalı çözüm süreci uygulanmıştır. İlk aşamada çocuk ve ailesi ile iletişim arttırılmış, hizmet yürütecek odak noktalar belirlenmiş, formlar hazırlanmıştır. İkinci aşamada, sağlık tedbiri uygulaması psikolog ve sosyal çalışmacı bulunan toplum sağlığı merkezlerine yayılmaya başlanmış ve bu konuda görev alacak meslek elemanlarının eğitim alması sağlanarak donanımları arttırılmıştır. Üçüncü aşamada Birim oluşturularak tedavi sürecini destekleyici ek hizmetler (eğitim, sosyal faaliyetler vb.) ile koruyucu ruh sağlığı hizmetlerinin yürütülmesi aşamasına geçilmiştir. Yürütülen çözüm aşamaları sonrasında tedavi sürecinin tamamlanmasıyla birlikte sonlandırılan karar sayıları, vaka yönetiminde hizmete dahil olan meslek elemanı (psikolog, sosyal çalışmacı, çocuk gelişimcisi, hemşire, ebe) sayısı ve verilen eğitim saati üzerinden yılları arasındaki gelişme değerlendirilmiştir. Ayrıca sayısal iyileşmenin ötesinde çocuğun ve ailenin ikincil örselenmesinin önüne geçilmesi için atılan adımlar da gözleme dayalı olarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Sağlık tedbiri uygulamalarının iyileştirilmesi için yürütülen 3 aşamalı çözüm süreci sonucunda sağlık tedbiri süreci tamamlanabilen dosyaların oranının arttığı gözlenmiştir yılları arasında izlenen tüm vakaların % 2,12’sinin tedbir süreci tamamlanabilirken, 2012 yılında bu oran %4,38’e, 2013 yılında %12,81’e ve 2014 yılında %18,78’e yükseltilmiştir. Niceliksel olarak sağlanan bu artışa rağmen hastane ortamında verilen poliklinik hizmetlerinin bazı çocuk ve ailelerin ikincil örselenmesine neden olabildiği görülmüştür. Bu nedenle ikinci ve üçüncü aşamalar sağlık tedbiri sürecinin kalitesini artırmak ve ikincil örselenmenin asgariye indirilmesi için planlanmıştır. İkinci aşamada sağlık tedbiri uygulaması konuyla ilgili meslek elemanı bulunan 4 toplum sağlığı merkezine yayılmıştır. Ayrıca bu aşamada meslek elemanları travma terapisi, aile yaşam döngüsü, aileye sistemik yaklaşım, vaka yönetimi, madde bağımlılığının önlenmesi, kişilik psikopatolojisi, bağlanma stilleri, sağlık tedbirinin yasal boyutu konularında 76 saat teorik eğitimden geçirilmiştir. Böylece yılları arasında süreçte görevli personelin eğitim saati 8 saat iken 76 saate çıkmıştır. Üçüncü aşamada oluşturulan Birimin çalışmaları kapsamında psikiyatrik muayeneye ek olarak 2015 yılının ilk yarısında gelen toplam vakaların %60,12’si ile ilk bilgilendirme görüşmesi yapılmış olup bunlardan %58’i ile Birimde bireysel ve aile görüşmeleri yapılmış, % 42’si evlerinde ziyaret edilerek görüşülmüştür. Yapılan görüşmelerle %18’i aile danışmanlığı sürecine alınmıştır yılları arasında sağlık tedbiri uygulamasında konuyla ilgili 1 meslek elemanı görev alırken, 2015 yılında görev alan meslek elemanı sayısı 7 psikolog, 5 sosyal çalışmacı, 2 çocuk gelişimcisi, 2 ebe ve 1 hemşire olmak üzere 17’ye yükseltilmiştir. Bulgular: Sağlık tedbiri uygulamalarının iyileştirilmesi için yürütülen 3 aşamalı çözüm süreci sonucunda sağlık tedbiri süreci tamamlanabilen dosyaların oranının arttığı gözlenmiştir yılları arasında izlenen tüm vakaların % 2,12’sinin tedbir süreci tamamlanabilirken, 2012 yılında bu oran %4,38’e, 2013 yılında %12,81’e ve 2014 yılında %18,78’e yükseltilmiştir. Niceliksel olarak sağlanan bu artışa rağmen hastane ortamında verilen poliklinik hizmetlerinin bazı çocuk ve ailelerin ikincil örselenmesine neden olabildiği görülmüştür. Bu nedenle ikinci ve üçüncü aşamalar sağlık tedbiri sürecinin kalitesini artırmak ve ikincil örselenmenin asgariye indirilmesi için planlanmıştır. İkinci aşamada sağlık tedbiri uygulaması konuyla ilgili meslek elemanı bulunan 4 toplum sağlığı merkezine yayılmıştır. Ayrıca bu aşamada meslek elemanları travma terapisi, aile yaşam döngüsü, aileye sistemik yaklaşım, vaka yönetimi, madde bağımlılığının önlenmesi, kişilik psikopatolojisi, bağlanma stilleri, sağlık tedbirinin yasal boyutu konularında 76 saat teorik eğitimden geçirilmiştir. Böylece yılları arasında süreçte görevli personelin eğitim saati 8 saat iken 76 saate çıkmıştır. Üçüncü aşamada oluşturulan Birimin çalışmaları kapsamında psikiyatrik muayeneye ek olarak 2015 yılının ilk yarısında gelen toplam vakaların %60,12’si ile ilk bilgilendirme görüşmesi yapılmış olup bunlardan %58’i ile Birimde bireysel ve aile görüşmeleri yapılmış, % 42’si evlerinde ziyaret edilerek görüşülmüştür. Yapılan görüşmelerle %18’i aile danışmanlığı sürecine alınmıştır yılları arasında sağlık tedbiri uygulamasında konuyla ilgili 1 meslek elemanı görev alırken, 2015 yılında görev alan meslek elemanı sayısı 7 psikolog, 5 sosyal çalışmacı, 2 çocuk gelişimcisi, 2 ebe ve 1 hemşire olmak üzere 17’ye yükseltilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak 2008 yılından 2015 yılı ilk altı ayına kadar yapılan çalışmalar incelendiğinde izlenen bu çözüm sürecinin niceliksel olarak sorun alanlarında iyileşme sağladığı görülmüştür. Bulgular kısmında da görüldüğü gibi, yılları arasında 3 yıl boyunca ancak %2,12 oranında süreci tamamlanmış vaka varken üç aşamalı iyileştirme sürecinin uygulanmasıyla birlikte yıllar içinde bu oran arttırılarak 2014 yılında 18,78’e ulaşmıştır. Vaka yönetiminde görev alan meslek elemanı sayısı donanımlarının arttırılması sonucunda takip edilen çocukların sadece psikiyatri polikliniklerinde değil oluşturulan Birimde de eğitimli meslek elemanları tarafından uzun süreli izlenmesi sağlanmıştır. Sağlık tedbiri uygulamalarının kalitesinin arttırılması için yürütülen çalışmalar henüz nihai sonuca ulaşmadığından değerlendirme süreci devam etmektedir. Çocuk ve ailesinin ikincil örselenmesinin önüne geçilmesi için sağlık tedbiri uygulamalarının geliştirilmesi gerekmektedir. Bu amaçla sonraki aşamalarla Birim’de yürütülen çalışmalara psikiyatrik muayenenin de eklenerek çocukların kalabalık poliklinik ortamlarında beklemesinin önüne geçilmesi, tıbbi tedaviyi destekleyecek ek hizmetlere ulaşımın kolaylaştırılması için il ve ilçe hizmet haritalarının oluşturulması planlanmaktadır. Sonuç: Sonuç olarak 2008 yılından 2015 yılı ilk altı ayına kadar yapılan çalışmalar incelendiğinde izlenen bu çözüm sürecinin niceliksel olarak sorun alanlarında iyileşme sağladığı görülmüştür. Bulgular kısmında da görüldüğü gibi, yılları arasında 3 yıl boyunca ancak %2,12 oranında süreci tamamlanmış vaka varken üç aşamalı iyileştirme sürecinin uygulanmasıyla birlikte yıllar içinde bu oran arttırılarak 2014 yılında 18,78’e ulaşmıştır. Vaka yönetiminde görev alan meslek elemanı sayısı donanımlarının arttırılması sonucunda takip edilen çocukların sadece psikiyatri polikliniklerinde değil oluşturulan Birimde de eğitimli meslek elemanları tarafından uzun süreli izlenmesi sağlanmıştır. Sağlık tedbiri uygulamalarının kalitesinin arttırılması için yürütülen çalışmalar henüz nihai sonuca ulaşmadığından değerlendirme süreci devam etmektedir. Çocuk ve ailesinin ikincil örselenmesinin önüne geçilmesi için sağlık tedbiri uygulamalarının geliştirilmesi gerekmektedir. Bu amaçla sonraki aşamalarla Birim’de yürütülen çalışmalara psikiyatrik muayenenin de eklenerek çocukların kalabalık poliklinik ortamlarında beklemesinin önüne geçilmesi, tıbbi tedaviyi destekleyecek ek hizmetlere ulaşımın kolaylaştırılması için il ve ilçe hizmet haritalarının oluşturulması planlanmaktadır. YILLARA GÖRE TEDBİR SÜRECİ TAMAMLANAN VAKA GRAFİĞİ