Kamu Bütçesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Advertisements

Bütçe Türleri: Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri;
DPT MUSTESARLIGI CALISMA GRUBU. TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT BÜTÇE SİSTEMİ  Ülkemizde devlet bütçesi yasal dayanağını Anayasa ve 5018 sayılı Kanundan almaktadır.
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
Yerel Yönetimler Maliyesi
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Bütçe Sisteminin Yasal Düzenlemesi
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
1. Bütçe ve Yasal Dayanağı
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI Kurum ve Süreç Performans.
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
KAMU KESİMİNİN TASNİFİ
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Merkezî yönetim bütçe kanununda; yılı ve izleyen iki yılın gelir ve gider tahminleri, varsa bütçe.
Durgunluk ve Maliye Politikası
DEÜ İİBF MALİYE BÖLÜMÜ MALİYE SOSYOLOJİSİ
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
GSYİH”NIN HESAPLANMASI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI. BÜTÇE 5018 SAYILI KANUNDA BÜTÇE: BELİRLİ BİR DÖNEMDEKİ GELİR VE GİDER TAHMİNLERİ İLE BUNLARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN HUSUSLARI.
BÜTÇE AÇIKLARI.
İZMİR DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
MALİYE POLİTİKASININ DOĞUŞU
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
YAYIMLANAN MALİ VERİLER .
Kamu Harcaması Yapan Kamu Sektörüne Dahil Kamu İdarelerinin Tasnifi
olarak tanımlanmıştır.
KESİN HESAP.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
KAMU HARCAMALARI ve GELİRLERİ
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
MARMARA ÜNİVERSİTESİ DÖNER SERMAYE İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ
ANALİTİK BÜTÇE SINIFLANDIRMASI KAMU MALİ YÖNETİMİ PROJESİ KAPSAMINDA YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR, MEVCUT KODLAMANIN DAHA ÖNCE DEĞİNİLEN EKSİKLİKLERİNİ ORTAYA.
1 MALİYE BAKANLIĞI Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME Abdülkadir GÖKTAŞ Daire Başkanı 23 Mayıs 2006.
Başbakanlık Proje Grubu Ankara 3 Şubat Mevzuat Kanun, kalkınma planları ile ilgili yatırımlar veya bir yıldan fazla sürecek iş ve hizmetler için.
BAKANLAR KURULU ORTA VADELİ PROGRAM KABUL EDİLİR. MAYIS AYI SONUNA KADAR RESMİ GAZETEDE YAYIMLANIR DPT.
Klasik iktisadi yaklaşım
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP 1 GENEL KURULDA KABUL EDİLEN TAHMİNİ BÜTÇENİN SONRAKİ YILLARA UYARLANMASI.
TÜRKİYE’DE KAMU BÜTÇE İDARELERİ
BİTLİS EREN ÜNİVERSİTESİ
GENEL BÜTÇENİN HAZIRLAMA SÜRECİ Emine ŞAHİN Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı Mali Hizmetler Uzmanı.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
HARCAMA.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Analitik Bütçe Sınıflandırması
DÜZCE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
ORTA ÇAĞDA İSLAM ÜLKELERİNDE MALİ OLAYLAR: KAMU GELİR VE HARCAMALARIN YÖNETİLMESİ Maliye Tarihi Doç. Dr. Temel GÜRDAL SAÜ /Maliye.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Satın alma Süreci / Kamu Satın alma Süreci
MODERN KONJONKTÜR TEORİLERİ
Bütçe Çeşitleri.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

Kamu Bütçesi

Kamu Bütçesi Bütçe Denkliği İle İlgili Teoriler Bütçe İlkeleri

Bütçe denkliği ile ilgili teoriler Geleneksel Bütçe Teorisi Devri Bütçe Teorisi Telafi Edici Bütçe Teorisi

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Geleneksel Bütçe Teorisi Yıllık denklik zorunlu Bütçe uygulaması sonucunda gider ve gelirlerin matematiksel olarak birbirine denk olması gerekir. Matematiksel denkliğin sağlanması için yapılan gider artırma/azaltma veya gelir artırma/azaltmaların ekonomik sonuçları dikkate alınmamıştır. Bütçe harcamaları devletin normal gelirleri ile karşılanmalı Harcamaları karşılamak için borçlanmaya başvurulmamalı

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Geleneksel Bütçe Teorisi Matematiksel denkliğin aranmasının ekonomik sonuçları göz ardı edilmiştir Yıllık denklik >>> ekonomide denklik

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Devri Bütçe Teorisi İngiliz iktisatçı John Marnard Keynes tarafından geliştirilmiş I. Dünya Savaşından önce Adams, Schaffle ve Schanz 1929 ekonomik buhranı sonrası sistematik hale gelmiştir.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Devri Bütçe Teorisi Yıllık denge >>>> Bütçe 7-10 yıl gibi bir dönem içinde denklik aranmalıdır. Bu devre içinde ekonomi düzenli şekilde tekrarlanan krizler girer Ekonomik konjonktürde ortaya çıkan devri dalgalanmaları, bütçenin yıllık dengesini sağlamaya çalışarak giderilemez.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Devri Bütçe Teorisi Devri bütçe teorisine göre; Ekonomik hayattaki devri hareketler, gelişmeler yakından izlenerek birbirini takip eden bütçelerin ekonomiyi etkilemesi hedef alınmaktadır. Ekonomimin refah devrelerinde oluşan bütçe fazlaları, depresyon dönemlerinde ortaya çıkacak olan açıkları karşılamak için kullanılabilir.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Devri Bütçe Teorisi İktisadi devrenin devam süresinin açıklıkla ve kesinlikle bilindiği, İktisadi devrede refah ve depresyon dönemlerinin süre ve yoğunluklarının birbirine uygun olduğu, İktisadi devrenin hangi aşamasında olduğumuz konusunda bilgi sahibi olduğumuz Varsayımları altında geçerlidir.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Devri Bütçe Teorisi Bütçe dengesi devri olmasına rağmen, iktisadi hayatın tam istihdam seviyesindeki dengesini etkileyen bayındırlık harcamaları, sosyal yardımlar, vergi indirimleri gibi faktörleri toplu olarak ele almamıştır. Bu yüzden teori, rasyonel bir ekonomik istikrar politikasının esasları belli oluncaya kadar geçici bir aşama olarak kalmıştır.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Telâfi Edici Bütçe Teorisi Temelleri J.M. Keynes tarafından atılmış William Beveridge tarafından geliştirilmiş. Diğer iki teoriden ekonomik dengeye önem vermesi ile ayrılmaktadır. Devlet depresyon dönemlerinde ekonomiyi yeniden ekonomik genişleme aşamasına geçirebilmek Ve tam istihdam seviyesine ulaşmak için Özel sektör harcamalarındaki yetersizlikleri telâfi etmek amacıyla kamu harcamalarını kullanmalıdır. Bütçe açıkları mali bir araç olarak kullanılmaktadır.

Bütçenin Denkliği ile İlgili Teoriler Telâfi Edici Bütçe Teorisi Telâfi edici bütçe uygulaması; Ekonomiyi tam istihdam seviyesinde dengeye kavuşturmak için kullanılan mali bir araçtır. Telâfi döneminde açık veren bütçe uygulamalarından, ekonomi tam istihdam seviyesine geldiğinde denk bütçe uygulamalarına geçilir.

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Birlik İlkesi Açıklık İlkesi Samimiyet İlkesi Doğruluk İlkesi Önceden İzin Alma İlkesi Giderlerin Bölümler İtibari İle Onanması İlkesi Bütçenin Yıllık Olma İlkesi Bütçenin Denklik İlkesi Alenilik İlkesi

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Bütçede devletin bütün gelir ve giderlerinin gayrisafi olarak ayrı ayrı gösterilmesi Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmemesi (Adem-i tahsis) Kamu gelirleri bir bütün olarak hazineye girecek ve bütçe ile kamu kuruluşlarına tahsis edilen ödenekler yine aynı hazineden harcanacaktır.

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi X Bakanlığı Y Bakanlığı Z Genel Müdürlüğü Harcama 250 Gelir 500 800 350 300 Harcama Gelir X Bakanlığı 250 X Bakanlığı 0 Y Bakanlığı 500 Y Bakanlığı 800 Z Genel Müdürlüğü 350 Z Genel Müdürlüğü 300 Toplam 1.100 Genellik İlkesine Uygun Hazırlanan Bütçe Harcama Gelir X Bakanlığı 250 Y Bakanlığı 300 Z Genel Müdürlüğü 50 Toplam 300 Toplam 300 Genellik İlkesine Uygun Hazırlanmayan Bütçe

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Kamu hizmetlerinin finansmanı genellik ilkesine uygunluk göstermektedir. Genellik ilkesi devletin birlik ve bütünlüğünün sağlanması açısından önem taşımaktadır.

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Genellik ilkesine göre hazırlanmış bütçe; Kamu yönetiminin durumu, neler yaptığı, maliyeti hakkında bilgi verir Kamuoyu ve parlamentonun bütçeyi daha etkin denetleyebilmesine, Kaynak kullanımında etkinlik sağlanmasına İsraf ve yolsuzlukların asgariye indirilmesine Bütçenin anlaşılabilir olmasına imkan tanır

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Genellik ilkesine aykırı olarak hazırlanan bütçenin olumlu yanları; Kuruluşlara daha fazla sorumluluk alması Kuruluşlara mali yönden serbestliklerinin sağlanması Bazı kamu hizmetlerinin aksamadan yürütülebilmesi Bazı gelirleri karşılık göstererek borçlanılabilmesi Net maliyetin bilinmesi Bütçe rakamlarının sürekli yükselmesini yavaşlatması Bütçe açıklarını önyelebilir

Bütçe İlkeleri Genellik İlkesi Genellik ilkesine aykırı olarak hazırlanan bütçenin olumsuz yanları; Denetim mekanizmasının zayıflaması Kamu hizmetlerinin dengesiz gelişmesine neden olması Bütçenin açık ve anlaşılabilir olmasını engellemesi Kamu gelir ve giderlerinin ekonomik bakımdan rasyonel şekilde gerçekleştirilmesine ortam hazırlamaması İsraf ve suistimalleri arttırması

Bütçe İlkeleri Türkiye’de Genellik İlkesinin Uygulanması 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi Kanunun “Bütçe İlkeleri” başlıklı 13. maddesinde; e) Bütçe, kamu mali işlemlerinin kapsamlı ve saydam bir şekilde görünmesini sağlar f) Tüm gelir ve giderler gayri safi olarak bütçede gösterilir g) Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmemesi esastır m) Kamu idarelerinin tüm gelir ve giderleri bütçede gösterilir

Bütçe İlkeleri Türkiye’de Genellik İlkesinin Uygulanması 5018 sayılı kanunun 45. maddesi genellik ilkesine yönelik önemi göstermektedir 5018 sayılı kanunun 39. ve 40. madde bu ilkeden sapmalara örnek olarak verilebilir

Bütçe İlkeleri Birlik İlkesi Devletin bütün gelir ve giderlerinin tek bir bütçede gösterilmesi Birlik ilkesi, açıklık, samimiyet ve denklik ilkesi gibi diğer bütçe ilkeleri ile daha fazla anlam kazanmaktadır.

Bütçe İlkeleri Birlik İlkesi Tek bir dokümanda kamu hesaplarının bir araya getirilmesi parlamenterlerin bir defada bütçeyi görmelerini sağlar Bütçenin denetimi ve devlet tarafından yerine getirilecek hizmetlerin çok ayrıntılı olarak ortaya konulması açısından bazı zorlukları da beraberinde getirmektedir. Devlet faaliyetlerinin artması sonucu kamu farklı idari ve mali yapılanmalara gitmiş ve birlik ilkesinden sapmalar görülmüştür. Birlik ilkesi ülkedeki siyasi-idari yapı ile ilgilidir.

Bütçe İlkeleri Türkiye’de Birlik İlkesinin Uygulanması 1982 Anayasasının 161. maddesi “Devletin ve kamu iktisadi teşebbüsleri dışındaki kamu tüzel kişilerinin harcamaları, yıllık bütçeler ile yapılır”

Bütçe İlkeleri Türkiye’de Birlik İlkesinin Uygulanması 1050 Sayılı Kanun Uygulamasında Bütçe Türleri Genel Bütçe Katma Bütçe Döner Sermayeler Fon Bütçeleri Mahalli İdareler Bütçeleri Bağımsız Bütçeli Kuruluşlar Bütçeleri (Özerk Bütçeler) 5018 Sayılı Kanunda Bütçe Türleri Genel Yönetim Bütçesi Merkezi Yönetim Bütçesi Özel Bütçe Düzenleyici ve Denetleyici Kurum Bütçeleri Sosyal Güvenlik Kurumları Bütçeleri Mahalli İdare Bütçeleri

Açıklık İlkesi Bütçede yer alan kamu gelir ve giderlerinin herkesin anlayabileceği şekilde gösterilmesi. Sınıflandırma ve düzenleme önemlidir Bütçe özetleri gibi dokümanlar hazırlanmaktadır

Samimiyet İlkesi (Subjektif Doğruluk) Bütçe tahminleri ile bütçe uygulama sonuçları birbirine uygun olmalıdır. Ne fazla iyimser ne fazla kötümser

Doğruluk İlkesi (Objektif Doğruluk) Tahminler en ileri tahmin ve hesaplama yöntemleri kullanılarak yapılmalıdır.

Önceden İzin Alma İlkesi Bütçe yetkisi hükümete mali yıl başlamadan önce yerilmelidir.

Giderlerin Bölümler İtibari İle Onanması İlkesi Bütçe mecliste kuruluşlar ve kuruluşların bütçelerindeki bölümler halinde görüşülmesi ve onaylanması gerekir. Meclisin etkinliği artar, hükümetin bölümler arası aktarma yapması engellenir Merkezî yönetim bütçe kanun tasarısının görüşülmesi Madde 19- Türkiye Büyük Millet Meclisi, merkezî yönetim bütçe kanun tasarısının metnini maddeler, gider ve gelir cetvellerini kamu idareleri itibarıyla görüşür ve bölümler hâlinde oylar. Merkezî yönetim bütçe kanunu malî yılbaşından önce Resmî Gazete’de yayımlanır.

Bütçenin Yıllık Olma İlkesi Bütçe bir yıllık olarak uygulanır

Bütçenin Denklik İlkesi Bütçe gelir ve gider tahminleri birbirine denktir.

Bütçenin Alenilik İlkesi Bütçe ile ilgili bütün belgelerin, bütçenin hazırlanmasından onaylanma, uygulanma ve uygulama sonuçlarının denetlenmesi aşamalarına kadar kullanılan dokümanların düzenli ve gerçek mali durum hakkında hüküm vermeye elverişli bir surette yayınlaması gerekir. Bütçe mecliste açık olarak görüşülür, onaylanır. Bütçe ile ilgili tüm belgeler kamuoyuna açık olmalı ve yayınlanmalıdır. 5018 sayılı KMYK kanunu 7. maddesi “Mali Saydamlık” konusunda düzenleme yapmıştır

2007 KPSS 1929 Dünya Bunalımı’nın maliye düşüncesi üzerindeki temel etkisi aşağıdakilerden hangisidir? A) Ekonomik faaliyetlerin güçlendirilmesi için vergilerin mutlaka düşük tutulması gerektiği düşüncesinin güçlenmesi B) Bütün ekonomik faaliyetlerin piyasa mekanizma-sına bırakılması gerektiği inancının güçlenmesi C) Devlet bütçesinin küçültülerek maliyenin sadece kamu hizmetlerinin finansmanına indirgenmesi D) Devletin çoğunlukla ekonomik faaliyetlerde başarısız olduğunun teyit edilmesi E) Liberal anlayışı yansıtan tarafsız devlet yaklaşımının yerini müdahaleci devlet yaklaşımına bırakması

2006 KPSS Cumhurbaşkanının aşağıdaki kanunlardan hangisini veto etme yetkisi yoktur? A) Af kanunu B) Vergi kanunu C) Olağanüstü hâl kanunu D) Bütçe kanunu E) Seçim kanunu

2008 KPSS Denk bütçede “altın kural” ne demektir? A) Vergilerle kamu harcamalarının eşit olması hâlinde denk olan bütçenin ekonomiyi olumlu etkilemesi B) Vergilerle tüketim harcamalarının eşit olması ve borçlanmaya sadece yatırım harcamalarının finansmanı için başvurulması C) Bütçenin daralma döneminde açık, genişleme döneminde ise fazla vermesi ve uzun dönemde denk olması D) Bütçenin tam istihdam düzeyinde denk olması, ancak işsizliğin yüksek olduğu dönemlerde fazla vermesi E) Finanse edilebildiği sürece bütçe denkliğinin önemli olmaması

2008 KPSS Gayrisafi usul ve ademi tahsis usulü aşağıdaki bütçe ilkelerinden hangisine temel oluşturur? A) Denklik ilkesi B) Önceden izin ilkesi C) Yıllık olma ilkesi D) Genellik ilkesi E) Birlik ilkesi

2007 KPSS Devletin bütün gelir ve giderlerinin bütçede gösterilmesi, aşağıdaki bütçe ilkelerinden hangisinin gereğidir? A) Birlik ilkesi B) Açıklık ilkesi C) Alenilik ilkesi D) Genellik ilkesi E) Doğruluk ilkesi

2007 KPSS Aşağıdakilerden hangisi bütçenin özelliklerinden biri değildir? A) Devletin, gelirlerini toplamasına izin veren bir kanun olması B) Devletin harcamaları yapmasına izin veren bir kanun olması C) Belli bir süreyi kapsaması D) Gelir ve harcamalar konusunda yürütme organının karar ve öngörülerini yansıtması E) İlgili mali yılın ilk ayında onaylanarak yürürlüğe girmesi

2010 KPSS Aşağıdakilerden hangisi objektif doğruluk ilkesine uygun bütçe hazırlanması için gerçekleşmesi gereken şartlardan biri değildir? A) Kamu mali yönetiminin ülke ekonomisiyle ilgili sağlıklı verilerinin olması B) Mevcut verileri doğruluğa yakın şekilde yorumlayarak sonuçları ortaya koyabilecek yetişkin kadroların olması C) Kamu mali yönetiminin çağdaş bir devlet muhasebe sistemine sahip olması D) Bütçeyi hazırlayan ve kabul edenlerin iyi niyetli olması E) Kamu mali yönetiminin yeterli bir altyapıya sahip olması

2010 KPSS Keynesyen Yaklaşıma göre, bütçe açıklarına ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Ekonomi her zaman tam istihdamda dengede olduğundan kamu kesiminin açık vermesi enflasyonist etki yaratır. B) Ekonomi her zaman tam istihdamda dengede olduğundan kamu kesiminin açık vermesi özel sektör yatırımlarının azalmasına neden olur. C) Ekonomi tam istihdamın altında dengede olabileceğinden kamu kesiminin açık vermesi enflasyonist etki yaratır. D) Ekonomi tam istihdamın altında dengede olabileceğinden dönemsel olarak kamu kesiminin açık vermesi özel sektörü dışlar. E) Ekonomi tam istihdamın altında dengede olabileceğinden kamu kesimi dönemsel olarak açık verebilir ve bu açık her zaman özel sektörü dışlamaz.