İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
Advertisements

Hazırlayan: Kübra Yavuz Kübra Yerli
İşletme Tanımı İşletme: doğrudan veya dolaylı olarak ihtiyaçları karşılamaya yönelik üretim faaliyetinde bulunan ekonomik, teknik ve hukuki birimdir. Fiziksel.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
YÖNETİM VE ORGANİZASYON
İŞLETME ANALİZİ RAQİF QASIMOV.
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
Yönetim Kavramı Yönetim İşlevleri.
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Girişimcilik.
SÜLEYMAN ŞAH ÜNİVERSİTESİ SÜREKLİ EĞİTİM MERKEZİ
YÖNETİM Toplum içinde yaşayan insanların yaşamlarını sürdürebilmeleri için ihtiyaçlarının karşılanması gerekir. İhtiyaçları karşılayacak olan mal ve hizmetlerin.
İşletme 1 Ders Copyright S.K.Mirze.
Bölüm 3 Dış Çevre Analizi
GİRİŞİMCİ VE GİRİŞİMCİLİK
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İşletme Yönetimine Giriş Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
İŞLETME YÖNETİMİ.
ÖRGÜTLEME.
 Ülgen & Mirze 2004.
İŞ PLANI İŞ PLANI NEDİR? İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok aktivite sıralı ve önceden belirlenen niteliklerde.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 1-2 MART 2003 ANTALYA.
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
YÖNETİM İŞLEVLERİ: ORGANİZE ETME
İŞLETME YÖNETİMİ.
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
MBA-502 Stratejik Yönetim Yard. Doç. Erlan Bakiev
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
1 Yönetimin temelleri
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İşletme 1 Ders Copyright S.K.Mirze.
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
YÖNT 101 – İŞLETMEYE GİRİŞ I
Kimsenin Rüyalarınızı Çalmasına İzin Vermeyin
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Yrd. Doç Dr. Ozan BÜYÜKYILMAZ
İnsan Kaynakları Yönetimi
KURTKÖY TİCARET MESLEK LİSESİ
İşletmeye Giriş Konu 2: İşletme Kurulması ve Türleri
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
1 İşletmeye Giriş Konu 4: İşletmelerde Yönetim Faaliyetleri I Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Öğretim Yılı Bahar Dönemi
HAZIRLAYAN SEVDA DEMEZ.
YENİKENT AHMET ÇİÇEK TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÜST DÜZEY YÖNETİCİ SEMİNERİ 2010 ANKARA Nihat BÜLBÜL.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Girişimcilik.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
Topluluk İnovasyon Girişimi Süreç Açıklaması ve Yol Haritası Dokümanı 26 Mayıs
Yönetimin Fonksiyonları Örgütleme Yöneltme (Liderlik)
Yrd. Doç Dr. M. İsmail Bağdatlı UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7 UYGULAMALI GİRİŞİMCİLİK 7.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
TEMEL İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
ÇAĞDAŞ YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI PROFİLİ Hazırlayan Berkay deniz çil
TEMEL İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
İŞLETME BÜTÇELERİ Çağatay ORÇUN.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
YÖNETİM VE YÖNETİCİLİK. NELERDEN BAHSEDECEĞİZ.  YÖNETİMİN TANIMI.  YÖNETİMİN KAVRAMI.  YÖNETİCİNİN TANIMI.  YÖNETİCİNİN KAVRAMI.  İYİ BİR YÖNETİCİ.
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü

İşletme Mal ve hizmet sunumu Para kazanma ortamı Kaynakların yönetimi Temel amaçları: * Kâr elde etme * TOPLUMA HİZMET (kâr sağlamak değil)

Çalışma ve İnceleme Alanımız İşletme İşletme: İş yaşamında yer alan ve toplumda mal ve hizmet tedariki, üretim ve dağıtımıyla ilgili işlevlerin yapıldığı bir örgüt / organizasyon / ortam.

Çalışma ve İnceleme Alanımız Etik ve Sosyal Sorumluluk Çalışma ve İnceleme Alanımız Ödemeler Dengesi Faaliyetleri EKONOMİ Uluslararası Birleşme ve Satın almalar Franchising Yönetim Faaliyetleri İnsan Kaynakları Faaliyetleri İşletme Türleri Uluslararası Teşvikler Muhasebe ve Finans Faaliyetleri Takas Üretim Faaliyetleri Pazarlama Faaliyetleri İhracat Uluslar arası Engeller İşletme İthalat Gümrükler ve Serbest Bölgeler Uluslararası Kuruluşlar Hukuk İş Dünyasında Yeni Yaklaşımlar ULUSLARASI ÇEVRE

İşletme Kâr sağlama, Yaşamı devam ettirme Rekabet üstünlüğü sağlama Topluma mal ve hizmet sunmaya yarayan tüm faaliyetleri gerçekleştirmek için kurulur. (Misyon) Kâr sağlama, Yaşamı devam ettirme Rekabet üstünlüğü sağlama Bazen de kar sağlama dışında amaçları olabilir. (Amaçlar)

Organizasyon (İşletme) Ortak bir amaca ulaşmak maksadı ile kurulmuş, sistematik bir biçimde birlikte çalışan gruptur. Tüketici ihtiyaçlarını karşılamak ve yarar sağlamak amacıyla, mal ve hizmet üretmeye yönelik olarak faaliyetler yürütülür. Kâr amaçlı organizasyonlar Kâr amacı gütmeyen organizasyonlar

Girişimci Toplumun gereksinimlerine cevap vermek ve kâr elde etmek amacıyla risk alan ve sıfırdan bir iş kuran iş insanıdır. Kendi kendinin patronu olma Yaratıcı kişilik Kaderci olmama (kendi beceri ve kabiliyetlerine inanma) Kendine güven İyimser olma Yüksek çalışma gücü (enerjik kişilik) Vizyon sahibi olma Başarısızlığa karşı tolerans Belirsizlikle baş edebilme Başarma ihtiyacı

Yönetici Bütün maddi ve/veya maddi olmayan kaynakları arzulanan hedeflere ulaşmak için bir araya getiren ve onları etkili ve verimli olarak yöneten kişidir. Yönetim düzeyleri Tepe yöneticiler Orta kademe yöneticiler Alt kademe yöneticiler Yönetsel beceriler Kavramsal beceriler Beşeri beceriler Teknik beceriler

Kavramsal Beceriler İnsani Beceriler Teknik Beceriler Yöneticiler Planlama, Organize etme, Analiz becerisi, Analitik düşünce, v.s. İnsani Beceriler İnsanları anlama, İyi ilişki kurma, Liderlik, Motivasyon, İletişim, v.s. Teknik Beceriler Kendisine verilen görev ile ilgili bilgi, deneyim ve beceri sahibi olmak. Üst Kademe Yöneticiler Orta Alt

Yöneticiler ve Gerekli Becerileri Yönetim Düzeyleri Yönetim Becerileri Üst İnsani Kavramsal Teknik Orta Alt

Yönetim Kademeleri CEO/Genel Müdür Genel Müdür Yardımcıları Vali, Rektör, Belediye başkanı Departman/Bölüm Yöneticileri Bölüm Yönetici yardımcıları Departman Şefleri Birim Yöneticileri Kademe yöneticileri

Yöneticilerin Rolleri (Beklenen Davranış Biçimleri) Bilgi Toplama Bilgi Dağıtma (İşletme içi) Bilgi Verme (İşletme Dışı) Bilgilendirici Rol Temsil etme Liderlik Bağlantı Sağlama Kişilerarası Rol Girişimci Sorun Çözücü Kaynak Dağıtıcı Müzakereci Karar Verme ile ilgili Rol

Yönetici pozisyonunda bulunmayan Çalışanlar İşletmelerde başkaları vasıtası ile iş görmeyen, genellikle üstlerinin verdikleri görevleri kendi kafa ve kol gücü ile yapan çalışanlar Mavi yakalı çalışanlar Atölye düzeyinde Kol gücüyle çalışan (genellikle) Beyaz yakalı çalışanlar Bürolarda Kol gücünden çok beyin gücü Bilgi birikimlerini kullanarak

Yöneticiler ve Çalışanlar ÇALIŞANLAR

Yönetim İşlevleri (Fonksiyonları) Planlama Organize etme Yürütme Kontrol

Yönetim İşlevleri (Fonksiyonları) Planlama Organize etme Çıktılar Girdiler Kontrol Yürütme Çevresel Olaylar

Yönetim İşlevleri (Fonksiyonları) Ö N E T İ C Planlama Organize etme Yürütme Kontrol A M Ç L R İnsan Kaynakları Finansal Kaynaklar Fiziki (Maddi) Bilgi

Planlama Planlama, işletmenin amaçlarının belirlenmesi ve bu amaçlara erişebilmek için gerekli yol ve araçların belirlenmesidir.

Planlama Bu yönetim işlevinde; İşletmenin amaçlarının belirlenmesi, Hangi araçlarla bu amaçlara ulaşılacağı, Ne zaman ve hangi sürelerde bunların gerçekleştirileceğinin saptanması Çeşitli seçenekler arasından işletmeyi amaçlarına ulaştıracak plan ve araçlar hususunda seçim kararı verilmesi

Planlama Planlama işlevinde; Bilgi toplama Analiz yapma Varsayımların kurulması Tahmin ve öngörülerin yapılması Seçeneklerin belirlenmesi Karar verme ön plana çıkmaktadır.

Organize etme Organize etme süreci, amaçlara uygun olarak işlerin gruplandırılması, bölümlerin kurulması, yetki ve sorumlulukların belirlenerek verimli çalışmaya uygun bir yapının ve koordinasyonun hazırlanmasıdır.

Organize etme Organize etme safhasında; İşlerin gruplandırılması Emir komuta düzeninin kurulması Bölümlendirmelerin yapılması Yetki ve sorumlulukların tesbiti Gerekli işgücünün belirlenmesi Yönetim alanı konularının belirlenmesi Merkezi veya yerel yönetim uygulamaları Yönetim kademelerine ve diğer işlere uygun çalışanların seçimi ve atanması hususları ele alınmaktadır.

Yürütme Yürütme safhası; “Düğmeye basma ve işletmeyi amaçlara uygun olarak harekete geçirme” safhasıdır.

Yürütme İşletmede işi yapacak olanlar işletmenin çalışanlarıdır. Yürütme işlevi işi yapacak bu “insanlar” ile ilgilidir. Planlar ne kadar iyi olursa olsun, yapı ne kadar iyi kurulursa kurulsun, işi yapacak çalışanlar iyi yönetilemezse, kişiler verimli çalışamazlarsa, amaçlara etkili ve verimli bir şekilde varabilmek zorlaşır.

Yürütme İnsanı anlamak İyi yöneticilik ve liderlik becerilerine sahip olabilmek Çalışanların amaçlar doğrultusunda verimli bir şekilde performanslarını artırabilmek için gerekli motivasyonu sağlayabilmek İşletmede etkin bir iletişimi gerçekleştirmek bu safhada yapılması gerekli hususlar arasında sayılabilir.

Kontrol Kontrol işlevi; Görülen işlerin amaçlara, konulan usul, prosedür ve standartlara uygun olarak yapılıp yapılmadığını belirlemek ve gerektiğinde düzeltmeler yaparak işlerin amaç ve planlara uygun olarak yürütülmesini sağlamaya yönelik faaliyetlerin tümünü kapsar.

İşletmenin Dış Çevresi Genel çevre Politik çevre Yasal çevre Ekonomik çevre Teknolojik çevre Sosyokültürel çevre Demografik çevre Uluslararası çevre Sektörel çevre Rakipler Tedarikçiler Müşteriler Tüketiciler İkame ürünler İşgücü piyasaları İşletmenin İç Çevresi Çalışanlar Kurum Kültürü Yönetim yapı ve sistemleri Davranış, ilişkiler ve dinamikler

İşletme İçi Çevre Sektörel çevre Genel Çevre

Genel Çevre Sektörel çevre İşletme İçi Çevre Politik Tüketiciler Rakipler Yasal Uluslararası Çalışanlar Kurum Kültürü Yönetim Yapısı Sistemler Tedarikçiler Müşteriler Davranış, İlişkiler, Dinamikler Demografik İşletme İçi Çevre Ekonomik İkame ürünler İşgücü piyasaları Sektörel çevre Teknolojik Sosyokültürel Genel Çevre

Organizasyon Dinamiği (T.Koçel/İşletme Yöneticiliği; Beta) Dış Çevre Çevresel Gelişmeler Sosyal ve Kültürel ortam Demografik ortam Teknolojik ortam Tüketim ve tedarik pazarı Sosyal ortam Politik ve Yasal ortam Uluslararası ortam İşletme Üst Girdiler Çıktılar Yönetici Kişisel ihtiyaçlar Örgüt içi baskılar Amaçlar Verimlilik Etkililik Çevresel gelişmeler Çalışanlar Organizasyon Dinamiği (T.Koçel/İşletme Yöneticiliği; Beta)

Çevresel Belirsizlik Değişen faktörlerin sayısı Faktörlerin değişme hızı Yüksek Belirsizlik Y Değişme Hızı Düşük Belirsizlik D D Faktör Sayısı Y

İşletme Dış Çevresinin Yönetimi ÇEVREYE UYUM SAĞLAMA Koordine etme (değişimleri izleme) Sürekli tahminler Esnek organizasyonlar Birleşmeler ve ortak girişimler ÇEVREYİ ETKİLEME Reklam / halkla ilişkiler Politik / lobi faaliyetleri Sendika ve dernekler

İşletmeye Giriş Konu 1: İşletme Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli Yaşar Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü