Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
İLETİŞİM Temel Kavramlar Hazırlayan: Psk. Mehmet KARÇIN
İletişim Nedir? Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılma sürecidir. Katılımcılardan “iletişim” kavramının tanımın yapmalarını isteriz. İsteyen 4-5 katılımcının tanımlarını dinleyip onayladıktan sonra, kendi tanımlarımızı veririz. (2 dk.) “İletişim, duygu, düşünce veya bilgilerin farklı yollarla başkalarına aktarılmasıdır. İletişim çift yönlü olmalıdır. Dinleme ve anlama iletişim dayandığı temel kavramları oluşturur”.
İletişim Süreci Kanal Mesaj Yöntem Kaynak Hedef KAYNAK mesajın ileti birimi MESAJ İletişimin içeriği ALICI mesajın gönderildiği birim Kanal Mesaj Yöntem Kaynak Hedef DÖNÜT Alıcının mesaja verdiği tepki KANAL mesajın sunuluş biçimi
Gönderilen Mesaj ve Alıcı İlişkisi Dinlemez Dinler Yanlış Anlar Doğru Anlar Mesaja karşıdır Mesaja katılır Dönüt uygun Dönütü değildir uygundur İki birey arasında yaşanan iletişim sürecinde yaşanabilecek olaylardan bazıları örnek olarak verilir. Hangi durumda iletişimin amacına ulaştığı katılımcılara sorulur. Gelen yanıtlar doğrultusunda iletişim kurarken nelere dikkat etmeleri gerektiği sorulur? Çıkan maddeler tahtaya not edilir. (3 dk.)
Sınıflandırma Toplumsal İlişkiler Sistemi Olarak Kişilerarası iletişim Grup iletişimi Örgütsel iletişim Toplumsal iletişim Kullanılan Kodlara Göre Sözlü iletişim Sözsüz iletişim Yazılı İletişim Kullanılan Kanallara ve Araçlara Göre Görsel iletişim İşitsel iletişim Dokunma ile İletişim Telekomunikasyon Kitle iletişimi Zaman ve Mekana Göre Yüzyüze iletişim Uzaktan iletişim
Yüzyüze İletişimin Bileşenleri Sözlü iletişim (% 7) Ses tonu (% 38) Beden dili (% 55)
Sözlü İletişim Sözlü iletişim, karşılıklı olarak konuşma ve dinleme etkinliklerini kapsar. Sözlü iletişimin başarısı, konuşan ve dinleyen arasında ortaklaşa bir temele dayanır. İletişim türlerinden ikincisi sözlü iletişimdi diyerek katılımcılara “Sözlü iletişimin süreci etkileme yüzdesi ne kadardı?” sorusu yöneltilir. Slayttan tanımı okunur. Burada konuşma ve dinlemenin önemine dikkat çekilir. (1 dk.)
Dinlemek “ DİNLEMEK DUYMAKTAN DAHA FAZLASINI İÇERİR ” !!! Duyma Yorumlama Değerlendirme Tepki
Dinlemenin Zorlukları Dinlemeyi bilmemek Gürültü Mesafe Zaman ayırmamak Eski kayıtlar İlgisizlik Cevap yetiştirme çabası
“Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır “Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır. İyi bir dinleyici olabilmek için; bilinçli bir çaba ve yeni beceriler öğrenmek gereklidir.” Doğan Cüceloğlu
SÖZSÜZ İLETİŞİM Göz İlişkisi Yüz ifadesi Baş Hareketleri Jestler Beden Dili Yakınlık Yöneliş Bedensel Temas Dış Görünüş
Yakınlık ( kişisel alan) 46 cm 1.2m 1.2-3.6m 3.6m Mahrem b. Kişisel a. Sosyal b. Ortak b.
Beden Dili Dokunma Vücut duruşu Kişisel alan Mimikler Gözler Davranışlar
Vücut Duruşu Etkin beden duruşunda beden; konuşulan/dinlenilen kişiye dönüktür. Beden hafifçe öne doğru eğiktir. Beden rahat, eller ve ayaklar beden duruşuna uyumlu hareket eder.
Göz Teması Göz teması doğal ve rahattır. Göz teması; karşımızdaki kişiyi dinlerken ve onunla konuşurken doğrudan gözüne bakmak şeklindedir. Göz teması doğal ve rahattır.
Baş Sallama Dinlerken yapılan başın aşağı-yukarı sallanması şeklindedir. Tebessümle birlikte konuşan kişinin paylaştıklarıyla uyuşan bir yüz ifadesi vardır.
Olumluyu Destekleme “ Devam et. Seni dinliyorum ve anlıyorum. ” mesajını verir. Beraber olmayı ve birlikteliği simgeler. Hım-mm Evet Anlıyorum
Dokunma Samimiyet, güven ve denge unsuru olabilir. Tokalaşma ayrıntılı bilgi verebilir. Kişinin sosyokültürel yapısına dikkat!
Dokunma (Tokalaşma) Balık eli
Dokunma (Tokalaşma) Baskın tokalaşma
Dokunma (Tokalaşma) Edilgen tokalaşma
Dokunma (Tokalaşma) ‘Adam gibi’ tokalaşma
Empati Bir insanın kendisini, karşısındakinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine denir.
“Bir insanı yargılamadan önce gökte üç ay eskiyinceye dek onun makosenleriyle yürü…” Kızılderili Atasözü
İYİ EĞLENCELER