DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
OTİZM (AUTISM).
Prof. Dr. A. Ayşe Karaduman 08. Nisan Kazan - Ankara
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
Çocuğumuzu tanımanın önemi:
ROL OYNAMA.
Gözlem Yoluyla Öğrenme Süreçleri Ali ÇOBAN AKIN
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
ÇOCUĞA OLUMLU DAVRANIŞ KAZANDIRMA
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
ZÜBEYDE HANIM İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK İÇİN OLUMLU YAKLAŞIM
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖZEL EĞİTİM
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
CEZA NEDİR?.
İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR
SINIF SINIF YÖNETİMİ YÖNETİMİ
ÇOCUKLARDA OLUMSUZ DAVRANIŞLARI AZALTMA YÖNTEMLERİ
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
SINIF YÖNETİMİ.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
DİĞER TUTUMLAR.
özel eğitim semineri-istanbul2008
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
SINIF YÖNETİMİ.
BÖLÜM 5 OKUL. BÖLÜM 5 OKUL Okulun DDB’ye yol açmadaki rolü özellikle eğitimciler OKUL İLE İLGİLİ ETMENLERİN NEDENSEL AÇIKLAMALAR OLARAK ELE ALINMASI.
SOSYAL KABUL SINIF İÇİ ETKİLEŞİMİN ARTTIRILMASI
11 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4.
AİLE(FARKINDALIK) EĞİTİMLERİ. Kişilik Oluşumunu Etkileyen Faktörler 2 ÇERKEZKÖY İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ5 ANNE, BABA, KARDEŞ ARKADAŞ, KOMŞU, AKRABA.
DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN AKADEMİK BAŞARISINDA AİLE VE PEKİŞTİREÇ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Sınıf yönetimi kavramının sınıfta disiplini sağlamadan farklı yanları ve özellikleri
DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE
ANA BABA VE ERGENLİK.
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
ZEE 307 – OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Arş. Gör. Ahmet FİDAN
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA SINIFLARININ ETKİLİ YÖNETİMİ
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
Sağlık Bilimleri Fakültesi
UYGUN DAVRANIŞLARIN ARTIRILMASI
KURUMSAL İLETİŞİM.
11 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi 4.
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

DAVRANIŞ PROBLEMLERİ VE BAŞETME YÖNTEMLERİ

ENGELLİ ÇOCUKLARDA DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME NEDEN DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME? DAVRANIŞ DEĞİŞTİRME NE İŞE YARAR?

Problem davranışlar çocuğun yeni davranışlar öğrenmesini ,var olan becerilerini kullanmasını ,çevresiyle sosyal etkileşimini ve toplumsal uyumunu olumsuz yönde etkileyen davranışlardır.

Zihinsel engelli öğrencilerin problem davranışlarında;yerinden kalkma,nesneleri fırlatma,gereksiz konuşma,sınıf içi gezinme,gürültü yapma, saldırganlık, vurma,itme,kurallara uymama gibi davranışlar yaygın olarak gözlenmektedir.

Zihinsel engelli çocuklar diğer engel gruplarında yer alan çocuklardan daha fazla davranış problemine sahiptir.Bunun pek çok sebebi olabilir. Eksik zihinsel kapasite,sınırlı baş etme becerisi,sosyal reddedilme,iletişim bozuklukları ve okul başarısızlığının davranış problemlerinin ortaya çıkmasında etkili olmaktadır.

HEDEF DAVRANIŞ BELİRLEME Çocukta artırılmak azaltılmak ya da olmayan bir davranışı kazandırmak için belirlenen davranışa denir. Hedef davranış çocuğun günlük yaşamını devam ettirebilmesi için öncelikli olan davranıştır.Bu davranış (artırılan-azaltılan-kazandırılan) ölçülebilir ve gözlenebilir bir biçimde tanımlanabilir

Örneğin; Çocuk yemeğini bitirmeden masadan kısa bir süre içersinde kalkmaktadır. Bu davranış hedef davranış olarak belirlenebilir. Burada belirleyebileceğimiz hedef davranış çocuğun uygun sürede masada kalarak tabağındaki yemeği bitirmesi olarak belirlenebilir. Bunu şu şekilde tanımlayabiliriz: “Can bitirebileceği kadar yemeğini masada onbeş dakika içerisinde yiyerek masadan kalkar.”

PEKİŞTİRME Bir davranışın sonrasında çocuğun hoşnutluk duymasını sağlayacak durumların oluşmasını sağlamaya pekiştirme denir. Yaratılan durum pekiştirici özellikte ise,çocuk o davranışı ileride tekrarlar. Eğer davranışta artış gözlenmiyorsa pekiştirme söz konusu değildir.

PEKİŞTİREÇ Bir davranışın sonrasında çocuğun hoşnutluk duymasını sağlayacak durumları oluşturmak üzere kullanılan araçlara pekiştireç denir. Örneğin; Aferin,çok güzel,bravo… Şeker,çikolata,bisküvi Top oynamak, tv seyretmek…

PEKİŞTİRME Olumlu Pekiştirme İstenen davranışı sürdürür ve geliştirir *Birincil pekiştireçler (yiyecek,içecek,uyku) *İkincil Pekiştireçler Nesnel pekiştireçler (oyuncak,eşye,araç) Etkinlik pekiştireçleri (şarkı söyleme, oyun oynama) Sosyal pekiştireçler (gülümseme, okşama, övme) Sembol pekiştireçler (yıldız, kupon, marka)

Olumsuz pekiştirme ve cezalandırma: İstenmeyen davranışı söndürür, azaltır Görmezden gelme, pekiştireci geri çekme Hoş olmayan bir sonuç sunma DİKKATLİ KULLAN! Kişiliğe yönelik olmasın!

PEKİŞTİREÇ KULLANIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR Pekiştirecin etkili olabilmesi için yani belirlediğimiz davranışın sıklığını artırabilmek için pekiştireç çocuğun gerçekten çok sevdiği ve davranışa uygun olan araçlardan seçilir. Kullanılan pekiştireç kolayca doyuma yol açmayacak özellikte olmalıdır. Pekiştireç, çocuğun özellikleriyle ilgi alanlarıyla,gelişim düzeyiyle uyuşmalıdır. Tek düzeliği önlemek amacıyla pekiştireçler çeşitlendirilmelidir.

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI ÖNLEME Uygun olmayan davranışların ortaya çıkmasını önleme Sönme Tepkinin bedeli Mola Aşırı düzeltme Fiziksel kontrol

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞIN ORTAYA ÇIKMASINI ÖNLEME Çocuğa yapmasını istediğimiz uygun davranışın ne olduğunu tam olarak çocuğun anlayacağı şekilde anlatmalıyız. Çocuğa yapmasını istediğimiz uygun davranışı öncelikle kendimiz yaparak ona olumlu model olmalıyız. Çocuğa olumlu ifadeler kullanmalıyız. Davranışın yapılabilmesi için çevresel düzenlemeler yapmalıyız. Çocuğun olumlu davranış sergileyen akranlarıyla etkileşimde bulunmasını sağlamalıyız.

SÖNME Bir davranışın sürmesini sağlayan pekiştirecin geri çekilmesidir. Uygun olmayan davranışı görmezden gelme şeklinde uygulanır. Uygulamanın başlamasıyla hedef davranışta artış gözlenir(Sönme patlaması) Başarılı olunabilmesi için tutarlılık gereklidir.

TEPKİNİN BEDELİ Uygun olmayan davranışın hemen ardından çocuğun sahip olduğu pekiştireçlerin tamamını ya da bir kısmının geri alınmasıdır. Bu yöntemi uygulayabilmek için çocuğun yeteri kadar pekiştireç kazanma fırsatı olması gerekir. Örneğin: Oyun oynamama cezası,yemeğe geç girme cezası, para cezası tepkinin bedeline bir örnektir.

MOLA Uygun olmayan davranışların hemen ardından, belirli zaman dilimi için pekiştirme kaynaklarından çocuğun uzaklaştırılmasıdır. Kısa bir süre için sosyal dikkatin geri çekilmesi, nesnenin alınması,yiyeceğin verilmemesi biçiminde gerçekleşir. Ortam uygunsa farklı bir alana alma şeklinde de uygulanabilir.

AŞIRI DÜZELTME/ONARMA Aşırı düzeltme, azaltılmak istenen davranışın yol açtığı çevresel etkilerin aşırı şekilde düzelttirilmesi olarak uygulanır. Örneğin yemeğini yere döken çocuğa kirlettiği yeri temizletmekle birlikte başka yerleri temizletmek. Ya da pantolonunu kirleten bir çocuğa pantolonunu değiştirtmenin yanı sıra tüm kıyafetlerini de değiştirmesini sağlamak.

FİZİKSEL KONTROL Çocuğun kendisine,çevresindeki kişilere zarar vermesini engellemek amacıyla acı vermeksizin kısıtlanmasıdır.

Zihinsel yetersizliği olan bireyler,duygusal yönden çok hassastır Zihinsel yetersizliği olan bireyler,duygusal yönden çok hassastır.Gerçek anlamda kabul gördüğünü sevildiğini hisseden çocuk o sevgiyi kaybetmemek için istenilmeyen davranışları yapmaz.