SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Advertisements

Eşleştirilmiş Örnekleme T-testi
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖMER PINAR MEHMET EREN ÖZTÜRK OĞUZHAN ÇAMLICA
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
MEASUREMENT *Nazan SONDAÇ *Didem ATASEVEN *Halise ARGUÇ.
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
BİR ÖZEL HASTANEDE ÇALIŞAN HEMŞİRELERİN
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İLERİ ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ DERSİ MAKALE SUNUMU
T - Testi Bağımsız örneklem t – Testi, bir birinden farklı örneklemlerin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalamasının karşılaştırtırılmasında.
TOPLUM HİZMETLERİ PROGRAMI
THY Uygulaması Araştırması
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Rasyonel ve Duygusal Faktörlerin Yer Markası Sadakatine Etkileri Sibel Mutlu, M.B.A. Yrd. Doç. Dr. Berna Tarı Kasnakoğlu Prof. Dr. Zeliha Eser.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Orta nokta bitaraf cevap mıdır? Bihaber cevap mıdır?
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
20. Ulusal Pazarlama Kongresi
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
Grup Adı: ZAMBAK Sümeyra Nur Beştepe Merve Okandan
NOKTA ŞEYMA ARPACIKTAŞ – İSMAİL BÜYÜK
Araştırma Başlığı: Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalite Seviyelerinin Sağlık Durumlarına Göre İncelenmesi.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Hazırlayan Abdulkadir KOÇ Serdar AVŞAR
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
KafaDark Özge Eymur Aşkın Mezgitli
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Öğrencilerin Utangaçlık Düzeylerinin Benlik Saygılarına Etkisi
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
Grup adı : Şizoid grup üyeleri : Barış POLATTAĞ, Emine serap YILMAZ problem cümlesi: Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin bağlanma stillerinin bazı değişkenlere.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
ÖĞRETMENLERİN ERGEN ALGILAYIŞI Psi. Dan. Selen Demirtaş-Zorbaz Psi. Dan. Tuğba Kurt Psi. Dan. Mehmet Osman Çetiner.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Ki-kare testi BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Yrd. Doç. Dr. Yavuz AKÇİ Adıyaman Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
Şeyda GÜRKAYNAK (Y.L. Öğrencisi) Nilüfer Sezen DOĞAN (Y.L. Öğrencisi)
Kadınlarda iç grup yanlılığı ve iç grup yanlılığının demografik değişkenlere göre incelenmesi H.Halil Babacan1, Aleyna Nur Kaş1, Ömer Demir1, Tuğçe Erdoğru1,
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Yrd. Doç. Dr. Volkan ÖZBEK Aycan KÜLAHLI
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Aquatic Baby Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları Tesislere Yönelik Tatmin Düzeylerin İncelenmesi ” Aquatic Baby ” Tüketicisi Ebeveynlerin Kullandıkları.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
Abdullah Alper ERTEM Enver AYDOĞAN
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
İlaç Uygulamalarında Hemşire İzleminin Önemi: X İlaç Uygulaması
Verilerin Toplanması I
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Sunum transkripti:

SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR? Çetin KALBURAN Murat KANTAR M. Atahan YILMAZ Selçuk Burak HAŞILOĞLU

Tüketicinin hizmete yönelik beklentisini etkileyen faktörler geçmiş deneyim pazarlama iletişimi ağızdan ağıza iletişim ve kişisel ihtiyaçlardır. Bu çalışmada ilgili faktörlerden deneyim üzerine odaklanılmıştır.

Araştırmanın Amacı ve Yöntemi Bu çalışmanın kapsamı, hava yolları seyahat işletmelerinde Servqual beklenti ölçeği üzerinedir. Araştırmanın amacı, hizmete ilişkin beklenti üzerinde geçmiş deneyimin öneminin varlığını tespit etmektir. Bu amaçla, hizmeti daha önce alan ile hiç almayanın o hizmet hakkındaki beklentileri arasında farklılık testine bakılmıştır.

Araştırmada THY’ye yönelik Servqual ölçeğinin beklenti anketinden yararlanılmıştır. Demografik verilere ait soruların yanında, şu üç ayrımı tespit etmeye yönelik sorulara da yer verilmiştir: Daha önce THY ile seyahat etme durumu (THY grubu), Daha önce THY harici bir havayolu işletmesi ile seyahat etme durumu (THYDIŞI grubu) ve Daha önce hava yolu ile hiç seyahat etmemiş olma durumu (HYSEO grubu).

Araştırmanın örnek kitlesi Pamukkale Üniversitesi İİBF İşletme bölümünde en az iki yıl eğitim görmüş öğrencilerdir (üçüncü ve dördüncü sınıflar). Değişken Sayı (n) Yüzde (%) Cinsiyet Kız 103 58,5 Erkek 73 41,5 Toplam Yaş 21 45 25,6 22 49 27,8 23 24 12,5 25 ve üzeri 11 6,3 176 100

Ölçeğin iç tutarlılığının hesaplanmasında Cronbach Alfa güvenirlik katsayısından yararlanılmıştır. Uygulama sonucunda ölçeğin güvenirlik katsayısı 0.914 olarak bulunmuştur. Tablo 2. Hizmet deneyimine ilişkin cevaplayıcı sayıları ve ölçek ortalama puanları n % Ortalama St.Sapma St.Hata THY 67 38,1 5,2368 1,10296 ,13475 THYDIŞI 24 13,6 5,5152 1,18113 ,24110 HYSEO 85 48,3 5,0326 1,12802 ,12235 Toplam 176 100 5,1761 1,13142 ,08528

Şekil 1. Genel Hizmet Beklentisine Göre Geçmiş Deneyim Faktörü Grupları Çoklu Karşılaştırma Testi

Geçmiş Deneyim Grupları Ortalamaları p Farklılık Tablo 3. Servqual Ölçeği Boyutlarına Göre Geçmiş Deneyim Faktörünün ANOVA Sonuçları BOYUTLAR Geçmiş Deneyim Grupları Ortalamaları p Farklılık THY THYDIŞI HYSEO Fiziksel Varlıklar 5,2711 5,7188 5,0600 ,118 YOK Güvenilirlik 5,4187 5,3417 5,0601 ,314 Heveslilik 5,6940 5,5729 5,4300 ,622 Güvence 5,1928 5,6042 4,8235 ,046 VAR Empati 4,6448 5,3083 4,7325 ,150

Şekil 2. Güvence Boyutuna Göre Geçmiş Deneyim Faktörü Grupları Çoklu Karşılaştırma Testi

Şekil 3. Güvence Boyutu Maddelerine Göre Geçmiş Deneyim Faktörü Grupları Çoklu Karşılaştırma Testi

Araştırmanın ilk bulgusu, geçmiş deneyim ile genel hizmet beklentisi arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın olmadığı yönündedir. Buna bağlı olarak türetilen bir diğer bulgu ise THY ile ilgili genel hizmet beklentisi cevaplama durumuna göre; THY geçmiş deneyimi olan ile deneyimi olmayan cevaplayıcılar arasında farklılığın kanıtlanamadığı üzerinedir. Yani THY, THYDIŞI ve HYSEO şeklindeki üç grup da hemen hemen aynı hizmet beklentisi içerisindedir. Literatürden farklı olarak tespit edilen bu bulgunun THY’nin pazarlama iletişimi ve sosyal sorumluluk projelerinden kaynaklandığı öngörülmektedir. Kısacası, beklentiyi etkileyen faktörlerden olan THY’nin pazarlama iletişimi faaliyetleri ve tüketicinin ağızdan ağıza yaydığı bilgiler, geçmiş deneyim faktörünün önüne geçmiş olabileceği öngörülmektedir. Güvence boyutu maddelerine bakıldığında geçmiş deneyim faktörünün, “THY personeli kibardır” maddesi ile anlamlı farklılık gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Yani daha önce hava yolu ile hiç seyahat etmemiş olanlar ile en az bir defa seyahat etmiş olanların THY personelinin kibarlığı ile ilgili beklentileri farklıdır.

Servqual beklenti anketinde cevaplayıcıların geçmiş deneyiminin sorgulanması gerektiğine dair kesin sonuçlara ulaşılmamış olsa da bu bulgunun farklı işletme/hizmet sektörü için de geçerli olacağını söylemek mümkün değildir. Çünkü THY’nin pazarlama iletişimi ve sosyal sorumluluk projelerini baskın olarak yürütmesinin, bu bulgu üzerinde önemli bir etkisinin olduğu öngörülmektedir. Başka bir ifade ile, geçmiş deneyimin genel hizmet beklentisi üzerinde etkisinin zayıf olması bulgusu, THY’ye özgü bir durumdur. Dolayısıyla gelecekte Servqual beklenti anketini uygulayan araştırmacıların, anket formlarına geçmiş deneyimi tespit etmeye yönelik sorular eklemesine gerek olmadığını ifade etmek doğru olmaz.

Teşekkürler