Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Advertisements

TIBET KİŞİLİK TESTİ Çvr:
Çocuğunun Koçu olarak Aile
Nesneye Dayalı Programlama
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
TAM SAYILAR.
PARÇADA ANLAM.
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yazılı Sınavlar ve Açık Uçlu Yanıtların Değerlendirilmesi
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ Öğretim Yöntemleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
TANIM VE TANIM ÇEŞİTLERİ
Devinişsel Hedeflere Ulaşma Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİR TEBESSÜM HİKAYESİ !.
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Eğitim Felsefesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
Z ve T puanları Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Öğretim Materyallerinin Değerlendirilmesi
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Mantığın Temel Kavramları
Gestalt Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Temel Kavramlar ve İlkeler
Öğretim Teknolojisinin Tarihsel Gelişimi
Probleme Dayalı Öğrenme
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Çıkarımların Onarılması. Bazı durumlarda bir çıkarımı oluşturan öncüllerden bazıları gereksiz olabilmektedir. Bazı durumlarda ise çıkarımda bulunması.
Çıkarımların Geçerlik ve Kabul Edilebilirliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Probleme Dayalı Öğrenme
Bağımlı ve Bağımsız Öncüller. Bazı durumlarda bir çıkarımda birbirine ba ğ ımlı ve ba ğ ımsız olan öncüller bir arada kullanılmaktadır.
Sebep Sonuç İlişkileri. Sebep sonuç ilişkilerini belirleme gerek günlük düşünmelerimizde gerekse bilimsel düşünmede önemli bir yere sahiptir.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Genellemeler. Önermeler çeşitli derecelerde genelleme ifadesi içerebilir:  Tümü  Hemen hemen hepsi  Ço ğ u  Bazıları  Birkaçı  Çok azı.
Gizli Önermeler. Yaşamımız boyunca aldı ğ ımız birçok mesajın içinde bizi ikna etmek üzere gizlenmiş olan mesajlar bulunur. Gizlenmiş olan mesajların.
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖZNEL YARGI – NESNEL YARGI
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
Altı Şapkalı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖZNEL YARGI Öznel yargılarda kişisel düşüncelerimize ve duygularımıza yer veririz. Öznel yargı cümlelerinde “bana göre, bence, benim düşünceme göre” gibi.
Yapay Zeka Algoritmaları
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ANLATIMIN ÖZELLEKLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM DERSİ
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİR TEBESSÜM HİKAYESİ !.
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
5.Sınıf KONUĞA İKRAM (Dinleme Metni) Hazırlayan: Ömer TÖK
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
ÖZNEL YARGI Öznel yargılarda kişisel düşüncelerimize ve duygularımıza yer veririz. Öznel yargı cümlelerinde “bana göre, bence, benim düşünceme göre” gibi.
Sunum transkripti:

Mesajların Netleştirilmesi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık

Gerçek yaşamda mesaj alıp verirken birçok belirsizliklerle, üstü kapalı mesajlarla, tanımlanmamış kavramlarla karşılaşırız. Bu belirsizliklerin giderilerek mesajların netleştirilmesi eleştirel düşünmede önemli bir yere sahiptir.

Belirsiz ifadeler E ğ er bir ifadede anlatılmak istenen tam olarak anlaşılamıyorsa o ifade belirsizdir. Bu ifadeler ne zaman, ne kadar, ne tür gibi soruları yanıtlamakta yetersiz kalır.

Öncül ve çıkarımı do ğ ru olarak çözümleyebilmek için ölçütler ve standartlar belirtilerek ve e ğ er varsa çok anlamlılık giderilerek ifadelerdeki belirsizli ğ in bir dereceye kadar giderilmesi gerekmektedir.

Belirsiz ifadeler günlük yaşamda oldukça çık karşımıza çıkmaktadır:  Bu işten çok para kazanabilirsin.  Eskiden bayramlar daha neşeliydi.  Aynayı arkadaşım tuttu.

Nesnel ve öznel önermeler Önermeler öznel ya da nesnel olabilmektedir. Nesnel önermeler kişilerin duygu ve düşüncelerinden ba ğ ımsız olan önermelerdir. Öznel önermeler ise kişilerin özelliklerinden etkilenmektedir.

Aşa ğ ıdaki önermeler nesneldir:  Üç tek sayıdır.  Türkiye’nin başkenti Ankara’dır.

Aşa ğ ıdaki önermeler ise özneldir:  Bugün hava çok sıcak.  Sen sıkıcı bir insansın.

Ahlaki önermeler Bazı öznel önermeler ahlaki de ğ erleri ve inançları yansıtırlar. Bu tür önermelerin standartları net olarak ifade edilmeyebilir. Ayrıca ahlaki önermeler gerçeklikle örtüşmemesine ya da gerçekli ğ inin bilinmemesine karşın do ğ ru olarak kabul edilebilirler.

Aşa ğ ıdaki önermeler ahlaki önermelerdir:  Kadının yeri evidir.  Almanlar dürüst olur.

Tanımlar Tanımlar önerme de ğ ildir. Ancak düşüncelerin sa ğ lıklı biçimde ifade edilmesinde ve netleştirilmesinde tanımların önemli rolü bulunmaktadır. İ yi bir tanım, tanımlanan kavram ya da nesne ilgili temel özelliklere de ğ inmeli ayrıca tanımlanana dayalı olmamalıdır, nesnel olmalıdır.

Aşa ğ ıdaki ifadeler eksik tanımlara örnek olabilir:  Gözlem olayları gözlemektir.  Köpek insanın en iyi dostu olan hayvandır.