Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Avrupa Öğrenci Birliği Öğrenci Gözüyle Bologna Süreci Öğrencilere Yönelik Bölgesel Çalıştay İstanbul, Türkiye 13 Mayıs 2011 Magnus Malnes Akademik İlişkiler.
Advertisements

TANITIM OTURUMU Nuri A Başoğlu, Prof.Dr. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Kalite Koordinasyon Grubu, Genel Bilgilendirme Toplantıları
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NE GENEL BİR BAKIŞ.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; • Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, • Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na.
Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan TOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ ÜNİVERİTESİ 10 ARALIK 2010 Bologna Süreci’nde Sosyal Boyut.

BOLOGNA SÜRECCİNİN TÜKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ: Öğrenci Konseyi Başkanlarına Yönelik Toplantı 14 Mayıs 2010 Akdeniz.
27 Haziran 2008, Prof. Dr. A.S.GÖKALP BOLOGNA SÜRECİ VE KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp Prof. Dr. Ayşe Sevim Gökalp.
ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI
Bologna Süreci Nedir? Bologna Sürecinin oluşturmayı hedeflediği Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşları, yükseköğrenim görmek.
T.C. Yükseköğretim Kurulu Prof. Dr. Hasan MANDAL Bologna Uzmanı AVRUPA YÜKSEK ÖĞRETİM ALANININ FAALİYETLERİ KAPSAMINDA TÜRK YÜKSEK ÖĞRETİM SİSTEMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ.
Dr. Armağan Erdoğan KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ 11 OCAK 2011 Yükseköğretimin Uluslararası Boyutu.
Dış İlişkiler ve AB Koordinasyon Birimi Kırıkkale Üniversitesi.
Bologna Süreci Değerlendirme Raporu: Türkiye örneği
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Yükseköğretimde Çevrim-içi Öğrenme: Sistemde Yaşanan Sorunlar ve Bu Sorunları Çözmeye Yönelik Öneriler Fatma Kübra ÇELEN Aygül ÇELİK Doç. Dr. Süleyman.
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Öğrencilerin Bologna Sürecindeki Hakları ve Sorumlukları 30 Nisan 2012, Balıkesir Üniversitesi.
PLANLAMA VE STRATEJİK PLANLAMA S.Nazik Işık Nisan 2008.
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIM PROJESİ 14 MAYIS 2010, ANTALYA SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
Hazırlayanlar: Mustafa Safa Horpan Özlem Çetin Sibel Temizel
Bologna Eşgüdüm Komisyonu Başkanları Toplantısı Turgut Özal Üniversitesi 20 Mayıs Mayıs 2011 A. Bülent Özgüler Bilkent Üniversitesi Mezunları ile.
2006 – 2011 STRATEJİK PLAN SUNUMU
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR SULTAN GÜROL BOLOGNA ULUSAL TAKIMI ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ
BOLOGNA SÜRECİNİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI PROJESİ Kasım 2006 Fırat Üniversitesi, Elazığ Nezih Güven- Bologna Rehberi.
Türkiye’de Açık ve Uzaktan Öğretim Temel Politikası (Çalıştay Raporu) Prof. Dr. Üstün Özen Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Dekanı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KAMU İDARELERİ İÇİN STRATEJİK PLANLAMA KILAVUZU GELECEĞE YÖNELİM 2 1 Mehmet ÇİÇEK Millî Eğitim Uzman Yardımcısı.
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
ÖĞRENCİ GÖZÜYLE BOLOGNA SÜRECİ 30 NİSAN 2012,İZMİR N.KÜRŞAD SOLAK AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİ KONSEYİ BAŞKANI.
MERSİN ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ ANATOMİ ANABİLİM DALI
BOLOGNA SÜRECİ 01 Temmuz 2011 – Giresun. BOLOGNA SÜRECİ - TARİHÇE  25 Mayıs 1998: Sarbonne Ortak Deklerasyonu  19 Haziran 1999: Bologna Deklarasyonu.
T.C ADANA VALİLİĞİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ GENEL BİLGİLENDİRME SUNUMU.
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış “Bologna Süreci ve Program Akreditasyonu” u Prof. Dr. Süheyda Atalay Ege Üniversitesi.
Türk Yükseköğretiminde Bologna Süreci Uygulamaları ve Geleceğe Bakış Prof. Dr. Nejat Erk EYLÜL 2015 ANKARA.
Ulusal Eczacılık Eğitimi Akreditasyon Kurulu (ECZAK) –
TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ VE GELECEĞE BAKIŞ I. BOLOGNA SÜRECİ ARAŞTIRMALARI KONGRESİ HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ, EYLÜL 2015 Prof. Dr. Mehmet.
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
İÜ AUZEF VİZYON VE STRATEJİ ÇALIŞTAYI Melih Arat ve Hakan Turgut
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Zekai EFEOĞLU Program Yönetim Birimi Başkanı
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu Projenin ülkemizdeki; Akademik Organizasyonu için Yükseköğretim Kurulu’na, Finansal Destekleri için Avrupa Komisyonu’na Finansal.
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ Türkiye’de Hareketlilik ve Erasmus 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR Pırıl AKIN YÖK AB ve Uluslararası İlişkiler Birimi.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
AVRUPA ÜNİVERSİTELER BİRLİĞİ KURUMSAL DEĞERLENDİRME PROGRAMI DENEYİMLER-KAZANIMLAR Prof. Dr. Selda Önderoğlu Hacettepe Üniversitesi HÜADEKK Üyesi Özdeğerlendirme.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
YENİ DÖNEM PROGRAMLAR HERKES İÇİN ERASMUS ‘ERASMUS for ALL ’ 6 Mayıs Ege Üniversitesi, İZMİR.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLERİ
Gençlik Politikaları ve Hizmetler
Bologna Süreci ve Anorganik Kimyada Alternatif Araştırma Alanları
T.C. Yükseköğretim Kurulu
Avrupa Yükseköğretim Alanı’nın Faaliyetleri Kapsamında Türk Yükseköğretim Sistemi’nin Değerlendirilmesi Yeterlilikler / Öğrenme Kazanımları Prof. Dr.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
Tanınma / AKTS ve DE Prof. Dr. Lerzan ÖZKALE Bologna Uzmanı
Yükseköğretim Kalite Kurulu DIŞ DEĞERLENDİRME SÜRECİ
KALİTE KOORDİNATÖRLÜĞÜ KALİTE KOMİSYONU BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Uluslararası Gelişmeler: 2012 Bükreş Bakanlar Zirvesi Sonuçları
Sunum transkripti:

Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi

Sosyal Boyut (social dimension) Kavramı Ölçülmesi en zor olanTanımı en geniş ve değişken olanDiğer faaliyet alanları (QA, QF, ECTS) içinde ön plana çıkmayanTürkçesi kavramsal olarak pek bir karşılık bulmayanSosyo ekonomik statü (SES) kavramı ile benzeşen ama farklı boyutları olan

Bologna Süreci’ndeki Referanslar 2001 Prag: hareketlilikten faydalananların sosyal boyutu 2007 Londra: yükseköğretime giren öğrenciler toplumun çeşitliliğini yansıtmalı 2009 Leuven : erişimi genişletmek ve az temsil edilen grupların girişini artırmak 2012 Bükreş: öğrenci hizmetleri, danışmanlık, esnek öğrenme yolları ve alternatif giriş yöntemleri oluşturulması 2015 Erivan: sistemleri daha kapsayıcı (inclusive) hale getirmek

Sosyal Boyut (social dimension) Kavramı Yükseköğretimdeki öğrencilerin nüfusun çeşitliliğini yansıtacak şekilde farklı kesimlerden gelmes i Engelli, düşük sosyo ekonomik statü, cinsiyet, etnik-kültürel-dini farklılıklar, göçmenler vb. Yükseköğretime erişmede, katılım-temsilde ve devam ederken karşılaşılan engellerin ortadan kaldırılması Ulaşım, konaklama, finansal destek (burs-kredi), akademik, sosyal, danışmanlık bağlamında öğrenci hizmetleri

2015 Bologna Uygulama Raporu Kaliteli eğitime erişim için fırsat eşitliği konusunda yapılanlar hala çok yetersiz Cinsiyet bazında toplamda ve yeni kayıtlarda kız öğrenci oranı neredeyse bütün ülkelerde daha fazla. Ama farklı branşlarda dengesizlik söz konusu Göçmen ailelerden gelen öğrencilerin yükseköğretime girişlerinde eşit fırsatlar olsa bile okulu bırakma oranı daha yüksek Yükseköğretimli ailelerin çocukları daha fazla erişiyor 2009 da Leuven’de taahhüt edilen dezavantajlı grupların erişimini artırmak için «ölçülebilir hedefler» sadece %20 ülke tarafından konulmuş. AB’nin 2020 hedeflerinde 2020 de yaş arası nüfusun %40’ının yükseköğretimden geçmiş olması hedefi var. Ülkelerin %90 unda sistematik monitoring yapılmıyor. Yapılan taramalar ise politika oluşturmada kullanılmıyor. Yükseköğretime girişte alternatif kanallar sadece Batı Avrupa’daki 22 ülkede yer alıyor. Önceki öğrenmenin tanınması konusundaki uygulamalara dair net bir veri yok. 48 ülkeden 1/3 ünde yükseköğretim kurumları tarafından akademik ve kariyer hizmetleri sağlanıyor. 2/3 ünde ayrıca psikolojik destek hizmetleri de veriliyor. Ancak bu hizmetlerin etkinliği yada kalitesi konusunda herhangi bir veri bulunmuyor. Maddi destek konusunda 7 ülkede öğrenim harcı bulunmuyor. Diğer ülkelerde çok farklı oranlarda öğrenci katkısı söz konusu.

Gelecek için Öngörüler ve Planlar: 2015 Bakanlar Bildirgesi Hedefler: Eğitim-öğretimin kalitesi Mezunların istihdamının artırılması Yükseköğretim sistemlerinin daha kapsayıcı (inclusive) hale getirilmesiYükseköğretim sistemlerinin daha kapsayıcı (inclusive) hale getirilmesi Kabul edilen yapısal reformların uygulanması Taahhüt: 2020 için yükseköğretimin daha kapsayıcı (inclusive) toplumlar oluşturmasına yardımcı olmak için EHEA sosyal boyut stratejisini uygulamak…

Eşitlik ve Gelişme için Yükseköğretime Erişimi Artırmak: 2020 için Strateji tespit etmek Yükseköğretim kurumları ve diğer paydaşlarla yükseköğretime erişimde temsil edilemeyen grupları belirlemek, giriş ve devamdaki engelleri tespit etmek ulusal stratejiler planlamak Bu engellere yönelik ulusal ve kurumsal düzeyde, spesifik ve ölçülebilir iyileştirme hedeflerin oluşturulması için ulusal stratejiler planlamak veri toplamak takip mekanizmaları oluşturmak Sistematik ve karşılaştırılabilir veri toplamak ve politikaları bu veriler ışığında oluşturmak, etkili takip mekanizmaları oluşturmak Gerekçeler Toplumlar çeşitleniyor, yükseköğretime erişimi artırırken bu çeşitliliği göz önünde bulundurmalıyız Buna uygun öğretim yöntem ve içerikleri oluşturmalıyız Dezavantajlı gruplar için sosyal boyutu cinsiyet dengesini, erişim ve mezuniyet için fırsat eşitliğini ve hareketlilik programlarından faydalanmayı artırmalıyız. Öğretmen adayı öğrencilere hareketlilik programlarını teşvik etmeliyiz.

Strateji için Uygulama İlkeleri Takip süreçleri oluşturmak ve net hedefler belirlemek Engellerin üstesinden gelmek için stratejiler oluşturmak Mevcut engelleri ve tedbirleri karşılaştırmak Yükseköğretime erişim, devam ve mezuniyetin önündeki engelleri tespit etmek Veri göstergelerini belirlemek Mevcut durumu analiz etmek Genel hedefler belirlemek Tutarlı ve kapsayıcı bir süreç oluşturmak

Türkiye’de Sosyal Boyut Uygulamaları Erişim artırıldı Yeni üniversiteler kuruldu. Kontenjanlar artırıldı. Uzaktan öğretim programları artırıldı. Devam etmede; öğrenim harçları kaldırıldı. Ancak; Dezavantajlı grupların erişimi takip edilmiyor. Kimler sistem dışında kalıyor bilinmiyor. Kaliteli yükseköğretime erişime kimler ulaşıyor??? Terk oranları ve nedenleri konusunda çalışma yapılmıyor. Cinsiyet eşitliği konusunda «cam tavan» ve alanlar arasındaki dengesizlikler mevcut.

Öneriler Ulusal bazda yükseköğretime dair veri toplama ve veri temelli politika oluşturulması Yükseköğretimin bir akademik disiplin olarak tanınması ve akademik çalışmaların özendirilmesi Öğrenci işleri birimlerinin yapısının güncellenmesi Danışma birimleri oluşturulması (akademik, kariyer planlama, psikolojik destek, maddi ihtiyaçlar vb.) Fiziki mekanların/burs/konaklama/ulaşım vb. yeterliliğinin takip edilmesi (kız öğrenciler, engelli öğrenciler, sosyo- ekonomik dezavantajlı öğrenciler) Öğrenci konseylerinin tüm öğrenci nüfusunu (cinsiyet vb.) temsil etmesinin, öğrencilere ilişkin sıkıntılarda çözüm üretmesinin özendirilmesi Dezavantajlı grupların üniversitedeki akademik, sosyal, kültürel ve spor imkanlarından faydalanmaları Dezavantajlı grupların değişim programlarından faydalanmalarının artırılması Eğitim fakültelerindeki öğrenciler

Kaynaklar: ◦ The EHEA in 2015: Bologna Process Implementation Report ◦ 2015 Erivan Bologna Bakanlar Bildirgesi ◦ 2012 Bükreş Bologna Bakanlar Bildirgesi ◦ 2009 Leuven Bologna Bakanlar Bildirgesi ◦ 2007 Londra Bologna Bakanlar Bildirgesi ◦ Focus on Higher Education in Europe 2010: The Impact of the Bologna Process ◦ BFUG Sosyal Boyut ve Hayat Boyu Öğrenme Çalışma Grubu Raporu ◦ Eşitlik ve Gelişme için Yükseköğretime Erişimi Artırma Stratejisi ◦

Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi

Lisans öğrencilerinin öğrenim harcı

Dezavantajlı adayların yükseköğretime geçişinde alternatif yollar

Dezavantajlı Öğrencilerin Yükseköğretime Erişimine Destek Tedbirleri

Önceki Öğrenmelerin Tanınması

Dr. Armağan Erdoğan TÜRK YÜKSEKÖĞRETİMİNDE BOLOGNA SÜRECİ UYGULAMALARı VE GELECEĞE BAKıŞ SOSYAL BOYUT KAVRAMı: UYGULAMALAR VE ÖNGÖRÜLER Dr. Armağan Erdoğan Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi