Zeynep Fatma Niğdeli 20945964 İçt-2 Peter Eisenman Zeynep Fatma Niğdeli 20945964 İçt-2
Peter Eisenman hakkında: -12 ağustos 1932’de ABD’de doğmuştur -mimar ve mimarlık teorisyenidir. -1967’de Eisenman Architekt’i kurdu. -1990’larda bir dergi kurdu ve kendi yazılarını ve makalelerini burada yayımladı.
-Kanada mimarlık merkezinde ona ait bir arşiv bulunmaktadır ve sketchleri arşivlenmektedir. -Cambridge, Princeton, Harvard, Yale ve Ohio State üniversitelerinde öğretim üyeliği yaptı. - Halen Amerika Birleşik Devletlerinde yaşamaktadır.
Mimarın tasarım kuramı: -Dekonstrüktivizim, post modernizim -Formların parçalanarak yeniden birleştirilmesi ile ortaya koyduğu tasarımlar ile dekonstrüktivizim akımının önde gelen temsilcilerinden birisi olmuştur. -Tasarladığı eserlerinde “yere bağımlılıktan tamamen kurtarmak” amacını hep taşımıştır.
-Optik yaklaşımın ötesine geçmenin önemli olduğunu ve mimaride mekan ve zamanın birbirinden farklı olması gerektiğini savunur. Yani sadece gözün değil, aklın ve mantığın algıladığı bir mimarinin gerekliliği üzerinde durur. -Peter Eisenman’a göre dekonstrüktivizm, radikal şekilciliğe ilgisinin bir uzantısı olarak ele alınmalıdır. -Eisenman’a göre post modernizim değişimi değişim adına öneriyor ve post modernizmin mimari dilide kendi içinde tükenmiş durumdadır.
Peter Eisenman aslında kendisinin bir dekonstrüktivist olarak ilan edilmesinden yakınır.Bunu oportünist bir yakıştırma olarak görür. Ve laf yerine iş üretmekten yana olduğunu, "Benim zekâm görsel. Sözel zekâm görsel zekâmla aynı düzeyde değil” sözleriyle anlatmaya çalışmaktadır.
DEKONSTRÜKTİVİZM -Dekonstrüktivizm ya da yapısal analiz, 1980′lerin sonlarında ortaya çıkan bir postmodern mimari akımıdır. Yapının birimlerinin parçalanması fikrine dayanan bu akım, yapıların yüzeylerinde veya cephelerinde, mimarinin bazı elemanlarını yamultmaya ve kaydırmaya hizmet eden yapı ve mahfaza gibi düz çizgili olmayan şekilleri kurgulama fikirlerine ilgidir. -Dekonstrüktivist tarza sahip binaların en önemli karakteristik özellikleri, binayı gözlemleyenlere sürekli bir belirsizlik ve kaos hissini vermeleridir
Arızona Cardinal’s Stadium
Amerika Birleşik devletlerinde 2003 yılında Glendale’de yapılmıştır.
HOUSE II Abd Hardwick 1969
HOUSE VI
Birbiriyle kesişmeyen ama birbirini destekleyen kiriş kümeleri oluşturmak bu yapıda göze çarpan en önemli özellik.
HOUSE X
ABD Bloonfield Hills 1975 -Bir karmaşıklık ve ızgara sistemiyle oluşturulmuş boşluklar var. -Gerçek duvarlar pencereler ve yapının boşlukları bina ile birleştirilmiş
WAXNER SANAT MERKEZİ Bu yapı Peter Eisenman’ın inşaatı gerçekleşmiş ilk projesi ünvanını da taşımaktadır. Bu projeye kada Peter Eisenman daha çok mimarlık üzerine verdiği eğitim ve teorileriyle tanınmaktaydı. Bu yapının tamamlanmasından sonra birçok başka önemli projeye de imza atmıştır.
Yapıda bir sinema ve tiyatro salonu, görsel performans salonu, bir sinema ve video prodüksiyon stüdyosu, bir kitapevi, bir café ve 1,100 metrekareye yayılan sanat galerileri vardır.
YAHUDİLER ANITI Almanya’nın başkenti Berlin’de Holokost’da hayatını kaybetmiş Yahudilere adanmış bir anıt mezardır.
ABD kökenli bir mimar olan Peter Eisenman ve Birleşik Krallık kökenli bir mühendislik firması olan Buro Happold tarafından tasarlanmış olan anıt mezara 19.000 metrekarerlik bir alana yayılmış 2.711 adet beton bloklardan oluşmaktadır. Bu betonarme bloklara dik enine yükselen yekpare kütleler olmaları nedeniyle stel de denir
Her biri 2. 38 metre uzunluğunda, 0. 95 metre genişliğinde ve 0 Her biri 2.38 metre uzunluğunda, 0.95 metre genişliğinde ve 0.2 ile 4.8 metre arası değişen yüksekliğe sahip bu stel kütlelerin üzerinde Yahudi medeni kanunu, tören kuralları ve efsanelerini kapsayan dini metinlerden oluşan Talmund’un birer sayfası yer almaktadır.
Peter Eisenman’a göre bu tasarımın amacı oldukça rahatsız edici ve kafa karıştırıcı bir ortam yaratmaktadır; böylelikle bu tasarımlar sözde düzenli olan bir sistemin insanlıkla bağının kopmasını simgelemektedir.
Kaynakça: -www.eisenmanarchitekts.com -www.wikipedia.com -www.architurk.com -eisenman üzerine