6. BÖLÜM HAVAALANLARI (ANNEX 14)
Tanımlar : Hava Meydanı (Aerodrome) : Karada ve suda, içerisindeki bina, tesis ve donatımlar dahil, kısmen veya tamamen uçakların iniş, kalkış ve yer hareketlerini yaparken kullanılabilmeleri için belirlenmiş sahalardır. Hava Alanı Bikını (Aerodrome Beacon) : Bir havaalanının yerinin havadan tanınması için kullanılan havacılık işaretidir. Havaalanı Rakımı (Aerodrome Elevation) : İniş sahasının en yüksek noktasının deniz seviyesinden yüksekliğidir.
Meydan Tanıtma İşareti (Aerodrome Identification Sign) : Havaalarının havadan tanınmasına yardımcı olmak üzere meydana yerleştirilmiş bir işarettir. Meydan Referans Noktası (Aerodrome Reference Point) : Havaalarının coğrafi pozisyonu belirlenmiş bir noktasıdır. Uçak Sınıflandırma Numarası ACN (Aircraft Classification Number) : Belirlenmiş standart yapı kategorisindeki bir kaplamaya uçağın yapabileceği rölatif etkinin bir rakamla ifadesidir.
Uçak Durma Yeri (Aircraft Stand) : Apronlarda uçakların park etmeleri için belirlenmiş sahalardır. Apron (Apron) : Bir havaalanında uçakların park etmeleri , akaryakıt ikmalleri, yolcu, yük, posta, kargo indirme -bindirmeleri ve bakımlarının yapılabilmesi için belirlenmiş sahalardır. Aşma Sahası (Clearway) : Bir kara veya su meydanında, uçakların muayyen bir yüksekliğe kadar ilk tırmanışlarını yapabilmelerine elverişli şekilde hazırlanmış veya seçilmiş, ilgili otoritelerin kontrolü altında, dikdörtgen şeklinde belirlenmiş bir sahadır. Kaydırılmış Eşik (Displaced Threshold) : Pistin hemen başındaki normal yerinde olmayan bir eşiktir.
MEYDAN BİLGİLERİ Hareket Sahası ve İlgili Kolaylıkların Durumları : Yayınlanmış pist mesafeleri; a) Kalkış Koşusu İçin Mevcut Mesafe -TORA (Take -off Run Available) : Kalkan bir uçağın, yerdeki koşusu için mevcut ve elverişli olarak ilan edilen pist uzunluğudur. b) Mevcut Kalkış Mesafesi -TODA (Take –off Distance Available) : Mevcut olan bir aşma sahası varsa, bunun kalkış için koşu mesafesine (TORA) eklenmesi ile oluşan mesafedir.
c) Mevcut Hızlanma, Durma Mesafesi-ASDA(Accelerate -Stop Distance Available): Mevcut olan bir durma uzantısı (stopway) varsa, bunun kalkış için koşu mesafesine (TORA) eklenmesiyle oluşan mesafedir. d) Mevcut İniş Mesafesi -LDA (Landing Distance Available) : İnen bir uçağın yer koşusu için mevcut ve elverişli ilan edilen pist uzunluğudur.
Harekat Sahaları İle Bağlı Tesislerin Şartları Ve Faaliyet Durumları Uçak performansını etkileyen, özellikle aşağıdaki hususlar AIS ve ATS birimlerine bildirilecektir; a) İnşaat ve bakım çalışması, b) Pist ve taksi yollarında bozuk veya kırılmış yüzeyler, c) Pist ve taksi yolları üzerinde kar, sulu kar ve buz, d) Pist üzerinde su, e) Pist ve taksi yolları kenarlarında kar yığını veya birikintileri, f) Park etmiş uçaklarda dahil diğer geçici tehlikeler, g) Meydan görsel yardımcılarının kısmen ya da tamamen normal işlememesi veya yetersizliği, h) Normal ve yedek güç kaynaklarının yetersizliği.
Pist üzerinde su bulunduğu zaman, yüzey şartlarının tarifi aşağıdaki terimler kullanılarak tarif edilmelidir. NEMLİ (DAMP) :Yüzey renginin rutubet nedeniyle değişmiş olması. ISLAK (WET) : Yüzey ıslaktır fakat duran su yoktur. SU GÖLLERİ ( WATER PATCHES ) : Önemli duran su gölcükleri görülmektedir. TAŞMIŞ (FLOODED) : Çok fazla duran su görülmektedir. Pistin kar, sulu kar veya buzdan etkilenmesi ve birikintilerin tamamen temizlenmesinin mümkün olmaması halinde, pist şartları değerlendirilmeli ve frenleme durumu ölçülmelidir.
SEYRÜSEFER İÇİN GÖRSEL YARDIMCILAR (ANNEX 14 ) Rüzgar İstikamet Göstergesi (Wind Directİon Indicators) Bir meydanda en az bir tane rüzgar istikamet göstergesi bulundurulacaktır. İniş İstikamet Göstergesi (Landing Direction Indicator) İniş istikamet göstergesi, mevcut olduğu yerlerde, meydanın göze çarpan bir yerine konulacaktır.
Sinyal Lambası (ALDIZ) : Kontrollü bir meydanın kontrol kulesinde bir sinyal lambası bulundurulacaktır. Bir sinyal lambası kırmızı, yeşil ve beyaz renkleri verebilecek şekilde dir. Sinyal Sahaları : Sinyal sahası 300 m. yükseklikten bakıldığında ufuk çizgisinin 10 derece üzerinde bir seviyenin her açısından görülebilecek yerde olmalıdır. Sinyal Sahası, en az 9 metrekarelik düz ve yatay bir yüzey olacaktır.
İşaretler Pist işaretleri beyaz, taksi yolu ve uçak park yeri işaretleri sarı renkte ve apron emniyet çizgileri, uçak park yeri işaretlerinden seçilebilmeleri için zıt bir renkte olacaktır.
Pist Tanıtma İşaretleri 27 27 A2 A2 27 CAT II/III 27 CAT II/III A2
Pist Kenar Çizgi İşaretleri Pist kenar işaretleri, her biri pistin bir kenarı boyunca uzanan ve dış kenarları yaklaşık olarak pist kenarında olan iki çizgi olmalıdır. Genişliği 60 m. olan pistlerde, pist kenarı işaret çizgileri merkez hattının iki yanından 30 m. mesafeye yerleştirilmelidir. Pist kenar çizgisinin eni, genişliği 30 m. veya daha çok olan pistlerde 0.9 m. ve 30 m.den dar olan pistlerde 0.45 metre olmalıdır.
Konma Noktası Bölge İşaretleri Konma noktası bölge işaretleri, pist merkez hattından eşit uzaklıkta dikdörtgen şeklinde, pist genişliğine göre aşağıda belirtilen sayılarda, çifterli işaretler olacaktır; Pist Uzunluğu İşaretleme Çiftleri 900 m.den kısa 1 900 m.den 1200 m.ye kadar (1200 m hariç) 2 1200 m.den 1500 m.ye kadar (1500 m hariç) 3 1500 m.den 2400 m.ye kadar(2400 m hariç) 4 2400 m. veya daha fazla 6
Taksi İşaretleri Taksi yolu merkez hattı işaretleri temin edilecek ve böylece uçakların pistin merkez hattından, apronda uçak park yerinin başladığı yere kadar bu çizgiyi takip edebilmelerine imkan sağlanacaktır. İşaret, taksi yolunun düz kısmı boyunca merkez hattına yerleştirilmelidir. Taksi yolu kavisinde, merkez hattı işaretinin, düz kısmından kenara olan mesafesi, eğrinin dış kenarına olan mesafesine eşit şekilde devam etmelidir. Taksi yolu merkez hattı işaretinin eni 15 cm. olacak ve bir taksi bekleme noktasını kesmedikçe devamlı çizgi olacaktır.
Taksi Bekleme Pozisyonu İşareti : VISUAL TAXI HOLDING POSITION INSTRUMENT TAXI HOLDING POSITION 27 27 27 CAT II 27 27 27
Taksi yolu Kesişme İşareti Taksi yolu kesişme yeri İşareti, taksi yolunun üzerinde enine işaretlenmeli ve taksi yapan uçakların emniyetle hareket edebilmeleri için, kesişme noktasının yakın kenarına yeterli mesafede olmalıdır. İşaret, eğer mevcutsa, durma barları ve emniyet barları ile uyumlu şekilde olacaktır. Taksi yolu kesişme yeri işareti tek bir kırık çizgi şeklinde olmalıdır.
Uçak Park Yeri İşaretleri Uçak park yeri işaretleri; park yeri tanıtma işareti, giriş hattı, dönüş barı, dönüş hattı, yönlenme barı,''dur'' hattı ve çıkış hattı gibi parklar için gerekli olan ve diğer park etme yardımcılarını tamamlayan elementleri kapsayacaktır .Giriş hattında kısa bir mesafe sonra uçak park yeri tanıtma işareti, harf veya numaralarla işaretlenecektir. Tanıtma işaretinin boyu, park yerini kullanan uçak kokpitinden görülebilecek şekilde olmalıdır.
Apron Emniyet Çizgileri Apron emniyet çizgileri, yer araçlarının ve diğer uçak hizmet araçlarının emniyet mesafesini temin edecek şekilde yerleştirilecektir. Apron emniyet çizgileri, park tesisi ve diğer yer kolaylıklarının gerektirdiği, servis yolu sınırı ve kanat ucu emniyet mesafesi çizgileri gibi elementleri içermelidir. Apron emniyet çizgilerinin, uzunlukları kesintisiz devamlı ve genişlikleri en az 10 cm. olmalıdır