1 - ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE TEMEL KAVRAMLAR VE EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ UYGULAMALARI
GİRİŞ Bu bölümde ölçme ve değerlendirmede kullanılan temel kavramlar ve yapılış amaçlarına bağlı olarak değerlendirme çeşitlerinden bahsedilecektir.
TEMEL KAVRAMLAR
DEĞİŞKEN Nitel Değişken Nicel Değişken Süreksiz Değişken Sürekli Değişken Bağımsız Değişken Bağımlı Değişken
ÖLÇME
ÖLÇME TÜRLERİ Doğrudan Ölçme Dolaylı Ölçme Türetilmiş Ölçme
ÖLÇÜM Ölçme sonucu elde edilen sayı ya da sembole ölçüm denir.
ÖLÇMEDE BİRİM Eşitlik Genellik Kullanışlılık Doğal Birim Tanımlanmış Birim
ÖLÇME KURALI
ÖLÇMEDE SIFIR NOKTASI Mutlak (Gerçek) Sıfır Noktası
ÖLÇEK VE TÜRLERİ
Sınıflama Ölçeği Sıralama Ölçeği Eşit Oranlı Ölçek
DEĞERLENDİRME
ÖLÇÜT Değerlendirme yapmak amacıyla ölçme sonuçlarının karşılaştırıldığı sınır değere ölçüt denir. Mutlak Ölçüt: Bağıl Ölçüt:
DEĞERLENDİRME ÇEŞİTLERİ Değerlendirme, kullanılan ölçütün türüne göre ikiye, değerlendirmenin yapılış amacına göre ise üçe ayrılır.
Belirlenen Ölçütün Türüne Göre Değerlendirme Çeşitleri Mutlak Değerlendirme:
Bağıl Değerlendirme:
Yapılış Amacına Göre Değerlendirme Çeşitleri
1. Tanıma-Yerleştirmeye Yönelik Değerlendirme 2. Biçimlendirme ve Yetiştirmeye Yönelik Değerlendirme
3. Değer Biçmeye Yönelik Değerlendirme Eğitim-öğretim faaliyetlerinin sonunda bu faaliyetleri özetlemek amacıyla yapılır. Bu nedenle sonuç değerlendirmesidir.
ÖZET