İÇİNDEKİLER A-YASAL DÜZENLEMELERDE KAMU GÖREVLİSİ KAVRAM I 1-Genel Olarak Kamu Görevlisi Kavramı 2-Yasal Düzenlemelerde Kamu Görevlisi Kavramı 3-Devlet.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

Türk Eğitim Sistemi Ve Okul Yönetimi
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
Personel Hareketliliği
2914 SAYILI YÜKSEK ÖĞRETİM PERSONEL KANUNU
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28750
DİSİPLİN: Kurallara Uyma ve Yolsuzluğu Önleme Toplam sayfa : 19 B.A.Güler, İpek Özkal Sayan, Kamu Personel Yönetimi, AÜ SBF 2007.
E.Ü. PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Kamu personel rejımı Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
T. C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI Personel Genel Müdürlüğü SAYI :B. 08. PGM
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
Yardımcı Doçentli ğ e Ba ş vurma ve Atanma PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI PERSONELİ İZİN YÖNERGESİ
PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ETİK SÖZLEŞME.
KURUM YAZIŞMALARI 1 Öğr. Gör. Hakan YILDIZ.
657 Sayılı Devlet Memurları
Ö ğ retim Üyeli ğ ine Yükseltilme ve Atanma YÜKSEKÖ Ğ RET İ M KURULU BA Ş KANLI Ğ I PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
Yer Değiştirme. YER DEĞİŞTİRME Madde-72: Yer değiştirme suretiyle atanma Kurumlarda yer değiştirme suretiyle atanmalar; hizmetlerin gereklerine, özelliklerine,
Temel İlkeler : Madde 3 - Bu kanunun temel ilkeleri şunlardır:
Kamuda Hizmete Alma ve Atama. Hizmete alma ve atama Hizmete alma işlemi –insan gücü planlaması –İlan –Sınav –Değerlendirme ve atama gibi birçok işlemi.
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİLEKÇE ve BİLGİ EDİNME HAKKI
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
Türk Kamu Personel Rejiminin Özellikleri ve İstihdam Biçimleri
NASIL VERGİ MÜFETTİŞİ OLUNUR ? VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Kamu Hizmetine Giriş. Bu hafta neler var...  Kamu Hizmetine Girişte Anayasal İlkeler  Hizmete Girişte Aranan Genel ve Özel Şartlar  Hizmete Alma Politikası.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ DİSİPLİN KURULLARI VE DİSİPLİN AMİRLERİ
2709 sayılı TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI Anayasanın bağlayıcılığı ve üstünlüğü MADDE 11 – Anayasa hükümleri;  Yasama,  Yürütme ve  Yargı organlarını,
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 2
DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI EK DERS ÜCRETLERİ
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Egemen Olan İlkeler: 1
HİZMET İÇİ EĞİTİM VE YÜKSEK YÖNETİCİLERİN YETİŞTİRİLMESİ.
ÖĞRETMEN ATAMA VE YER DEĞİŞTİRME YÖNETMELİĞİ
Eşitlik İlkesini Uygula
Geçici Görevlendirme Kurumlararası Geçici Görevlendirme Geçici görevlendirmeler farklı şekillerde düzenlenmiştir. Buna göre; -memur muvafakati ile geçici.
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu 2914 Yükseköğretim Personel Kanunu Mali Hükümleri ve Genel Bilgiler Ali DEMİREL Şube Müdürü Ankara Ocak 2015.
Muzaffer KÜÇÜKBULUT MÜFETTİŞ
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI 1-Üniversitelere Akademik Kadro Tahsis Edilmesi YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI.
Görev ve Sorumluluklar PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI sayılı Kanunun 35 inci Maddesi Uyarınca Geçici Kadro Tahsisi ile Mecburi Hizmet Yükümlülü.
TOPLU İŞ HUKUKU SENDİKA İŞYERİ TEMSİLCİĞİ
MEMURUN GENEL HAKLARI Uygulamayı isteme hakkı:
1 ALT İŞVEREN İŞÇİLERİNİN KAMUDA İSTİHDAMI MART 2016.
CUMHURİYET MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ Tuba DEL İ KAYA Adalet Öğretmeni.
Kamuda Hizmete Alma ve Atama
Yer Değiştirme.
Temel İlkeler : Madde 3 - Bu kanunun temel ilkeleri şunlardır:
Memuriyete Giriş Adaylık Süreci.
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
OKULDA PERSONEL HİZMETLERİ
KAYIRMA VE LİYAKAT SİSTEMİ
YÜKSEKÖĞRETİM ÜST KURULUŞLARI İLE YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI PERSONELİ GÖREVDE YÜKSELME VE UNVAN DEĞİŞİKLİĞİ YÖNETMELİĞİ ODTÜ – PDB
KARİYER SİSTEMİ.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
Çağcıl Kamu Personel Yönetimine Egemen Olan İlkeler
ESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
1. En Dar Anlamda 2. Dar Anlamda 3. En Geniş Anlamda 4. Geniş Anlamda
657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu
Görev ve Sorumluluklar
PERSONEL DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Personel Dairesi Başkanlığı
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
VII. Yasama yetkisi Yasama yetkisi Türk Milleti adına Türkiye Büyük Millet Meclisinindir. Bu yetki devredilemez.
Sunum transkripti:

İÇİNDEKİLER A-YASAL DÜZENLEMELERDE KAMU GÖREVLİSİ KAVRAM I 1-Genel Olarak Kamu Görevlisi Kavramı 2-Yasal Düzenlemelerde Kamu Görevlisi Kavramı 3-Devlet Memuru-Diğer Kamu Görevlisi Ayrımı 4-Kamu Görevlilerin Farklılıkları B-MEMURLUK MESLEĞİ VE İLKELERİ 1-Memurluk Mesleği 2-Memurluk Mesleğinin İlkeleri 3-Memurluğa Girişteki İlkeler 4-Memur Olabilmenin Genel Şartları C-ATAMA AŞAMALARI,İLERLEME VE ÇALIŞMA SAATLERİ 1-Atama Aşamaları 2-İstisnai Memurluk 3-Memurların İlerlemesi 4-Çalışma Saatleri 5-Hizmet İçinde Yetiştirilme

A-YASAL DÜZENLEMELERDE KAMU GÖREVLİSİ KAVRAMI 1-Genel Olarak Kamu Görevlisi Kavramı Kamu görevlileri, kamu tüzel kişilerinin insan unsurunu oluşturmaktadir. Kamu görevlisi tanımı iki farklı şekilde ele alınır.Birincisi,geniş anlamda kamu görevlisi ikincisi ise dar anlamda kamu görevlisidir. Geniş anlamada kamu görevlisi;Kamu görevlisini’’kamu tüzel kişiliğinde çalışma ‘’ şartı esas alınarak, hukuki statülerine ve yaptıkları görevin niteliğine bakılmaksızın kamu tüzel kişilerinde çalışan herkes olarak tanımlanır.Bu tanıma göre Cumhurbaşkanından işcisine kadar herkes kamu görevlisi kavramı içinde yer alır.

Dar anlamda kamu görevlisi ;Yürütülen görevin niteliği esas alınırak kammu tüzel kişilerinde kamu hukuku bağı ile çalışan ve bu işi bir meslek olarak yürüten kişiler olarak tanımlanır.(Cumhurbaşkanı, bakanlar kurulu üyeleri, milletvekilleri, belediye başkanları, belediye meclis üyeleri, köy muhtarları..) dar anlamda kamu görevlisi tanımı dışında yer alır.

2-Yasal Düzenlemelerde Kamu Görevlisi Kavramı Ceza kanununa göre kamu görevlisi ; kamusal faaliyetin yürütülmesine atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir suretle sürekli, sureli veya geçici olarak katılan kişi olarak tanımlanmıştır. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre ise kamu görevlileri ; ‘’Kamu hizmetleri ; memurlar,sözleşmeli personel, geçici personel ve işciler eliyle gördürülür tanımına yer verilmiştir.

3-Devlet Memuru-Diğer Kamu Görevlisi Ayrımı Devlet Memuru; Devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenlere denir. Devlet memurları kendi içinde ikiye ayrılır. a. 657 sayılı DMK çercevesinde istahdam edilenler.Genel olarak memurlar bu grup içinde yer alırlar. b. Kendi özel kanunları çercevesinde istihdam edilen görevlilerdir.Bunlar,hakim ve savcılar,askerler,öğretim üyeleri gibi görevlilerdir. Diğer Kamu Görevlileri; Kamu tüzel kişilerinde kamıu hukuku bağı ile istihdam edilen ancak memur olmayan görevliler, digger kamu görevlilerini oluşturmaktadır.

4-Kamu Görevlilerin Farklılıkları a.Hizmete Alınma Yönünden Farklılıklar ; İsteğe bağlı olarak alınanlar ve isteğe bağlı olmaksızın hizmete alınanlar diye ikiye ayrılırlar.Kural olarak kamu görevlisi olmak isteğe bağlıdır.Ancak askerlik bunun istisnalarındandır. b.Ücret Yönünden Farklılıklar; Ücret alanlar ve almayanlar şeklinde ikiye ayrılırlar.Kural olarak yürütülen kamu görevi karşılığında ücret (maaş) ödenir.Ancak bazıları ücrete tabi değildir.Askerlik görevi ücretsiz olarak yerine getirilir.

B-MEMURLUK MESLEĞİ VE İLKELERİ 1-Memurluk Mesleği Devlet ve kamu tüzel kişilerinde istihdam edilen genel idare esaslarına göre yürütülen görevlerde istihdam edilen asli ve sürekli hizmetleri yürüten kişiler devlet memurlarıdır. Memurluk,bilgi düzeyi ve yeteneğe göre belli bir dereceden ve kademeden girilebilen, sonra da derece derece, kademe kademe yükselme imkanının olduğu bir ‘meslek’ olarak kabul edilir. Memurluğu bir meslek olarak kabul edilmesinin sonuçları;Birincisi memurlar siyasi iktidardan bağımsız görev yaparlar.İktidar değişse bile memurlar görevlerini yapmaya devam ederler.İkincisi memurların siyasi faaliyetlerde bulunmaları yasaklanmıştır.Üçüncüsü ise memurların hakları, yükümlülükleri ve özlük haklarını kanunla düzenlenir

2-Memurluk Mesleğinin İlkeleri Memurluk mesleğinin ilkeleri 3 gruba ayrılmıştır.Bunlar; Sınıflandırma,Kariyer, ve Liyakat olarak ele alınıştır. a)Sınıflandırma İlkesi ; Devlet memurlarını görevlerin gerektirdiği niteliklere ve mesleklere göre sınıflara ayırmaktır. Sınıflandırma konusunda, memuru esas alan ‘’rütbe sınıflandırması’’ görevi esas alan ‘’kadro sınıflandırması’’ şeklinde iki system bulunmaktadır. Kadro sınıflandırması; Yetki ve sorumluluk bakımından benzer kadrolar bir sınıfı teşkil eder.Bu sınıfta çalışacak personelin nitelikleri ve alacağı ücret belirlenir.Ücretin belirlenmesinde de eşit işe eşit ücret ilkesi geçerli olur. Rütbe sınıflandırması; Bu sınıflandırmada kariyer ilkesine önem verilir.Kişi kendi niteliklerine uygun bir sınıfta göreve başlar ve bu görevde yükselir.Görevlinin alacağı ücret rütbesine ve görevlinin sahip olduğu öğrenim derecesine göre belirlenir.

b)Kariyer ilkesi; Devlet memurlarının, yaptıkları hizmetler için lüzümlu bilgilere ve yetişme şartlarına uygun şekilde, sınıfları içinde en yüksek dereceye kadar yükselebilmesine kariyer denir. c)Liyakat İlkesi Liyakat,layık olanın, ehil olanın seçilmesinini ifade etmektedir.Bu anlamda liyakat ilkesi, bir görevi yürütmeye en layık, en ehil olan kişininn seçilmesini deyimlemektedir.Diğer bir deyiş ile liyakat kişinin bilgi düzeyi ve yeteneğine göre hizmete alınmasını ifade etmektedir. Bir görevi yapmaya en ehil, en layık olan kişinin seçimi hukukumuzda ‘’sınav’’ yöntemi ile gerçekleşmektedir.

3-Memurluğa Girişteki İlkeler a)Serbestlik İlkesi Devlet memuru olmanın, kişilerin isteğine bağlı olması, isteği dışında memur yapılmaması serbeslik ilkesini ifade etmektedir.Kanunlarda yer alan mecburi hizmet yükümlülükleri, kişinin kendi isteği ile gerçekleştiğinden, serbestlik ilkesine aykırı sayılmaz. b)Eşitlik İlkesi Memurluğa girişte herhangi bir ayrım yapılmamasını ifade etmektedir.Buna göre memurluğa giriştede dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplere ayırım gözetilmeksizin işlem yapılması gerekmektedir. Korunması gereken bazı kişiler(özürlüler, gaziler,şehit yakınlar)gibi öngörülen farklı uygulamalar eşitlik ilkesine aykırı değildir. DMK 53. Maddesinde yer alan %3 oranında özürlü çalıştırılması yükümlülüğü de farklı durumda olanlara farklı uygulamanın eşitlik ilkesine aykırı olmayacağının bir uygulamasıdır. C) Görevin gerektirdiği niteliklerden başka bir niteliğin aranmaması ilkesi; Anayasının 70. Maddesinde ‘’Her Türk kamu hizmetine girme hakkına sahiptir.Hizmete alınmada, görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayırım gözetilemez’’hükmü yer almaktadir. Mesela polis memurluğu için boy, kilo ve sağlık şartının aranması eşitlik ilkesine aykırı değildir.

4-Memur Olabilmenin Genel Şartları a)Vatandaşlık ; Ancak Türk vatandaşı olanlar memur olabilirler.Çifte vatandaşlık memurluğa engel teşkil etmez. b)Yaş ; Kural olarak 18 yaşını bitirenler memur olabilirler.Ancak bir meslek veya sanat okulunu bitirenler en az 15 yaşını doldurmuş olmak ve Türk Medeni Kanununa göre kazai rust kararı almak şartıyla Devlet memurluklarına atanabilirler. c)Öğrenim ; Genel olarak ortaokulu bitirenler memur olabilirler.Ortaokul mezunlarından istekli bulunmadığı takdirde ilkokulu bitirenlerin de alınması caizdir.

C-ATAMA AŞAMALARI,İLERLEME VE ÇALIŞMA SAATLERİ 1-Atama Aşamaları Kadro; Kamu tüzel kişilerinin kullanacakları memurların sayı ve niteliklerinin kanunla belirlenmesidir. Kadroların Duyurulması; Bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşları, personel atamasına lüzum gördükleri boş kadroların sayılarını, sınıf ve derecelerini belirterek Devlet Personel Başkanlığına bildirirler. Sınav Şartı; Devlet memuru olarak atanacakların, açılacak Devlet memurluğu sınavlarına girmeleri ve sınavı kazanmaları şarttır. Adaylık Aşaması; Sınavlarda başarılı olanlardan Devlet memurluğuna girmek isteyenler başarı listesindeki sıraya ve ilan edilen kadro sayısı kadar, kurumlarınca memur adayı olarak atanırlar.Aday olarak atanmış Devlet memurunun adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok olamaz, ve bu sure içinde aday memurun başka kurumlara nakli yapılamaz.

Asli Memurluğa Atanma ; Adaylık devresi içinde eğitimde başarılı olan disiplin amirlerinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile onay tarihinden geçerli olmak üzere asli memurluğa atanırlar. Göreve Başlama ;İlk defa veya yeniden veyahut yer değiştirme suretiyle; Aynı yerdeki görevlere atananlar atama emirlerinin kendilerine tebliğ gününü izleyen iş günü, Başka yerdeki görevlere atananlar, atama emirlerinin kendilerine tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde işe başlamak zorundadırlar.

2-İstisnai Memurluk İstisnai memurluk; 657 sayılı kanunun atanma, sınavlar, kademe ilerlemesi ve derece yükselmesi hükümlerine tabi olmaksızın atama yapılabilen memurluklara denilir. İstisnai memurluklara atananlar hakkında bu kanunun atanma, sınavlar, kademe ilerlemesi ve derece yükselmesi dışında kalan bütün hükümleri uygulanır.

3-Memurların İlerlemesi Kademe ilerlemesi; derece içinde, görevin önemi veya sorumluluğu artmadan, memurun aylığındaki ilerlemedir.Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya yetkili amirdir. Derece İlerlemesi;Dikey ilerleme denilen bu halde ücret yanında görevde de ilerleme söz konusudur. Memurların Özlük Dosyası; Memurlar, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası esas alınarak kurumlarınca tutulacak personel bilgi sistemine kaydolunurlar.Her memur için bir özlük dosyası tutulur. Özlük dosyasına, memurun mesleki bilgileri, mal bildirimleri; varsa inceleme,disiplin cezaları ile ödül ve başarı belgesi verilmesine ilişkin bilgi ve belgeler konulur.

4-Çalışma Saatleri Haftalık Çalışma Saati; Memurların haftalık çalışma süresi genel olarak 40 saattir.Bu sure Cumartesi ve Pazar günleri tatil olmak üzere düzenlenir. Günük Çalışma Saatleri; Günlük çalışmanın başlama ve bitme saatleri ile öğle Dinlenme süresi, bölgelerin ve hizmetin özelliklerine göre merkezde Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca, illerde valiler tarafından tespit olunur. Ancak engelliler için taşrada mülki amirlerce farklı saatler belirlenebilir.

5-Hizmet İçinde Yetiştirilme Devlet memurlarının yetişmelerini sağlamak, verimliliğini arttırmak ve daha ileriki görevlere hazırlamak amacıyla uygulanacak hizmet içi eğitim, Devlet Personel Başkanlığı tarafından ilgili kurumlarla birlikte hazırlanacak yönetmelikler dahilinde yürütülür.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM HAZIRLAYAN VE SUNAN: VEYSEL TAŞ…