«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE BEP
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI VE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
DESTEK EĞİTİM ODASI VE ÖZEL EĞİTİM SINIFLARI AÇILMA SÜRECİ VE BU SINIFLARDA DERSE GİRECEK ÖĞRETMENLER Destek eğitim odası: Kaynaştırma uygulamaları yoluyla.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Hazırlayan: Kemal GÜLLÜ Çağlayan Ortaokulu.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL EĞİTİM HİZMET İÇİ EĞİTİM PROGRAMI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
Kaynaştırma Uygulamaları ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
2012/07 özel eğitim yönetmeliği değişiklikleri
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ UYGULAMALARI
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
BEP NEDİR?. Akdeniz Rehberlik ve Araştırma Merkezi Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı.
ÖZEL EĞİTİM OKUL VE SINIFLARI MALTEPE RAM
Ş AH İ NBEY REHBERL İ K VE ARA Ş TIRMA MERKEZ İ. KAYNAŞTIRMA Kaynaştırma yoluyla eğitim nedir? Kaynaştırma yoluyla eğitim; özel eğitime ihtiyacı olan.
«Okulöncesi ve İlköğretim Dönemi Öğrencilerinin Tanılanması Öncesinde Okulları Tarafından Yapılan Çalışmaların Değerlendirilmesi» Mustafa AYRAL, Şadan.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN AMAÇLARI YAPISI VE SORUNLARI
Yöneltme/Yerleştirme
VAN TUŞBA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
Destek Eğitim Odaları.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ SEMİNERİ. EĞİTİM HAKKI Özel gereksinimi ve/veya engeli olan ya da olmayan tüm çocuklar eğitim hakkından yararlanma özgürlüğüne.
Dr. Mustafa Ayral: Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürü Erol Bozkurt : Altındağ İlçe Milli Eğitim Müdürü Vural Çakır : Altındağ İlçe Milli Eğitim.
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
DESTEK EĞİTİM ODASI UYGULAMA KILAVUZU
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
AZE201 ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Hazırlayan:.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZEL EĞİTİM Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim.
ÖZEL EĞİTİMDE TANILAMA
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
ANKARA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
Sunum transkripti:

«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN, Şadan ÖZCAN, Haydar BEDEL, Gülsün TOKMAKKAYA, Nilgün DÜNDAR, Burçin ZENGİN, Burcu AKBOĞA

Giriş: Eğitim, insan yaşamını şekillendiren temel araçlardan biridir. Gerek dünyada gerekse ülkemizde, bireylere sunulan eğitim hizmetinin süresi artmakta ve eğitime başlama yaşı da öne çekilmektedir. Bu durum hem genel eğitim hem de özel eğitim için geçerlidir. Özel eğitim kapsamındaki bireylerin eğitim hizmetinden yararlanmalarında eğitsel değerlendirme ve tanılama işlemleri öne çıkmaktadır. Tanılama, özel gereksinimli çocukların eğitiminde atılması gereken ilk adım ve temel dayanaklardan birisi olup, ikinci önemli konu da, bu tanılama işleminin olabildiğince erken yapılmasıdır. Erken tanı, bireyin ve engelinin bir an önce kabul edilmesini olanaklı kılacağı ve tıbbi tedavi ve rehabilitasyon çalışmalarının, eğitim hizmetlerinin bireye zamanında ve işlevsel olarak ulaşmasını sağlayacağı için önemlidir.

573 Sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye göre, özel eğitim gerektiren bireylerin, ilgi, istek, yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda ve ölçüsünde özel eğitim hizmetlerinden yararlandırılmaları ve özel eğitime erken başlanması esastır. Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde de eğitsel değerlendirme ve tanılamanın erken yaşta yapılması, eğitsel değerlendirme ve tanılamanın birinci ilkesi olarak sayılmaktadır.

Özel gereksinimli bireylerin olabildiğince erken tanılanmaları ve gerekiyorsa destek eğitim hizmetini alabilmelerinin öneminden kaynaklı olarak millî eğitim müdürlükleri, örgün ve yaygın eğitim kurumları, sağlık kuruluşları, üniversiteler, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı birimler ve yerel yönetim birimleri özel eğitime gereksinimi olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılanması amacıyla RAM’a yönlendirilmesinde sorumluluğu paylaşmak sorumluluğu altındadırlar.

Amaç: Bu araştırma, özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitsel tanılama ve özel eğitim desteği alma durumlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, 1. Yetersizlik tür ve düzeylerine göre bireylerin hangi yaşlarda tanılandığı ve destek eğitim hizmeti almaya başladığı; 2. Yetersizlik tür ve düzeylerinin tanılama ve destek eğitim hizmeti alma durumlarını etkileyip etkilemediği belirlenmeye çalışılmıştır.

Yöntem: Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evreni Ankara İli Altındağ İlçesidir. Evrenin tümü üzerinde çalışıldığından, örneklem seçilmemiştir. Veri toplama aracı olarak, eğitsel inceleme ve değerlendirme amacıyla Altındağ Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nde inceleme ve değerlendirmeleri yapılan bireylere ilişkin Aile Görüşme Formları ve okullar tarafından doldurulan Eğitsel İnceleme İsteği Formları kullanılmıştır. Formlar aracılığı ile elde edilen veriler üzerinde frekans ve yüzde hesapları yapılacaktır.

Bulgular:

Bireylerin Doğum Yıllarına Göre Dağılımı Grafik 1. Bireylerin Doğum Yıllarına Göre Dağılımı Birey Sayısı

Bireylerin Engel Türlerine Göre Dağılımı Grafik 2. Bireylerin Engel Türlerine Göre Dağılımı Birey Sayısı

Bireylerin Engel Düzeylerine Göre Dağılımı Grafik 3. Bireylerin Engel Düzeylerine Göre Dağılımı Birey Sayısı

Bireylerin İkinci Engel Türlerine Göre Dağılımı Grafik 4. Bireylerin İkinci Engel Türlerine Göre Dağılımı Birey Sayısı

Bireylerin İkinci Engel Düzeylerine Göre Dağılımı Grafik 5. Bireylerin İkinci Engel Düzeylerine Göre Dağılımı Birey Sayısı

İnceleme Öncesinde Tıbbi Tanılama Durumu Grafik 6. İnceleme Öncesinde Tıbbi Tanılama Durumu Birey Sayısı

Anne ve Babanın Sağ/Vefat Durumu Grafik 7. Anne ve Babanın Sağ/Vefat Durumu Birey Sayısı

Anne ve Babanın Eğitim Düzeyi Grafik 8. Anne ve Babanın Eğitim Düzeyi Yüzde

Anne ve Babanın Mesleği Grafik 9. Anne ve Babanın Mesleği Yüzde

Anne ve Babanın Gelir Grubu Grafik 10. Anne ve Babanın Gelir Grubu Yüzde

Anne ve Babanın Genetik Rahatsızlığı Varmı? Grafik 11. Anne ve Babanın Genetik Rahatsızlığı Varmı? Birey Sayısı

Anne ve Babanın Evlilik Durumu Grafik 12. Anne ve Babanın Evlilik Durumu Yüzde

Anne ve Babanın Akrabalık Durumu Grafik 13. Anne ve Babanın Akrabalık Durumu Birey Sayısı

Grafik 14. Toplam Çocuk Sayısı Yüzde

Sınıf Gruplarına Göre Engel Türleri Grafik 15. Sınıf Gruplarına Göre Engel Türleri Birey Sayısı

Sınıf Gruplarına Göre Engel Türleri (%) Grafik 16. Sınıf Gruplarına Göre Engel Türleri (%) Yüzde

Sınıf Gruplarına Göre Engel Düzeyleri Grafik 17. Sınıf Gruplarına Göre Engel Düzeyleri Birey Sayısı

Sınıf Gruplarına Göre Engel Düzeyleri (%) Grafik 18. Sınıf Gruplarına Göre Engel Düzeyleri (%) Yüzde

Engel Türleri Açısından İnceleme Öncesi Tıbbi Tanılama Durumu Grafik 19. Engel Türleri Açısından İnceleme Öncesi Tıbbi Tanılama Durumu Birey Sayısı

Engel Türleri Açısından İnceleme Öncesi Tıbbi Tanılama Durumu (%) Grafik 20. Yüzde

Engel Düzeyleri Açısından İnceleme ÖncesiTıbbi Tanılama Durumu Grafik 21. Birey Sayısı

Engel Düzeyleri Açısından İnceleme Öncesi Tıbbi Tanılama Durumu (%) Grafik 22. Yüzde

Doğum Yılı ile Tanılanma Yılı Arasındaki Fark Engel Türüne Göre Doğum Yılı ile Tanılanma Yılı Arasındaki Fark Grafik 23. Yıl Farkı

Sınıf Gruplarına Göre Tanılanma Süresi Grafik 24. Sınıf Gruplarına Göre Tanılanma Süresi Yıl

Sınıf Gruplarına Göre Doğum Yılı Rapor Yılı Farkı Tablo 1. Sınıf Gruplarına Göre Doğum Yılı Rapor Yılı Farkı Zihinsel Görme İşitme Bedensel Yaygın Gel. Bozukluğu Özel Öğrenme Güçlüğü Dil-Konuşma Güçlüğü 0-3 Yaş 1,45 1,00 2,50 1,50   3,00 3-7 Yaş 4,82 4,58 4,07 3,76 4,57 5,11 İlkokul 8,29 6,83 7,67 8,11 7,00 7,72 7,42 Ortaokul 11,46 11,34 11,45 10,76 12,00 10,67 8,73 Lise 14,62 17,00 14,00 15,30 15,20 14,75 Lise Üstü 22,67 33,18 23,20 26,40 17,25 23,00 17,88

Sonuçlar: Tanılama çalışmalarında 1990 ve 2000’li yılların başlangıçları, birer sıçrama dönemi olarak görünmektedir. 20 yaş altı grup, tanılama ve destek eğitim hizmeti almada büyük çoğunluğu oluşturmaktadır. Bu grubun okul çağı grubu olması, bu sonucu doğurmuş olabilir. Zihinsel yetersizlik türü, önde gelen yetersizlik türüdür. Onu, işitme ve bedensel yetersizlik türü izlemektedir. Destek eğitim hizmeti alan bireylerin engel düzeyi çoğunlukla hafif düzeydedir. Bireylerin büyük çoğunluğu inceleme öncesinde tıbbi tanılamaya sahiptir.

Sonuçlar: Lise düzeyinde zihinsel yetersizliğe sahip bireylerin oranı azalırken, işitme ve bedensel yetersizliği olan bireylerin oranı artmaktadır. Bu durumun çıkmasında, Altındağ ilçesinde işitme ve bedensel özel eğitim okullarının olmasının etkisi olduğu söylenebilir. İnceleme öncesi tıbbi tanılanma açısından, zihinsel yetersizliği ve yaygın gelişim bozukluğu olan bireylerin tıbbi tanıya sahip olma oranlarının diğer yetersizlik türlerine göre daha düşük olduğu görünmektedir. Erken çocukluk döneminde görme yetersizliği ve yaygın gelişim bozukluğu olan bireyler diğer yetersizlik türlerine göre daha erken tıbbi olarak tanılanmaktadır. Bu dönemde dil-konuşma güçlüğü ile işitme yetersizlik türü daha geç tanılanmaktadır. Erken tanı açısından 3-7 yaş döneminde bedensel yetersizlik türü öne çıkmaktadır. Dil ve konuşma güçlüğü olan bireyler erken çocukluk ve okul öncesi dönemde daha geç tanılanırken, ilkokul ve özellikle ortaokul döneminde diğer yetersizlik türlerine göre daha erken tanılanmaktadır

Öneriler: Zihinsel yetersizlik ve yaygın gelişim bozukluğu olan bireylerin daha erken tanılanmasına çalışılmalıdır. İşitme ve bedensel yetersizliği olan öğrencilerin ilköğretim sonrası özel eğitim okullarına yerleştirilme durumları gözden geçirilmeli; kaynaştırma uygulamalarına ağırlık verilmelidir.

«Özel Gereksinimli Bireylerin Yetersizlik Tür ve Düzeylerine Göre Tanılama ve Destek Eğitim Hizmetlerine Katılma Durumları» Mustafa AYRAL, Şenol DEMİRHAN, Şadan ÖZCAN, Haydar BEDEL, Gülsün TOKMAKKAYA, Nilgün DÜNDAR, Burçin ZENGİN, Burcu AKBOĞA