Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretlere Değer Katma UNIDO Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
EKONOMİ BAKANLIĞI HİBE DESTEK PROGRAMLARI
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
ABR İ NTOZ ME G.  AB – TOBB – Yerel Odalar  Ekim 2002’de ilk 3 ABİGEM kuruldu.  Gaziantep  Kocaeli  İzmir  € 17,5 Milyon bütçe  € 55 Milyon – Katma.
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Karpaz Bölgesi Yerel Kalkınma Stratejisi Mehmetçik, 10 Aralık 2010.
Kırsal Kalkınma Destek Ekibi EU Turkish Cypriot community support Doğu Mesarya Bölgesi Yerel Kalkınma Stratejisi Hazırlanma Süreci Serdarlı, 01 Nisan 2011.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı M. Emrah SOĞANCI Dış Ticaret Uzmanı Haziran 2014.
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
GAP GIDEM Projesi AB’nin mali desteği ile UNDP tarafından GAP BKİ ile işbirliği içerisinde yürütülmektedir GAP – GİDEM PROJESİ GİRİŞİMCİ DESTEKLEME.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
T.C. ORMAN GENEL MÜDÜRLÜ Ğ Ü E Ğİ T İ M DA İ RES İ BAŞKANLI Ğ I “ULUSLARARASI VE BÖLGESEL KURULUŞLARLA İ L İ ŞK İ LER Eylül-Ekim 2010” Gülşen DURSUN Bilgisayar.
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı Kasım.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
“Kümelenme ve Uluslararasılaşma”
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Gıda Tarım ve Hayvancılık Rekabet Gücü Temel Bulgular Mevzuat, Arge ve Inovasyon.
Mardin’de Sürdürülebilir Turizmin Geliştirilmesi için Teknik Yardım Otel Temsilcileri Odak Grup Toplantısı No: Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye.
İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün ulusal ortağı ve temel paydaşı olduğu Kadın Dostu Kentler Programı, Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu-
KOBİ İşbirliği ve Kümelenme Projesi Ulusal Kıyaslama Sisteminin Oluşturulması Kümelerin İzlenme ve Değerlendirme Süreci 18 Ekim 2012 – Ankara.
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
2010/8 SAYILI ULUSLARARASI REKABETÇİLİĞİN GELİŞTİRİLMESİ DESTEĞİNE YÖNELİK URGE PROJE YÖNETİMİ EĞİTİM PROĞRAMI T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI.
İhracatta Devlet Yardımları -Uluslar arası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (2010/8 sayılı Tebliğ) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği.
T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI İhracat Genel Müdürlüğü KOBİ ve Kümelenme Destekleri Daire Başkanlığı Meral ŞENGÜL İhracatı Geliştirme Uzman Yardımcısı 30.
TANITMA NEDİR Turizmde tanıtma; yurt içinde veya yurt dışında insanların ilgilerini bir ülkenin bölgenin ya da turistik bir yerin turistik ürünleri üzerine.
Mayıs 2013 GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ TRANSFER OFİSİ (TTO)
YENİ İHRACAT DESTEKLERİ - Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (UR-GE) -Pazar Araştırması ve Pazara Giriş Desteği İhracat Genel.
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI DEVLET DESTEKLERİ.
Değer ve Tedarik Zinciri Analizleri
6.Bölüm Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
Coğrafi İşaretlerde Yasal Düzenleme ve Ulusal Yönetişim
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ISO 9001:2015 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ ŞARTLAR
TÜRKİYE BİLİŞİM DERNEĞİ Kamu Bilişim Platformu - 17
KOSGEB ve KOBİ’ler. KOSGEB KOSGEB, 1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kuruldu. Amacı; ülkenin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanmasında küçük.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği 81 İLE 81 AKADEMİK DANIŞMAN PROJESİ 6 EKİM 2015, İZMİR İZMİR YEREL KALKINMA SİNERJİ TOPLANTISI.
1 UNIDO – Birleşmiş Milletler Sınai Kalkınma Teşkilatı Damla Taşkın 19 Haziran 2012.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Tarıma verilen destek 90'lı yıllara kadar o zamanki Avrupa Ekonomik Topluluğu'nun yıllık bütçesinin %60'ı kadardır. Tarım desteği bugünkü Avrupa Birliği'nin.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
2016 Kayseri Ticaret Odası.
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
KOBİ VE KÜMELENME DESTEKLERİ DAİRESİ
Ekonomik Bir Değer Olarak “TEKİRDAĞ BAĞCILIĞI VE ÜZÜM”
Capacity Building Sorun ve Çözüm Önerileri
GIDA GÜVENLİĞİ PROJESİ KOBİ EĞİTİM SEMİNERİ
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
Anlatmacı: Adnan Hadzimusiç
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Kaynak göstererek kullanabilirsiniz.
Fikri Mülkiyet ve Gümrük Mevzuatı Masaları
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİĞİN ÖZENDİRİLMESİ
Tarım sektörünün önemi
Tarımsal Gıda Endüstrisinde Yeni Girişimcilerin Uluslararasılaşması
Sunum transkripti:

Yöresel Ürünler ve Coğrafi İşaretlere Değer Katma UNIDO Yaklaşımı 1 Kasım 2013 Damla Taşkın UNIDO 1

Birleşmiş Milletler Sınai Kalkınma Teşkilatı - UNIDO 17 Kasım 1966, tarihinde BM Genel Kurulu’nun kararı ile bağımsız bir organ olarak kurulmuştur. 1966’dan bu yana aktiftir, merkezi Viyana’dadır. UNIDO Türkiye ofisi Şubat 1999’dan beri Bölgesel İşbirliği Merkezi olarak görev yapmaktadır. BM bünyesindeki sanayi kalkınma odaklı tek kuruluştur. UNGC’de KOBİ’lerle ilgili özel sorumluluğa sahiptir.

UNIDO - BM Sınai Kalkınma Teşkilatı UNIDO’nun amacı sürdürülebilir endüstriyel kalkınmanın gelişimi ve bu yolla gelişmekte olan ve geçiş ekonomisi ülkelerde yoksulluğun azaltılmasıdır. UNIDO bir teknik işbirliği kuruluşudur ve bunu iki işlevle gerçekleştirmektedir: Global forum: Sanayi kalkınma ile ilgili konularda bilgi üretmek ve paylaşmak Çeşitli paydaşların işbirliği yapmasını sağlamak için bir platform sunmak

UNIDO - BM Sınai Kalkınma Teşkilatı Teknik İşbirliği Organı: Sınai gelişimle ilgili olarak projeler tasarlamak ve yürütmek Hükümetler için politikalar ve programlar oluşturmak ve bunların yürütülmesinde teknik destek sağlamak Üç öncelikli konusu vardır: Yoksulluğun üretim faaliyetleri yoluyla azaltılması Ticari kapasitenin geliştirilmesi Enerji ve Çevre

UNIDO Yaklaşımı - Başlangıç Kümeler ve KOBİ grupları ile uluslararası çalışmalar Yöresel ürünlere olan talebin arttırılması Gelenek ve Yöresellik – kalite ile birlikte tüketicilerin ürünleri tercih etmesinde, daha yüksek bedeller ödemesinde önemli rol Kırsal bölgelerdeki üreticilerin yoksulluktan kurtarılması Coğrafi işaretler yöresel ürünlerin potansiyeline ulaşmasında çok önemli bir araçtır

… farklı bir yaklaşıma, bölgesel işbirliğine ihtiyaç vardır Coğrafi işaretler… Ürünü tanıtmak Daha iyi fiyatlarla satışını sağlamak Üreticilerin ürün spesifikasyonlarına uygun üretim yapmasını garantilemek için yeterli değildir … farklı bir yaklaşıma, bölgesel işbirliğine ihtiyaç vardır

UNIDO Yaklaşımı Amaç Etki Sonuç Çıktı Aktivite Üreticilerin sosyoekonomik durumunu iyileştirmek ve kapsamlı ve sürdürülebilir bölgesel kalkınmaya ulaşmak Üreticilerin gelirleri artar İstihdam artar ve kalitesi iyileşir Ürünlerin tanınırlığı ve satışlar artar Ortalama ürün kalitesi bölgesel seviyede artar Pazarlama stratejisi oluşturulur ve yürütülür Ürünün yöresinde de ürünün görünürlüğü artar Ürünün bilinilirliği kolektif özel işaretle korunur Bölgesel seviyede kolektif aksiyon (PPP) Başlangıç noktası Henüz tam potansiyeline ulaşmamış yöresel ürünler ve üreticilerin düşük gelir elde etmeleri

UNIDO Yöresel Ürünler Çalışmaları UNIDO Faaliyetleri: 2010’dan bu yana yöresel ürünlerin tanıtımı için çalışmalar (gıda ve el sanatları) El kitabının basılması Latin-Amerika Afrika ve Torino, Italya’da eğitimler Peru, Ekuador, Fas ve Tunus’da projeler Çalışma konuları: - Değer Zincirleri ve KOBİ ağları gelişimi - Sertifikasyon ve İzlenebilirlik - Şirket gelişimi ve & pazara giriş: Verimlilik ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk

UNIDO Teknik Destek Yaklaşımları Odak noktası: Üreticiler için bir yapı kurmak (Orijin konsorsiyumu) Kolektif markanın tescilinin yapılması Kamu Özel Sektör işbirliğinin bölgesel olarak teşvik edilmesi Coğrafi işarete gidilmesi Yönetişimin iyileştirilmesi Değer zincirinin rekabet gücü Coğrafi işaretin veya kollektif markanın etkin kullanımı

Orijin Konsorsiyumu – Tanım Tek bir değer zincirindeki üreticilerin, KOBİ’lerin ve/veya kooperatiflerin tipik bir yöresel ürüne değer katmak, ününü arttırmak ve korumak için resmi bir yapı etrafında toplanması (tarımsal gıda ya da el işleri)

Proje Seçim Kriterleri Bir eğitim sonrasında katılımcılardan (üreticiler & destek kuruluşları) orijin konsorsiyumu proje taslağı istendi. Potansiyeli en yüksek olan 5 tanesi teknik yardım aldı. 1 Pazar potansiyeli olan tipik bir yöresel ürün olması 2 Düşük gelir, teknik destek ihtiyacı ve kırsal bölgeden üreticiler 3 Üreticilerin daha üst Pazar segmentlerine girişte problemler yaşıyor olmaları 4 Bir STK ve veya destek kuruluşunun bulunması (Oda, iş merkezi vb)

Orijin Konsorsiyumu Projesi PERU İtalya tarafından 2011’de fonlandı Proje Ortakları: Peru Tarım Bakanlığı ve Fikri Mülkiyet Hakları Enstitüsü İlk yılda 5 daha sonra artı 9 konsorsiyum kuruldu Yerel Patates Altın Çilek Orman Balı Geleneksel Makarna Yerel pamuklu el sanatları

Orijin Konsorsiyumu teknik desteği - Peru 5 üretici grubu Tarım Bakanlığı ve Fikri Mülkiyet Hakları Kurumu ile işbirliği içinde UNIDO’dan teknik destek aldı: Konsorsiyumun kurulması Yöresel ürünün paketlenmesi ve üretilmesi için kuralların belirlenmesi Konsorsiyum tarafından yönetilecek olan bir ortak markanın belirlenmesi ve mutabakat sağlanması (isim, logo, kullanım kuralları) Ortak markanın tescili Ortak pazarlama araçları geliştirilmesi Temel ürün kontrollerinin sağlanması Ortak faaliyetlerin gerçekleştirilmesi örneğin MISTURA, Lima Eylül 2012’de ortak stand

Argan yağı Projesi – Fas SECO, İsviçre tarafından finanse edilmektedir Başlangıç: Eylül 2013 Proje ortakları: Tarım Bakanlığı, Agences de Développement Agricole (ADA) Développement de l’Arganeraie (ANDZOA), FIMARGANE (Argan yağı özel sektör oluşumu); Değer zincirinin daha iyi yapılanması, ortak vizyon, ortak marka ve pazarlama çalışmaları

Montecristi Şapkası Ekvator Proje İtalya tarafından finanse edildi Ortaklar: Produce; Proecuador; IEPI; Turizm Bakanlığı; STK’lar Kamu Özel Sektör İşbirliği ile Coğrafi İşaret hedefi ile gerçekleştirildi Montecristi Şapkası

Montecristi Şapkası – Coğrafi İşaret “Montecristi Şapkası” çok eski bir geleneğe sahiptir ve Manabi bölgesinde yetişen sazlardan eski örme yöntemi ile yapılmaktadır «Panama şapkası» olarak da tanınır Emek yoğundur sadece 500 zanaatkar kalmıştır, düşük ücret sebebiyle. 2007’de Coğrafi İşaret vardı ancak üretim kuralları yeterince belirlenmemişti Kontrol ve sertifikasyon mekanizması yoktu 2011 ortasında UNIDO projesi başladığında: Coğrafi İşaret zanaatkarlar tarafından kullanılmamaktaydı Birçok kuruluş destek olmaya çalışmaktaydı ancak koordinasyon yoktu Montecristi şapkasının ününü iyileştirmek için bir bölgesel strateji mevcut değildi

Ana Çıktılar – Montecristi Eylül 2011 Sanayi Bakanlığı ile UNIDO arasında aylık toplantılar başlar Toplantılara birçok paydaş katıldı ve destek grubu kuruldu Ekvator Fikri Mülkiyet Hakları Kuruluşu idari prosedürler yayınladı, bilgi için çalıştaylar düzenledi Zanaatkarlar artık coğrafi işaret kullanıyorlar Turizm Bakanlığı Montecristi Şapkası Rotası ile ilgili belediyelerle çalışmalar yapmakta 2013 yılı itibariyle bir gelişim planı yürütülmekte: Zanaatkarlar için eğitimler (Örneğin üretim teknikleri, tasarım, işletme, pazarlama vb) Fuarlara katılım Montecristi şapkası ve Turizm rotası ile ilgili pazarlama materyalleri

HARISSA Değer Zinciri Gelişimi Tunus İsviçre fonu Eylül 2013’te başladı Proje Ortakları: Sanayi Bakanlığı Sektör Dernekleri Değer zinciri gelişimi ile pazara erişim ve kalite etiketi kullanımı odaklı

Neler Öğrendik? Coğrafi İşaretler çok önemli bir araçtır ancak yöresel ve özel bir ürünün değerinin artabilmesi için nihai hedef değildir Coğrafi işaretler kırsal üreticilerin yaşam şartlarını iyileştirmelerine bölgesel kalkınmaya dair kapsamlı bir yaklaşım ile faydalı olabilecektir UNIDO ülkelere kapsayıcı ve sürdürülebilir kalkınma çabalarında yöresel ürünlerle ilgili projelerle başarıyla destek olmaktadır.

Damla Taşkın – d.taskin@unido.org Teşekkürler Damla Taşkın – d.taskin@unido.org www.unido.org/clusters