BAUHAUS MANİFESTO Yapıları süslemek bir zamanlar güzel sanatların en soylu işleviydi: bunlar anıtsal mimarlığın zorunlu öğeleri sayılıyordu. Bugün sanatlar birbirinden ayrılmış durumda; ancak tüm sanatçıların bilinçli ortak çabasıyla bu durumdan kurtulunabilir. Mimarlar, ressamlar ve heykeltıraşlar bir yapının bileşik niteliğini hem bir bütün olarak, hem de ayrı ayrı parçalarıyla yeniden tanımalı ve kavramaya çalışmalıdır.
BAUHAUS’UN İLKELERİ El becerilerinden ortaya çıkan organik biçimler Katı olmaktan kaçınma; yaratıcılığa öncelik verilmesi; bireyselliğin özgür olması. Bunun yanında sıkı bir çalışma disiplini Hoca, öğrenci ilişkisi = usta çırak kalfa ilişkisi Sergiler ve diğer etkinliklerle kamu yaşamı içinde var olma ve halkla ilişki İş dışında hoca öğrenci ilişkilerinin sosyal aktivitelerle pekiştirilmesi
Bauhaus Weimar
Haus am Horm, George Muche Malzeme: çelik ve beton Planın çıkış noktası kare Merkezde ana yaşam birimi bulunuyor. Bütün mekanlar amacına göre net biçimde bölünmüş bu da maks. Verimliliği sağlıyor.
1925’de Dessau’ya taşınan Bauhaus Binası
Bauhaus’un havadan görünüşü aslında akımın prensiplerini yansıtmaktadır. Çağın en fütüristik ve ileri makinesi uçaktır. Tepeden bakıldığında bir merkezin çevresinde dönen 3 büyük pervaneyi andırmaktadır.
Aslında; Soyut formların fonksiyonel plana oturtulmasıdır. Estetik anlayışları Yüzen yüzeyler etrafta dolaşan hacimler kesişen yada üst üste binen dikdörtgensel kompozisyonlar
Bauhaus Binasında; cam yüzeyler strüktürle bölünmüyor. Zeminden kaldırılmış Sadece parapetler ve döşemeler farkediliyor Zemin ve çatıdaki beton elemanlar sadece demirli cama destek vermesi için var.
Bina Detayları Yurtların bulunduğu Stüdyolar ve workshop Bölüm alanlarına gidilmeyi sağlayan tek katlı sirkülasyon bölümü
Giriş cephesi detayı
Ana kapıdan giriş ve konferans salonlarına giden kapılar görülmekte. Aydınlatma elemanları metal sınıfındaki Moholy-Nagy tarafından yapıldı. Duvar boyası resim bölümü tarafından seçildi.
Derslik/Konferans odası Mobilyalar Marcel Breuer tarafından tasarlandı.
Yemekhane Mobilyalar Marcel breuer, aydınlatmalar moholy-nagy. Arkadaki paravan açılarak yan taraftaki mekanla birleşebiliyor. Bir workshop çalışması. Öğrenci için bir studio ev tasarımı.
Bir Stüdyo
Pencere detayı
Koridor
Ofis
Yöneticinin ofisi, Bauhaus
Yöneticinin evi için mutfak Walter Gropius
Grete Schütte-Lihotzky Frankfurt Mutfağı 1926
KONSTRÜKTİVİZM 1920’de Moskova’da heykeltıraş Gabo ve Pevsner Kardeşler tarafından Gerçekçi Manifesto adı altında temel ilkeleri belirlendi. Optimist bir estetik anlayış ortaya çıktı. Sanat için Sanat YAPILMAZ
Sözcüsü Vladimir Tatlin’e göre Malzeme kültürü Malzeme ve çalışma tekniğinin incelenmesi Önemlidir. Süs İSTENMİYOR
İlkeleri Mekanlar dıştan içe değil içten dışa doğru kendi derinliğiyle biçimlenmeli. 3 boyutlu konstrüksiyonda resimsi bir öğe ve bezeme unsuru olarak renk kullanımını reddediyorlar. Somut malzeme resimsi bir öğe olarak kullanılabilmeli Bezeme unsuru olarak çizgiyi reddediyorlar. Plastik sanatlardaki statik biçimler yetmiyor. Zaman unsurunu katarak dinamik ürünler ortaya çıkartılıyor. Yapılan proje ve binalarda endüstriyel malzemeler kullanılıyor.
Vladimir Tatlin Tatlin’in kulesi 300 metre yükseklikte, hiç inşa edilmedi. Dinamik, eğrisel, konik şekiller bilim kurgu ruhlu akıllı makineleri, hızı ve elektrik enerjisinin potansiyelini vurguluyor.
EXPO 1925 Paris Sovyet pavyonu Mimar: Melnikov Merdivenler diagonal olarak pavyonun bir ucundan diğerine inip çıkıyor.
Rusakov İşçi Kulübü, Melnikov 1927 Üçgensel bir plana sahip 3 katta da konferans salonları var En üst kattaki konferans salonu dış cepheden görünebiliyor.
Ofis binası, Ivan Fomin, Moskova
Apartman, Moskova
Sadece malzemenin ve tekniğin ön plana çıktığı bir mantık ancak yeni dünyayı kurar. Bu yüzden estetik kaygılara sırtımızı dönmeliyiz.
Vladimir Tatlin’in tasarladığı sandalye Estetikten çok strüktür önemlidir!!!