HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
AMAÇ VE ÖĞRENİM KAZANIMLARI Bu oturum sonunda katılımcılar; Hekim-Hasta İletişiminde sorunlu durumları ve iletişim basamakları hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenim Kazanımları Hekim–Hasta İletişiminde sorunlu durumları saptar, Hekim–Hasta İletişiminin önemini söyler, Hekim–Hasta görüşmesinin basamaklarını sayar.
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE ŞİMDİYE DEK KARŞILAŞTIĞINIZ VEYA OLABİLECEĞİNİ DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ SORUNLU DURUMLAR NELERDİR?
KALİTELİ SAĞLIK HİZMETİ VEREBİLMEK İÇİN ÖNCE HEKİM-HASTA ARASINDAKİ İLETİŞİM İYİLEŞTİRİLMELİDİR!!!
SIKÇA GÖRÜLEN HASTA YAKINMALARI
İnsani Saygınlık Görmeme Bağırarak konuştu, beni azarladı, yüzüme bakmadı, yüzü asıktı. İletişim Problemleri Ben anlatırken başka bir iş ile ilgilendi, dinlemedi, bişeyler anlattı ama ben bir şey anlamadım, sorularımı duymazdan geldi.
Hakkaniyet İçinde Hizmet Alamama Sıra bana geldi ama başkasını içeri aldı; hastaneye yatış sırası bekliyorum bir türlü gelmiyor. İhtiyacı Olan Hizmete Ulaşamama Acilde 2 saat bekledim, bakan olmadı; 5 hastane dolaştım kabul etmediler; bu ilaç ödenmiyormuş; SGK ucuz olan lensi ödüyormuş, 3 ay sonraya ultrason randevusu verdiler.
Tedavisiyle İlgili Karar Verememe Bilgi Alamama Babam yoğun bakımda 3 gündür haber alamıyoruz; bu kadar tahlil yapıldı sonuçlarından haberim yok; kimse bana ameliyattan sonra sesimin kısılacağını söylemedi; böyle olacağını bilseydim ameliyat olmazdım. Tedavisiyle İlgili Karar Verememe Kimseye sormadan tüp takıp yoğun bakıma almışlar 23 gündür yapay solunum cihazına bağlı; kızı “babama söylemeyin” demiş, hastaya iltihabın var demişler.
Geçerli Onamının Alınmaması Kimse bana ne yapılacağını söylemedi, “Gel burayı imzala” dediler, imzaladım; İlaçlarımı nasıl kullanacağımı bilmiyorum, Kimse bana bir şey yemeyeceksin demedi ki ! Özen Görmeme Ağrım oldu dedim aldırmayıp devam ettiler, dikişimi çok kötü attılar, yara izim berbat, kolum delik deşik oldu.
Yanlış Tanı/Tedavi/Girişime Uğrama Mide ağrısı deyip ilaç verdiler, ama kalp krizi geçiriyormuşum; hep bronşit diye tedavi veriyorlardı, oysa verem olmuşum. Gereksiz Tıbbi Muameleye Maruz Kalma Endikasyon genişletilerek yapılan üst düzey işlemler; yapılmayıp yapıldı gösterilen işlemler; yapılması gereken yerine puanı daha yüksek olan işlem yapılması..
Empati Kurma, İletişim, Bilgilendirme, Hasta Eğitimi, Hastanın Kişiliğine Değer Verme, Hasta Hakları
Çözüm İçin; Her aşamada hastayı dikkate alarak, hastayı önceleyerek, hasta tarafını da temsil eden karar mekanizmaları geliştirerek hareket etmeliyiz.
Hekim-Hasta İletişimi Tüm hastaların yaklaşık % 70’inde tanının sadece görüşme ile konabildiği, İletişim yetenekleri yüksek doktorların hastaları tarafından daha az dava edildiği, Doktora tüm kaygılarını anlatmayı başaran hastaların memnuniyetinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
İletişimin Önemi Hastaların sağlık sisteminden yakınmalarının çoğu iletişim eksikliğine bağlıdır. Sadece kurallar yeterli değildir. Kötü iletişim; Zaman kaybı Hasta kaybı Para kaybı Sağlık kaybıdır.