Sayısal Öyküleştirme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
“Sayısal öyküleştirme” terimi “öykü tabanlı öğretim” modeline dayanaktadır.
Adından da anlaşılabileceği gibi modelin en can alıcı özelliği öğretim sürecinde öykülere yer vermesidir. Bu modelde öyküler kalıcılığı artırmak ve dersi daha ilgi çekici kılmak amacıyla kullanılmaktadır.
Öykü tabanlı öğretimde ders bir öykü ile başlatılmakta, ardından öyküye çeşitli karakterler dâhil edilmekte ve öğrenciler çeşitli problem durumlarıyla karşı karşıya bırakılmaktadır.
Öykü tabanlı öğretim süreci esnektir, yaratıcılık gerektirmektedir.
Öykü tabanlı öğretim ya da öyküleştirme modelinin uygulanışı çeşitli biçimlerde olabilmektedir. Öğretmenler bazı durumlarda öyküyü öğrencilerin oluşturmasını isterken bazen de öyküyü öğrencilere okuyup bununla ilgili etkinlikler yaptırmaktadır.
Sayısal öyküleştirmede ise öyküler bilgisayar ortamında hazırlanarak sunulmaktadır.
Sayısal öyküler yazılı metin, ses, sabit görüntü, hareketli görüntü gibi çeşitli ögeler içerebilmektedir.
Sayısal öyküler çeşitli biçimlerde oluşturulabilir; Yalnızca fotoğraflarla. Fotoğraflar ve metinle. Fotoğrafların üzerine eklenen şekil ve metinlerle. Çizimlerle. Durağan görsellerin arka planına eklenen anlatımla. Animasyonlarla. Videolarla.
Sayısal öyküler çeşitli araçların kullanılmasıyla hazırlanabilmektedir Sayısal öyküler çeşitli araçların kullanılmasıyla hazırlanabilmektedir. Bu araçlardan bazıları öykü hazırlamaya özel olarak geliştirilmiştir. Bazı araçlar ise masaüstü yayıncılıkla ilgili genel amaçlı programlardır. Bunlar diğer tasarım işlerinde kullanılabilecekleri gibi öykü tasarımında da kullanılabilmektedir.