GES Projelerinde En Çok Yapılan Hatalar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
KONTROL-BAKIM, DANIŞMANLIK ve TOPRAKLAMA ÖLÇÜM HİZMETLERİ
LİSANSSIZ ELEKTRİK ÜRETİMİ
TÜRKİYE’DE RES PROJELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
Proje Şube Müdürlüğü.
İMAR , PLANLAMA ve KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
YAPI İŞLERİ VE TEKNİK DAİRE BAŞKANLIĞI Hazırlayan : Muharrem GÜLER
altyapI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ YILI ÇALIŞMALARI
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı Yrd.Doç.Dr.Mustafa AKSOY
4734 Sayılı Kanun Madde 10’da Yer Alan “İhale Dışı Bırakılma Durumları”  İle İlgili Sunulacak Belgeler ve Temin Yerleri.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
ProJe Şube Müdürlüğü görev ve faalİyetlerİ
Piyasa Mali Uzlaştırma Merkezi 0 TEİAŞ PİYASA MALİ UZLAŞTIRMA MERKEZİ (PMUM) Ö.Metin GÖKGÖZ Uzlaştırma ve Piyasa İşletme Müdürü DENGELEME VE UZLAŞTIRMA.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
Geçici Faaliyet Belgesi elektronik başvuru dosyasında
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
HDH PROJE YÖNETİM SİSTEMİ
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ARAZİ TAHSİS DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI ENERJİ İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEDAŞ TARAFINDAN YAPILAN KABUL İŞLEMLERİ
Elektrik Üretim Tesisi Proje Kapsamı
LİSANSSIZ HİDROELEKTRİK SANTRALLER
Yenilenebilir Enerji Dün, Bugün ve Yarın
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Projelerin inşaat ihalesine hazır duruma getirilmesini sağlamak, yatırımcı kuruluşlardan gelen projelerin tetkik ve tasdik işlemlerini yürütmek, devam.
ASPB ENGELİ VE YAŞLI HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
İL STOK HAVUZU VE İHTİYAÇLARIN KARŞILANMASI 2009/45 SIRA NOLU GENELGE Hakan KARAGÖZ Şube Müdürü.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
Enerji Piyasalarını Anlamak
EMİN SOLAR ENERJİ MÜHENDİSLİK A.Ş.
YERLİ ÜRETİM DERİNLİĞİNİN ÜLKE VE SANAYİMİZE KATKILARI
Hizmetlerimiz Enerji Üretim Projeleri Kapsamında Danışmanlık ve Denetim Hizmeti Verilebilecek İş ve İşlemler; EPDK nezdinde Enerji üretimi için önlisans/lisans.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Avrupa Komisyonu tarafından onaylanmıştır.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
CERES Alternatif Enerji Sistemleri (GES). Biz Kimiz; Ceres Mühendislik Enerji Proje Uygulama Ltd Şti,Antalya merkezli Alternatif enerji sistemleri üzerine.
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
İmar ve Planlama Şube Müdürlüğü
Türkiye’de Elektrik Üretim ve Tüketiminin Gelişimi DAKA Yenilenebilir Enerji Sempozyumu – 3 / VAN 28 Kasım 2013.
DESIGNED BYSUPPORTED BYIMPLEMENTED BY Türkiye Sürdürülebilir Enerji Finansman Programı.
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
Ekim 2015 KİRALAMA DOSYALARININ KOMİSYONA SUNULMASI.
T. C. BAŞBAKANLIK DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI BÖLGESEL GELİŞME VE YAPISAL UYUM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 29 Aralık 2010, Diyarbakır.
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
25/01/2017 tarihli değişiklikler
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
Depolama Tesİslerİnİn mevzuat açIsIndan durumu
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
FOTOVOLTAİK GÜNEŞ ENERJİ SİSTEMLERİ. GÜNEŞ ENERJİSİ Tükenmeyen tek enerji kaynağı güneştir. Güneş, hiçbir atığı olmayan temiz bir enerji kaynağıdır. İhtiyaç.
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2008/2 TASARIM DESTEĞİ TEBLİĞ VE GENELGE
Güneş Enerji Santralleri için Otonom Fotovoltaik Panel
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
Sunum transkripti:

GES Projelerinde En Çok Yapılan Hatalar Bilal Şimşek Elektrik Y. Mühendisi TEDAŞ Genel Müdürlüğü www.tedas.gov.tr TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEDAŞ Genel Müdürlüğü Türkiye elektrik dağıtım sisteminde serbest piyasa düzenine geçiş çalışmaları çerçevesinde, dağıtım bölgeleri baz alınarak Kamu mülkiyetindeki elektrik işletmelerinin yeniden yapılandırılması suretiyle elektrik dağıtım ve perakende satış hizmetlerinin özelleştirilmesine karar verilmiş ve TEDAŞ 2004 yılında Özelleştirme Yüksek Kurulu kararı ile özelleştirme kapsam ve programına alınmıştır. Bu kapsamda Türkiye 21 dağıtım bölgesine ayrılmıştır. Dağıtımda ilk özelleştirmeler 2009 yılında 3 bölgede yapılmıştır. 30.09.2013 tarihi itibarıyla dağıtım tesislerinin mülkiyeti TEDAŞ’a ait olmak kaydıyla 21 dağıtım bölgesinin tamamında işletme hakkı özel sektöre devredilmiş durumdadır. Özelleştirme sonunda 12.744.750.000 ABD Doları gelir elde edilmiştir. Özelleştirme sonrası TEDAŞ Genel Müdürlüğü, Ankara bulunan merkez teşkilatı ve 21 dağıtım bölgesinde bulunan 21 Temsilciliği ile elektrik dağıtım sektöründe çalışmalarını yürütmektedir. TEDAŞ’ın Yeni Misyonu; Eğitim, Mühendislik ve Danışmanlık, Koordinasyon ve Standardizasyon, Kontrol ve Denetim olarak belirlenmiştir. Kamunun TEDAŞ’a verdiği birtakım görevleri yerine getirmektedir. Dağıtım Dağıtık Üretim Verimli Tüketim TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEDAŞ Yeni Görevler - 1 Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca verilen yetki kapsamında; ETKB tarafından yapılan son yetki düzenlemesi ile Dağıtım Şirketlerinin onaylı yatırım programlarında yer alan bütün projelerin (KET hariç) proje onay ve kabul işlemlerinin Genel Müdürlüğümüzce yapılması, Lisansız üretim tesislerinin (GES, RES, Jeotermal, Kojenerasyon, Biogaz gibi) projelerinin onayı, geçici ve kesin kabulleri, Enerji kesintisi ve kalitesinin izlenmesi kapsamında TEDAŞ kriz merkezi platformunda dağıtım şebekelerinde meydana gelen enerji kesintileri takip edilerek, ilgili Makamlara SMS, elektronik posta ve diğer yollarla anında bilgilendirme çalışması yapılmaktadır. ? TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

? TEDAŞ Yeni Görevler - 2 Kanun ve Yönetmelikler kapsamında; Dağıtım tesisleri için gerekli kamulaştırma işlemleri, Elektrik dağıtım şirketlerinin faaliyetlerinin, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile birlikte, denetimi, Genel Aydınlatma Denetimi ve Ödemeleri Elektrik Piyasasında Dağıtım ve Tedarik Lisanslarına İlişkin Tedbirler Yönetmeliği kapsamında verilen görevler, Kamu ve özel sektör elemanlarının mesleki eğitimlerini vermek, mesleki yeterlilik yetki belgelerini tanzim etmek, gerektiğinde bu işlemlerle ilgili ihtisas kuruluşlarından hizmet alımı yapmak, Enerji sektöründe kamu ve özel kuruluşlarca kullanılan Birim Fiyat kitabının hazırlanması, Enerji sektöründe oluşan yıllık verilerin değerlendirilerek yıllık istatistik kitabının hazırlanarak diğer tüm sektörlerin kullanımına sunulması, Dağıtım şebekesinde kullanılan malzeme ve teçhizatın standart ve şartnamelerinin oluşturulması, Genel Müdürlüğümüz ile Dağıtım Şirketleri arasında imzalanan İşletme Hakkı Devir Sözleşmesinin 18.2 maddesi gereğince şirket faaliyetlerinin kontrolü, ? TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

GES Raporu (Lisanssız) TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

GES Proje Raporu TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Yıllara ve Tiplerine Göre Onaylanan Proje TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Dağıtım Şirketlerine Göre Proje Sayısı Halen Lisanssız GES proje onayları, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından görevlendirilen TEDAŞ tarafından yapılmaktadır. Eylül 2013 itibarıyla TEDAŞ’a yapılan 166 proje müracaatının toplam kurulu gücü yaklaşık 44 MW’tır. Buradan ortalama santral gücünün 265 kW olduğu görülür ki bu yüksek bir orandır. Şekil 1’de santrallerin güçlerine göre dağılımı verilmiştir. Görüldüğü gibi bir süre öncesine kadar üst sınır olan 500 kW civarında bir yığılma vardır. Ortalama santral gücünün bu denli yüksek olması, lisanssız üretimin küçük ölçekli şehir içi ve çatı üstü uygulamalarının henüz yeterli seviyede olmadığını ve kurulumların daha çok yer sistemleri ile domine edildiğini gösterir. Bunda 1 kW ile 1 MW santrallerin eşit süreç ve koruma fonksiyonlarından sorumlu tutulmasının önemli rolü vardır. Öte yandan talep edilen 44 MW’lık güç, lisanslı santraller için açılan 600 MW’lık kapasitenin yaklaşık % 7.5’udur. Bu sonuçlar önümüzdeki dönemde lisanssız santrallerin lisanslı santraller ile karşılaştırılabilir oranda bir kurulu güce sahip olacağını gösterir ki bu durum lisanssız üretim yönetmeliğinin 3-4 aylık mevzuat güncelleme duraksamasına ve bazı uygulama zorluklarına rağmen şu anda bile çok işlevsel olduğunu göstermektedir. Talep edilen kurulu gücün dağıtım şirketlerine göre dağılımları Şekil 2 ve Şekil 3’de verilmiştir. Meram ve Gediz Dağıtım bölgelerindeki talep yüksekliği dikkat çekmektedir. Bu iki bölgede talep edilen miktar toplam talebin yaklaşık % 40’ıdır. Avrupa’nın önde gelen GES bölgeleriyle karşılaştırıldığında ise 780,000 km2’lik Türkiye’nin 44 MW müracaat ile yarışta çok gerilerde kaldığı gözlenir. Örneğin İtalya’nın yoğun GES gölgesi olan ve 20,000 km2 alana sahip Apulia’da 2010 yılı itibarıyla 8,356 adet GES’in toplam kurulu gücü 477 MW olarak tespit edilmiştir [23]. Bölgesel hükümetin çatı üstü uygulamalarının yaygınlaştırılmasını desteklediğini deklare etmesine rağmen ortalama 57 kW’lık ortalama santral gücü, bölgede büyük oranda geniş kurulumlu yer sistemlerinin varlığını işaret etmekte ve oranın daha da aşağı çekilmesi için çalışmalar yapılmasına neden olmaktadır. Bu durum, 265 kW ortalama santral gücü olan Türkiye’de, şehir içi ve çatı üstü uygulamaları konusunda zayıf kalındığının bir başka göstergesidir. Tablo 3’de GES’lerin gerilim seviyelerine dağılımları kWp ve % olarak verilmiştir. TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Kabul Durum Raporu TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Lisanssız Elektrik Üretimi (Adımlar) Başvuru Yapılması ve Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu Alınması 1.AŞAMA Proje Onaylanması ve Bağlantı Anlaşması Yapılması 2.AŞAMA Geçici Kabul ve Sistem Kullanım Anlaşması Yapılması 3. AŞAMA 4628 Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte düzenlenir. (3) (Ek fıkra: 18/4/2007-5627/15. md.) (Değişik: 9/7/2008-5784/3. md.) Yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı, kurulu gücü azami beş yüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaftır. Bu tüzel kişilerin ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisinin sisteme verilmesi halinde uygulanacak teknik ve mali usul ve esaslar Kurum tarafından çıkartılacak bir yönetmelikle belirlenir. 11 “Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı, kurulu gücü azami ikiyüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaftır.” fıkrası metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir. 5627 MADDE 15 – 4628 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir. "Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla, Bakanlık tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikte tanımlanan değerin üzerinde verimi olan kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişilerden lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaf tutulacaklar, ilgili yönetmelikte düzenlenir. Yalnızca kendi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla; yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı, kurulu gücü azami ikiyüz kilovatlık üretim tesisi ile mikro kojenerasyon tesisi kuran gerçek ve tüzel kişiler, lisans alma ve şirket kurma yükümlülüğünden muaftır. Kurum, mevcut üretim lisanslarında ve lisans başvurularında teminat ister. Teminat alınması ve irat kaydedilmesine ilişkin hususlar ilgili yönetmelikle düzenlenir.“ 6094 MADDE 4- 5346 sayılı Kanuna 6 ncı maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir. “Muafiyetli üretim MADDE 6/A- 4628 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında kurulacak yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisleri için başvuru yapılması, izin verilmesi, denetim yapılması ile teknik ve mali usul ve esaslar, Bakanlık, İçişleri Bakanlığı ve DSİ’nin görüşleri alınarak EPDK tarafından çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenir. Hidroelektrik üretim tesisleri için su kullanım hakkının verilmesine, DSİ’nin ilgili taşra teşkilatının su rejimi açısından üretim tesisinin yapımında sakınca bulunmadığına ve bağlantının yapılacağı dağıtım şirketinden dağıtım sistemine bağlantı yapılabileceğine dair görüş alınmak kaydıyla, tesisin kurulacağı yerdeki il özel idareleri yetkilidir. Bu madde kapsamında yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten gerçek ve tüzel kişiler; ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisini dağıtım sistemine vermeleri halinde, I sayılı Cetveldeki fiyatlardan on yıl süre ile faydalanabilir. Bu kapsamda dağıtım sistemine verilen elektrik enerjisinin perakende satış lisansını haiz ilgili dağıtım şirketi tarafından satın alınması zorunludur. İlgili şirketlerin bu madde gereğince satın aldıkları elektrik enerjisi, söz konusu dağıtım şirketlerce YEK Destekleme Mekanizması kapsamında üretilmiş ve sisteme verilmiş kabul edilir.” “Yerli ürün kullanımı MADDE 6/B- Lisans sahibi tüzel kişilerin bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı ve 31/12/2015 tarihinden önce işletmeye giren üretim tesislerinde kullanılan mekanik ve/veya elektro-mekanik aksamın yurt içinde imal edilmiş olması halinde; bu tesislerde üretilerek iletim veya dağıtım sistemine verilen elektrik enerjisi için, I sayılı Cetvelde belirtilen fiyatlara, üretim tesisinin işletmeye giriş tarihinden itibaren beş yıl süreyle; bu Kanuna ekli II sayılı Cetvelde belirtilen fiyatlar ilave edilir. II sayılı Cetvelde yer alan yurt içinde imalatın kapsamının tanımı, standartları, sertifikasyonu ve denetimi ile ilgili usul ve esaslar, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. 31/12/2015 tarihinden sonra işletmeye girecek olan YEK Belgeli üretim tesisleri için yerli katkı ilavesine ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu tarafından belirlenerek ilan edilir.” TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Dağıtım Şirketi ile Bağlantı Anlaşması İmzalanması Proje Süreci Çağrı Mektubu Tebliğ Tarihi TEDAŞ Başvuru Dağıtım Şirketi ile Bağlantı Anlaşması İmzalanması TEDAŞ ONAY Proje tasarım, yerel onayların alınması TEDAŞ Onayı Bağlantı Anlaşması Tesisin Yapımı 90 gün 90 gün 30 gün TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

GES Proje Onay İşlemleri Bilindiği üzere; Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelik kapsamında kurulacak olan üretim tesislerinin projeleri, 16.12.2009 tarih ve 27434 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliğine göre ve ETKB’nin 01/06/2012 tarih ve 422 sayılı yazısı ile; 20/04/2012 tarih 448 sayılı Makam Olur’u doğrultusunda Genel Müdürlüğümüzce incelenerek onaylanmaktaydı. Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği’nin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından yeniden düzenlenmesi ve 30 Aralık 2014 tarih ve 29221 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmesiyle birlikte söz konusu projeler yeni yönetmelik hükümlerine göre incelenmektedir. Ayrıca kurulu gücü 100 kW ve altında olan GES projelerinin onay ve kabul yetkisi 14.01.2015 tarih ve 1154 sayılı Genel Müdürlüğümüz Olur’u ile Bölge Koordinatörlüklerimize verilmiştir. 50 kW ve altı projelerin tipleştirilmesi çalışmaları son aşamasındadır. Bugüne kadar çatı ve arazi uygulamalı GES projelerinde statik hesapların ve projelerin onayları Belediye/İl Özel İdarelerince yapılmakta olup, arazi uygulamalı GES projelerinin proje onayı 23.07.2014 tarih itibarıyla Genel Müdürlüğümüzce yapılmaktadır. TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

GES Proje Onay İşlemleri Teşekkülümüzce Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretimine İlişkin Yönetmelik kapsamında kurulacak olan Güneş, Rüzgar, Biyogaz, Kojenerasyon, Trijenerasyon santrallerinin projeleri incelenerek onaylanmakta ve kabulü yapılmaktadır. Proje onay ve kabul Genel Müdürlüğümüze yetkisinin verildiği günlerde GES projelerini inceleyen Elektrik Mühendisimizin sayısı 3, diğer projeleri inceleyen Elektrik Mühendisimizin sayısı 2, Makine Mühendisimizin sayısı 1’ken, bugün itibarıyla bu iş için istihdam edilmek üzere 29 personel bulunmakta olup, GES projelerini 14 Elektrik Mühendisi ve 3 İnşaat Mühendisi, diğer projeleri ise 4 Elektrik Mühendisi, 4 Makine Mühendisi ve 3 İnşaat Mühendisi incelemekte olup, söz konusu personelimiz lisanssız üretim tesislerinin proje incelemesi ve kabulü konusunda eğitimli, kapasiteli, oldukça iyi yetişmiş ve tecrübe sahibi kişilerden oluşmaktadır. de bu konuda tecrübeli ve dağıtım tesisi projeleri alanında yetişmiş personel tarafından incelenmektedir. Genel Müdürlüğümüze onay için sunulan projeler geliş tarihine göre sıralanmakta ve personelimize (elektrik mühendisi) yönlendirilmekte olup belgeler, proje paftaları, hesaplar ve ENH projeleri kontrol edilmektedir. Söz konusu projeler sadece üretim santralleri olmayıp, bu projeler kapsamında tesis edilecek olan AG/OG bağlantı hatları ENH projeleri de bu konuda tecrübeli ve dağıtım tesisi projeleri alanında yetişmiş personel tarafından incelenmektedir. TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

© Bilal ŞİMŞEK / Bütün Hakları Saklıdır. Şebeke Bağlantılı PV Sistem Tasarımı En Uygun Çatı/Saha Konumu Seçimi Sahanın Büyüklüğü – m² (gölgelenme analizi dikkate alınmalıdır), yön, eğim Modül Seçimi Üretici, nominal gücü, model, verimlilik derecesi, STC değerleri, düşük ışınım karakteristiği PV Generatör Alanının Hesaplanması Generatör alanı, modül sayısı, generatör gücü (Wp) Evirici Konsepti Belirlenmesi Merkezi inverter, dizi evirici, modül evirici Evirici Seçimi Üretici, model, nominal gücü, max. PV gücü, 𝑈 𝑀𝑃𝑃 aralığı, verim, veri kayıt-gösterge, garanti, Parametre Seçimi, Kablo Seçimi Dizide modül sayısı, akım kontrolü, evirici başına modül toplam gücü Blok Devre Şeması, Modüller, eviriciler, jeneratör bağlantı kutusu, DC şalteri, sigortalar, güç koruma şalterleri, aşırı akım deşarj hatları, fonksiyonel potansiyel dengelemesi, topraklama hatları, devre ayırma yerleri, artık akım anahtarı (RCD), sigorta otomatı (MCB), varsa trafo, sayaç, vs.... Generatör Bağlantı Kutusu ve DC Ana Şalter seçimi Yıldırımdan Koruma, Topraklama ve Aşırı Gerilime Karşı Koruma AC Şebeke Bağlantısı ve Koruma Dizaynı Enerji üretim miktarı ve maliyet hesapları Statik Hesaplar Kar, rüzgar yükleri, mukavemet Taslak Oluşturulması Modül, çatı kancaları/saha yerleşimini ve kablo geçişlerini içeren bir taslak çalışma © Bilal ŞİMŞEK / Bütün Hakları Saklıdır.

Yapılan Hatalar - 1 Dağıtım Şirketleri ve OSB çalışanların konu ile ilgili bilgi eksikliği. EDAŞ ve OSB dağıtım şirketlerin bağlantı görüşleri ve koşulları ile ilgili yanlış uygulamaları ve bu konuda dağıtım şirketleri arasında bir uygulama birlikteliğinin olmaması, GES kurulacak alanlardaki imar durumu netleşmeden projeler hazırlanmaktadır. İmar planından kaynaklı öngörülmeyen durumlardan dolayı GES santralinin saha yerleşim ve tasarımında değişiklikler olacağı için, imar durumu netleşmeden projenin hazırlanması doğru bulunmamaktadır. Bazı proje firmaları tarafından tip projelerin verildiği beyan edilmiştir. Bu süreç daha sonra tadilat projelerinin hazırlanmasına veya geçici kabul aşamasında problemlere neden olmaktadır. Tarım Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen Toplulaştırma durumundan kaynaklı GES santrali yatırımcıların mağdur olmaları olasıdır. Tarım bakanlığı başvuru aşamasında bu konuda bir dilekçe almaktadır. GES santrali projelerinin imar durumu ve yer uygunluklarına ilişkin farklı belediyelerin farklı uygulamaları bulunmakta bazı belediyeler tek satır yazı ile yer uygunluk izni verirken, bazı belediyeler GES santrallerinin imar planına işlenmesi koşulu aramaktadırlar. İl özel idarelerinde süreç daha kısa sürmekte ve daha kolay olmaktadır. Belediyelerin aldıkları ücret ve gönüllü bağış miktarlarına ilişkin rahatsızlığa neden olmaktadır. Bağlantı Anlaşmasına Çağrı Mektubu alınmasını müteakip yatırımcının bu aşamadan sonra anlaşma yapacağı proje firması ve EPC firması araştırma ve anlaşma süreci ve bunun akabinde santralde hangi malzemelerin kullanılacağına dair inceleme ve değerlendirme süreçlerinin uzun sürmesi. Proje hazırlama ve onay süresinin limitli olduğu göz önüne alındığı zaman, proje firmaları tarafından GES projeleri için yeterli süre ve zaman harcanmaması ve projenin eksik olarak onaya sunulması. TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Yapılan Hatalar - 2 Yanlış arazi seçimi. (Arazinin Toprak Türü – Jeolojik Etüt, Arazinin Eğimi – Güney Eğim, Doğu Batı-Eğimi, Çevresinde gölgelenmeye sebep olacak engel bulunmaması, İmar Durumu, Şebeke Bağlantı Analizi yapılması, Tarıma elverişlilik durumu, Kirlenme faktörüne yakınlık, Yola yakınlığı (İmar maliyetini ve lojistiği etkileyecektir), İçinden iletim hattı geçip geçmediği, su kaynaklarına yakınlık durumu ( Panel temizliği), Arazi açısının kurulu güce etkisinin kontrol edilmemesi, Arazi kapasitesi ve kurulu güç dikkate alınarak, simülasyonlar eşliğinde yerleşim ve farklı senaryolara göre proje kararlaştırılmalıdır. Tasarım hataları. Sistem verimliğini etkileyen fizibilite ve tasarım çalışmalarına yeteri kadar zaman ve emek harcanmaması. İlk kurulum maliyetlerini düşüren fakat uzun vadede sistem kayıplarını artıran tasarımların, malzemelerin kullanılması. Uygun olmayan kablo kesitlerin, devre kesicilerin, eviricilerin vb bileşenlerin kullanılması. Sahaya gitmeden uzaktan proje hazırlanması.(Kurulacak tesisin yerleşimi, vaziyet planı, detaylı kablolama planları ve taşıyıcı konstrüksiyon bağlantı elemanları tasarımı için mutlaka saha ziyareti ve toprak analizi çalışmaları yapılmalıdır). Projenin sadece onay için hazırlanması. Uygulama projesi ile detaylı keşif hazırlanması, teknik şartname ve fiyat teklifi çalışmaların yapılması gerekirken proje onay sürecinden sonraya bırakılması. Saha seçiminin yanlış yapılması sonucu; Uygulama projesi hazırlanmış projeler için gölgeleme analizi, ufuk çizgisi analizi, sistem eleman ve şebeke kayıplarının ve bir çok parametrenin de göz önünde bulundurulduğu detaylı enerji üretim analiz çalışmasını gerçek saha ile örtüşmemesi. Sektördeki Yatırımcıların, Proje firmaların, Danışmanların mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahip olmamaları, (Örneğin; Elektrik Tesisleri Proje Yönetmeliği, Topraklama Yönetmeliği, Elektrik Kuvvetli Akımlar Yönetmeliği vb.GES ile ulusal/uluslararası standartlar) TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Gündem Konular Çatı uygulamaları için TEİAŞ tarafından ilave kapasite verilmesi, Çatı uygulamalarında GES uygunluk belgesinin ilgili belediyeler veya yapı denetim şirketlerince verilmesi, Şebekeye enerji verilmiyorsa kapasiteye dahil edilmemesi, depolamalı tesislerin de mevzuata derç edilmesi, Uzun dönemli mahsuplaşmaya olanak sağlanması, Wp tanımı yapılması, Tarımsal sulama amaçlı enerji üretimi için tarım arazilerinin kullanılması, Tip şartname (50 kW) dayalı başvurular için başvuru sürecinin sadeleştirilmesi, Çağrı mektubundan sonra proje onayı için verilen 90 günlük sürenin uzatılması, Dağıtım şirketlerince bağlantı kapasitelerinin TM veya fider bazında belirli periyotlarda yayımlanmasının temini, TEİAŞ tarafından yeni ve güç artışı yapılacak TM’lerin önceden ilan edilmesi, Bağlantı görüşlerinin doğruluğunun teknik olarak değerlendirilmesi/denetlenmesi (Bakanlıkta protokol yapıldı. Bakanlık Oluru kapsamında TEDAŞ yetkilendirildi). Bağlanabilirlik oranının değiştirilmesi Yönetmelik 8/4 kapsamındaki komisyonun dağıtım şirketi dışından üye atanması Mevcut hatlar için bağlantı görüşü verilmesi, dağıtım şirketinin yatırım programında da olsa bağlantı görüşü verilmemesi. Bağlantı görüşünün ancak geçici kabulü yapılmış dağıtım tesisleri için verilmesi Bağlantı talebine ilişkin hesaplamalarda kullanılan/kullanılacak gerekli bilgiler Şirket internet sayfasında ilan edilmesi…. TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

GÜNEŞ ENERJİSİNE DAYALI ELEKTRİK ÜRETİM SANTRALLERİ İÇİN Proje Onay ve Kabul Ekibimiz - 1 FADIL FEDAİ DAİRE BAŞKANI fadil.fedai@tedas.gov.tr NAGEHAN ABACILAR MÜDÜR(G) NAGEHAN.abacilar@tedas.gov.tr   GÜNEŞ ENERJİSİNE DAYALI ELEKTRİK ÜRETİM SANTRALLERİ İÇİN BİLAL ŞİMŞEK MÜDÜR YRD (G) ( E. YÜK. MÜH) bilal.simsek@tedas.gov.tr ÇETİN ÇELİK BAŞ MÜHENDİS ( E. YÜK. MÜH) cetin.celik@tedas.gov.tr MEHMET MURAT ÖCAL BAŞ MÜHENDİS ( E. MÜH) murat.ocal@tedas.gov.tr HACI HASAN ATUĞ hasan.atug@tedas.gov.tr LEYLA ARSLAN E.MÜHENDİS Leyla.Arslan@tedas.gov.tr CEM EDİZ Cem.Ediz@tedas.gov.tr CİHANGİR TOZKOPARAN cihangir.tozkoparan@tedas.gov.tr AYŞEGÜL ETCİ aysegul.etci@tedas.gov.tr MURAT YILMAZ murat.yilmaz@tedas.gov.tr GÜNER KOÇAK Guner.kocak@tedas.gov.tr MURAT GÜÇLÜ Murat.guclu@tedas.gov.tr YÜKSEL BAYKAN Yuksel.baykan@tedas.gov.tr VOLKAN TAN Volkan.tan@tedas.gov.tr HAMİT YILMAZ KARA Hamityilmaz.kara@tedas.gov.tr SELMA EROĞLU Selma.eroglu@tedas.gov.tr TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Proje Onay ve Kabul Ekibimiz - 2   GES HARİCİ ELEKTRİK ÜRETİM SANTRALLERİ İÇİN SERPİL KÖKSAL(TAŞKIN) MÜDÜR YRD. Serpil.Koksal@tedas.gov.tr A.KEMAL AYDIN MD.YRD.(G) ali.aydin@tedas.gov.tr SILA KARASU E.MÜHENDİS sila.karasu@tedas.gov.tr YASEMİN HANSU Yasemin.Hansu@tedas.gov.tr MUSTAFA METİN ÖRME metin.Orme@tedas.gov.tr İNŞAAT MÜHENDİSLERİMİZ NECMETTİN YOKUŞ BAŞMÜHENDİS (İ. MÜH) Necmettin.Yokus@tedas.gov.tr ÖZKAN BİRGE İNŞAAT MÜHENDİSİ (İ. YÜK. MÜH) ozkan.birge@tedas.gov.tr SERDAR AKÇA İNŞAAT MÜHENDİSİ serdar.akca@tedas.gov.tr MAKİNE MÜHENDİSLERİMİZ H.CANER ÖZDEMİR BAŞMÜHENDİS ( M.YÜK. MÜH) Caner.Ozdemir@tedas.gov.tr ÖMER KAYA MAKİNE Mühendisi omer.kaya@tedas.gov.tr EMRAH TOPÇU emrah.topcu@tedas.gov.tr ÇEVRE MÜHENDİSİMİZ NİLÜFER TETİK ÇEVRE MÜHENDİSİ nilufer.tetik@tedas.gov.tr TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

© Bilal ŞİMŞEK / Tüm Hakları Saklıdır. Teşekkürler! TEDAŞ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ © Bilal ŞİMŞEK / Tüm Hakları Saklıdır.