ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Advertisements

EĞLENCE YERİ GÜRÜLTÜSÜ KONTROLÜ
Su Arıtma ve Canlandırma Sistemi
Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
T.C. TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI KORUMA VE KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SU GÜVENLİĞİ İÇİN İZLEME VE KAYIT ÇALIŞMALARI
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
Yüzme Suyu Uygulamalarında Yeni Direktifle Gelen Değişiklikler
SU GÜVENLİĞİ EĞİTİM TOPLANTISI
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı Yrd.Doç.Dr.Mustafa AKSOY
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
Bahtiyar ÇETİN Endüstri Mühendisi Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezi
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
İNSANİ TÜKETİM AMAÇLI SULAR HAKKINDA YÖNETMELİK BİLGİLENDİRME SUNUMU
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara.
KÖY İÇME SUYU DEPOLARININ TEMİZLİĞİ VE DEZENFEKSİYONU
OCAK 2014 OCAK T.C. GÜLYALI KAYMAKAMLIĞI T.C. İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ.
İçme suyu. Temiz ve Sağlıklı Su Temiz Su: Patojen mikroorganizmaları ve zararlı kimyasalları içermeyen su Temiz Su: Patojen mikroorganizmaları ve zararlı.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÖLÇ ÜM VE DENETİM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE SAĞLIĞI ŞUBESİ
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
OKUL SÜTÜ PROGRAMI 1.
ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI Uzm. Bio. Şenol YILMAZ
GIDA GÜVENLİĞİ Esma KAYA
“BEYAZ BAYRAK” KASTAMONU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 03/08/2015.
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
Hastalık ve Erken Ölümleri Önleme Açısından Toplum Sağlığı Merkezleri
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
BÖLÜM 17 SU DEPOLAMA VE DAĞITMA SİSTEMLERİ. BÖLÜM 17 SU DEPOLAMA VE DAĞITMA SİSTEMLERİ.
BÖLÜM 13 DEZENFEKSİYON VE FLORLAMA. BÖLÜM 13 DEZENFEKSİYON VE FLORLAMA.
ÖZEL HÜKÜM BELİRLEME ÇALIŞMALARINDA MODELLEME Ertuğrul Kahveci Uzman Kasım 2015 ANTALYA T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
SU ÇERÇEVE DİREKTİFİNİN UYGULANMASI VE NEHİR HAVZA
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
ORMAN ve SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI Su Yönetimi Genel Müdürlüğü
BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ. BÖLÜM 2 TASARIM VE İNŞAAT SÜREÇLERİ.
Endüstriyel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Evsel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Nehrin Doğal Debisi (m 3 /gün) Toplam Debi (m 3 /gün) Gaziantep OSB90000.
1. 2 RG: Tarih ve Sayı Yönetmelik ile; Yüzeysel sular ile kıyı ve geçiş sularının biyolojik, kimyasal, fiziko-kimyasal ve hidromorfolojik.
Göl Su Kütlelerinde Ötrofikasyon Değerlendirmesi
Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi Seyhan Havzası Sektörel Su Tahsis Planı Hazırlanması Projesi 3. Yönlendirme Komitesi Toplantısı.
Çocuk ve Ergen Sağlığı Daire Başkanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu T.C. Sağlık Bakanlığı AB Dairesi Başkanı ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI.
HİJYEN EĞİTİMİ YÖNETMELİĞİ 1 Resmi Gazete Tarihi: Sayı:28698.
Bulaşıcı Hastalıklar Daire Başkanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu T.C. Sağlık Bakanlığı LEGIONELLA BAKTERİSİNE YÖNELİK UYGULANAN DEKONTAMİNASYON YÖNTEMLERİ.
ARITILMIŞ SULARIN ENDÜSTRİ VE TARIMDA KULLANILABİLİRLİĞİ - ARITILMIŞ SUYUN KALİTE KONTROL ANALİZLERİ İZÇEV A.Ş. Çevre Laboratuvarı Sulama Suyu Kalite Kriterleri.
İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI Şubat-2013 Genel Müdürlük Makamına SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ LABORATUVARLAR ŞUBESİ.
SU KALİTESİ KİMYASAL İZLEME EBRU DOĞANAY EYLÜL 2015 Daire İçi Eğitim.
1 İZLEME DAİRESİ BAŞKANLIĞI İçme ve Yeraltı Sularını İzleme Şube Müdürlüğü Hale DUMAN Şube Müdürü.
BAKANLIK UYGULAMALARI VE MEVZUAT
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
1. DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNDE SU KALİTESİ İZLEME ÇALIŞMALARI DSİ Genel Müdürlüğünce 25 nehir havzasında su kalitesi izleme çalışmaları yürütülmektedir.
Murat KULOĞLU Öğretim Görevlisi Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı 1.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Müdürü
PERİYODİK KONTROL ÇALIŞTAYI
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
KİŞİSEL KORUYUCU DONANIMLARIN İŞYERLERİNDE
YEREL YÖNETİMLER PAYLAR
İSU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ BELEDİYELERİN ATIKSU VE TEMİZ SU TESİSLERİNDE KULLANILAN ONLINE ÖLÇÜM CİHAZLARI Murat SÖNMEZ Mart 2019.
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Sunum transkripti:

ÇEVRE SAĞLIĞI DAİRE BAŞKANLIĞI Su Güvenliği İl Değerlendirme ve Mevzuat Eğitimi Toplantısı 27 Nisan- 1 Mayıs 2015/ANTALYA İbrahim ÇUBUK Tıbbi Teknolog

İÇME-KULLANMA SUYU İZLEME ÇALIŞMALARINDA MEVZUAT UYGULAMALARI

SUNU ÖZETİ İlgili mevzuat, İçme-kullanma suları kontrol-izleme çalışmaları, İçme-kullanma sularının dezenfeksiyon işlemleri, İçme-kullanma sularında uygunsuzluk durumlarının yönetimi, İçme-kullanma sularında muafiyet, İçme-kullanma sularında salgın yönetimi.

Mevzuat 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik, İçme-Kullanma Suyu İzleme faaliyetleri Genelgesi 2014-25  

Mevzuat İçme-kullanma suyu temin edilmesinden; Belediye mücavir alanlarında Belediyeler (5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 1593 sayılı UHK), Belediye mücavir alanları dışında ise İl Özel İdareleri sorumludur (5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu). Sağlık Bakanlığı ise Belediye ve İl Özel İdarelerince temin edilen suyun kalite standartlarının belirlenmesinden, temiz, sağlıklı ve güvenilirliğini denetlemekten sorumludur (1593 sayılı UHK, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu).

İçme-Kullanma Suyu Genel olarak; İçme, Yemek yapma, Temizlik ve diğer evsel amaçlar ile,  Gıda maddelerinin ve diğer insani tüketim amaçlı ürünlerin hazırlanması, işlenmesi, saklanmasında kullanılan sulardır. Bu sular; Orjinine bakılmaksızın, orijinal haliyle ya da arıtılmış olarak ister kaynağından isterse dağıtım ağından temin edilebilir. Yönetmelik Ek-1' deki parametre değerlerini sağlayacak ve ticari maksatlı kullanılmayacaktır.

İçme-kullanma suları kontrol-izleme çalışmaları İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik gereği içme kullanma suyu kalitesinin izlenmesi, denetim ve kontrol izlemeleri şeklinde yapılmaktadır. Numune sayıları günlük üretilen ya da dağıtılan su miktarına göre belirlenmektedir. Her iki analiz sonuçları da çevre sağlığı bilgi yönetim sistemi üzerinden kayıt altına alınarak izleme ve değerlendirme yapılmaktadır.

Denetim ve kontrol izleme sayılarının belirlenmesi Bir su şebekesi bölgesi içinde her gün dağıtılan ya da üretilen suyun miktarı (m3) Her yıl için kontrol izlemesi sayısı Her yıl için denetleme izlemesi sayısı £100                    2                  1 >100 £1000                                     4 >1000 £10 000                                  4  Bu sayıya ilave her 1000 m3/gün için 3 kontrol izlemesi ilave edilecektir. Bu sayıya ilave her 3300 m3/gün için 1 denetim izlemesi ilave edilecektir >10 000 £100 000                      31 Bu sayıya artı her 1000 m3/gün  için 3 kontrol izlemesi daha ilave dilecektir.                   3 Bu sayıya ilave her 10 000 m3/gün için 1 denetim izlemesi ilave edilecektir >100 000                          301                 10 Bu sayıya her 25 000 m3/gün için 1 denetim izlemesi daha ilave edilecektir.

Kontrol İzleme parametreleri Renk Bulanıklık Koku Tat İletkenlik Hidrojen iyonu konsantrasyonu (pH) Nitrit Amonyum Alüminyum Demir C. perfringens (Sporlar dâhil) E. coli Koliform bakteri

Denetim İzleme parametreleri Parametrik değer (sayı/100 ml) Birim Akrilamid 0.1 µg/L Antimon 5.0 Arsenik 10 Benzen 1.0 Benzo (a) piren 0,010 Bor 1 mg/L Bromat Kadmiyum 5,0 Krom 50 Bakır 2 Siyanür 1,2-dikloretan 3,0 Epikloridin 0,10 Florür 1,5 Parametre Değer Birim Kurşun 10 µg/L Cıva 1,0 Nikel 20 Nitrat 50 mg/L Nitrit 0,50 Pestisitler 0,10 Toplam pestisitler Polisiklik arom. hidrokarb. Selenyum Tetrakloreten ve trikloreten Trihalometanlar (toplam) 100 Vinil Klorür Parametre Parametrik değer (sayı/100 ml) Escherichia coli (E. coli) Enterokok Koliform bakteri

2014 yılında gerçekleşen denetim ve kontrol izleme sayıları KONTROL İZLEMESİ Yıl Alınması Gereken Numune Alınan Numune Gerçekleşme Yüzdesi (%) 2013 130.544 126.845 97 2014 131.010 128.470 99 DENETİM İZLEMESİ Gerçekleşme Yüzdesi (%) 39.403 27.587 71 39.005 33.185 85

Serbest klor ölçüm sonuçları Serbest Klor Ölçüm Sonuçları 2012-2013-2014 YILLAR Serbest Klor Ölçüm Sonuçları Ölçüm Sayısı Yetersiz ölçüm sayısı Yetersizlik oranı (%) 2012 832.702 155.863 18,7 2013 1.560.358 311.613 19,9 2014 1.611.736 356.026 22.1

İhtiyaç Duyulan Cihaz Sayısı 2014 yılı sonu İçme-kullanma suyu depoları klorlama cihazı sayısı Klorlama Cihazı   İhtiyaç Duyulan Cihaz Sayısı BELEDİYE 22.108 KÖY 9.568 TOPLAM 31.676

İçme-kullanma sularının dezenfeksiyon işlemleri-1 İçme-kullanma sularının dezenfeksiyonunda klor ve klorlu bileşikler kullanılır, Serbest klor düzeyi şebekenin uç noktasında 0.2-0.5 mg/L olması sağlanır, Olağanüstü hallerde yapılan su kesintilerinde şebekenin en uç noktasında serbest klor düzeyi en fazla 1.0 mg/L olacak şekilde klorlama yapılabilir,

İçme-kullanma sularının dezenfeksiyon işlemleri-2 İstenilen klor düzeyine ulaşılamadığı zaman mahalli idare tarafından ara klorlama ünitesi yaptırılır, Klorlamanın etkin kontrolü için mahallinde düzenli olarak Serbest klor ölçümleri yapılır veriler düzenli olarak sisteme girilir,

Uygunsuzluk yönetimi iş akışı

Uygunsuzluk nedenleri-1 Haşere ve kemirgenlere karşı gerekli ve yeterli önlemlerin alınmaması Betonarme depoların su ile temas eden yüzeylerinin uygun malzemeden yapılmamış olması, PVC, Polietilen veya metal depoların temizliğinin yapılmaması Şebekenin negatif basınçtan etkilenmeyen yapıda olmaması

Uygunsuzluk nedenleri-2 Beton boruların usulüne uygun olmayan yöntemlerle monte edilmesi, Şebekenin geçiş hatlarında kanalizasyon ve pissu kanallarına karşı yeterli önlem alınmaması, PVC boruların kırılgan olması ve yüzeye yakın yerleştirilmesi, Korozyon etkisiyle demir ve alüminyum borularda biyofilm tabakası oluşması

Uygunsuzluk nedenleri-3 Kesintisiz ve etkili su dezenfeksiyonunun yapılmaması, Su kesintisinden sonra şebeke dezenfeksiyonu yapılmaması, Şebeke üzerinde iptal edilen bağlantı borularının körtapa yöntemiyle kapatılması, Şebeke yenileme, tamir ve bakım sırasında gerekli güvenlik önlemlerinin alınmaması ve genel sağlık kurallarına uyulmaması,

Uygunsuzluk nedenleri-4 Kaynakların çevresel kirleticilere karşı korunmaması koruma bandı uygulamasının yok/yada yetersiz oluşu, Kaynakların çevresinde kontrolsüz yapılaşmanın oluşması, Depoların teknik ve hijyenik şartlarının uygun olmaması, Depo içerisinde uygunsuz malzeme kullanımı,

Uygunsuzluk nedenleri-5 Depolardaki uygunsuzluklar; Fiziki koşullarının uygun olmaması, Bakım ve onarımlarının yapılmaması, Koruma alanı oluşturulmaması, Depoda klor cihazı olmaması, cihazların aktif kullanılmaması,

Uygunsuzluk nedenleri-6 Klor temininin yapılmaması, yerel idarelerce bölgenin koşullarına uygun cihaz türünün seçilmemesi Depo bakım, onarımlarının, periyodik temizliğinin ve klorlama işleminin düzenli bir şekilde yapılabilmesi için yerel yöneticilerin bilgilendirilmesi, Konunun takibi için halkın bilgilendirilmesi

Su Deposu Uygunsuzlukları (2014) Yerleşim Yeri Türkiye (Nüfus) Toplam Depo Koruma Alanı Yetersiz Koruma Alanı Yetersizlik Yüzdesi (%) Havalandırma Yetersiz Havalandırma Yetersizlik Yüzdesi (%) Su İle Temas - Uygunsuz Su İle Temas - Uygunsuzluk Yüzdesi (%) Belediye 63.836.144 8.588 4.108 48 952 11,1 2.159 25 Köy 11.791.240 40.592 33.936 84 7.953 92 12.080 30 Kapı Pencere Güvenliği Uygunsuz Kapı Pencere Güvenliği Uygunsuzluk Yüzdesi (%) Sabit Merdiven Bulundurulma Durumu Sabit Merdiven Bulundurulma Yüzdesi (%) Klor Cihaz Yok Klor Cihazı Olmama Yüzdesi (%) 1.503 18 5.985 70 3.869 45 12.801 32 19.353 27.837 69

İçme-Kullanma sularında muafiyet uygulamaları-1 Hiç bir muafiyetin insan sağlığına yönelik potansiyel bir tehlike oluşturmaması esastır, Suyun kalitesinin bozulmasına neden olacak olası bir faktör yoksa azaltabilir. Bu sayı tabloda Ek 1 (b) de belirtilen numune sayısının % 50’ sinden az olamaz (Not 4. a-b) , Ek-1 (b)’de ya da 7 nci maddenin ikinci fıkrasına uygun olarak belirlenen parametre değerlerinden, Kurumca, belirlenecek bir maksimum değere kadar muafiyet verilebilir.

İçme-Kullanma sularında muafiyet uygulamaları-2 Bu sürenin sonuna doğru yeterli ilerleme sağlanıp sağlanmadığını belirlemek için bir değerlendirme yapılır, İkinci bir muafiyet verilmesi halinde, buna ilişkin değerlendirme sonuçları ikinci muafiyet verilmesinin bütün gerekçeleriyle birlikte Komisyona gönderilir, İkinci muafiyetin süresi üç yılı aşamaz. Ancak, istisnai hallerde Komisyondan üç yılı aşmayan üçüncü bir muafiyet dönemi talep edilebilir.

İçme-kullanma sularında muafiyet uygulamaları-3 Verilen herhangi bir muafiyette aşağıda yer alan hususlar belirtilir; a) Muafiyetin gerekçeleri, b) Parametrenin adı, önceki izleme sonuçları ve muafiyette izin verilebilecek maksimum değer, c) Coğrafi bölge, temin edilen günlük su miktarı, ilgili nüfus ve herhangi bir gıda üretim faaliyetinin etkilenip etkilenmeyeceği gibi hususlar değerlendirilir.

İçme-kullanma sularında salgın yönetimi -1 Bulaşıcı hastalıklarda anormal artış var ?, Olası etkenlerin tartışılması, Kirlilik kaynaklarını araştırılması, İçme kullanma suyu verilerinin değerlendirilmesi, Yerel yönetimlerle iletişime geçerek durum değerlendirmesi yapılması,

İçme-Kullanma sularında Salgın Yönetimi-2 Numune alımı ve serbest klor ölçümlerinin yapılması, Kirlilik odağının tespit edilmesi, Gerekli idari tedbirlerin hızlı bir şekilde alınması, Yapılan işlemlerin ve alınan tedbirlerin gözden geçirilmesi, Halkın bilgilendirilmesi.

TEŞEKKÜRLER