Bu sunuda muhtemelen eylem öğeleri yaratacak dinleyici tartışması olacak. Sunu sırasında bu öğeleri takip etmek için PowerPoint'i kullanın. Slayt Gösterisi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

Ahmet YAVAŞ Türkçe Öğretmenliği TÖP
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
tarafından yayınlanmaktadır.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
ZAMİRLER.
Köylü ulusun efendisidir.
(BELİRTEÇ) ZARF.
CÜMLE TÜRLERİ.
1/10 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde zamir olan kelime, nesne görevindedir? Bahçede hepimiz oturuyorduk. Sınıfta kimseyi bulamadı. Hayatı.
Hazırlayan: Zeynep Adsoy Türkçe Öğretmenliği/2 No:
CÜMLENİN ÖGELERİ.
ZAMİRLER.
Bu sunuda muhtemelen eylem öğeleri yaratacak dinleyici tartışması olacak. Sunu sırasında bu öğeleri takip etmek için PowerPoint'i kullanın. Slayt Gösterisi.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
ZAMİRLER (ADILLAR). ZAMİRLER (ADILLAR) Bu konuda seni uyarmıştım. Şunları bahçeye bırakır mısın? Aşağıdaki cümlelerdeki zamirleri bularak türlerini.
TAMLAMALAR.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
ZAMİR (ADIL).
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
CÜMLEDE ANLAM.
Mustafa AKBAŞ Malatya-2014
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
TÜRKÇE Anlatım Bozuklukları
Örnek: Sizlere konu hakkında bilgi vereceğim.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde anlatım bozukluğu vardır? A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var. A- Giydiği sarı ceketten aynısı bende de var.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
ANLATIM BOZUKLUKLARI 1. Dün beklenmedik bir sürprizle karşılaştık. Gereksiz S ö zc ü k Kullanımı.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
SIFATLAR.
ZAMİR (ADIL).
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
GENEL TEKRAR - 6 CÜMLE ÖĞELERİ - VURGU – ARASÖZ FEM DERSHANELERİ
GENEL TEKRAR - 8 ANLATIM BOZUKLUKLARI FEM DERSHANELERİ TÜRKÇE.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
GENEL TEKRAR - 01 SÖZCÜK TÜRLERİ
ANLATIM BOZUKLUKLARI OĞUZHANÜNLÜ TARIM DANIŞMANI ZİRAAT MÜH. / ZOOTEKNİST KARABÜK/SAFRANBOLU/OVACUMA.
TÜRKÇE ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ADILLAR (ZAMİRLER).
ANLATIM BOZUKLUKLARI Anlamla İlgili Yanlışlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
ANLATIM BOZUKLUKLARI Bu sunuda muhtemelen eylem öğeleri yaratacak dinleyici tartışması olacak. Sunu sırasında bu öğeleri.
Sunum transkripti:

Bu sunuda muhtemelen eylem öğeleri yaratacak dinleyici tartışması olacak. Sunu sırasında bu öğeleri takip etmek için PowerPoint'i kullanın. Slayt Gösterisi sırasında sağ fare düğmesini tıklatın. "Toplantı Defteri" seçeneğini tıklatın. "Kararlar" sekmesini tıklatın. Karar çıktıkça yazın. Kutuyu kapatmak için burayı tıklatın. Bu, sunu sonunda ana düşüncelerinizin girileceği Kararlar slaydını otomatik olarak yaratacaktır. ANLATIM BOZUKLUKLARI 16.04.2017

ANLAMLA İLGİLİ (BAĞDAŞIKLIK) ANLATIM BOZUKLUKLARI GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANILMASI SÖZCÜĞÜN YANLIŞ ANLAMDA KULLANILMASI ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN BİR ARADA KULLANILMASI SÖZCÜĞÜN YANLIŞ YERDE KULLANILMASI MANTIK İLKELERİNE AYKIRILIK DEYİMİN ANLAM VE BİÇİMCE YANLIŞ KULLANIMI ANLAM BULANIKLIĞI (Belirsizlik) 16.04.2017

DİLBİLGİSİ (BAĞLAŞIKLIK)YANLIŞLARI ÖZNE YANLIŞLARI 1. Özne Eksikliği 2. Özne– Yüklem Uyumsuzluğu NESNE EKSİKLİĞİ TÜMLEÇ (D.T/Z.T) EKSİKLİKLERİ YÜKLEM/EK-FİİL/EYLEMSİ 1. Ekfiil Eksikliği 2. Eylemsi (Fiilimsi) Eksikliği TAMLAMA YANLIŞLARI 1. Tamlayan – Tamlanan Eki Eksikliği 2. Ortak Tamlayan Kullanımı EK YANLIŞLIKLARI ÇATI UYUMSUZLUĞU 16.04.2017

ANLAMLA İLGİLİ ANLATIM BOZUKLUKLARI (BAĞDAŞIKLIK) 16.04.2017

1. GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANIMI Aynı anlama gelen kelimelerin bir arada kullanımı ÖRNEKLER: Buralara ayda yılda bir, seyrek olarak gelirdi. (1993/öss) Ülkemiz ilk defa olarak o yıl dünya pazarlarına çıktı. (1993/öss) Hitit tabletlerinde orman kelimesinin adı sık sık geçmektedir. (1991/öss) Bu konuda herkesin fikir ve görüşünü almalısınız. Misafirlerine her zaman ilgi ve alaka gösterirdi. 16.04.2017

Güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir. Ben çok varlıklı, zengin biri değilim. Neşeli, sağlıklı, şen bir görünüşü vardı. Bu konudaki arzu ve isteklerinizi bize iletebilirsiniz. Doktoruna göre babamın bir ay dinlenip istirahat etmesi gerekiyor. Erzurum’da sıcaklık dün gece sıfırın altına eksi on dereceye düşmüş. Yirmi dakika geçmesine rağmen program henüz, hâlâ başlamadı. 16.04.2017

Bir Sözcüğün Anlamının Başka Sözcükte Saklı Olması Onunla ilk kez bir arkadaş toplantısında tanıştık. (1990/öss) Bu arkadaşımla yaklaşık üç yıl karşılıklı mektuplaştık. Bu şehirde savaş sırasında toplu katliam yapılmış. Bitkilerin kurumasının nedeni havaların çok sıcak olmasındandır. Yaşanmış deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor. 16.04.2017

2. SÖZCÜĞÜN YANLIŞ ANLAMDA KULLANIMI Ülkemizde etken bir yanardağın olmadığı bilinmektedir. (etkin) Bu yoğun çalışmanın sonucunda iyi bir tatili hak etmiş olacaksınız. (sonunda) Son dakikada attığı golle takımının galip gelmesine yol açtı. (sağladı) Başarısızlığını düzensiz çalışmasına borçludur. (sebep oldu) Caddenin kenarlarına değişik türde ağaçlar ekilmiş. (dikilmiş) Teknoloji ne kadar artarsa da el emeğinin önemi azalmıyor. (ilerlerse) (2002-öss) 16.04.2017

Birbiriyle karıştırılan sözcükler Bu konuda gençleri azımsamak doğru değildir. (küçümsemek) [996-öss] Başvurduğu işyerinden son öğretim durumuyla ilgili bilgi istediler. (öğrenim) Yeni gelen kızın neden bu denli çekimser davrandığını bilmiyorum. (çekingen) Bu davranış iyi bir öğretim almamış olmanın sonucudur. (eğitim) Ben iki sınıf arasında bir ayrıcalık göremiyorum. (ayrım, fark) Çocukların birbiriyle uygunluk içinde olmaları beni sevindirdi. 16.04.2017

3. ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN KULLANIMI Irakta tam üç yıla yakın bir zaman öğretmenlik yaptım. Eminim, gönderdiğimiz paketleri almış olmalısınız. Mutlaka şu anda sizi arıyor olabilir. Öyle zannediyorum ki yarın mutlaka gelir. Babasının kulağına bağırarak bir şeyler fısıldıyor. Çocuklar yavaşça yerlerinden kalkıverdi. 16.04.2017

Aşağı yukarı bundan tam yirmi yıl önceydi. Kesinlikle yarın gelebilirler. Aşağı yukarı bundan tam yirmi yıl önceydi. Şüphesiz bu sözleri bütün öğrenciler duymuş olmalı. Sözünü ettiğiniz şairin herhâlde on altıncı asırda yaşadığını zannediyorum Eminim bu saatlerde eve gelmiş olmalı Mutlaka bir gün çocukluk arkadaşlarını belki yine arayacak. Yanılmıyorsam, bu ikisinin aynı şey olduğunu tahmin ediyorum. 16.04.2017

4. SÖZCÜĞÜN YANLIŞ YERDE KULLANIMI Yeni elbisemi giymiştim ki kapı açıldı. (elbisemi yeni giymiştim ki…) Alınan bu karar savaşta askerin daha çok ölmesine yol açtı. (daha çok askerin..) Annesini değil bir gün, bir ay bile görmese hemen özlerdi. (değil bir ay, bir gün…) Her yolda duran adama yardım edilmez. Aramızda ilk denize giren Murat oldu. Bu tip hastalar çok seyrek hastaneye yatırılır. Uzmanlar, sigaranın ölüme hatta kansere yol açan zararlı maddeler içerdiğini söylüyor. 16.04.2017

5. MANTIK İLKELERİNE AYKIRILIK Oylama yapılmış ve önerge 280’e karşı 170 oyla reddedilmişti. (170’e karşı 280 ) Korkarım işler yolunda gidiyor. Sen bu gidişle değil iyi not almak sınıfı bile geçemezsin. Seni tanımadığım birine benzettim. Geceler kısa olduğundan hemen uyuduk. 16.04.2017

6. DEYİMİN ANLAM VE BİÇİMCE YANLIŞ KULLANIMI Öğretmenin anlattığı konu tüm öğrencilerin dikkatini çekmişti. Herkes kulak kabartmış, öğretmeni dinliyordu. (kulak kesilmek) Doktor hastayı baştan tırnağa güzelce muayene etti. (baştan ayağa) Karanlık sokakta göz yordamıyla ilerledi. (el) Öğrencilerin tüm haklı isteklerine göz yumulmuştu. (görmezlikten gelinmiş) 16.04.2017

7. ANLAM BULANIKLIĞI (Belirsizlik) Zamir ya da noktalama eksikliği gibi sebeplerle bir cümlenin birkaç şekilde anlaşılması anlam bulanıklığına yol açar. Yabancı gazeteciye tüm bildiklerini anlattı. Bize geleceğini neden haber vermedin. Köye taşındıktan sonra onu ilk kez ziyaret ediyorum. (taşınan: ben mi, o mu) Ben, senden çok zarar gördüm. 16.04.2017

DİLBİLGİSİ YANLIŞLARINDAN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI (BAĞLAŞIKLIK) 16.04.2017

1. ÖZNE YANLIŞLARI A. Özne Eksikliği Sıralı, bağlı veya birleşik cümlelerde özne, I. cümlede verilip sonraki cümlelerde zikredilmeyebilir. Bu durumda ilk cümlenin öznesi sonraki cümleler için ortak sayılır. Bu özne ile yüklemlerin biri arasındaki uyumsuzluk yeni bir özne gerektirir. Yarın suçluların ifadesi alınacak ve (suçlular) mahkemeye sevk edilecek. Şirketimizce yaptırılan otelin inşaatı haziranda bitecek, (otel) bir aksilik olmazsa temmuzda faaliyete geçecek. Sınav nedeniyle çocuğun sinirleri bozuldu, (çocuk) hemen hastaneye kaldırıldı. 16.04.2017

Hastanın durumu gittikçe kötüleşiyor, bir türlü yerinden kalkamıyordu. Yemeğe tuz atarak ateşten indirildi. Arabanın benzini bittiğinden (araba) bir türlü çalışmıyor. 16.04.2017

B. Özne– Yüklem Uyumsuzluğu - Olumsuzluk/Olumluluk “herkes, hepsi” özne olursa yüklem olumlu; “kimse, hiç kimse, hiçbir” özne olursa yüklem olumsuz olur. Arkadaşlarımın hiçbiri geziye gitmemiş, (hepsi) okuldaki kursa katılmıştı. Hiçbiri –Ali Suavi’den başka– bir isyana kalkışmamış, padişaha bağlılığı kutsal bir görev saymıştı. Herkes yanındakiyle sohbet ediyor, konuşmacının anlattıklarını dinlemiyordu. Hiç kimse ona gerçeği anlatmamış; (herkes) onu yalan yanlış sözlerle oyalamıştı. /2002-ÖSS 16.04.2017

- Tekillik/Çoğulluk Bakımından Bitki, hayvan, cansız varlık adları ve soyut isimler “çoğul özne” olursa “yüklem tekil” olur. Kuşlar, her yıl bu mevsimde göç ederler. (eder) Bayram nedeniyle masa örtüleri yıkandılar. (yıkandı) Ağaçlar yapraklarını döktüler. (döktü) Güzel duygular insanın gözlerini yaşarttılar. (yaşartır) Çokluk anlamını veren zamirler özne olursa yüklem tekil olur. Birçoğu bizi bu seçimde desteklemedi/ler. Öğrencilerin hepsi programa katıldı/lar. Herkes dünkü maçta çıkan olayları konuşuyordu. 16.04.2017

Özne insan ve çoğulsa yüklem tekil ya da çoğul olabilir. İşçiler hükümeti protesto etti/ler. Veliler, bazı temennilerini diler getirdi/ler. Öğrenciler bahçede top oynuyor/lar. Futbolcular bu hafta maç yapmayacak/lar. 16.04.2017

- Şahıs Uyumu Özne birden fazla ve öznelerden biri “Ben” ise yüklem “Biz”e göre çekilir. Durakta bir ben bir de sigara içen adam kalmıştı/k Yarışmaya ben ve babam katıldı/k Bu zor soruyu bir ben bir de yeni gelen öğrenci doğru cevapladı/k Özne birden fazla ve öznelerden biri “Sen” ise yüklem “Siz”e göre çekilir. Yarışmaya okulumuzu temsil eden Alper ve sen katılacaksın. (katılacaksınız) Sen ve arkadaşın yarınki toplantıya katılmayın 16.04.2017

Özne sadece 3. şahıslardan oluşursa yüklem “O ve Onlara” göre çekilir. Öğretmen, öğrenci ve veliler salona geçti/ler. (ikisi de Doğru) O ve dünkü sınava girmeyenler yarınki sınava katılsın/lar. (iki durum da Doğru) 16.04.2017

2. NESNE EKSİKLİĞİ Birden fazla eylemin kullanıldığı cümlelerde eylemlerden birinin dolaylı tümleç, ötekinin nesne alması durumunda nesnenin kullanılmaması anlatım bozukluğuna yol açar Söylediklerinize kesinlikle katılmıyorum; ama (onları, söylediklerinizi) savunmanız için her türlü özgürlüğünüz var. Büyüklerimize daima saygı duymalı, güler yüz göstermeli ve (onları) hiç üzmemeliyiz. Olaylara bu gözle bakmak, (olayları) bu gözle değerlendirmek gerekir. Ona asla kızmıyor, (onu) çok seviyoruz. 16.04.2017

Farklı nesneleri alması gereken eylemlerin aynı nesneye bağlanması da anlatım bozukluğuna yol açar. Filmin eleştirisini okudum; bu nedenle (filmi) izlemek istiyorum. Çayın tadı hoşuma gitmedi; bundan dolayı içmedim. Kalemin mürekkebi bittiğinden çöpe attı. 16.04.2017

3. TÜMLEÇ (D.T/Z.T) EKSİKLİKLERİ Sıralı cümlelerde her yüklem aynı tümleci kullanamayabilir. Ortak gibi kabul edilen tümleç ile yüklem arasındaki uyumsuzluk yeni bir tümleci zorunlu kılar. İnsan dünyaya ağlayarak gelir, (dünyadan) ağlayarak gider. Çocuklara hiç durmadan bağırıyor, (onlarla) hiç ilgilenmiyordu. Arkadaşının sıkıntı çektiğini biliyor, sezdirmeden (ona) yardım ediyor. Arkadaşlarına hep tepeden bakar, (onlarla) bir türlü geçinemezdi. Olayları böyle değerlendirmek ve bu gözle bakmak yanlıştır. Geçen ay Paris’e gittim ve bir ay kaldım. 16.04.2017

4. YÜKLEM/EK-FİİL/EYLEMSİ Sıralı (birden fazla yüklemli) cümlelerde, aynı yükleme bağlanmaması gereken eylemlerin, yan cümleciklerin ve ekeylemlerin aynı yükleme bağlanmasından kaynaklanan anlatım bozukluklarıdır. Bu yıl ben denize hiç, (girmedim) kardeşim en az dört kez girdi. Bu soruyu ne sen çözebilirsin ne de hoca. (çözebilir) Biz aşağı katta Fizik (çalışıyoruz), Emel ile Gül üst katta Biyoloji çalışıyorlar. Geçen yıl yüz bin ağaç bu yıl da iki yüz bin ağaç dikmeyi düşünüyoruz. O bana dert ben ona mutluluk verdim. 16.04.2017

- Ekfiil Eksikliği Yoksul görünümlü biriydi o. Boyu kısa(ydı), bedeni pek biçimli değildi. Davranışları sempatik(ti), sözleri çekilmez değildi. Her sabah beni arar, birlikte yürüyüşe çıkardık. - Eylemsi (Fiilimsi) Eksikliği Ülkemize her yıl yasal (olan) ve yasal olmayan yollardan binlerce telefon sokuluyor. Bu konuya gösterdiğiniz özen ve (verdiğiniz) önem için size minnettarız. Hangisinin başarılı, hangisinin başarılı olamadığını öğreneceğiz. 16.04.2017

5. TAMLAMA YANLIŞLARI - Ortak Tamlayan Kullanımı Sıfat ve ismin aynı tamlananı kullanması tamlanan eksikliği oluşturur. Askeri (Liselere) ve Fen Liselerine giriş sınavı yapıldı. Festival boyunca çeşitli kültürel (etkinlikler) ve sanat ekinlikleri yapıldı. Bu önlemler ekonomik ve askeri açısından yaralı sonuçlar verdi. Köyde yaşlı kadınlar ve çocuklardan başka kimse yoktu. 16.04.2017

-Tamlayan/Tamlanan Eki Eksikliği Bu seçimde hepimiz(in) partimizin başarısı için çalışması lazım. Gördüğüm rüyayı ona anlattım ve ondan (rüyanın) yorumunu yapmasını istedim. Ahmet Bey derneğimizin üye(si) ve ikinci başkanıdır. Güvenlik (makamları) ve askeri makamlarca görevlendirilen personel, başarılı oldu. 16.04.2017

6. EK YANLIŞLIKLARI Bizi en çok sevindiren senin sınavı kazandığındır. (kazanmandır) Yazarların köy yaşayışına ilgilenmeleri toplumumuz açısından çok yararlıdır. (yaşayışıyla) Şu an tek düşüncem üniversiteyi kazanmak ve iyi bir bölüme girmemdir. Vergilerin yeni sisteme göre toplanacağını sağlayacaklar. Tek amacımız yurdumuza dönmemiz ve ülkemize yararlı olmaktır. Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir. 16.04.2017

Lise yıllarındaki okuduğum romanları unutamıyorum. Onun için zevkine ve keyfine düşkün ne kadar memurlar varsa, hep burasını ister, buraya yerleşirdi. (-ler, gereksiz) 1984 – ÖYS Tarihte bu uluslar, öteki ulusların arasına kaynaşmışlardır. (uluslarla) 2004 – ÖSS Deniz kenarına dün akşam yüzlerce balıklar vurmuş. Lise yıllarındaki okuduğum romanları unutamıyorum. 16.04.2017

7. ÇATI UYUMSUZLUĞU Bileşik ya da sıralı-bağlı cümlelerde eylemsiler arasında etkenlik-edilgenlik bakımından uyum bulunmalıdır. Her ne kadar şehir dışına taşın(ıl)mışsa da istenilen rahatlığa kavuşulamamıştır. [1990 – ÖYS] Arabayı durdurup kimlikler kontrol edildi. (araba durdurulup) Bu konu, çok soru çözerek öğrenilir. (çözülerek) Onun seçip görevlendirildiği kişiler hep başarılı oldu. 16.04.2017

İki bardak çay içildikten sonra o konuyu görüştüler. Teneffüste pencereler açılıp sınıf güzelce havalandırmalıdır. Bu halılar yarına kadar yıkanıp müşteriye teslim etmelidir. Dağların zirvesine çıkıldıkça sıcaklığın düştüğünü hissedersiniz. Trafik kurallarına dikkat edilirse kaza yapmazsınız. 16.04.2017