Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
Şİddet Muhammet GÜLER.
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
İÇİMİZDEKİ ÇOCUK DOĞAN CÜCELOĞLU.
REHBERLİK DERS II.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
REHBERLİK.
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
4.Ünite Ruh Sağlığının Temelleri PSİKOLOJİK DESTEK TÜRLERİ
REHBERLİK DERSİ III.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
TALAS LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Obsesif kompulsif kişilik bozukluğunda ilk tedavi denemeleri davranışçı terapi ve sistematik duyarsızlaştırma ile yapılmıştı. En çok kullanılan tekniklerden.
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
SIĞINMACI ÇOCUKLARIN SORUNLARINDA ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ (19 MART2011 UĞUR PLAZA) MÜCAHİT ŞAHİNTÜRK PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
0-18 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
ZORBALIK.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ
5. Oturum Diğer istismar ve ihmal olgularında bildirim nereye ve nasıl yapılacak? Olası güçlükler ve çözüm yolları.
Eğitimin Hedefi Çocuk İstismarının tanımını yapabilmek Çocuk istismarının boyutunu ve önemini kavramak İstismara uğrayan çocuğu fark edebilmek (istismarı.
Mentör Öğretmenlik.
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Halk Sağlığı (Erken Ölüm ve Hastalıkları Önleme) Prof. Dr. Zeynep ŞİMŞEK (Harran Üniversitesi Tıp. Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Başkanı Tarımda.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
TIBBİ SOSYAL HİZMET DERSİ
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Öğretim Tasarımı Analiz.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
10. hafta: Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Bilimleri Fakültesi
REHBERLİK DERSİ III.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
REHBERLİK DERS II.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

Cinsel İstismar Olgusu İle Çalışma (REHBER ÖĞRETMENLER İÇİN) DOSYA:3 İSTİSMAR OLGUSUYLA ÇALIŞMA SÜREÇ YÖNETİMİ Yrd.Doç.Dr. Gürcan Topçu SEÇİM ULUSLARARASI KIBRIS ÜNİVERSİTESİ REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK BÖLÜMÜ

ÇOCUĞA YÖNELİK CİNSEL İSTİSMAR NEDİR? Çocuğun bir yetişkin ya da kendisinden büyük bir çocuk tarafından anlamadığı ve / ya kabul etmediği, gelişimsel olarak hazır olmadığı ve karşı tarafın cinsel tatmini için kullanılması durumudur. YETİŞKİNE YÖNELİK CİNSEL İSTİSMAR Bir yetişkinin, başka bir yetişkin tarafından hazır olmadığı, kabul etmediği halde ve biçimde cinsel doyum için kullanılması durumudur.

BİLGİ VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ YÖNLENDİRME (ÇOCUK İZLEM MERKEZİ) BİLGİ VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ TCK 278-279-280 NOLU MADDELER

ÇOCUĞA YÖNELİK CİNSEL İSTİSMARDA Yaşa bağlı olarak çocuk ve aileyle çalışma Muhakeme düzeyine uygun olarak, BDT, oyun terapisi, psikodrama, vb. yöntemleri kullanma. Aile, kurum bakımı, okul ve diğer sosyal yaşamı vb. alanlarda düzenlemeler yapma. Özellikle aileyi aile danışmanlığı, BDT ve sosyal düzenlemeler doğrultusundaki davranışçı yaklaşım ile destekleme. Aileyi ve çocuğu dış sistemlere bağlama, tıbbi, hukuki, sosyal, akademik vb yardıma ulaşmalarını kolaylaştırma.

ÇOCUĞUN, Benlik saygısını yükseltme, Akran ilişkilerini güçlendirme, Yaşam becerilerini güçlendirme, Başarılı olacağı alanları keşfetmesini destekleme, Aile desteğini artırma, Gerekiyorsa sosyal çevresinin – yaşam yerinin değişimini önerme, Gereksinimlerinin giderilmesinde aile yapısı ve kültürel etmenleri gözardı etmeme. Cinsel Eğitim, Yardım İsteme Davranışı ve Kendini Koruma Bilgisi Verme

YETİŞKİNE YÖNELİK CİNSEL İSTİSMARDA BENLİK ALGISINI ONARMA-İYİLEŞTİRME Bilişsel Davranışçı Yaklaşım: ABC yaklaşımı (EMDR Kulanımı) Seans İçi Uygulamalar ve Davranışçı Ev Ödevleri, Bireyi dış sistemlere bağlama, , tıbbi, hukuki, sosyal, akademik vb yardıma ulaşmasında rehberlik etme, Yaşam Becerilerini Geliştirmesini Destekleme

Cinsel İstismarların Ortak Yönleri Bireyleri Bilişsel, Ruhsal, Duygusal, Fiziksel Olarak Zedelemeleridir. İstismar olgularında yürütülen çalışmalar, istismarın türü, sıklığı, istismarcının kurbana yakınlık derecesi, kullandığı yöntem, istismara uğrayan bireyin özellikleri gibi pek çok faktörle ilişkilidir.

Çocuk ve yetişkinde istismar olgularında çalışmanın yöntemlerinde farklılıklar olabilir ancak yaklaşımın ilkeleri aynıdır. Birinci ilke istismara uğrayan kişinin ardıl risklerden ve ikincil yaralanmalardan korunmasıdır. Bu noktadaki altın anahtarlar, Gecikmeden Yönlendirme, Bilgi verme Yükümlülüğünü Yerine Getirme, Erken Müdahale Gizliliktir.

Bilişsel Davranışçı Yaklaşım A - ACTING B - BELİEFS C - CONSEQUENCES D -DISPUTING E - EFFECTS F - FEELİNGS

A- ACTING (EVENT) : OLAY CİNSEL İSTİSMAR

B- BELİEFS - İNANÇLAR BENİM HATAM BEN SUÇLUYUM BEN ARTIK DEĞERSİZİM KİMSENİN YÜZÜNE BAKAMAM ARTIK BENİM İÇİN GELECEK YOK BEN BU SUÇA ORTAĞIM …….VB.

C-CONSEQUENCES – SONUÇLAR : DUYGULAR ( Cinsel İstismarın Yolaçtığı ……… Depresyon Kaygı Suçluluk duygusu Korku Cinsel işlev bozukluğu Sosyal geri çekilme Sosyal ilişkilerde bozulma

Utanç Değersizlik-değersizleştirilmiş olma duygusu Bedensel bozukluk kaygısı-algısı Cinsel kimliğinde sapma olmasından kaygı İstismar edici ilişkiler yaşama ya da yaşama kaygısı

D- DISPUTING : MÜCADELE MÜCADELE- TARTIŞMA : MÜDAHALE A: OLAY - DEĞİŞTİRİLEMEZ B: İNANÇLAR- DÜŞÜNCELER-: TARTIŞILIR- DEĞİŞEBİLİR C: DÜŞÜNCELERE BAĞLI OLARAK ORTAYA ÇIKAN DUYGULARDIR. Düşünceler farklılaştığında duygular da farklılaşır. D: BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM UYGULANIR. Bilgiyi işleme süreci ve relatif davranış repertuarı üzerinde üzerinde çalışılır.

DUYGU- DÜŞÜNCE- DAVRANIŞLAR ARASINDAKİ BAĞIN ÖĞRETİLMESİ BİLİŞSEL MÜDAHALE DUYGU- DÜŞÜNCE- DAVRANIŞLAR ARASINDAKİ BAĞIN ÖĞRETİLMESİ İRRASYONEL İNANÇLARIN BELİRLENMESİ BİLİŞSEL HATALARIN BELİRLENMESİ OLUMSUZ DÜŞÜNCE ÜRETİMİNİN FARKEDİLMESİ OTOMATİK DÜŞÜNCELER ÜZERİNDE ÇALIŞMA (ŞEMALAR) SOKRATİK DİYALOG VE ALTERNATİF DÜŞÜNCE ÜRETİMİ DUYGU DÜŞÜNCE KAYDI VE FARKINDALIĞIN ARTIRILMASI

DAVRANIŞÇI MÜDAHALE DAVRANIŞLAR DUYGULAR ARASINDAKİ BAĞIN, DAVRANIŞ DEĞİŞİMİ AÇISINDAN ELE ALINMASI SEANS İÇİNDE UYGULAMALAR (Edimsel dönüyü farkettirme) EV ÖDEVLERİ (ENGELLERİ KALDIRMA- GERİ ÇEKİLMEYİ ZAYIFLATMA) BEN DEĞERİ YÜKSELTMEYE HİZMET EDECEK YÖNELİMLERİ BELİRLEME DANIŞANI DIŞ SİSTEMLERE BAĞLAMA Örn. Hedefler oluşturma ve o doğrultuda harekete geçmesini sağlama) Düşüncelerinde gördüğü zararın davranışlarına ve yaşamına yansımalarını farketmek ve davranışlar yoluyla da değişimi desteklemek

E: EFFECTS : ETKİLER DEĞİŞEN DÜŞÜNCELER- inançlar ( B)’nin üzerinde yeni etkiler. BU ETKİLER NEDENİYLE, DUYGULARIN (C)’NİN FARKLILAŞMASI

F: NEW FEELİNGS – YENİ DUYGULAR DEĞİŞEN BAKIŞ AÇISI, RASYONEL DÜŞÜNCE SİSTEMİ, ETKİLİ BAŞA ÇIKMA DAVRANIŞLARI VE TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU İLE BAŞA ÇIKMA

ÖZET A - ACTING - Cinsel İstismar B – BELİEFS – Olaya ilişkin bakış açısı ve düşünce sistemi C – CONSEQUENCES – Bilişsel işleyişin sonuçları D –DISPUTING – Bilişsel mücadele ve davranışçı müdahale E – EFFECTS – Müdahale sürecinin onarıcı ve yapıcı etkileri F – FEELİNGS – Değişimin sonucu üretilen yeni ve daha olumlu duygular

TRAVMA SONRASI STRES BOZUKLUĞU İLE ÇALIŞMA DUYARSIZLAŞTIRMA

Pozitif Düşünce-İnanç Negatif Biliş OLAYA İLİŞKİN KENDİ İLE İLGİLİ NEGATİF BİLİŞİN BELİRLENMESİ Uygulama – Örnek yaşantı üzerinden NC’u belirleme Pozitif Düşünce-İnanç Olaya İlişkin Neye İnansaydı, aynı rahatıszlığı duymazdı

Eğitim - Video ispanyada reklam panosu https://www.youtube.com/watch?v=jGdR- cyEruE