EDGAR DALE’İN YAŞANTI KONİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Advertisements

Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Resimlerin Kullanımı.
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Genel Öğretim İlkeleri
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
Duran Uygur
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Öğretimde Planlama
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Teknoloji Nedir?.
Öğretim İlkeleri.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Öğretim Durumlarını Planlama
UZAKTAN EĞİTİMDE YAZILI-BASILI ORTAMLAR
EĞİTİMDE MATERYALİN YERİ VE ÖNEMİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Din Öğretiminde Materyal Geliştirme
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN TASARLANMASI, HAZIRLANMASI VE SEÇİMİ
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
BÖLÜM 6.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
ÖĞRETİMDE GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
Ders Kitabında Görsel Düzen
Öğretimde teknoloji kullanma (laboratuvar-atelye)
Öğretim İlke ve Yöntemleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
ARCS Modeli.
GÖRSEL TASARIM.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
4 .BÖLÜM Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirmede Öğretmen Nitelikleri Ve Öğretmen Yetiştirme Ahmet ATAÇ- Cihan ÇAKMAK – Gülenaz SELÇUK – İhsan.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Teknoloji Nedir?.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
ÖĞRETİM MATERYALLERİ.
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

EDGAR DALE’İN YAŞANTI KONİSİ Edgar Dale hangi yaş grubunda olursa olsun öğrenenlerin yaşantı alanları ile bir öğrenme içeriğinin sunuluş biçim ve sırası arasında öğrenme açısından doğrudan bir ilişki olduğunu ifade eder. Bu sebeple öğretimin, somuttan soyuta doğru aşamalandırılması gerektiğini önermektedir. Dale, yaşantılarla kavramların oluşumu arasındaki ilişkilerden yararlanarak, öğrencilere en somuttan en soyuta doğru bir öğrenme yaşantısı sağlayacak olan « yaşantı konisi» adını verdiği «öğrenme yaşantılarını seçme ve eğitim durumlarını, düzenlemeye yardımcı bir model» geliştirmiştir.

EDGAR DALE’İN YAŞANTI KONİSİ

YAŞANTI KONİSİNİN DAYANDIĞI BİLİMSEL İLKELER Öğrenme işlemine katılan duyu organlarımızın sayısı ne kadar fazla ise o kadar iyi öğrenir ve o kadar geç unuturuz. En iyi öğrendiğimiz şeyler,kendi kendimize yaparak öğrendiğimiz şeylerdir.

YAŞANTI KONİSİNİN DAYANDIĞI BİLİMSEL İLKELER Öğrendiğimiz şeylerin çoğunu gözlerimizin yardımıyla öğreniriz. En iyi öğretim somuttan soyuta ve basitten karmaşığa doğru giden öğrenmedir.

ÖĞRENDİKLERİMİZİN... ÖĞRENME TATMA 1% DOKUNMA 1,5% KOKLAMA 3,5% İŞİTME 11% İŞİTME 83% GÖRME

AKILDA KALAN ÖĞRENMELERİN 10% OKUMA 20% İŞİTME 30% GÖRME AKILDA TUTMA 50% DUYMA & GÖRME 70% SÖYLEME 90% YAPMA & SÖYLEME

İLETİŞİMDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER KANAL AÇISINDAN; Kanal, kaynak ve alıcı arasındaki bilgi paylaşımına aracılık eder, T.V., video, slayt vb. birer iletişim kanalıdır. Bu araçlar öğretim amacıyla kullanıldıklarında, öğretim araçları olarak adlandırılır.

İLETİŞİMDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER KANAL AÇISINDAN; Öğretmen ve öğrenci, arasındaki iletişim dolaylı olarak da gerçekleşebilir, Bilgisayar destekli öğretim, öğretmen- öğrenci arasındaki dolaylı iletişime bir örnektir.

Görsel Materyalerinin Tasarımı, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Erinç Erçağ Kaynak: Editör: Prof. Dr. Hüseyin Uzunboylu - Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı

Görsel Okur - Yazarlık Görsel okur yazarlık en kısa tanımıyla grafikleri algılayıp yorumlama ve yaratma yeteneğidir. Örneğin uçaklardaki güvenlik talimat kartları her kültürden yolcular için yeterince açıklayıcıdır. Kullanılan dil bilinmese bile görseller sayesinde mesaj kolaylıkla anlaşılmaktadır.

Eğitimde Görsel Materyallerin Yeri ve Önemi Eğitimde görsel materyaller, bir kitabın içerisinde yer alırken bir sunumda veya posterde’de yer alabilmektedirler. Öğrencilere öğretilmek istenilen konular görsel materyaller sayesinde daha kolay bir şekilde öğretilebilir. Örneğin bir ülkedeki cinsiyet dağılımını vermek için grafiklerden yararlanılabilir.

Yapılan araştırmalar sonucunda öğrencilerin sadece görerek veya okuyarak değil görerek, yaparak ve yaşayarak öğrenmelerinin daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Dünyada geleneksel öğrenmelerden çağdaş öğrenmelere geçiş vardır. Proje tabanlı öğrenme işbirlikli öğrenme bunların başında gelir. Bu yöntemler öğrencilerin ilgisini çektiği için konuya olan ilgilerini artırır.

Eğitimde görsel okur-yazarlık’ta materyaller iki temel amaçla kullanılabilir bunlar: 1. Öğrencilerin görsel materyalleri görerek, yorumlayarak, öğrenmeleri. Örneğin, öğrenciye gösterilen bir resmin analizini yapmaları istenebilir. 2. Öğrenciler görsel materyalleri kendileri hazırlayarak öğrenmeleri. Böylece yaratıcılıkları da artacaktır. Örneğin, Yazı yazmak okumayı teşvik edicidir.

Öğrencilerin hazırladıkları görsel materyalleri sınıf ortamında arkadaşlarına, öğretmenlerine ailelerine ve hatta konularıyla ilgili uzman kişilere sunmalarına teşvik edecektir.

Görsel Materyallerin Öğrenme Etkinliklerine Sağladığı Olanaklar Öğretilmek istenen nesneler ve kavramlar için somutluk sağlar. Örn: Bilgisayardaki çöp kutusu Soyut düşünceleri somutlaştırır. Örn: 3 Elma Öğrenenleri motive eder. Örn: Tarih dersinde tarih ile ilgili filmler,sunular izletmek motivasyonu artırır. Dikkat çekicidir. Görsel belirteçler kullanılarak önemli kısımlara dikkat çekilebilir. Örn: Kalın, Altı çizili ve italik yazılabilir veya önemli birşey kırmızı oklarla gösterilebilir. Öğretme etkinliklerine çeşitlilik sağlar . Görseller yazılı ve sözlü bilgiler ile birlikte verilmelidir. Önceki bilgileri hatırlamaya yardımcı olur.

Görsel Materyallerin Öğrenme Etkinliklerine Sağladığı Olanaklar Moreno & Mayer’in öğrencilerine Bunny Line ile negatif ve pozitif sayılarla (soyut) işlem yapmayı öğretiyorlardı.

Görsel Materyallerin Öğrenme Etkinliklerine Sağladığı Olanaklar Görsel materyalleri(sunum, Tv programı, poster) izleyen ve tartışan bireyler kritik düşünme kabiliyetlerini geliştirir. Görsel eğitim yazılımları küçük yaştaki çocukların yaratıcı etkinliklerde bulunmasına olanak sağlar. Zamandan ve sözden ekonomi sağlar. Eğer öğretmen görsel materyalleri etkili bir şekilde sınıfda kullanamaz ise hiçbir faydası yoktur!

Görsel Materyalleri Algılama ve Yorumlama Görme işlemi dediğimiz olay, ilke olarak her gözlemcide ayni biçimde yürümektedir. Görme sürecindeki benzerliklerin aksine anlamlandırma kişilerde farklı frekanslarında oluşur. Üzerinde yüzden fazla dil ve beşbin dolaylarında diyalektin kullanıldığı bir dünyada, görsel iletişim belki de en hızlı ve kolay iletişim biçimidir.

Yaklaşık 15 bin yıl önce insanların mağara duvarlarına, çizdikleri şekiller önce zihinde yaratılmış, sonraa duygu ve düşüncelerini, kısaca iletilerini aktarmak amacıyla resmedmişlerdir. Bu anlamda insanoğlu için kendini görsel şekillerle anlatmak her dönemde doğal gelmiştir. Yedi yüz yıldan beri resim sanatını tanımakta, beş yüz yıldan fazla bir süre ise kitaplara resimler basılmaktadır. Yüzyetmiş yıldan beri fotoğraf sanatıyla tanışılmıştır. Son 40 yıldır elektronik görüntüleri, son 10 yıldır sayısal tabanlı bilgisayar görüntülerinin yaşamın her alanında olduğu görülmektedir.

Şekiller içlerinde herzaman anlam veya anlamları içermektedir. Bu anlamlar şekillere, üreticileri tarafından üretildikleri anda veya daha sonra yüklenmiştir. Yüklenen anlamlar ise, alıcıları tarafından farklı boyutlarda algılanmış ve okunmuştur (Parsa, 2007).

Bir görsel materyalin algılanmasında ve yorumlanmasında kültür ve yaş faktörünün önemi vardır. Kültür Faktörü: Farklı kültürlerden bireyler bir görsele baktıkları zaman farklı şekilde yorumlanabilmektedir. Önemli olan en doğru mesajın alınmasıdır. Örn: Derste öğrencilere yoksulların oturduğu bir mahallenin görseli gösterildiği zaman, o bölgede yaşayan veya oraya gitmiş öğrencilerin anlatımı ile, daha önce o bölgede bulunmamış öğrencilerin anlatımı farklı olacaktır. Yaş Grubu Faktörü: İyi düzenlenmeyen görsellerle küçük yaştaki öğrenciler ile etkileşim kurmak zordur. 12 yaşından küçük öğrencilerin görsel materyalleri algılarken bir bütün olarak değil görseldeki elementleri ayrı ayrı algıladıkları ortaya çıkmıştır.

Görsel Materyal Çeşitleri Benzeşik (Analogical) Gerçekci (Reality) Şematik (Organizational) İlişkili (Relational) Dönüştürülebilen (Transferable) Yorumlayıcı (Interpretive)

1- Benzeşik (Analogical) Benzeşik görseller genel bir düşünceyi ifade etmeye yarar veya bir konunun ne anlama geldiğini gösterir. Görseller öğrencilere yeni bilgilerini önceki bilgileriyle yorumlamasına yardımcı olur. Örneğin: Dünyanın portakala benzetilmesi

2- Gerçekci (Reality) Öğretilecek öğenin gerçeğini gösteren materyaller Gerçekci görsellerdir. Öğenin gerçek renklerini kullanarak gerçeklik artılırabilir. Örneğin, araba öğretilecekse öğrenciye arabanın fotoğrafı gösterilebilir.

3- Şematik (Organizational) Şematik görseller çeşitli öğeler arasındaki ilişkiyi gösterir. Çok rastlanan örnekler bir işletmenin hiyerarşik yapısını oluşturan şemalar, time lines, akış grafikleri ve haritalardır. Atatürk Eğitim Fakültesinin Hiyerarşik Yapısı

4- İlişkili (Relational) İlişkili görseller nicel ilişkileri gösterir. Örneğin, bar grafik, resimli grafik, pie grafik veya line grafikler.

5-Dönüştürülebilen (Transferable) Bu görseller bir öğeyi, veya olayı zaman ve yer değişiminden kaynaklanan değişimleri aktarır. Hava değişiminden oluşan görüntü değişikliğini anlatan resim.

6- Yorumlayıcı (Interpretive) Yorumlayıcı görseller teorik ve soyut ilişkileri resimlerle açıklar. Elektirik devrelerini açıklayan bir görsel.

Görsel Tasarımda Hedefler Ne Olmalıdır? Sunucunun iletmek istediği mesajı en yalın şekilde anlamaya ayrılan emeğin miktarını en aza indirgeyerek iletmek. Öğrenenlerin aktif katılımını sağlamak. Farklı kültürler ve yaş grubularında farklı anlamlandırma yaratmama. Sunularda yer alan önemli noktalara dikkati kolayca çekmek. Öğrenenlerin sunum sayesinde motivasyonlarını artırmak. Okunaklılığı artırmak.

Materyal seçiminden önce cevaplandırılması gereken sorular? Öğrenci grubunun özellikleri nelerdir? Öğrencilerin bilgileri, yetenekleri, ilgileri ve güdülenmişlik düzeyleri(hazır bulunuşluk) nelerdir? Öğretmenin kendisi, öğrenci gereksinmelerine uygun mevcut öğretim materyalllerinden ne derece haberdardır? Öğrenci gereksinimlerine uygun materyal geliştirmede öğretmen ne derece yetkindir? Öğretmen uygun öğretim materyallerini geliştirmek için yeterli kaynaklara sahip midir?