BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MATERYAL VE ETKİNLİK HAZIRLAMA
Advertisements

Öğretim Tasarımı (Instructional Design)
Resimlerin Kullanımı.
Öğretİm Materyallerİ Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Görsel / Uzaysal Zeka.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
9. Sınıf Dil ve Anlatım ŞUBAT
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
MERHABA.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
BİLGİSAYAR SİSTEMİ.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÖĞRETİM TASARIMININ TARİHSEL GELİŞİMİ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Çoklu Ortam Kuramları Embiya ÇELİK
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
BÖLÜM 6.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi
Öğretim Materyalleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
(EBA) EĞİTİM BİLİŞİM AĞI BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
HAZIRLAYANLAR: Nida GÖNÜLAL Seda BENLİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
 Eğitimin geleceğe açılan kapısı olan Eğitim Bilişim Ağı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen çevrimiçi bir sosyal eğitim.
Öğretimde Materyal Kullanımı
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
NOT: Bu slayt üzerindeki resmi değiştirmek için resmi seçin ve silin. Ardından, kendi resminizi eklemek için yer tutucudaki Resimler simgesini tıklatın.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Alev AyaokurTolga Çakmak Müzelerde Bilgi Hizmetleri: Müze Eğitimi, Müze kütüphaneleri.
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Bilimsel İçerik Bilimsel içerik, bilimsel bilgiyi oluşturmaktadır. Erken çocukluk döneminde fen eğitimi de, çocukların yaşadığı çevre hakkında gerekli.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
TÜRKÇE DERSİ TÜRKÇE DERSİ ANLATIM BİÇİMLERİ PARAGRAFTA 6.Neden-sonuç ilişkisi kurma... 5.Nesnel verilerden yararlanma 4.Karşılaştırma 4.Betimleme 3.Örnekleme3.Öyküleme.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
SANATLAR VE MÜZE. Kültürel ya da tarihsel değeri olan nesnelerin toplanarak sergilendiği yerlere müze adı verilir. Müzeler, toplumların bilim ve sanat.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
KAVRAM HARİTALARI.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Müzelerde Bilgi Hizmetleri I: Sergileme ve Sergilemenin Planlanması, Müze Eğitimi Alev Ayaokur Tolga Çakmak

İçerik Bilgi Hizmetleri Bilgi iletişim Modeli -Sergileme -Müze Eğitimi

Bilgi Hizmetleri

Müzede bilgi iletişim Temel iletişim modeli

Bilgi Edinme Ziyaretçiler edindikleri bilgileri; Kalıcı ve geçici sergilerden, Müzede sunulan video ve filmlerden, Farklı pek çok etkinlikten (sanatçılarla, küratörlerle buluşma, galeri sohbetleri gibi), Müzedeki kütüphaneden, Eserlerin (nesnelerin) etiketinden, Müze personeli tarafından düzenlenen atölye çalışmalarından, Müze binasının mimarisinden, İletişime olanak tanıyan araçlar vasıtasıyla birbirleri ile kurdukları ilişkilerden sağladıklarını belirtmektedirler

Bilgi İletim Kanalları Danışma birimi Sergiler Müze eğitimi, atölyeler, vb. diğer etkinlikler Müze kütüphaneleri Sanal uygulamalar

Danışma birimi Ziyaretçinin ihtiyaç duyduğu temel bilgiyi iletir. Müze ziyaret ve faaliyetleri ile ilgili ücret bilgileri, açılış-kapanış saatleri, kurallar, müze, müze binası ve koleksiyonları hakkında genel bilgiler, üyelik şartları, müzedeki yeme-içme, hediyelik ürünler satışı gibi olanaklar ve müzedeki yerleri, hizmetler ve ulaşılabilirliği, etkinlikler ve programlar ile ilgili bilgiler sunulur.

Danışma birimi

Sergileme

Sergileme Sergi: Nesneler ve nesnelerin bütünleyici öğeleri üzerine dayanan, önceden belirlenmiş bir alanda sunulan, kavramların, değerlerin ve/veya bilginin iletimi amacını taşıyan özel anlatım teknikleri ve öğrenme dizileri kullanılan bir iletişim ortamıdır.

Sergilerde bilgi iletim araçları Sorgu sistemleri ve bilgi kutuları: Bilgi aktarımı esaslı, kiosklar ve bilgisayarlarla web sayfası mantığında yazı ve görüntü araştırmasına olanak verir. Bireysel kullanım modülleridir. Müzenin giriş ya da dağılım/toplanma alanlarında, bilgilendirme amaçlı ve sergide yer alamayacak bazı görsel malzemelerin izlenebilmesi için kullanılırlar.

Sergilerde bilgi iletim araçları Bilgi grafikleri: Bilgilerin çizim ve fotoğrafla desteklenerek anlatılmasını sağlar. Nesne üzerine bilgi veren etiket sistemlerinden farklı olarak konunun bütününe yönelik olarak bilgi verirler. Müzenin sergileme alanlarında kullanılan, serginin konusuna, dönemine, içeriğine dönük bilimsel verilerin aktarılması ile sergilenen koleksiyon nesnelerinin bağlam ve anlamlarının anlatılmasına yönelik yazılı metinler ve görsellerden oluşan yardımcı bir sergileme tekniğidir.

Sergilerde bilgi iletim araçları Etiketler: Etiket üzerinde yer alacak bilgilerin içeriği, uzunluğu, yazı boyutu, rengi, etiketin sergilemede nerede yer aldığı, nesneye yakınlığı, uzaklığı gibi unsurlar bilginin ziyaretçiye doğru bir şekilde iletilmesi açısından dikkat edilmesi gereken konulardır. Sergilemelerde kullanılan etiketlerin, ziyaretçinin sergi nesnesine baktığı açıda bulunması ve ziyaretçinin etiketi okumak için başka bir yöne dönmek zorunda kalmaması, etiket yazısının açık ve anlaşılabilir bir dilde, okunabilir büyüklükte bir puntoda, 75 sözcükten az olması önerilmektedir.

Sergilerde bilgi iletim araçları Hareketli görüntü ekranları: Video-wall, LCD ekran, projeksiyon gibi teknolojilerle kısa filmler yardımıyla görsel bir iletişim ortamı oluşturulur. Müzelerde sıkça kullanılan bir yöntem olan kısa filmler, konunun görsel destekli anlatımı için 3-5 dakikalık süreyi kapsayacak şekilde kurgulanır.

Sergilerde bilgi iletim araçları Robot aygıtlar: Müzede ziyaretçilere rehberlik ederler. Belirli komutlarla çalışırlar.

Sergilerde bilgi iletim araçları Portatif taşınabilir cihazlar: Mobil telefonlar, tablet PC’ler gibi da ziyaretçilere sunulan olanaklar arasındadır. Nesne tanıma sistemleri ile çalışan bu cihazlar, ziyaretçilerin nesnenin fotoğrafı, kare kodu (QR) gibi verileri alarak nesne hakkında daha ayrıntılı bilgiye ulaşılmasını sağlamaktadır. Sergi ile sunulanın ötesinde bilgiler sunmak için oldukça kullanışlı araçlardır

Sergileme Tekniklerinin Belirlenmesi İnsanların bilgiyi toplama aracı olarak üç öğe kullandıkları saptanmıştır: Kelimeler – dil (hem işitilen hem de okunan): Anlam çıkarmak için zihinsel işleme ve fazlaca çaba gerektirir. Duyular: Tad, dokunma, koklama, işitme doğrudan ve çağrışımsaldır. İmgeler: Görsel uyarıcılar güçlüdür, yöntemlerin en hatırlanabilir olanıdır. Sergilerin tasarlanma sürecinde bilgi aktarım yöntemleri belirlenirken bu üç öğenin kullanılması önemlidir.

Sergileme ve Ziyaretçiler Bilgi iletimi açısından; Ziyaretçilerin dikkatini çekebilmek, dikkati koruyabilmek Aktarılan bilginin miktarı, az eser mi çok eser mi sergileneceği Ziyaretçinin ilgi alanı, bilgi birikimi, karakteristik özellikleri iletiyi alma düzeyini etkiler Ziyaretçinin ne kadar bilgiyi tutabileceği: Bir insanın kısa süreli belleğinin kapasitesi ortalama 7 birim’liktir. Kişiden kişiye değişebilen bu kapasitenin 5-9 arasında olduğu saptanmıştır. Bu birim, nesnelerin gruplanmasında ve etiketlerde kullanılacak kelime sayısında alt ve üst sınırlar açısından göz önünde bulundurulmalıdır.

Müze Eğitimi

Müze Nesnesi: Eğitsel Materyal

Müze Nesnesinin Eğitsel Değeri Nesneler bilgiyi tutar ve kaydeder, öğrenildikçe değişir ve aynı zamanda ne bilindiğini hatırlatan bir kapasiteye sahiptir. Nesneler, özellikle dokunma yoluyla tepki verilen bir maddeselliğe sahiptir. Müze eğitimi ile bütüncül öğrenme, nesnenin bu maddeselliğinin bütünle ilişkisi üzerine yapılanmıştır. Nesnelerle çalışma, karşılaştırma yapmak, anımsamak, ilişki kurmak, sınıflandırmak, sorgulamak, somut gözlemlerden soyut kavramlar çıkarmak, belirgin gözlemlerden genellemelere ulaşmak açısından düşüncenin gelişmesini sağlamaktadır. Nesneleri kullanma resim, heykel ya da sanat çalışmalarına kaynaklık eder. Nesneleri incelemek, araştırmak öğrencinin zihin dünyası ile ilişki kurmayı kolaylaştırır.

Nesne Dersleri 19. yüzyılda özellikle Avrupa ve Amerika’daki okullarda uygulanan nesne dersleri, insanların nesneyi ve bağlamını keşfederek, nesneden öğrenebileceği düşünce üzerine kurulmuş bir öğretim stratejisidir. Temel amacı, öğrencilerin nesneler aracılığıyla nesnel bilgiyi elde etme ve kullanma gücünü geliştirmek, böylece nesneleri gözlemleyerek evrensel gerçeklere ulaşmasını ve doğal dünyayı anlayabilmesini sağlamaktır.

Müze Eğitimi Müzede verilen eğitim genellikle farklı yaş grupları ile yürütülen çeşitli yöntem ve tekniklerle gerçekleştirilen çalışmaları kapsamaktadır. Hedef, öğrenmenin gerçekleşmesidir. Öğrenme, bilginin toplandığı etkin bir süreçtir. Temelde, öğrencilerin nesnelerle ilişkili etkinlikler aracılığıyla öğrenmelerini; aktif bir biçimde duyu organlarının yanında düşünceleriyle müzedeki nesne ve koleksiyonları, bunların birbirleriyle ilişkisini, ilgili konu, dönem, olay, yer ve kavramları ve çeşitli becerilerinin gelişmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Müze eğitim programlarının da öğrenme sürecinde zihin ve duyuları harekete geçirmek için öncelikle gözlem, tanımlama, dokunma, hareket ettirme, çizim ve oyun gibi faaliyetleri içeren birincil deneyimler önerilmektedir.

BBY 370 Müzelerde Bilgi Yönetimi Müzelerde Bilgi Hizmetleri I: Sergileme ve Sergilemenin Planlanması, Müze Eğitimi Alev Ayaokur Tolga Çakmak