H.Ö.G.1 PERSONEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
H.Ö.G.2
3
4 TEKNİĞİN ÖZELLİKLERİ EKİP BAZLI PROJE BAZLI KATILIMCI İNNOVATİF SÜREÇLERE YÖNELİK ETKİN PLANLAMA
H.Ö.G.5 TEKNİĞİ UYGULAMA AŞAMALARI İlgili ve bilgililerin katılımı Sözel verilerin üretimi ve kullanımı Konuların etkin irdelenmesi Takım çalışması Etkin iletişim Sinerjik düşünme Hızlı ve verimli çalışma Çözümler (planlar) üretilmesi
H.Ö.G.6 Fikir + fikir + Fikir +... Teknikler Kılavuzlar Katılanlar Çalışma Süreci
H.Ö.G.7 KATILIMCILARIN ROLÜ Teknikler Kılavuzlar Katılanlar Çalışma Süreci Birikimlerini paylaşma Çalışma yöntemine adapte olmaları Katılımı destekleme Aktif katılım Fikir üretme Kılavuzlara destek olma
H.Ö.G.8 Teknikler Kılavuzlar Katılanlar Çalışma Süreci Bir fikir için bir kart (post-it) Her kart tek başına anlamlı olmalı Her kartta 5 ila 8 kelime olmalı Fikirler okunaklı yazılmalı Kartınızı çalışma dışında birisi okuduğunda anlayabilmeli KARTLAR İLE FİKİR ÜRETİMİ
H.Ö.G.9 Teknikler Kılavuzlar Katılanlar Çalışma Süreci 3 AŞAMA - 14 ADIM 7 YÖNETİM ve PLANLAMA TEKNİĞİ UYGULAMA BASAMAKLARI Durum analizi ve problem tanımlama Çözüm geliştirme Uygulama planı üretme
H.Ö.G.10 7 YÖNETİM ve PLANLAMA TEKNİĞİ UYGULAMA BASAMAKLARI 1- İyi bir soru Kartlar (Post-it) ile fikir üretimi 3- “Hızlı” ve “iyi” fikir üretimi Benzer kartların gruplanması 5- Fikirlerin sentezlenmesi Fikirlerin organizasyonu Sonuçların paylaşımı
H.Ö.G.11 İYİ BİR FİKİR NASIL ÜRETİLİR ? Hazırlık aşaması Tahtaya yakın oturun Vücudunuz tahtaya dönük olsun Sol elde Post-it, sağ elde markör(kalem) Dikkatinizi soruya konsantre edin Doğru bir soru iyi bir çıkış yoludur Soru cümleleri grubun pusulasıdır Hızlı ve etkin çalışın Yaratıcı, yenilikçi düşünün Aşırı hızlı çalışmak yüzeyselliği getirir Aşırı yavaş çalışma gereksiz detaya neden olur İfade kalitesi, düşünce berraklığı yaratır Fikirleri üretir üretmez kartlara yazın
H.Ö.G.12 Birikiminizi en özlü şekilde katın Kolay anlaşılır, özlü cümleler yazın Mümkün olduğunca çok fikir üretin İyi ifade edilmemiş kartlar önemlileri gizler İyi bir ekip olun, sinerjik çalışın Anlatmaktan çok, anlamaya çalışın Fikri üretirken paslaşın Fikirleri eleştirmek yerine geliştirin Hemen eleştirmeyin, zamana bırakın Tartışmayın, açıcı sorularla anlamaya çalışın % 80 uzlaşma yeterlidir ! Gereksiz yere vakit kaybetmeyin Aşırı tartışma yaratıcılığı engeller İYİ BİR FİKİR NASIL ÜRETİLİR ?
H.Ö.G.13 TEKNİK NASIL UYGULANIR ?
H.Ö.G AŞAMA Durum Analizi ve Problem Tanımlama
H.Ö.G TANIM YAPILMASI İyi bir tanım için iyi bir soru gerekir. Doğru soru doğru cevap almayı kolaylaştırır. Tanımın yapılması Kartlarla tanım için fikir üretilmesi Operasyonel tanımın yapılması Yapılan yeni tanımın asılması
H.Ö.G TANIM İLGİLİ FİKİR ÜRETİMİ Tanımla ilgili soru sorularak kartlarla katılımcıların fikir üretmeleri sağlanır. Tanımda belirlenen hedefe ulaşmak için neler yapmamız lazım ? Hangi hususlara dikkat etmemiz lazım ?
H.Ö.G YAKINLIK DİYAGRAMI Tanımdan hareketle üretilen fikirlerin katılımcılar tarafından okunması Anlam olarak benzer ifade taşıyan kartların gruplanması Fikir gruplarının yan yana sıralanması
H.Ö.G BAŞLIK ÜRETME Her grup için “anlamın tümünü” ifade eden “başlık kartları” oluşturulması Üretilen başlıkların ifade kalitesinin gözden geçirilmesi ve gerekli düzeltmenin yapılması
H.Ö.G FİKİRLERİN SENTEZLENMESİ Gruplandırılan ve başlıkları belirlenen fikirler, önem ve uygulanabilirlik kriterlerine göre katılımcılar tarafından oylanır. Oylama sonucu sıralan gruplar başlıklarıyla asılır.
H.Ö.G.20 Sayısı belirlenen fikir gruplarının başlıklarıyla ilişkiler diyagramı oluşturulur. “Ne neyin nedenidir ?” sorusuyla başlıkların birbiriyle ilişkileri sorgulanır. Katılımcıların oylarıyla belirlenen ilişkiler okla gösterilir. 6- İLİŞKİLER DİYAGRAMI
H.Ö.G.21 İlişkiler diyagramında başlıkların birbiriyle ilişkileri okların yönüyle değerlendirilir. Gelen ve Çıkan okların sayıları her başlığın yanına yazılır. En çok etkiyen başlık amaçtır. Amaca götürecek diğer kriterler ele alınarak belirlenir. 7- DİYAGRAMI DEĞERLENDİRME
H.Ö.G AŞAMA Çözüm Geliştirme
H.Ö.G.23 Amaca götürecek olarak belirlenen kriterlere kartlarla (post-it) öneri fikirleri üretilir. Üretilen fikirler sesli okunarak tahtaya yapıştırılır. 8- ÖNERİLER
H.Ö.G.24 Katılımcıların kartlarla ifade ettikleri öneriler topluca incelenir. Öneriler kendi içerisinde kuvvetli/önemli ve zayıf/önemsiz olarak ikiye ayrılır. 9- ÖNERİLERİ AYRIŞTIRMA
H.Ö.G.25 Kuvvetli/önemli olarak belirlenen öneriler katılımcılar tarafından değerlendirilir. Bu önerileri neler engelleyebilir? sorusu sorularak kartlarla(post-it) fikir üretilir. 10- ENGELLER
H.Ö.G.26 Katılımcıların kartlarla ifade ettikleri engeller topluca incelenir. Engeller kendi içerisinde kuvvetli/önemli ve zayıf/önemsiz olarak ikiye ayrılır. 11- ENGELLERİ AYRIŞTIRMA
H.Ö.G.27 Kuvvetli/önemli engeller katılımcılar tarafından değerlendirilir. Bu engellere nasıl önlemler alınabilir? sorusu sorularak kartlarla(post-it) fikir üretilir. 12- ÖNLEMLER
H.Ö.G AŞAMA Uygulama Planı Üretme
H.Ö.G.29 Kuvvetli/önemli olarak belirlenen öneriler alınır. Bu öneriler önceliklerine göre sıralanır ve bir zaman dilimi içinde uygulama planına yerleştirilir. 13 -UYGULAMA PLANI
H.Ö.G.30 Uygulama Planına yerleştirilen önerilerin üzerine engeller eklenir. Engellerin üzerine ise önlemler de yerleştirilerek uygulama planı tamamlanır. 14-FİKİRLERİN ORGANİZASYONU
H.Ö.G.31 UYGULAMA PLANI ŞEMASI Uygulanabilir öncelik +Zaman Önlemler Engeller Öneriler Post-it
H.Ö.G.32 Teknikler Kılavuzlar Katılanlar Çalışma Süreci SONUÇLARIN PAYLAŞIMI
H.Ö.G.33 EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ ÇALIŞTAYI YÖSİDA Yönetim Danışmanları ve KILAVUZLARA TEŞEKKÜRLER Radisson SAS Hotel Nisan 2000, İSTANBUL