2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Test Geliştirme ve Madde Analizi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
PSİKİYATRİDE ÖLÇEK KULLANIMI
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
MTSK SINAV SORUMLUSU YETİŞTİRME KURSU
Ölçme ve Değerlendirme
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
FEN LABORATUVARINDA ÖLÇÜ HATALARI VE ANLAMLI RAKAMLAR
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
MESLEKİ OLGUNLUK ÖLÇEĞİ
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Standart Puanlar Z puanı: T puanı: T=10*Z+50 = Bireyin puanı
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik.
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER

GİRİŞ Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği gibi eğitimde ölçülmeye çalışılan özelliklerin büyük bir çoğunluğu doğrudan gözlenerek ölçülebilecek özellikler değildir. Örneğin, matematiğe karşı tutum, fizik dersindeki başarı, yetenekler vb. duyu organlarımızla doğrudan gözleyemediğimiz özelliklerdir. Kimsenin yüzüne, ya da gözünün içine bakarak matematik dersindeki başarısını anlamak ya da başka bir ifadeyle başarılı öğrenciyi başarısızdan ayırmak mümkün değildir.

ÖLÇMEDE GEÇERLİK Geçerlik Türleri

Kapsam Geçerliği

Belirtke tablosu hazırlama:

İstatistiksel hesaplama: Ölçmek istediğimiz davranış ya da özelliklere yönelik daha önceden hazırlanmış, geçerlik ve güvenirliği ispatlanmış ölçme araçları ile bizim hazırlamış olduğumuz ve kapsam geçerliğini test etmek istediğimiz araç aynı gruba uygulanarak aralarındaki korelasyon istatistiksel olarak hesaplanır (Güler, 2012

Görünüş Geçerliği

Yapı Geçerliği Ölçüte Dayalı Geçerlik

a) Uygunluk geçerliği

b) Yordama geçerliği:

ÖLÇMEDE HATA Hata Kaynakları

(i) Sabit hatalar (ii) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar (iii) Ölçülen özellikten kaynaklanan hatalar (iv) Ölçme yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar

Hata Türleri

(i) Sabit hatalar (ii) Sistematik (sistemli) hatalar (iii) Tesadüfi hatalar

Ölçmenin Standart Hatası Ölçme sonuçlarını tek bir değer olarak değil de, bir aralık değer olarak bakmak gerekmektedir.

ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK

Tutarlılık

Kararlılık Hatadan arınıklık Duyarlılık

GÜVENİRLİK TÜRLERİ VE GÜVENİRLİĞİ TEST ETME YÖNTEMLERİ

Tek Uygulamaya Dayalı Yöntemler Eş Değer Yarılar (İki Yarıya Bölme) Yöntemi

Kuder-Richardson KR-20 ve KR-21 Formülleri Cronbach-Alfa Katsayısı

Birden Çok Uygulamaya Dayalı Yöntemler Test-Tekrar Test Yöntemi

Eş Değer (Paralel) Formlar Yöntemi

Güvenirliğe Etki Eden Etkenler Ölçme Aracının Güvenirliği Artırmada Bazı Genel İlkeler

(i) Soru sayısını artırmak: (ii) Soruları açık, net ve anlaşılır olarak hazırlamak: (iii) Soruların öğrenci seviyesine uygun olması: (iv) Öğrencilere yeterli zaman verilmesi: (v) Puanlamanın objektif olması: (vi) Cevaplayıcıların motivasyonu: (vii) Kopyanın engellenmesi:

GÜVENİRLİK İLE GEÇERLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ

ÖLÇMEDE KULLANIŞLILIK

ÖZET Doğrudan gözlenebilen özellikleri ölçerken, daha duyarlı ölçümler yaparak daha doğru sonuçlar elde edebilmek için, duyu organlarımızın yetersiz kaldığı durumlarda bir takım araçlara başvuruyorsak, aynı şekilde eğitimdeki doğrudan gözlenemeyen özellikleri ölçerken de çeşitli ölçme araçlarından yararlanıyoruz. Karar alma eğitim kurumlarında en çok rastlanılan olgulardan biridir. Her gün farklı konularda pek çok kararlar alınmaktadır. Konu eğitim olduğu için de, alınan kararlardaki yerindelik ve isabetlilik oldukça önem kazanmakta ve üzerinde önemle durulması gerekmektedir. Karar almak için kullandığımız araçlar, ne derece doğru ve amaca hizmet eden bilgilere ulaşmamızı sağlıyorsa, alacağımız kararların yerindeliği ve isabetliliği de o derece artacaktır.