2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
GİRİŞ Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği gibi eğitimde ölçülmeye çalışılan özelliklerin büyük bir çoğunluğu doğrudan gözlenerek ölçülebilecek özellikler değildir. Örneğin, matematiğe karşı tutum, fizik dersindeki başarı, yetenekler vb. duyu organlarımızla doğrudan gözleyemediğimiz özelliklerdir. Kimsenin yüzüne, ya da gözünün içine bakarak matematik dersindeki başarısını anlamak ya da başka bir ifadeyle başarılı öğrenciyi başarısızdan ayırmak mümkün değildir.
ÖLÇMEDE GEÇERLİK Geçerlik Türleri
Kapsam Geçerliği
Belirtke tablosu hazırlama:
İstatistiksel hesaplama: Ölçmek istediğimiz davranış ya da özelliklere yönelik daha önceden hazırlanmış, geçerlik ve güvenirliği ispatlanmış ölçme araçları ile bizim hazırlamış olduğumuz ve kapsam geçerliğini test etmek istediğimiz araç aynı gruba uygulanarak aralarındaki korelasyon istatistiksel olarak hesaplanır (Güler, 2012
Görünüş Geçerliği
Yapı Geçerliği Ölçüte Dayalı Geçerlik
a) Uygunluk geçerliği
b) Yordama geçerliği:
ÖLÇMEDE HATA Hata Kaynakları
(i) Sabit hatalar (ii) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar (iii) Ölçülen özellikten kaynaklanan hatalar (iv) Ölçme yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar
Hata Türleri
(i) Sabit hatalar (ii) Sistematik (sistemli) hatalar (iii) Tesadüfi hatalar
Ölçmenin Standart Hatası Ölçme sonuçlarını tek bir değer olarak değil de, bir aralık değer olarak bakmak gerekmektedir.
ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK
Tutarlılık
Kararlılık Hatadan arınıklık Duyarlılık
GÜVENİRLİK TÜRLERİ VE GÜVENİRLİĞİ TEST ETME YÖNTEMLERİ
Tek Uygulamaya Dayalı Yöntemler Eş Değer Yarılar (İki Yarıya Bölme) Yöntemi
Kuder-Richardson KR-20 ve KR-21 Formülleri Cronbach-Alfa Katsayısı
Birden Çok Uygulamaya Dayalı Yöntemler Test-Tekrar Test Yöntemi
Eş Değer (Paralel) Formlar Yöntemi
Güvenirliğe Etki Eden Etkenler Ölçme Aracının Güvenirliği Artırmada Bazı Genel İlkeler
(i) Soru sayısını artırmak: (ii) Soruları açık, net ve anlaşılır olarak hazırlamak: (iii) Soruların öğrenci seviyesine uygun olması: (iv) Öğrencilere yeterli zaman verilmesi: (v) Puanlamanın objektif olması: (vi) Cevaplayıcıların motivasyonu: (vii) Kopyanın engellenmesi:
GÜVENİRLİK İLE GEÇERLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ
ÖLÇMEDE KULLANIŞLILIK
ÖZET Doğrudan gözlenebilen özellikleri ölçerken, daha duyarlı ölçümler yaparak daha doğru sonuçlar elde edebilmek için, duyu organlarımızın yetersiz kaldığı durumlarda bir takım araçlara başvuruyorsak, aynı şekilde eğitimdeki doğrudan gözlenemeyen özellikleri ölçerken de çeşitli ölçme araçlarından yararlanıyoruz. Karar alma eğitim kurumlarında en çok rastlanılan olgulardan biridir. Her gün farklı konularda pek çok kararlar alınmaktadır. Konu eğitim olduğu için de, alınan kararlardaki yerindelik ve isabetlilik oldukça önem kazanmakta ve üzerinde önemle durulması gerekmektedir. Karar almak için kullandığımız araçlar, ne derece doğru ve amaca hizmet eden bilgilere ulaşmamızı sağlıyorsa, alacağımız kararların yerindeliği ve isabetliliği de o derece artacaktır.