Çocuk ve Yas.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAYGINI KONTROL ET, ÖNE GEÇ...
Advertisements

Günlük Akış ve Günlük Akışın Önemi
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
KÖTÜ HABERİ VERME “Giving a bad news”
ÇOCUKLA İLETİŞİM.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
GERÇEK ÖZÜR BEDENDE DEGİL DÜŞÜNCE VE ANLAYIŞTADIR.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
KAYGI-KAYGI İLE BAŞ ETME YOLLARI
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
DUYGU KUMBARAMDA DOSTLUK BİRİKİYOR!
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
ÇOCUKLARDA ÖLÜM VE YAS TUTMA
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM VE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
KAYIP VE YASLA BAŞA ÇIKMA
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Okul Rehberlik Servisi
Sınav Kaygısı ve Önleme Yolları.
AKRAN ZORBALIĞI.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUKLAR VE YAS ÇOCUKLARIN ÖLÜME TEPKİLERİ
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ETKİLİ İLETİŞİM.
ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALKOL ve MADDE KULLANAN ÇOCUĞUN AİLESİNE YAKLAŞIM ALİAĞA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ Rehberlik ve.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SORUN YOKTUR BAKIŞ AÇILARI VARDIR.
ANNE BABA TUTUMLARI.
KAYIP VE YASLA BAŞA ÇIKMA
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
HASAN TÜREK ANADOLU LİSESİ Uzman Psikolojik Danışman Murat AYDOĞDU Kasım, 2013.
HAZIRLAYAN:BURCU GÜLBAHAR BAĞLAR RAM
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Kişisel rehberlik kapsamında öğrencilerin iletişim becerilerini iyileştirmeye, sorumluluk bilinci kazanmalarını, farkındalıklarını artırmaya, problem.
ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
KONU : YÜZÜMÜZ NE ANLATIYOR KAZANIM :
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!!. Öncelikle hatırlamamız gereken her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu ve sorunlarınında farklı nitelik ve.
Duygularını ve düşüncelerini ifade eder.
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER ……………….. İlköğretim Okulu.
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
UZMANLAR YUVA AİLE EĞİTİMİ 2 ÇOCUKLA İLETİŞİM 1.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
OKULLARDA SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İLETİŞİM NEDİR??.
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
Sunum transkripti:

Çocuk ve Yas

Çocuklar da büyükler gibi çeşitli türden kayıplar yaşayabilirler ve bu kayıplar, çocuklarda yas tepkisine yol açabilir. Çocuklar için ölüm büyüklerden daha farklı bir anlama sahiptir. Küçük çocuklar, ölümün bir son olduğunu, ölen kişinin geri gelmeyeceğini anlamakta güçlük çekerler

Okul çağındaki çocuklar ise, ölümü, yetişkinler ile benzer biçimlerde anlamaya başlarlar. Çocuk tam olarak ne olduğunu anladıktan sonra bile, ölen kişinin bulunduğu yere gitme konusunda ısrar edebilir ya da işe giden birinin geri dönmesi gibi, o kişinin de geri dönmesini bekleyebilir. Zaman içerisinde, çocuk ölen kişinin geri dönmediğini fark ettikçe, ölümün bir son olduğunu anlar.

Çocuğun Tepkileri Bazı tepkiler, çocuğun ölüm haberini aldıktan sonra birkaç gün ya da birkaç hafta içinde ortaya çıkar ve etkisi aylarca hatta yıllarca gözlenebilir. Bunlar, çocuğun ölüme verdiği normal tepkilerdir. Tepkilerin türü, yoğunluğu ve süresi çocuktan çocuğa değişir.

TEpkiler Kaygı ve korku Uyku bozuklukları Öfke Dikkat çekmek için yapılan davranışlar İçine kapanma ve çevreden uzaklaşma Üzüntü ve özlem Suçluluk Olanlarla ilgili oyunlar oynama Yaşından daha küçükmüş gibi davranma, bebeksi davranışlar Olayları, rahatsız edici bir şekilde tekrar tekrar yaşıyormuş gibi olma

Kayıp birden ve beklenmedik ya da beklenen bir kayıp da olsa, çocuğa bununla ilgili bilgi verilmesi ve çocukla olanların konuşulması, onun olup bitenleri kavraması açısından çok önemlidir.

Bilgilendirme Nasıl Olmalı Çocuğa olup bitenlerin anlatılmasını ertelenmemeli. Çocuğa haberi verirken sessiz ve sakin, tercihen çocuğun aşina olduğu ve kendini güvende hissettiği bir ortam seçilmeli. Çocuğa açıklama yaparken açık ve doğru bilgiler, çocuğun yaşına uygun bir dil kullanarak aktarılmalı. Verilecek haber için çocuk önceden hazırlanmalı. Mesela; haberi vermeden önce çocuğu buna hazırlamak için “Sana, üzücü bir haber vereceğim.” denilebilir.

Çocuğa haber verildikten sonra onunla oturulmalı ve eğer istiyorsa soru sormasına izin verilmelidir. Çocuk, haberi duyar duymaz dışarı çıkıp oyun oynamak ya da televizyon seyretmek isteyebilir. Bunlar çocuklar için oldukça normal tepkilerdir. Bu durum, çocukların, haberi sindirmek için zamana ihtiyaçları olduğunun bir göstergesidir. Bu zamanı kendilerine tanımak için duydukları haberi ve onunla ilgili düşünceleri bir kenara itebilirler. Bu durum ise, çocuğun aynı zamanda kaybettiği kişinin geri gelmeyeceğini anladığını ve bunun sonuçlarını hemen düşünemeyeceğini de gösterir. Çocuklar, bu kayıpların sonuçlarını, ancak zaman içinde yaşayarak öğrenebilmektedirler.

Çocuklar genellikle olanlardan kendilerini sorumlu tuttuklarından, onlara, meydana gelenlerin, onların söyledikleri bir söz, yaptıkları bir davranış ya da düşündükleri bir şey nedeniyle olmadığının söylenmesi gerekir.

* Genellikle çocukların da cenaze törenlerine katılmaları, onlar için birçok açıdan faydalıdır. Çocuğun cenaze törenine katılması, olup bitenleri anlamasına yardımcı olur. Eğer çocuk cenaze töreninden korkuyorsa, kendisine orada olup biteceklerle ilgili ayrıntılı bilgi vererek aslında korkulacak ya da çekinilecek bir şey olmadığı açıklanmalıdır.

Kaybı olan ve yas yaşayan çocuğa destek olmak Çocuğa önemsendiği, onunla ilgilenildiği ve bakılacağı duygusunu verilmelidir. Çocuk, şu anda ona bakan kişiden de ayrılacağını düşünerek korkabilir. Fiziksel açıdan ona yakın olmak güvende olduğu duygusunu verinr. Çocuğu kucağa alarak ona olanları açıklamak, anlatılanları nasıl anladığını görmek için onu dinlemek, duygu ve düşüncelerini anlatması için ona fırsat tanımak gerekir. Çocuğa kayıpla ilgili bilgi vererek olanları tam olarak anlamasını sağlamak gerekir.

Kaybı olan ve yas yaşayan çocuğa destek olmak Ölümün nedenine ilişkin yanlış anlamalarının olup olmadığına dikkat edilmelidir. Çocuğun olanlara bir anlam vermesine yardımcı olunmalıdır. Çocuğun olanlarla ilgili konuşmasına, oyunlar oynamasına ve resimler yapmasına izin verilmelidir. Evde, okulda veya yuvada eskiden kurulmuş olan düzenin devam etmesi sağlanmalıdır. Anne baba çocuğun dile getirdiği ihtiyaçlara ve tepkilere duyarlı olmalıdır. Yuva ya da okuldaki sorumluları, olanlardan haberdar ederek onların da çocuğa en iyi şekilde destek vermelerini sağlanmalıdır.