MATEMATİK EĞİTİMİNDE KARİKATÜR KULLANIMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Derslere Etkin Teknoloji Entegrasyonu
Advertisements

Öğretim yöntem ve teknikleri
Resimlerin Kullanımı.
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Duran Uygur
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
Öğretim Araç Gereç ve Materyalleri
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Kavram Karikatürleri.
BLOGLAR ARACILIĞIYLA Pazarlama SEDAT BAŞDAĞ. Kelimenin ilk oluşumu, "Web" ve "Log" kelimelerinin birleşmesinden oluşmuş, “Weblog” olarak isimlendirilmiştir.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
Çiğdem ÖZTÜRK Semra SEVİNÇ Esra SEVİNDİK
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
YANSITICI DÜŞÜNME.
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Fuat AYDEMİR Psk. Dnş. KAZIM ÖZDEMİR İLKÖĞRETİM OKULU
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
ETKİLİ TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE SINAV ANI STRATEJİLERİ
KARİKATÜRLERİN MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
SINIF DIŞI ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
DERSLERE NASIL ÇALIŞMALIYIZ
4. SINIF ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ Atakan BAYLAM.
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
SANAT EĞİTİMİ.
1. KUŞAK DÜZEN.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bilimsel düşünme becerileri
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
II Hafta Plan Nedir? Eğitim-öğretimde Plan Yapmanın faydaları
Probleme Dayalı Öğrenme
Kavram Karikatürleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YÖNTEMLERİ ETKİLİ ÖĞRENME.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
BÖLÜM 5 ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ HaZIRLAYAN: ŞİRİN KÜBRA YILDIZ
FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE LABORATUAR KULLANIMI
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Materyal Geliştirme Aracı Olarak Bilgisayarlar
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Ders 5 Kavram öğretiminde öğretim yöntemleri
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Doç. Dr. Berna Aslan ÖĞRETİM İLKELERİ Doç. Dr. Berna Aslan
Öğretimin Planlanması
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Yazı Tahtası Hem öğrencinin hem de öğretmenin aynı anda aynı konu üzerinde çalışabilmesine olanak sağlayan en etkili sınıf içi iletişim aracıdır. Her öğretmen,
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
YAPLANDIRMACILIK VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
Sunum transkripti:

MATEMATİK EĞİTİMİNDE KARİKATÜR KULLANIMI FADİME ASLAN BUKET ÖRNEK ÖZGE KURU M.YİĞİT ATICI SUZAN YILDIZ

Eğitim; bireyin davranışlarında, yaşantısından yararlanarak olumlu değişmeler meydana getirme sürecidir. Bir başka deyişle bireye olumlu davranışlar kazandırma sürecidir.

Karikatür ; “Caricare” İtalyanca bir kelime olup insanın ve eşyanın abartılarak çizilmesi, komik şekilde çizilerek çizgide mizah yapma olayıdır.

KARİKATÜR ÇEŞİTLERİ Karikatürler farklı biçimlerde tanımlandıkları gibi biçimsel açıdan, yapısal açıdan ve hazırlanış amacına bağlı olarak farklı sınıflandırmalara da tabi tutulabilmektedir. Bu sınıflandırmalardan ilki şöyledir ;

1.Politik Karikatürler : Güncel olaylar üzerine görsel bir yansıma ortaya konan yalnızca mizahî olmaktan öte hicivi de içeren karikatürlerdir. 2.Esprili-Komik Karikatürler: Genellikle bireyleri hicivsel olarak ele almak yerine insan tipleri ya da topluluklarıyla alay eden karikatürlerdir.

3.Açıklayıcı-Aydınlatıcı Karikatürler Bu tür karikatürler öğrenme materyalleri ya da reklamlar ile bağlantılı olarak kullanılan onlara ilişkin önemli noktaları açıklayan yapıdadır. Eğitsel bir metni ya da reklamı güçlendirmek için gerekli olan süreçlerin görsel temsillerini sağlarlar.

Uslu ise ifade tarzı, tekniği ve kurgu-yapı özelliklerine göre bir sınıflandırma yapmıştır;

I. İfade Tarzına Göre Yazılı Karikatürler : Daha çok günlük gazetelerde yayınlanan geniş kitleleri hedefleyen ve çizgilerin yazılarla desteklendiği karikatürlerdir. Yazısız (grafik-ciddi) Karikatürler : Uluslararası dil olma özelliği ve sanatsal kaygı taşıyan yazının mümkün olan en az yada hiç yer almadığı karikatürlerdir.

II. Tekniğine Göre Renkli Karikatürler : Yazı ve çizgilerin kuru, pastel, guaj vb. boyalar ile renklendirerek sunulduğu karikatürlerdir. Siyah-Beyaz Karikatürler : Beyaz zemin üzerinde siyah çini mürekkebi kullanılarak üretilen karikatürlerdir.

III. Kurgu-Yapı Özelliğine Göre Tek Kare Karikatürler : Esprinin tek bir karede anlatıldığı karikatürlerdir. Bant Karikatürler : Belirli mekanların, tiplerin bulunduğu seri olarak çizilen bir olay örgüsü içeren karikatürlerdir biçiminde sıralanabilir.

Genel olarak karikatürlerin matematik ile etkileşimden doğan ve yazarların bakış açısına göre düzenlenen yeni bir sınıflandırma yapılmıştır;

1. Eğlence ve Dikkat Çekme Yönü Öne Çıkan Karikatürler Bu tür karikatürler genellikle matematiğe ve matematikçilere karşı var olan düşüncelerin, yargıların daha çok abartılı halleri ve hiciv edilebilecek yönlerinin işlendiği karikatürlerdir. Güldürme ve eğlendirme amacı ön plandadır.

İkinci aşamada daha açık olman gerekmiyor muydu? Aniden oluşan bir mucize İkinci aşamada daha açık olman gerekmiyor muydu?

2. Tartışma, Beyin Fırtınası, Araştırma ve Düşündürme Yönü Öne Çıkan Karikatürler (a) Hiciv ve Düşündürme Yönü Öne Çıkan Karikatürler Bu karikatürlerle öğrencilere kısa süreli beyin jimnastiği yaptırılabilir. Ayrıca karikatürlerde yer alan hicvin öğretmen figürleri ile matematiğe yönelik bireysel düşüncelerini açığa çıkarmada öğretmenlere yardımcı olabilir.

(b) Kavram Karikatürleri Günlük olayları içeren karikatür stilindeki resimler olup bilimsel konulara alternatif bir bakış açısı öne sürer ve karakterleri birbirleri ile tartışmaya davet eder.

EĞİTİMDE KARİKATÜRÜ NİÇİN KULLANMALIYIZ?   Eğitim insanın tüm yaşamı boyunca devam eden bir olgudur. Eğitimin amacına ulaşmasında bir çok unsurun yanı sıra kullanılan araç ve gereçler büyük önem taşır. Yeterince anlaşılamamış olsa da karikatür sanatı eğitim sürecinde çok önemli bir yere sahiptir.

1. İnsanı eleştirmek, düşündürmek ve güldürmek gibi işlevleri bulunan karikatürün temelinde insanın ve toplumun eğitimi yatmaktadır.Bütün bunları mizah yoluyla yapmak ise karikatürün büyülü gücüdür.  http://www.sabah.com.tr/Egitim/2010/06/18/turkiyede_egitim_asik_yuzlu

2. Çocuklar sürekli eğlence arayışı içindedirler 2. Çocuklar sürekli eğlence arayışı içindedirler. Çünkü gülmek ve eğlenmek onların en önemli gereksinimlerinden biridir. Bu nedenle, karikatür mizahi yönü sayesinde çocukların ilgisini çeken bir sanat dalıdır.

3. Çocukların ilgi süresi çok kısıtlıdır 3. Çocukların ilgi süresi çok kısıtlıdır. Derslerde dikkatleri çabuk dağılır, çabuk sıkılırlar. Ama dersin karikatürle işlenmesi onların sıkılmalarını engelleyecek ve daha uzun süre konsantre olmalarını sağlayacaktır. Aynı zamanda o dersi sevmelerinde de önemli katkısı olacaktır.

4. Karikatürdeki espriyi bulmaya, anlamaya çalışmak çocuklar için bir bulmacanın çözülmesi ya da yeni bir şeylerin keşfedilmesi anlamına gelir. Öğrenciler, espriyi anlamak için zihinsel bir etkinlik göstereceklerdir.

5. Karikatür yoruma açık bir sanattır 5.Karikatür yoruma açık bir sanattır. Böylece öğrencilerin karikatüre bakış açısı farklı olabilecek ve aynı konuda farklı yorumlar ortaya çıkabilecektir.

6. Öğrencilerin bir karikatürü inceledikten sonra, onunla ilgili yorum yapmaya çalışmaları ifade güçlerini geliştirir.

7. Karikatür her derste ve her konuda yararlanılabilecek bir araçtır 7. Karikatür her derste ve her konuda yararlanılabilecek bir araçtır. Çünkü karikatür insanı ve yaşamı konu alır. Hayat Bilgisi, Matematik, Türkçe, Sosyal Bilgiler ve diğer tüm derslerde karikatürden yararlanılabilir.

8. Konuların işlenişinde, ağırlıklı olarak görme duyusuna hitap eden, zihinsel çabayı gerektiren bir eğitim etkinliği gerçekleşeceği için öğrenme kalıcı olacaktır.   9. Karikatür sayesinde çocuğun muhakeme gücü gelişir. Olaylar arasında daha kolay neden-sonuç ilişkisi kurabilir hale gelir.

10. Karikatür, çocuğun çevresini ve içinde yaşadığı toplumu daha iyi tanımasına yardımcı olur.  11. Çocuğun toplumsal olaylara bakış açısını geliştirir, bilinçlenmesini sağlar.

12. Karikatür eleştiriye dayalı bir sanattır 12. Karikatür eleştiriye dayalı bir sanattır. Öğrencilerin eleştirme, eleştiriye açık olma, özeleştiri yapabilme, sorunları görebilme ve bu sorunlar için çözüm üretebilme gibi davranışlar kazanmasına önemli katkıda bulunur.

EĞİTİMDE KARİKATÜRÜ NASIL KULLANMALIYIZ? Burada amacımız karikatürü eğitimde etkin bir araç olarak kullanabilmektir. Bunun için de en önemli görev öğretmenlere düşmektedir.

Öğretmen Nelere Dikkat Etmelidir? Öğretmen öncelikle karikatür sanatını iyi bilmeli ve yakından takip etmelidir. Karikatüre ulaşabileceği kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmalıdır. Zengin bir karikatür arşivine sahip olmalıdır.

Espriyi anlama, yorumlama konusunda çelişkiye düşmemelidir. Her ders ve konu için en uygun karikatürleri seçebilmelidir. Mümkün olduğunca yazısız karikatürler kullanmalıdır.

Kullanacağı karikatürleri plânlama aşamasında belirlemelidir. Bazen aynı konuda çizilmiş farklı karikatürler bir arada ele alınmalı ve çizerlerin olaya bakış açılarındaki farklı ve benzer noktalar buldurulmalıdır.

“Matematik öğretiminde hangi tür karikatürler ne şekilde ve ne amaçla kullanılabilir?”

Matematiğin öğrenilmesi zor, ilk ve ortaöğretim düzeyinde verilen biçimiyle sıkıcı, sevimsiz, heyecansız ve tek düze olduğu düşüncesi yaygındır.

Matematiğe karşı var olan korku, kaygı ve olumsuz tutumların azaltılması ve giderilmesine yönelik alternatif öğrenme araçlardan biri de karikatürlerdir.

Mizah ile matematik yapmak matematiği daha kolay, kullanışlı, anlamlı ve günlük hayatta kullanılabilir kılmaktadır. Karikatürlerin eğlenceli olması rahat düşünmeyi ve matematikle daha ilgili olmayı sağlar.

Her şeyin içerisinde biraz mizahın yer alması onların hatırlanmasını kolaylaştırır. Matematik çalışmaktan nefret eden insanlar için karikatürler yararlı ve eğlencelidir.

Mizahın her seviyede matematik sınıflarında kullanılması öğrencilerin matematik kaygısını azaltmakta ve matematiği daha ilginç kılmaktadır.

SONUÇ OLARAK; Öğrenmeye dönük motivasyonu arttırmada, matematiğe yönelik olumlu tutum geliştirilmesinde, matematiğe karşı duyulan korku ve kaygıların azaltılmasında karikatürler etkili bir biçimde kullanılabilir…

BİZİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ… BİZİ DİNLEMEK İÇİN SINIFTA YER ALDIĞINIZ İÇİN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİZ.