Tedarik Zinciri Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Avunduk 2014 – 2015 Bahar
Tedarik Zinciri Yönetimi Tanım Malların fiziksel olarak bir yerden bir yere taşınmasından daha ötedir
Tedarik Zinciri Yönetimi Tanım Kaynakların ortaya çıkarılmasından başlayıp, Ürün ya da hizmetin son kullanıcıya dağıtımı Ürünle ilgili herhangi bir artığın atılmasına dek süren Tüm aşamalarla ilgilidir ve Bu sistemle ilgili tüm aşamaları bir araya getirir ve entegre eder
Bir Değerlendirme FRANCIS J. QUINN Traffic managers became physical distribution managers, who then turned into logistics managers, and today are morphing supply chain managers
Tedarik Zinciri Yönetimi Bir tedarik zincirinde sadece tedarikçi ve üretici olmaz aynı zamanda: Nakliyeciler Depolar Bayiler Hatta müşteriler bile zincirin bir parçasıdır
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zincirinde her bir aşama farklı örgütler tarafından üstlenilmiştir Bu örgütlerin yürüttüğü işlemler şu şekilde sıralanabilir: Yeni ürün geliştirme Pazarlama Operasyonlar Dağıtım Finans Müşteri hizmetleri
ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ UYGULAMASI TANSAŞ ÖRNEK BİR TEDARİK ZİNCİRİ UYGULAMASI
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş Deterjan ihtiyacı ile Tansaş’a giren müşteri Ev Hanımı Bostanlı Tansaş Mağazası Tansaş ana deposu ve dağıtım örgütü veya 3. bir dağıtım firması HENKEL Üretici Bak Ambalaj Karton imalatçısı OLMUKSA Plastik İmalatçısı Petro Kimya Endüstrisi PETKİM Petro Kimya Endüstrisi
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş Tedarik zinciri oldukça dinamiktir ve düzenli olarak “Ürün” “Bilgi” “Fon” akışları vardır
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş Her bir tedarik zinciri aşaması (üyesi) kendi süreçleri uygular ve zincirdeki diğer üyeler ile etkileşim halindedir
Örnek Bir Tedarik Zinciri İncelemesi Tansaş Deterjan ihtiyacı ile Tansaş’a giren müşteri Ev Hanımı Bostanlı Tansaş Mağazası Tansaş ana deposu ve dağıtım örgütü veya 3. bir dağıtım firması HENKEL Üretici Bak Ambalaj Karton imalatçısı OLMUKSA Plastik İmalatçısı Petro Kimya Endüstrisi PETKİM Petro Kimya Endüstrisi Müşteri parayı Tansaş’a transfer eder Tansaş pos verisini ve aynı zamanda yenileme siparişlerini dağıtım merkezine aktarır Tansaş ürünleri sağlar aynı zamanda Fiyatlandırma ve bilgiyi ortaya koyar (müşteri için) Tansaş yeni siparişle birlikte dağıtım Merkezine fon transferini yapar Dağıtım merkezi yeni siparişleri kamyonla Tansaş’a gönderir Dağıtım merkezi aynı zamanda fiyatlama Bilgilerini ve dağıtım-teslimat programını Tansaş’a bildirir
MÜŞTERİ TEDARİK ZİNCİRİNİN BİR ÜYESİ MİDİR?
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zinciri faaliyetleri “müşteri siparişi” ile başlar satın alma eylemi sonrası tatmin olmuş müşteri ödemesi ile son bulur
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zinciri kavramını düşündüğümüzde ürünlerin; Tedarikçilerden üreticilere, Üreticilerden dağıtıcılara, Dağıtıcılardan bayilere, Bayilerden müşterilere doğru bir zincir içinde hareketini anlamalıyız
Tedarik Zinciri Yönetimi Zincir içinde her iki yönlü olmaktadır Ürün Bilgi Fon
Tedarik Zinciri Yönetimi Zincir içinde var olan hiçbir aşamada tek bir oyuncu yoktur
Tedarik Zinciri Yönetimi Tipik bir tedarik zinciri çeşitli aşamalardan (üyelerden) oluşur Müşteriler Bayiler Toptancılar / dağıtıcılar (distribütörler) Üreticiler Tedarikçiler (parça hammadde tedarikçileri)
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarikçi Üretici Dağıtıcı Bayi Müşteri
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zinciri aslında bir «ağ» dır
Tedarik Zinciri Yönetimi Doğru bir tedarik zinciri tasarımında dikkate alınacak iki konu vardır Müşteri ihtiyaçları Bu müşteri ihtiyaçlarını giderecek zincir üyelerinin rolleri
Tedarik Zinciri Modelleri
Wafer Production Burlington Dell PC Supply Chain Wafer Production Burlington Test and Sort Montreal Test Dublin Assembly and Bond SEA CPU Assembly Austin Monitors Mexico Customers Detroit
Medical Supply Chain Dublin Detroit Chicago Pharmaceuticals Columbus Texas Equipment Puerto Rico
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarikçi Ağı Dağıtım Ağı Bilgi – Ürün – Fon Akışları Hammadde Kapasite, Bilgi, Öz Yetenekler, Sermaye ve İnsan Kaynakları İlişki Yönetimi Satın alma Operasyonlar Lojistik Son Tüketiciler Kaynak: Supply Chain Faculty, Michigan State University
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarikçi Üretici Perakendeci Müşteri Tedarikçi Toptancı Perakendeci
Tedarik Zinciri Yönetimi Planlama, Organizasyon, Yönetim & Ürün akışlarının kontrolü Hammadde ile başlar Zincir boyunca gerçekleştirilen operasyonlarla devam eder Bitmiş ürünlerin dağıtımı ile devam eder Tedarik zincirinde yer alan herkesi kapsar Tedarikçilerin tedarikçileri dahil
Tedarik Zinciri Kavramının Gelişiminde Etkili Olan Konular Üretim sistemlerinin evrimi ve bu evrime etki eden faktörler Dikey entegrasyon JIT, TQM, Yalın üretim uygulamaları Dış kaynak kullanımına olan ihtiyaç ve satın alma Dış kaynak kullanımının avantajları ve dezavantajları Temel yetkinlik (Core competence) Tedarikçinin önemi: BMC MRP ile malzeme yönetiminin öneminin fark edilmesi Tedarik zinciri yönetimini etkileyen faktörler Müşteri beklentileri ve rekabet Küreselleşme, Global üretim: Boeing Bilgi teknolojileri: Benetton Yasal düzenlemeler ve çevre
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zincirinin amacı
Tedarik Zincirinin Amacı Değer maksimizasyonu & İsrafın azaltılması
Tedarik Zinciri Yönetimi Bir tedarik zincirinin ortaya koyduğu değer: Müşteri talebini karşılamak için tedarik zincirinin harcadığı çabalarla, Nihai ürünün müşterice algılanan değeri (müşterinin katlanmak durumunda olduğu bedel) arasındaki farktır
Tedarik Zinciri Yönetimi Ticari amaçlı birçok tedarik zinciri için, değer ile tedarik zinciri karlılığı arasında güçlü bir ilişki söz konusudur Tedarik zinciri karlılığı; Tüm tedarik zinciri aşamaları (üyeleri) arasında paylaşılan toplam kardır
Tedarik Zinciri Yönetimi Daha yüksek tedarik zinciri karlılığı daha başarılı tedarik zinciri anlamına gelir Tedarik zinciri başarısı, tek tek zincir üyelerinin karlılığı açısından değil tedarik zinciri toplam karlılığı açısından ölçülmelidir Zincirdeki tek bir üyenin karlılığına odaklanılması, tedarik zincirinin toplam karlılığında azalmaya neden olur
Tedarik Zinciri Başarısı İçin Önemli İki Nokta Gelir Kaynakları Maliyet Kaynakları
Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zincirinde tek bir gelir kaynağı vardır “Müşteri”
Tedarik Zinciri Yönetimi Müşteri, Tedarik zincirindeki tek gerçek pozitif nakit akış noktasıdır
Diğer nakit akışları ? Basitçe, tedarik zinciri içinde ortaya çıkan fon aktarımlarıdır Her aşamada aktarılan fonun bir sahibi vardır Tüm bilgi akışları, ürün ya da fonlar tedarik zinciri içindeki maliyetleri oluşturur Bu akışların uygun yönetimi tedarik zinciri yönetiminin anahtarı olacaktır Tedarik zinciri yönetimi, toplam karlılığı maksimize etmek için tedarik zincirindeki üyeler arasındaki akışların yönetimi ile doğrudan ilgilidir