TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU’NUN HAZIRLIKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAZANIMLAR 25. Onuncu Yıl Nutku'ndan hareketle yapılan inkılapları, Atatürk'ün geleceğe yönelik hedeflerini ve Türk milletinin özelliklerini değerlendirir.
Advertisements

TEVHİD-İ TEDRİSAT (ÖĞRETİMİN BİRLEŞTİRİLMESİ) ve LAİK EĞİTİM
KAZANIMLAR 11. Laiklik ilkesinin devlet yönetimi, hukuk ve eğitim sistemi ile sosyal alanda meydana getirdiği değişimlerden yola çıkarak bu ilkenin.
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
ATATÜRK İLKELERİ ÖZGÜR GÜVERCİN 8.Sınıf İNKILAP TARİHİ.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
ATATÜRK’ÜN İNKILAPLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ÇAĞDAŞ DEVLETE DOĞRU
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
CUMHURİYET DÖNEMİNDE HUKUK Eskişehir Salih Zeki Anadolu Lisesi
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İNKILAPLARI.
Benim naçiz vücudum elbet bir gün kara toprak olacaktır
ATATÜRK İLKELERİ ve İNKILAPLAR
ATATÜRK İNKILÂPLARI Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inkılâpçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti’nin çağdaş.
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Eğitim Alanındaki Yenilikler
Siyasal Alanda Yapılan Devrimler
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
TÜRKİYE CUMHURİYETİ EĞİTİM FAALİYETLERİ-1.
MİLLİ (ULUSAL ) BAYRAMLARIMIZ
Özgür GÜVERCİN. KISA KISA BAŞARI ANAHTARLARI - Konu eksiğiniz olmasın. - Mutlaka düzenli tekrar yapın. - Günlük 100 soru ile başlayıp toplamda 200 soruya.
ATATÜRK İLKE VE İNKILAPLARI
Sosyal alan sorular.
AİT Ders çalışma notları. Amasya Görüşmeleri sonunda İstanbul hükümeti aşağıdakilerden hangisinin varlığını tanımıştır? A. TBMM hükümetinin varlığını.
EKONOMİ ALANINDA YAPILAN YENİLİKLER
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
CUMHURİYET HALK YÖNETİMİ HÜRRİYET ÇAĞDAŞLIK UYGARLIK DEMOKRASİ EŞİTLİK
Çalışma soruları eğitim kültür. Tevhid-i Tedrisat ve Maarif Teşkilatı kanunlarının çıkarılması ile eğitim alanında öncelikle aşağıdakilerden hangisi amaçlanmıştır?
HANGİ İLKEYİM? MUSTAFA TONBUL BOZKURT ORTAOKULU HANGİ ALANDAYIM?
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
ATATÜRK’ÜN HAYATININ KRONOLOJİSİ 1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı.1893:Askeri Rüştiye'ye girdi ve Kemal adını aldı. 1895:Selanik Askeri.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
TOKİ TURGUT ÖZAL İMAM HATİP ORTAOKULU
5.ÜNİTE: ATATÜRKÇÜLÜK ATATÜRK İLKELERİ KAZANIM TESTİ
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
ATATÜRK İLKELERİ.
EGEMENLİK KAYITSIZ ŞARTSIZ MİLLETİNDİR.
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
ÇELTİKÇİ İLKÖĞRETİM OKULU ATATÜRK'ÜN HAYATI.
TÜRK Eğitim Sistemi.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
ATATÜRK İLKELERİ.
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi
T.C İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
ATATÜRK İLKELERİ
Laikliği Doğuran Nedenler Deniz ÇAPAR Kaan CANLI
Cumhuriyetimizin Kurucusu… Mustafa Kemal ATATÜRK.
RESİM Her gün, Enginlerden engin, Yücelerden yüce
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
Sunum transkripti:

TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU’NUN HAZIRLIKLARI EMİNE GÖZEL

EĞİTİMDE BİRLİĞE DOĞRU...

Her yenileşme hareketinin başarısının eğitim alanındaki başarıya bağlı olduğuna ve kalkınmanın akıl ve ilim önderliğinde gerçekleşeceğine inanan Atatürk, millî eğitime büyük önem veriyordu.

Yeni Türk Devleti daha kuruluşundan itibaren, millî eğitim meselelerini bir bütün olarak ele almayı ve bir plana bağlamayı tasarladı.

Türk devriminin gelişim sürecinde, devrimlerin benimsenmesi ve yaşatılmasında kuşkusuz en önemli itici güç eğitim konusuydu. Bu nedenle Cumhuriyet döneminde eğitim ve kültür alanında çok yoğun değişimlerle çağdaş, modern ve vatandaş olmayı benimseyen bir kimlik yaratmak temel hedef olmuştur.

Mayıs 1920’de kurulan ilk hükümetle birlikte Millî Eğitim Bakanlığı, eğitim işlerine büyük önem veriyor, Türk millî eğitim sistemini oluşturmaya çalışıyordu. Eğitime hâkim olmak, millî mücadele ruhunu millî eğitimle sağlamak ve yaşatmak için uğraşılıyordu.

Millî Eğitim Bakanlığı, 16 Temmuz 1921’de Ankara’da Eğitim Kongresi’ni toplamıştır. Kongre’de Atatürk, Türkiye’nin millî eğitimini kurmasını istemiş, o ana kadar izlenmiş eğitim yöntemlerinin geri kalmamızdaki rolünü dile getirmiş ve millî eğitimin ne olduğunu anlatmıştır.

Atatürk, konuşmasında: “Şimdiye kadar izlenen eğitim ve öğretim yöntemlerinin milletimizin gerileme tarihinde en mühim etken olduğu kanaatindeyim...” demiştir.

Mustafa Kemâl, 27 Ekim 1922 tarihinde Bursa’da İstanbul öğretmenlerine yaptığı konuşmada, fikirleri safsatalardan, akıl ve mantığa uymayan inanç ve geleneklerden temizlemeyi, bilim ve fen düsturlarını rehber edinmeyi tavsiye etmiştir.

Atatürk, 1923 Şubatında ise İzmir’de halkla yaptığı sohbet toplantılarında medreselerin o zamanki durumundan bahsederek, medreseler ve evkaf (vakıflar) konusunda yapılacaklara karşı çıkanların, bunu ne hak ve yetkiyle yaptıklarını soruyor ve şöyle diyordu:

“Milletimizin, memleketimizin darülirfanları (irfan ocakları) bir olmalıdır. Bütün memleket evladı kadın-erkek aynı surette oradan çıkmalıdır.”

Mustafa Kemâl, TBMM’nin dördüncü yıl açılış nutkunda ülkenin genel durumu hakkında bilgi verdikten sonra şöyle diyordu (cümleler sadeleştirilmiştir): (Efendiler, ülke evlatlarının hep birlikte ve eşit bir şekilde almaya mecbur oldukları ilimler ve fenler vardır. Yüksek meslek ve ihtisas erbabının yetiştirileceği tahsil derecesine kadar eğitim ve öğretimde birlik, toplumumuzun gelişmesi ve ilerlemesi bakımından çok önemlidir. Bu sebeple Şer’iye Vekâleti (Dinî İşler Bakanlığı) ile Maarif Vekâletinin (Millî Eğitim Bakanlığının) bu hususta fikir ve mesai (iş) birliği eylemesi temenni olunur.)

Hamdullah Suphi’ye göre çocuk, devletin istediği biçimde yetişmelidir. “Ben bir tek maarif (eğitim) biliyorum; o da Devlet Maarifidir. İstikamet bir, emir bir, hedef bir, maişet ve terakki bir olmalıdır.”

Mustafa Kemâl 1 Mart 1924 günü, Büyük Millet Meclisi’nin açılışında yaptığı konuşmada da “Eğitim ve öğretim birleştirilmeli, zaman geçirilmeden bunun uygulanmasına geçilmelidir” demiştir.

2 Mart (1924) günü, parti grubu toplanıp eğitimin birleştirilmesi ile ilgili sorunları görüştü. 3 Mart günü de birer yasa tasarısı olarak Meclis’e sunuldu. Görüşmelerden sonra kanun, aynı gün kabul edildi. Buna göre Din İşleri ve Vakıflar Bakanlıkları kaldırıldı. Bütün bilim öğretim kurumları, Eğitim Bakanlığı’na bağlandı.

Sonuç olarak Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun (Kanun no: 430) amacı, aynı ülke coğrafyasında yaşayan ve eğitim alan insanların tek bir eğitim-öğretim programına bağlı olması, eğitimdeki mevcut ikiliklerin ortadan kaldırılması, yeni kurulan Cumhuriyetin ve Cumhuriyet Türkiye’sinin korunup geliştirilmesi, buna bağlı olarak okuma yazma oranının artırılarak halkın çağın bilgileriyle donatılması, kısaca modern ve kültürlü bir toplum yaratılması idi. Böylesine önemli bir konunun hazırlık aşamaları da önem arz etmekteydi. Çünkü zamanında, doğru ve kararlı atılmayan adımlar, hedefe ulaşamazdı. Atatürk ve arkadaşları, bunu bildikleri için tam bir dayanışma içinde meseleye eğilmişler, fikrî, siyasî ve kanunî/hukukî düzenlemeleri zamanı geldikçe uygulamaya koymuşlardır.

KAYNAKÇA ATATÜRK, M.Kemal, Nutuk –Söylev-, Hzl. Deniz ÖZGEN başkanlığında bir komisyon, Show Kitap Tarih Dizisi, Aksoy Yayıncılık, İstanbul, 1998 ATEŞ, Toktamış, Türk Devrim Tarihi, Der Yayınları, İstanbul, 1984 ERGÜN, Mustafa, Atatürk Devri Türk Eğitimi, www.egitim.aku.edu.tr/reform.htm GÜL, Muhittin, Türk İnkılap Tarihi, Barış Kitap Basın Yayın Dağıtımı, Ankara, 1998 OLCAYTU, Turhan, Devrimiz, İlkelerimiz, Ajans-Türk Basın ve Basım A.Ş., Ankara, 1998 TEKİN, Nil Türker, Anahatlarıyla Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Çantay Kitabevi, 2003 ÜNAL, Mehmet Ali, Türk İnkılabı Tarihi ve Atatürk İlkeleri, Adres yayınları, Ankara, 2004