Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN KEKEMELİK Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
Seslerin, hecelerin ve kelimelerin söylenmesinde istemsiz, sessiz tekrarlarla beliren işitilebilir konuşma akıcılığı sorunudur. Sözcük ve seslerde tekrar ve duraksamalar ile ortaya çıktığı için konuşmanın tümünü etkiler.
ÖZELLİKLERİ 1- Kekemelik evrensel bir konuşma bozukluğudur, 2- Çocuklukta daha yaygındır ergenlikte ve yetişkinlikte azalma eğilimi gösterir, 3- Erkek çocuklarda kızlara oranla daha yaygındır 4- Genellikle 2-6 yaş arasında, bazen de okul çağında görülür, 5- Düşünme hızı konuşma hızından fazla olduğunda gerçekleşir, 6- Düzensiz nefes alma gözlenir, 7- Şarkı söylerken veya oyun oynarken normal konuşma gözlenir,
8- Zorlandıkları kelimelerde daha yoğun kaygı yaşarlar, 9- Problem kabul edildiğinde kaçınma davranışı ortaya çıkabilir, 10-Bazen sözel iletişim yerine sessiz kalmayı tercih ederler, 11- Bedensel hareketler oldukça yaygındır , 12-Okul başarısı, mesleki başarı ve toplumsal ilişkiler olumsuz etkilenebilir, 13- Bazı kelimelerde zorlandıkları için dolaylı anlatımlara başvurabilirler.
NEDENLERİ 1- Kalıtımsal faktörler, 2- 18 ay-3 yaş normal akıcılık bozukluğu devresinde anne- babanın aşırı tepki göstermesi, 4- Ayrılık kaygısı, kardeş doğumu gibi zorlanmalar, 5- Annenin aşırı titiz ve düzenli olması, 6- Ailenin sert tepki göstermesi ve fiziksel şiddet uygulaması, 7- Şok ve travmalar, 8- Yoğun kaygı, 9- Çocuğun çok hassas ve içe dönük olması, 10- Beyin travması.
ÖNERİLER 1- Tıbbi inceleme, 2- Sağlıklı benlik gelişimi için uygun sosyal çevre ve koşullar, 3- Çocuğun beğenilip desteklenmesi, 4- Katı kurallardan uzak bir disiplin anlayışı, 5- Sabırlı, sakin bir yaklaşım, 6- Göz iletişimi kurarak dinlemek, 7- Güven verici destekleyici bir ortam yaratmak, 8- Yanlışını düzeltmemek, dikkatini konuşması üzerinde odaklamamak,
9- Çocuğun nasıl söylediğinden çok ne söylediği üzerinde durmak, 10- Çocukla konuşurken kısa ve basit cümleler kurmak, kısa cevaplı sorular yöneltmek, 11-Çocuğun yaşına ve gelişim düzeyine uygun beklentiler içinde olmak 12-Çocuğa anlaşıldığını hissettirmek 13-Kendini ifade etmesine imkan tanımak, 14- Herkesin güçlü ve zayıf yanları olabileceğini anlatmak, 15-Dil-konuşma alanında bir uzmandan yardım almak.