İLETİŞİM VE İŞBİRLİKÇİ MODELLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Advertisements

Selçuk Salur Muzaffer Şenli
ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
Resimlerin Kullanımı.
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
HER AN HER YERDE PROGRAMLAMA (Ubiquitous Computing)
İnteraktif eğitim anlayış bakış yöntem değişikliğidir.
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
Hafta 7 –SÖZSÜZ İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ
Etkili Sunumlar İçin Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
G ESTURE – BASED I NTERFACES H AREKETE DAYALı ARA YÜZLER 8.G RUP Onurcan PALABIYIK Omeed KADHİM Çağrı TUNCAY Erdem ONAN Ceyhun YAKUT Ufuk ÖZKAR Koray AVCI.
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Çeşitleri
Öğretim Durumlarını Planlama
İletişim ve İşbirlikçi Model
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
E-postanın nasıl kullanılır?
UZAKTAN EĞİTİM Uz. Fezile ÖZDAMLI.
KLASİK DÖNEM BESTECİLERİ
Model ve Teoriler Bölüm 14 İletişim ve İşbirliği Modelleri
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
Kültürel amaçlı teknoloji kullanımı : çevrimiçi öğrenen toplulukları oluşturma.
BİT ÜRÜNLERİ ve BİT ÇEŞİTLERİ
-İLETİŞİM- SUNUSU.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
ÇAĞDAŞ EĞİTİMDE YENİ TEKNOLOJİLER
UZAKTAN EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
BTÖ302 - İNTERNET ORTAMINDA YAZARLIK DİLLERİ UYGULAMALARI
ÇOKLU ORTAM TASARIM İLKELERİ
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
Bölümün Amacı Bu bölüm, bilişim teknolojisinin evrimini incelemektedir. Bölüm, örgütsel işlemlere uygulanan bilişim teknolojisi sistemlerine göz atarak.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
İLETİŞİM MODELLERİ.
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE İLETİŞİM BECERİLERİ
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
NİTEL ARAŞTIRMADA VERİ TOPLAMA ARAÇLARI-II
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
ABANT İ ZZET BAYSAL ÜN İ VERS İ TES İ ZIYA GÜNEŞ – SAFA SEZEN – KEREM UZUN – Bilgisayar ve Ö ğ retim Teknolojileri Ö ğ retmenli.
Dr. Serçin KARATAŞ UZAKTAN EĞİTİMİN TEMELLERİ Teknolojiler ve Ortamlar.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
Nesne Tabanlı Yazılım Geliştirme Bora Güngören Portakal Teknoloji EMO Ankara Şubesi
YAZILIM DEĞERLENDİRME
UZAKTAN EĞİTİM Uzaktan Eğitim Nedir? Uzaktan Eğitim Etkili mi?
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
E-posta Forum Sohbet Sesli Görüntülü Konferans
Teknoloji ve tasarım dersi
Teknoloji Nedir?.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Storytelling..
Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) Çeşitleri
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YAZILIM
Öğretimde Araç-Gereçlerin Yeri ve Önemi
İletişim teknolojilerinde ki hızlı gelişim küreselleşmeyi hızlandırmaktadır. Özelikle mobil iletişim sistemlerinin yaygınlaşması ile dolaşımda olan bireylerin.
Problem Çözme Yaklaşımları
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
Storytelling BTÖ716- Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı
KURUMSAL İLETİŞİM.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

İLETİŞİM VE İŞBİRLİKÇİ MODELLER Sedat AKBAL BTÖ611-İnsan Bilgisayar Etkileşimi

İletişim Ve İşbirlikçi Modeller E-Posta ve Konferans sistemleri gibi yazılımlar birden fazla insanla etkileşime geçerler Buna ek olarak yazılımlar içinde bulundukları ortamda kişilerden ve sosyal durumlardan etkilenir ve etkilerler HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

İletişim Ve İşbirlikçi Modeller Yüz Yüze İletişim Diyalog Metin Tabanlı İletişim Grup Çalışması HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1. Yüz Yüze İletişim Yüz yüze kontak iletişimin en temel formudur. Yüz yüze iletişim sadece konuşma ve duymadan ibaret değildir. Vücut dilini ve göz kontağını da içerir HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1. Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Etkinin İletimi ve Kişisel Alan 1. Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan Bilgisayar tabanlı iletişimi kullandığımızda, bütün beklentilerimizi yüz yüze iletişimden alırız. Yüz yüze iletişimin kuralları bilinçli değildir. Kurallar bozulduğunda gerçek sorunu belirlemek zordur. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan İnsanlar yeni ortamların kurallarını öğrenebilirler ve uyum sağlayabilirler. Örneğin; “Tamam” kelimesinin telsizlerde kullanılması gibi Uyum sağlayabilme var olan normlarını kullanabilip kullanamamasına bağlıdır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan Kişisel alan; kişinin kendi uzantısıymış gibi algıladığı alan veya boşluktur. Kültürden kültüre ve kişiden kişiye değişebilir. Yakın hissettiğimiz kişilerde daha dar, tanımadığımız kişilerde daha geniştir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan Osman Selami Kişisel alan sorunu video konferansta da meydana gelebilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel Alan Osman, Selami’yi net görmek için yaklaştıkça, Selami, Osman’ın ekranı kaplayan yüzünden uzaklaşmaya çalışır. “touche” Sorun kameranın pozisyonu ve ekranın boyutlarına göre daha da kötüleşebilir. Sorunun çözümü için karşılıklı kamera açılarını ayarlayabilme önerilebilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Göz Kontağı ve Bakış 1. Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Göz Kontağı ve Bakış Normal diyaloglarda göz teması yaygın olarak kullanılır Gözlerimiz bize karşımızdakinin Sıkılıp sıkılmadığını Dinleyip dinlemediğini İlgilenip ilgilenmediğini Anlayıp anlamadığını söyler. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Göz Kontağı ve Bakış Görsel kontak kesildiğinde bütün ipuçları yok olur Video konferans Görsel ipuçlarını belli bir seviyeye kadar aktarabilir Bazı durumlarda yanlış ipuçları gönderebilir. Video konferans sesle desteklendiğinde sosyal etkileşim hissi artar HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Jest ve Vücut Dili 1. Yüz Yüze İletişim Etkinin İletimi ve Kişisel alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Jest ve Vücut Dili İlgilendiğimiz nesneleri belirtmek için ellerimizi kullanırız. El harekelerimiz bilinçli ve kasten olabileceği gibi, Küçük bir el hareketi yada vücudumuzun hizalanması olabilir. Video konferans hareketlerimizin yorumlanması için yeterli olmayabilir. Diyalog tamamen “oraya”, “şunu” vb. ifadeler içeriyorsa sorun yaratabilir (referanslı gösterim / deictic reference) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Arka Kanallar Referanslı gösterim (deictic referece) sorunu aşmak için “group pointer” fikri önerilebilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Arka Kanallar 1. Yüz Yüze İletişim (Back Channels) Jest ve Vücut Dili Etkinin İletimi ve Kişisel alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Arka Kanallar İletişim sadece kelimeler değildir Güneş: Şu filmi hatırladın mı...eee... “Yeşil” hımm... saat sekiz de başlıyor. Rüzgar: Mükemmel! İletişimde arka kanalları (back channels) da kullanırız. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Arka Kanallar Arka kanallar (back channels) Kafa, omuz sallama Yüz buruşturma Küçük parazitler olabilir. Arka kanallar sayesinde ifadeler belirsizlikten kurtulur. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Arka Kanallar Kullandığımız iletişim ortamlarını arka kanal kullanımında sınırlılıkları bulunur. video – vücut dilinin kaybı audio – yüz ifadelerini kaybı text based – hiç arka kanal yok half duplex – büyük miktarda geri bildirim kaybı HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Sıra Geçişi 1. Yüz Yüze İletişim Jest ve Vücut Dili Etkinin İletimi ve Kişisel alan (Transfer Effects And Personel Space) Göz Kontağı ve Bakış (Eye Contact and Gaze) Jest ve Vücut Dili (Gestures And Body Language) Arka Kanallar (Back Channels) Sıra Geçişi (Turn-Taking) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Sıra Geçişi Konuşma sırasını bir konuşmacıdan diğerine geçmesini sağlamak için El kaldırma Vücut ve göz hareketleri “ahım”, “aeh” vb ses parazitleri Duraksamalar kullanılabilir HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Sıra Geçişi İletişim ortamlarında ise ses parazitleri ve duraksamalar dışında sıra geçiş kanalı kullanmada Eşzamanlı olmaması gibi sınırlılıklarımız vardır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Sıra Geçişi Örneğin, kıtalar arası yapılan video konferansta bir konuşmasının sesi ve görüntü yaklaşık 4 sn sonra ulaşır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

1-Yüz Yüze İletişim Sıra Geçişi Bu durum sıra geçişinin karşımasına ve karşısındaki konuşurken konuşmaya başlanmasına neden olur. Karşıdaki kişi konuşmasının kesilmesini kaba olarak yorumlayabilir. Geniş bant internet teknolojileri uydulara göre daha etkili olabilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog Diyalog analizinin tasarım için 3 kullanım şekli vardır. İnsanların elektronik iletişim ortamlarıyla nasıl başa çıktıklarını anlamamızı sağlar Tasarıma karar vermek için rehber olarak kullanılabilir. Sistemi teoriler etrafında yapılandırarak tasarlamamızı sağlar (örneğin :söz edimi teorisi / speech act theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, Focus And Forms Of Utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Temel Diyalog Yapısı “Sıra Değişimi” en temel diyalog yapısıdır. ‘A’ bir şeyler söyler sonra ‘B’ bir şeyler söyler Her sıra değişimindeki konuşma ifade (utterance) olarak tanımlanır. Diyalog ifadeleri çift olarak gruplanabilir. (Soru-cevap--bitişik çiftler/adjancency pair) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Temel Diyalog Yapısı Bitişiklik bazen açıklamalar yapmak için içsel çiftlerle bozulabilir. Burak:Biraz kremalı pasta ister misin? Ada:Çok şişmanlatıcı değil mi? Burak:Evet, çok Ada:Ve çokça çikolata? Burak:Çokça Ada: Öyleyse büyük bir dilim alacağım. Yapı:B-x, A-y, B-y, A-z, B-z, A-x HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Bağlam 2. Diyalog Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

İfadeler tek başlarına yorumlandıkları zaman belirsiz olabilirler. 2-Diyalog Bağlam İfadeler tek başlarına yorumlandıkları zaman belirsiz olabilirler. Belirsizliği ortadan kaldırmak için bağlamı bilmek gerekir. İki çeşit bağlam vardır. İçsel bağlam Dışsal bağlam HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

İçsel Bağlam: Önceki ifadelerin oluşturduğu bağlamdır. 2-Diyalog Bağlam İçsel Bağlam: Önceki ifadelerin oluşturduğu bağlamdır. Dışsal bağlam: Çevrenin oluşturduğu bağlamdır. Bu bakımdan jestleri, bakışları, çevredeki detayları not etmek önemlidir. Fazlaya kaçmadan HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi Diyalogun ortak odağı olması önemlidir. Bu odak zaman zaman bozulabilir ve düzeltilmelidir. Odağın bozulmasındaki sebebin teknoloji olup olmadığını belirlemek önemlidir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi İfadeler teknolojinin işbirliğini desteklemesi ile ilgili ise sorun teknoloji olabilir. Upps, Orada başka siyah kalem var mı? Bu bitti. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Bozulma ve Tamir 2. Diyalog Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Bozulma ve Tamir Bozulma iletişim sırasında odağın kaymasıdır. Bozulmadan sonra yapılan düzeltme tamir olarak isimlendirilir. Bozulma her seviyede oluşabilir. Ayrışma bozulmanın en yüksek seviyesidir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Bozulma ve Tamir Bozulmanın sebebinin kaynağını bulunca düzeltmek kolaydır. Bazen bozulmayı belirlemek zor olabilir HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog Ortak Anlayış İnşa Etme Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Ortak Anlayış İnşa Etme Bireyler farklı yaşantı ve bilgi birikimlerine sahiptirler. Başkasını hayatını yaşamadan yaşantılarımızı ve bilgi birikimlerimizi birleştiremeyiz. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Ortak Anlayış İnşa Etme Ortak yaşantı ve bilgi birikimi yerine ortak anlayış yaratmak yeterlidir. Diyalog, grupların birbirlerini anlaması için sürekli test ve karşılıklı kontroller içerir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2. Diyalog Söz Edimi Teoremi Temel Diyalog Yapısı (Basick Conversational Structure) Bağlam (Contex) İfadenin, Konusu, Odağı ve Biçimi (Topics, focus and forms of utterance) Bozulma ve Tamir (Breakdown And Repair) Ortak Anlayış İnşa Etme (Constructing A Shared Understanding) Söz Edimi Teoremi (Speech Act Theory) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Söz Edim Teoremi Söz edimi teoremi, ifadelerin, katılımcıların hareketleriyle etkileşim yoluyla ilgilenir. Söz edim teoremin temel varsayımı, ifadeler ne yaptıkları ile tanımlanabilirler. İfadelerin anlamları kime söylediğimize göre anlam değiştirebilir. Bu özellikleri sayesinde “Koordinatör” olarak kullanılmışlardır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Söz Edim Teoremi Koordinatörler Yapısallaştırılmış e-posta sistemleridir Kullanıcı CFA (Conversation For Act) ile uyumlu olmalıdır. Kullanıcılar tarafından sevilmezler. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

2-Diyalog Söz Edim Teoremi HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Metin tabanlı diyalog konuşma işbirlikçi grup yazılımlarında vekili olarak davranır. Bu iki ortamın arasında adaptasyon sorunu vardır. metin tabanlı iletişim yazılımları 4 çeşittir. Ayrık (discrete) Doğrusal (linear) Doğrusal olmayan (non-linear) Uzaysal (Spatial) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu Metin tabanlı iletişim de arka kanallar tamamen kaybolur. Sıra sunma söz konusu değildir. İfadeler yüz yüze olduğundan daha gramatikseldir. Duyguların iletimindeki eksiklikten dolayı etkiliği belirtmek için ‘gülümsemeler :-)” ve ‘kısaltmalar-LOL’ gelişmiştir HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Sıra Geçişi Metin tabanlı iletişimde konuşmanın bitişini belirten kesilmeler iletişimdeki gecikmeler nedeniyle belirgin olmadığı için ifadeler birbirlerini beklemeden gönderilir. Gecikme e-posta da daha çok sohbet programlarında daha azdır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Sıra Geçişi Sıra geçişi sorunu bitişik ifade çiftlerini yorumlayarak bir nebze çözülebilinir. Katılımcı sayısı ikiden fazla oldukça sıra geçişinde sorunlar katlanarak artmaya başlar HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Bağlam Ve Deixis Metin tabanlı iletişim ortamları dış bağlamdan yoksundur. Bu belirsiz ifadelerin anlamlandırılmasını zorlaştırır. Metin tabanlı iletişimde “bu”, “şunu” gibi ifadeler yerine daha çok tanımlayıcı ifadeler kullanılmalıdır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Tempo ve Tanesellik Temponun azalması etkileşimi azaltır. Metin tabanlı iletişimde tempo görece az olduğu için taneselliği arttırma eğilimi vardır. Etkileşimi arttırmak için Birden fazla ifadeyi aynı anda kullanma Ve olasılıkları tahmin ederek ifadenin içine dahil etme yöntemleri kullanılır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Arka Kanallar ve Etkililik Durumu (Back Channels and Affective State) Sıra Geçişi (Turn-Taking) Bağlam ve Deixis (Context and Deixis) Tempo ve Tanesellik (Pace and Granularity) Doğrusal Metin ve Hypertext (Linear text vs. Hypertest) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Doğrusal Metin ve Hypertext Hypertext iletişimi doğrusal olan iletişimde meydana gelen Üst üste bine Tempo sorunlarına çözüm olarak kullanılabilir. Hypertextlerin takibi zor olabilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Doğrusal Metin ve Hypertext BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

3-Metin Tabanlı İletişim Doğrusal Metin ve Hypertext Doğrusal olmayan iletişim HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Dinamik sosyal ilişkilere sahip olduğundan grup davranışları daha karmaşıktır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri Fiziksel Yerleşim Dağıtık Biliş (Group Dynamics) Fiziksel Yerleşim (Physical Layout) Dağıtık Biliş (Distributed Cognition) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Grup Dinamikleri 4-Grup Çalışması (Group Dynamics) Fiziksel Yerleşim (Physical Layout) Dağıtık Biliş (Distributed Cognition) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri Grup içi ilişkiler ve görevler genellikle sabit olmakla birlikte, göreve süresince dramatik bir şekilde değişebilir. Sistemin bu rollerin değişimine izin verebilmesi gerekir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri Ayrıca grubun yapısından Bir üyenin gruptan ayrılması, yeni bir üyenin gruba katılması ve ayrıntılı tartışma için alt gruplara bölünmesi nedenleri ile değişebilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri Grup yazılımları Yeni gelen üyenin uyumunu kolaylaştıracak özelliklere sahip olmalıdır. Geçmiş içerik kaydı Eşzamanlı konferansta yeniden gözden geçirebilme özelliği Grupların alt gruplara bölünmesine, alt gruplar arası ve alt grupların kendi içinde iletişimlerine izin verebilmelidir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Fiziksel Yerleşim 4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri (Group Dynamics) (Physical Layout) Dağıtık Biliş (Distributed Cognition) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Fiziksel Yerleşim Grup toplantı odaların tasarımında Ekranların yerleşimi Toplantıyı yönetenin konumu etkileşimde önemli rol oynamaktadır. Masaya dahil edilmiş ekranlar yüz yüze etkileşim kurmayı kolaylaştırır. Yönetenin konumu kullanılan teknolojiye göre farklılık gösterebilir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Fiziksel Yerleşim Toplantıyı yöneten geleneksel beyaz perdede en önde. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Fiziksel Yerleşim Toplantıyı yöneten, ekran kontrollü ortamda en arkada HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Dağıtık Biliş 4-Grup Çalışması Grup Dinamikleri (Group Dynamics) Fiziksel Yerleşim (Physical Layout) Dağıtık Biliş (Distributed Cognition) HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

4-Grup Çalışması Dağıtık Biliş Düşünme sadece bireyin kafasındakilerler ilgili değildir. Diğer bireyler ve dış dünyadaki uyaranlarla ilişkiyi de içerir. (dağıtık biliş) Bu bağlamda Aracı gösterim ortamları vurgulanmalıdır. Yeni grup bilgisi yaratımı, bireylerinkinden önemlidir. Harici formlar vurgulanmalıdır. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Özet Yüz yüze iletişim karmaşıktır. Her ifadeye arka kanallar eşlik eder. Jest ve mimikler arka kanalları oluşturur. Üst seviyede, iletişimin yapısı, sıra değişim dizisi olarak görülebilir. İfadelerin belirsizliğini önlemek için bağlam önemlidir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Özet Katılımcıların ortak anlayış oluşturması önemlidir Odaktan kaymalar oluşabilir. Etkileşimli tamir çok etkilidir. Metin tabanlı iletişim arka kanalların çoğuna sahip değildir. Sıra değişimlerinin aşırılığı ifadeleri belirsizleştirir. HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller

Özet Metin tabalı iletişim katılımcıları, taneselliği arttırmaya zorlar. Grubun nasıl davranacağını grup dinamikleri zorlaştırır. Grup içi düşünmeyi dağıtık biliş olarak görebiliriz HÜ BTÖ-611 İnsan Bilgisayar Etkileşimi 3. Baskı 14. Bölüm İletişim ve İşbirlikçi Modeller