PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Prof.Dr. Mustafa ERGÜN Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Eğitimde Program Geliştirme PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Okul, eğitsel deneyimlerin yaşandığı eğitim kurumudur Hangi bilgi öğrenmeye değerdir? Niçin değerlidir? Bu bilgi nasıl kazanılır veya yaratılır? Nerede öğretilmelidir? Ne zaman öğretilmelidir? Kim tarafından öğretilmelidir? PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Tyler tarafından geliştirilen program modeli, klasikleşmiştir. Ona göre; öğrenme gözlenebilen davranışlara dönüşmelidir. Öğrenmeyi etkileyen temel koşul, deneyimlerdir. Program, eğitim hedeflerine ulaştıran etkin yaşantılardır. Her programın sonunda bir değerlendirme olmalıdır. PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Tyler’ın Doğrusal Programlama Modeli Birey İstenilen Amaçlar Eğitim Felsefesi Eğitim Psikolojisi Öğretim Yaşantıları Toplum Değerlendirme Aday amaçlar Bilgi Tyler, R.W. 1987. Education: curriculum development and evaluation, Berkeley: University of California, http://archive.org/details/educationcurric00tylerich PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Ders programı ve öğretim arasındaki ilişki Ders programı, toplumsal yapıya ve felsefesine uygun olmalıdır. Öğretmenler programı öğretim stratejileri haline getirmelidir. Öğretmenlerin kişiliği ve yetenekleri, onların program içeriğini öğrenci öğrenmesine çevirmesini etkiler. Öğrencilerin ilgi ve yetenekleri, onların öğrenmelerini etkiler. PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Öğretimin düzenlenmesi ve yönetilmesi PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Tanner & Tanner’ın karşılıklı ilişki program modeli Amaçlar Konular FELSEFE Öğretimin düzenlenmesi ve yönetilmesi Değerlendirme PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Programın dört ögesi Öğretim Değerlendirme Amaçlar İçerik Ortamı Niçin? Ne? Nasıl? Ne kadar? PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Program Geliştirmede “Sistem” yaklaşımı PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM Evet İŞLEMLER Çıktılar Girdiler Hayır Dönüt (Kontrol) PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM PROGRAM UNSURLARI Hedefler – Ne yapılmalı? Ders konuları – Hangi dersler ve içerikleri ne olmalı? Metod ve öğretim düzenlemesi – Hangi öğretim stratejileri, kaynakları ve faaliyetler kullanılacak? Değerlendirme – Sonuçları ölçmede hangi yöntem ve araçlar kullanılacak? PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM
Çıktı Girdi Uyumlu? Sistem yaklaşımı ile öğretimin planlanması İşlemler Planlama Strateji yapma Materyal seçme ve hazırlama Öğretim Değerlendirme Öğretim programı Öğretmen özellikleri Öğrenci özellikleri Kaynaklar ve imkanlar Öğrencide davranış değişikliği Uyumlu? PROGRAM GELİŞTİRME VE ÖĞRETİM