Rol Oynama Nedİr ? Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir. 

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Oyun Oyunlaştırma Yöntemi
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Eğitim İçeriğinin Sunumu
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
? ? ? Bugünlerde şu soruları kendinize soruyor musunuz?
Yaratıcı Drama Atölyesi
10.HAFTA DRAMA TEKNİKLERİ Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
DİNLEYİN ! GRUP ÜYELERİNİN BİRBİRLERİNİ DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN ! DİNLEMELERİNİ TEŞVİK EDİN !
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
BAŞARILI OLMAK İÇİN NELER YAPILMALI?
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
ÖRNEK OLAY.
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
Orçun Samet YILMAZ Fatih TÜRKAN
ROL OYNAMA.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
ROL OYNAMA VE YARATICI DRAMA
ROL OYNAMAYI ETKİLİ KILABİLMEK İÇİN…
YARATICI DÜŞÜNME VE YARATICILIK
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Etkin Çalışma Yöntemleri.
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
Elements of Gameplay Betül Altındiş.
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
Öğretim Teknikleri - III
DEĞERLERİM VE MESLEĞİM
ROL OYNAMA ve DRAMA.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
MUSTAFA AY Rehber Öğretmen Ergenle iletişim kurmak neden bu kadar zor?Acaba ergenlerin bize mesajlarını iletmekte zorlanması da aynı nedenlerden kaynaklanıyor.
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
Yaratıcı drama, doğaçlama ve role bürünme esasına dayanan, tiyatro ve drama tekniklerinden yararlanılarak oluşturulan bir grup çalışmasıdır. Gruptaki.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Çocuklarda zeka gelişiminin en yoğun olduğu dönem 3–11 yaş aralığı olup bu dönemlerde beyin gelişimine çok dikkat edilmelidir..
*Bu insanlar, yaşamın her yönünü severler, şikâyet etmekle ya da olayların daha değişik olmasını istemekle vakit kaybetmezler. *Bağımsızlıklarına çok.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ Grupla Öğretim Teknikleri
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
EĞİTİCİ DRAMANIN TANIMI Drama konusunda, farklı uzmanlar çeşitli tanımlar yapmışlardır. Lindvaag ve Moen'in (1980), genel tanımlarına göre, eğitim amaçlı.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
KONU Süreçsel Drama Yaklaşımı
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
EGE ÇAĞDAŞ EĞİTİM VAKFI YARATICI YENİLİKÇİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ “YARATTIKÇA YAZ ATÖLYESİ” AYDAN AYKAÇ S. YUSUF ÇAĞLAYAN 16 Nisan 2011.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÖNEMİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
ROL OYNAMA ve DRAMA.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Müzede Yaratıcı Drama.
Dosyabak.com T.C ……………………. İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ……………… İLKÖĞRETİM OKULU …………………….. ÖĞRETMENİ …………………………….
Sağlık Bilimleri Fakültesi
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

Rol Oynama Nedİr ? Rol oynama yöntemi, öğrencilerin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmelerini sağlayan bir öğretim tekniğidir. 

Bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir Bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir. Grubun üyeleri yalnızca dinlemek ya da tartışmak yerine olayın nasıl oluştuğunu izler ve konunun ayrıntısına inerler. Rol yapma, eskiden beri öğretim amacıyla kullanılması önerilen tekniklerdendir.

Rol yapmada birey, gerçek rolünden ve duygularından sıyrılıp kendini bir başkasının yerine koyar. Ya da belli bir durumda ne yapacağını ve neler hissedeceğini hareketlerle gösterir. Rol oynama yönteminde ders konusu ile ilgili bir fikir, durum, sorun ya da olay, bir grup öğrenci tarafından yine bir grup öğrenci önünde dramatize edilir. Rol oynama sayesinde öğrenciler, başkalarının kimliğine bürünerek onların nasıl düşündüklerini, nasıl hissettiklerini ve nasıl davrandıklarını anlamaya çalışırlar.  

Rol Oynama Yöntemİnİ Etkİlİ Kullanım Rol oynama yönteminin başarılı olabilmesi için, uygulamadan önce yapılacak etkinliğin ayrıntıları iyi belirlenmeli ve söz konusu etkinlikte görev alacak öğrencilerin seçimine özen gösterilmelidir. Rol oynama yönteminin uygulanmasında görev alacak öğrencilere canlandıracakları roller hakkında bilgiler detaylı verilmeli ve onlara bu rolleri prova etmeleri için gerekli zaman tanınmalıdır.

Rol oynama yönteminin başarısı için, canlandırılacak durumun veya olayın seçiminde öğrencilerin de söz sahibi olmaları gerekir. Rol oynama yönteminde, sınıf ortamı rol oynamaya müsait olacak şekilde düzenlenmelidir. Rol oynamanın sonunda, sınıfta oyuna ilişkin olarak mutlaka bir tartışma ortamının oluşturulması gerekir.  

Rol Oynamanın Faydaları Yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirir. Zihinsel kapasiteyi geliştirir. Kişiliğin gelişmesine katkıda bulunur. Bağımsız düşünme ve karar vermeyi geliştirir. İletişim becerilerinin gelişmesini sağlar. Duyguların farkına varılması ve ifade edilmesini sağlar. Sosyal farkındalığın artmasını ve problem çözme yeteneğinin gelişmesini sağlar. Estetik ve sanatsal duyarlılığın artmasını sağlar. İşbirliği içinde çalışma yeteneğini geliştirir.

Çocuğun rahat hareket etmesine yardımcı olur. Çocuğun konuyu daha kolay öğrenmesini sağlar. Öğretmenle çocuklar arasında daha olumlu etkileşim sağlar. Üst düzey düşünme becerilerini geliştirir. Hoşgörülü olma duygusunu geliştirir. Arkadaşlık ilişkilerinin gelişmesini sağlar. Bedensel hareketleri daha uyumlu olur. Bilgi edinme ve öğrenme isteği artar. Sınıfta yalnızlık hisseden çocuklar diğer çocuklarla kaynaşır.  

Rol Oynamanın Eksİk Yönlerİ Drama etkinliklerinin titizlikle plânlanması gerekmektedir. Herhangi bir  noktada meydana gelecek yanlışlık, öğrencinin gerçekçi bir durumu sergileme yeteneğinin tıkanmasına sebep olabilir. Sorun, dramaya katılan kişilerle yakından ilgili olmalıdır. Bazı konu alanlarında gerçekçi paralelliklerin gözlenmesi güçtür.

Dramada tartışma sorun üzerinde odaklanmalıdır Dramada tartışma sorun üzerinde odaklanmalıdır. Durumdaki dostane ilişkiler etkili bir biçimde oluşturulmadığında oyuncuları eleştirme eğilimi ortaya çıkabilir.  Küçük grup gerektirir, sınıfın tamamı görevlendirilemez. Fazla zaman gerektirir. Bazı öğrenciler karakterleri ya da olayları anlamakta güçlük çekebilirler.

Rol Oynamanın Aşamaları Aşağıdakİ Tabloda   Rol Oynamanın Aşamaları Aşağıdakİ Tabloda  1. Aşama Grubu Isındırma • Problemi tanımlama ve tanıtma • Problemi açıklığa kavuşturma • Yorumlama ve araştırma • Rol yapmayı açıklama 2. Aşama Katılımcıların Seçimi • Rolleri analiz etme • Oyuncuların seçimi 3. Aşama Sahneyi Hazırlama • Hareketleri kararlaştırma • Rolleri açıklama • Problem durumunun içine girme 4. Aşama Gözlemcileri Hazırlama • Neyi arayacağına karar verme • Gözlem işleri verme 5. Aşama Rol Yapma • Rol yapmaya başlama • Rol yapmaya devam etme • Rol yapmayı bırakma 6. Aşama Tartışma ve Değerlendirme • Rol sürecini gözden geçirme • Odaklaşılan konuyu tartışma • Sonraki rolü geliştirme 7. Aşama Tekrar Oynama • Gözden geçirilen rolleri oynama, sonraki aşamalar ve davranışlarla ilgili seçenek önerme 8. Aşama 9. Aşama Yaşantıları Paylaşma ve Genelleme Yapma • Problem durumlarını gerçek yaşantılarla ve var olan problemle ilişkilendirme. Davranışın genel ilkelerini araştırma

Rol Oynama Etkİnlİğİ Banka Sırası Konu: Toplumsal Hayatın Kurallarına Uyarım, Sorumluluk, Kul hakkı Teknik: Yaratıcı drama Süre: 20 dk. Hedef ve Davranışlar: 1. Toplumsal hayatta başkalarına karşı saygılı davranışlar geliştirmesi gerektiğine inanır.

Etkİnlİkler  Öğretmen sınıfa girer ve “Çocuklar bugün sizinle günlük hayatta çok sık karşılaşılan bir durumu canlandıracağız” der. Öğretmen, çocuklar! İnsan toplumsal bir varlık olarak yaratılmıştır. Bu nedenle insanlar toplum hâlinde yaşamak durumundadır. Toplumda huzurun sağlanması için de her vatandaşın uyması gereken kurallar vardır şeklinde konuya giriş yapar.

Öğretmen canlandırma için sınıftan gönüllü 10 öğrenci seçer Öğretmen canlandırma için sınıftan gönüllü 10 öğrenci seçer. Bu öğrencilerden 5 tanesi, bankada sıra bekleyen insanları canlandırır. Diğer Öğrencilerden biri banka memuru, 4’ü ise sırayı bozan ve insanların hakkına tecavüz eden, huzuru bozan kişiler olacaktır. Banka memuru olan bir masanın arkasına oturur. Diğer öğrenciler önünde sıra olur diğer 4’ü de sırayı bozan kişilerdir. Sırayı bozan kişiler farklı tiplemelerde gelebilirler. Sıradaki öğrenciler de bu kişilere karşı tavırlarını gösterirler hatta oyun kavga rolüne kadar gidebilir.

Uygulama Sırayı Bozan Kişi: Bir dakika çok acele bir işim var hemen şunu halledip gideceğim. Sıradakiler: Lütfen! Sıraya geçer misiniz biz de kaç saattir bekliyoruz, bizim de acelemiz var (Onu sıranın arkasına gönderirler). Sırayı Bozan Kişi: (Yaşlı bir teyze rolünde) Sıranın en önüne geçer ve “Bir dakika evladım sadece bir şey sorup gideceğim” Sıradakiler: Yaşlı olduğu için teyzeye ses çıkarmazlar. Sırayı Bozan kişi: Sıranın en önüne geçer; burası benim sıram bir işim vardı onu halletmek için ayrılmıştım. Sıradakiler: İyice sinirlenirler. Sırayı Bozan Kişi: Hiçbir mazeret belirtmeden sıranın en önüne durur ve itirazlara aldırmaz, böylece kavga patlak verir. Banka memuru rolünde ki öğrenci: (sıradakilere aldırış etmez başka işlerle uğraşır, sıradaki insanları gereksiz yere bekletir, sorumluluğunu tam olarak yerine getirmez)

Tartışma Öğretmen oyun sonunda öğrencilerin duygu ve düşüncelerini alır. - Bu kişiler sırayı ihlal edince neler hissettiniz? - Sırada beklerken birinin sıranızı alması nasıl bir duygu? - Çok kızdınız mı? - Günlük hayatta böyle şeyler başınıza geliyor mu? - O zaman ne yapıyorsunuz? - Böyle kişiler insanların hakkına mı giriyor? Neden? - (Sırayı bozanlara) böyle bir davranışı yaparken hiç utanma hissettiniz mi? - Günlük hayat da böyle alışkanlıklarınız var mı? - Bu şekilde kurallara uymayan kişiler, topluma nasıl zarar verebilir?

Değerlendİrme Toplumsal hayatın kurallarından bazılarını sayınız? Toplumda huzurlu ve mutlu olabilmek için nelere dikkat etmeliyiz? NOT: Bu çalışma için öğretmen önceden rollerin yazılı olduğu çalışma kağıtları hazırlayabilir. Bu kağıtlarda roller yazılı olabilir ve çocuklar istedikleri rolleri seçerek canlandırma yapabilirler.

Kaynaklar http://roloynama.blogcu.com/rol-oynama-teknigi/3526339 http://www.suleymansen.com/?pnum=93&pt=ROL+OYNAMA-YARATICI+DRAMA